Äntligen slut på tvåtakt vs Fyrtakt

oFFkeFF skrev:
Lite lägre trimgrad gör ju att det håller längre. Mer bottendrag, men ändå lätt underhållet. Det i ett riktigt chassi ger nog faktiskt rätt mycket bang for the buck.
Låter faktiskt skitkul, jag saknar min 450CR, ett fyrväxlat monster som gick som ett troll, jag körde 2 år på sandbanor med den, men en galen finne provade den på motorvägen och då skar den, inte så konstigt med tanke på smörjbehovet hos en sådan best.

fan man kanske skulle fixa en sånn här till ERF nästa år...

orginal har den 140hk på veven.
med 780cc 165 hk
925cc kitet ska lämna 140 hk vid 6000 rpm och 210hk vid 8500 rpm.
väger ca 135kg

Bifogat

• tulc.jpeg
    tulc.jpeg
    46.1 KB · Visningar: 157
Last edited:
Jag är lätt med om jag får sinka ett bra team med min sölighet.
Skulle tippa på att Ako är med och då kan det börja gå riktigt snabbt om han teamar med DP#70. :cpparty

GSXR1100R skrev:
Man får numera köra både tvåtakt och fyrtakt i samma klass, klassen heter ERF och tävlingsformen är långlopp på sex timmar med 2-3 förare, slut på skitsnacket om vad som är bäst, istället så förväntar vi att få se ett flertal nya tvåtaktslag deltaga i ERF nästa år.

Detta begavs sig på tiden innan år noll (för sporthojare) att jag, efter att haft min licens i 9 år, tyckte nymodigheten med att köra långlopp kunde vara roligt. På den tiden 1999, för den som använder den tidsräkningen, kördes det SM helgen innan Bikeweek och på onsdagen under bikeweek skulle det provas med ett 4-timmars race. Jag hade köpt en Yamaha TZ250-91, som var min första racehoj, i början av säsongen. Jag och Björn Gunnarsson körde 250SP och var kvar i Karlskoga under veckan. Ingen av oss ville offra våra SP-hojar det var ju många mil och dumt om något skulle hända inför helgen SO/NM-race. Men på tisdagskvällen var vi mycket sugna och Björn pappa Lars betalade anmälningsavgiften om vi körde på min hoj. Precis innan åtta på kvällen gick vi och anmälde oss, sen började meckandet. Lars köpte bromsbelägg av KK-racing och fick 20kr i rabatt eftersom Kjell tycke det var en rolig idé. Till teampersonal fick vi Anders Larsson känd i nutiden som Axxexs med kompisen Per och min fru Annelie och teamchef var Lars. Kommer inte ihåg hur kvalet gick men vi var nog långt ner. Vi körde i 40minuters pass och tankningen gick inte så snabbt för vi tankade på vanligt sätt. Vi gjorde inget däckbyte utan sparade den tiden jag hade ändå ingen extra fälg. Vi låg som bäst 8: a men tappade på slutet och gick i mål som 11: a. Vi blev passerade Petjo strax innan målgång, de hade racet som träning inför Endurance VM. Alla som tyckte vi var tokiga brydde vi oss inte så mycket om, men visst vanns det på den tiden också Valmetsar. Kan tillägga att vi fick mycket uppmärksamhet under racet och på slutet hördes vi bra också för ljuddämparna tog lite stryk, men annars var det inga problem.

Jag skulle gärna göra det ingen men till året efter förbjöds tvåtaktarna men motivering att de var för långsamma på banan. Jag kan säga att det året var det många som var betydligt långsammare än vad vi var, har för mig att jag kom ner på 1.14

Om det blir tillåtet i KGA kommer jag kanske ingen och gärna på Honda RS250 93-99 för det går snabbt att byta hjul. Det som skrämmer mig är risken med att krascha på olja och att det är så stor skillnad på förarkvalitén. Att jag inte kört med min TSR är att den är för dyr för att riskeras bli överkörd av ett diesellok.

Bifogat

• YamahaTZ- endurance 1999-KGA.jpg
    YamahaTZ- endurance 1999-KGA.jpg
    40.7 KB · Visningar: 96
Kul att se Offkeff, Torkel, Nyteknik och ni andra som vill prova att köra ERF med tvåtakt, synd bara att den största tvåtaktstalibanen Kiss Ass inte vågar prova på, han är väl rädd att få pisk av gammelfetton på tunga gathojar med dåligt chassie...

:pannkyss

Rs500rr?

oFFkeFF skrev:
Lite lägre trimgrad gör ju att det håller längre. Mer bottendrag, men ändå lätt underhållet. Det i ett riktigt chassi ger nog faktiskt rätt mycket bang for the buck.

Denna skulle kanske passa ännu bättre?
CR500R motor, samma mellan 97-01 borde gå att få loss billigt, dessutom går dom 15-20 timmar utan att röra en skruv.

Bifogat

• rs250_cr500_2.jpg
    rs250_cr500_2.jpg
    43.3 KB · Visningar: 85
  • rs250_cr500_4.jpg
    rs250_cr500_4.jpg
    46.1 KB · Visningar: 80
Goodstuff skrev:
Jag är lätt med om jag får sinka ett bra team med min sölighet.
Skulle tippa på att Ako är med och då kan det börja gå riktigt snabbt om han teamar med DP#70. :cpparty
JÄTTE-OT...

Var det dig jag träffade i Ako's (Kihlander, Örebro) garage som snabbast dagen innan ni skulle åka på rejs i KGA :va
Lämnade av hjulen till min motard för nattförvaring om jag inte tar fel på tillfälle...
Undrar för det är inte så många som säger Ako om en kille som kör 250 i närheten av Örebro...

Mattias skrev:
Som att köra folkrace med en STCC-bil, ju.

:lol :tungan

Supermoto skrev:
Var det dig jag träffade i Ako's (Kihlander, Örebro) garage som snabbast dagen innan ni skulle åka på rejs i KGA
Lämnade av hjulen till min motard för nattförvaring om jag inte tar fel på tillfälle...
Undrar för det är inte så många som säger Ako om en kille som kör 250 i närheten av Örebro...

Svar ja. Rätt tillfälle också antar jag eftersom jag känner igen det.

Kan avslöja att det lekts med tanken att ställa upp i ett erf med dunderduccen... huga!

/B

Nordgren skrev:
Detta begavs sig på tiden innan år noll (för sporthojare) att jag, .......... 1999 ............

Oj!! Var det såå längesen!! :)

Kommer ihåg det som igår.. nästan! Man kände sig som en fånge i den gamla depån för att den låg innanför banan och det inte gick att komma över banan under racet!

Lasse Carlbarks fru satt lugnt i depån och skötte tidtagning mm fastänn läkarna hade beräknat att hon skulle föda deras barn samma dag!! :brinnerup Per som visade depåskyllten varannat varv brände sitt vänsterben.. i solen!?

Annars är minnet starkast av hur alla misstrodde att en riktig racer skulle klara av att komma i mål! Kolvarna såg dock ut som om dom skulle kunnat gått 4h till. Vi kände oss som om vi var vinnare trotts en 11:e plats!

GSXR1100R skrev:
Kul att se Offkeff, Torkel, Nyteknik och ni andra som vill prova att köra ERF med tvåtakt, synd bara att den största tvåtaktstalibanen Kiss Ass inte vågar prova på, han är väl rädd att få pisk av gammelfetton på tunga gathojar med dåligt chassie...

:pannkyss

Vadå inte vågar? Jag tycker det är en korkad idé....

GSXR1100R skrev:
Att köra race istället för att spamma om Tvitakt vs Diesel:confused:

Jag kör mitt och du ditt, var vill du komma? Ställ upp i 125 själv om du är så angelägen, jag är inte intresserad av att köra ERF.

Chris Ash skrev:
Jag kör mitt och du ditt, var vill du komma? Ställ upp i 125 själv om du är så angelägen, jag är inte intresserad av att köra ERF.
Efter allt ditt tjat om tvitakt vs Diesel så trodde jag att du ville runda tjocka gathojar på yttern i ett riktigt race, men du bara snackar som vanligt, enligt Nordgren & co så går det utmärkt att köra blåryk i långlopp, att du sen inte vill är ditt eget beslut.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti