Jo, det var precis det som var så komiskt. Du får det att låta som det varit deras hood sen back in the days. Men du kan ju gå mer än 3000 år bakåt i tiden och se att det varit en rätt segdragen konflikt om vilka som ska bo där. Det är ju knappast så att det varit judiskt sen David tog över, eller var det innan. Redan på hitte-på perioden i Bibeln var det tjaffs, och har vart det fram tills idag. Så vad kriget med befrielsearmén har med "rätten" att bo där att göra får du gärna förklara.
Jag vet inte exakt vad din poäng är, förutom att vara allmänt jobbig vilket lär bottna i något av a) jag har sågat dig någon gång och nu glömt det, eller b) du är allmänt besatt av mig, eller c) någon annan outgrundlig anledning som likt a) eller b) är lika sorglig. Eventuell oförätt från min sida beklagas å det djupaste.
Hur som helst, min poäng var ju precis samma som din. Båda folken har bott där sedan urminnes tider, och även i modern tid. Gängse uppfattning tycker jag ofta verkar vara att judarna kom med lyxjakter 1948 och araberna fick flytta, så var det ju inte som du vet. När man då talar om Israel som en ockupationsmakt - vilket många gör - helt förbehållslöst så förenklar man oerhört - om än de formellt och tekniskt både ockuperat och annekterat mark. Och när man talar om ockuperat område så är det inte heller så enkelt då Israels/Palestinas gränser inte alls varit statiska. Runt 1920 så innefattade Palestina en del av grannländerna också. En del judar tycker att denna mark är ockuperad av de nuvarande grannländerna och att den marken också skall tillfalla Israel. Vidare tycker andra judar att palestinierna utnyttjas av grannländerna som brickor i ett spel att bli av med Israel, och därmed anser de i princip palestinierna vara ockupanter. Detta är inte att förväxla med de 20% av israels befolkning som är araber, dem har judarna inte något nämnvärt emot förutom enstaka pappskallar förstås.
Allt detta vet ju så klart du som har förmånen att kunna kalla andra för naiva, okunniga och korkade men jag tänkte att det kanske är trevligt för alla som inte är lika historiskt lärda som dig att få en hint om fler aspekter i denna konflikt. Du har så klart rätt i att jag inte ska yttra mig egentligen utan jag ska invänta första bästa forummedlem att tala om hur man bäst löser denna röra, och framför allt historisk bakgrund till konflikten.
Apropå att göra mer än att tjafsa och att engagera sig så var det en fin tanke faktiskt. Det här är en gammal och seriös hemsida som man kan göra nytta på, sitt inte passiv, visa var dina sympatier hör hemma, stöd inte terrorism, jobba för demokrati - gör något!
http://supportidf.org/