Äntligen lite krig att glutta på

Status
Ej öppen för fler svar.
Förnimmelse av mord-Jörgen? Är det du som döljer dig bakom Kantians glåmiga fasad?
Det är ju faktiskt symptomatiskt i mindre upplysta åsikter och handlingar att inte ta lärdom av historien. Du får väl stå för den delen om du vill.

Tja, skriver man så här så.
Har du inte så mycket att säga? Eller vad? Förklara vilket ord eller uttryck som fick dig att associera till barnamord. Det var oavsett vad du har till svar inte vad jag menade.

Last edited:
Försvar är inte detsamma som ett anfallskrig med stundande ockupation. Samtidigt förvränger du väl sanningen lite? Majoriteten (inkluderar även oss arabälskare) sympatiserar med Israels ilska över situationen, men det är bara ett fåtal ideologiskt motiverade krigsmongon som välkomnar det militära offensiva våldet.

Nu förstår jag inte alls, ska Israel med sin ilska och viljekraft stoppa raketregnet?
Jag upprepar frågan:

Tala inte om vad man inte skall göra åt pågående raketattacker utan tala om vad man skall göra åt pågående raketattacker.

Varför vill ingen svara på den frågan? :confused:
Jag förstår, ni är uppvuxna i Sverige (åtminstone delvis) och har fått lära er att krig är dummis-dumt och Cornelis Det finns inga soldaaaater och allt det där, det är både sympatiskt och sött men ursäkta att en främling på ett motorcykelforum måste krack some news:
Det finns en verklighet och i den händer hemska saker, de sakerna måste hanteras. Nu vet vi hur man inte ska göra enligt en massa förstå-sig-påare, men inte en enda har gett ett enda förslag på vad man skulle göra istället.

Men om vi skall vara lika glorifierande av friheten att försvara sig själv som ni är, så kan det lika gärna hävdas att det Hamas pysslar med i nuläget är just, försvar. Men det kanske bara gäller åt ena hållet? :va

Om Hamas vore ett demokratiskt lands armé och om Israel på måfå skulle ockuperat dem så skulle de så klart ha all rätt i världen att kasta fyrverkerier på israelerna, absolut!

Har absolut inga problem med det. Har gott samvete. Bla därför att jag inte försvarar barnamord som du uppenbarligen gör.
Börja inte lipa nu, vi diskuterar bara. Eller ja, för tillfället känns du mer som en treåring i sandlådan. Lite sent för dig kanske. Och mig med, behöver väl lite samvetssömn om jag skall kunna se mitt barnamordspropagerande jag i ögat :rofl

Börja inte lipa nu, vi diskuterar bara. Eller ja, för tillfället känns du mer som en treåring i sandlådan. Lite sent för dig kanske. Och mig med, behöver väl lite samvetssömn om jag skall kunna se mitt barnamordspropagerande jag i ögat :rofl

Lipa?:confused:

Nu vet vi hur man inte ska göra enligt en massa förstå-sig-påare, men inte en enda har gett ett enda förslag på vad man skulle göra istället.

Gemensamt sjunga We shall overcome? :hihi

Last edited:
Jag citerade ju dig. Vad är det du inte förstår?
Din koppling till barnamord. Det var en hypotetisk fråga, inte ett påstående. Om Israel nu lassar över bomber i sitt nylanserade anfallskrig som svar på Hamas terror, så måste den, nyblivna, försvarande partens (Hamas) agerande betraktas som just försvar. Alltså helt okej enligt din logik om att man måste få försvara sig. Fan, enligt ditt resonemang skulle ju Hamas få traska in i Israel och röja loss lite i Tel-Aviv?

Det jag ÄNNU EN GÅNG försöker få dig att förstå, är att den ökade våldsupptrappningen kommer att leda till ÖKAT våld från BÅDA sidor. Hur svårt kan det vara att förstå? Vill du inte förstå, är det där skon klämmer? Någon form av förnekelse?

Last edited:
Din koppling till barnamord. Det var en hypotetisk fråga, inte ett påstående. Om Israel nu lassar över bomber i sitt nylanserade anfallskrig som svar på Hamas terror, så måste den, nyblivna, försvarande partens (Hamas) agerande betraktas som just försvar. Alltså helt okej enligt din logik om att man måste få försvara sig. Fan, enligt ditt resonemang skulle ju Hamas få traska in i Israel och röja loss lite i Tel-Aviv?

Det jag ÄNNU EN GÅNG försöker få dig att förstå, är att den ökade våldsupptrappningen kommer att leda till ÖKAT våld från BÅDA sidor. Hur svårt kan det vara att förstå? Vill du inte förstå, är det där skon klämmer? Någon form av förnekelse?

Jobba på dina liknelser då.

Okej, nu förstår vi.
Kan du då förklara hur man istället löser problemet med det pågående raketregnet som kommer oavsett om Israel varit dummisar eller snällisar?

Tack på förhand.

Här kan man glutta på Ashkelon i Israel:

[YOUTUBE-ID]PrU1Cn6NoXg[/YOUTUBE-ID]

Den där såg ju inte så där himla imponerande ut.
Tydligen är många av raketerna som Hamas skickar iväg mer eller mindre
hembyggda "Qassam" som inte ser ut att åstadkomma så värst mycket mer än nyårsfyrverkeriet:
[YOUTUBE-ID]V3iU8vEecNk[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]GRw1PWX9XM4[/YOUTUBE-ID]
men små bomber är också bomber ...:
[YOUTUBE-ID]EHhXINu6mCc[/YOUTUBE-ID]

Hur svårt kan det vara att förstå? Vill du inte förstå, är det där skon klämmer? Någon form av förnekelse?

Är det dom här frågorna du hetsar upp dig över? Jag ska svara på dom men lova att sen svara på Markus högst berättigade fråga. Eller är det bara du och dina "polare" som slipper svara på frågor? Där har du två till frågor att besvara.

1. Ganska svårt när du börjar dra kassa liknelser faktiskt.

2. Nej, jag vill gärna förstå.

3. Nej.

Nöjd? (en fråga till)

Varför vill ingen svara på den frågan? :confused:
Jag förstår, ni är uppvuxna i Sverige (åtminstone delvis) och har fått lära er att krig är dummis-dumt och Cornelis Det finns inga soldaaaater och allt det där, det är både sympatiskt och sött men ursäkta att en främling på ett motorcykelforum måste krack some news:
Det finns en verklighet och i den händer hemska saker, de sakerna måste hanteras. Nu vet vi hur man inte ska göra enligt en massa förstå-sig-påare, men inte en enda har gett ett enda förslag på vad man skulle göra istället

Men du, om du verkligen är intresserad av alla frågor och bryr dig, varför i helvette sitter du på ett motorcykelforum år ut och år in och surrar med massa förstå-sig-påare?

Är det dom här frågorna du hetsar upp dig över? Jag ska svara på dom men lova att sen svara på Markus högst berättigade fråga. Eller är det bara du och dina "polare" som slipper svara på frågor? Där har du två till frågor att besvara.

1. Ganska svårt när du börjar dra kassa liknelser faktiskt.

2. Nej, jag vill gärna förstå.

3. Nej.

Nöjd? (en fråga till)
Nej, det är fel frågor. Här är rätt.

Jag prövar igen: Tror du att Israels våldsupptrappning kommer att lösa problemen, eller kommer det bara att leda till fler raketer som regnar in och dödar civila israeler? Eller kommer dessa barbariska hemska araber att överge sina fundamentalistiska åsikter och konvertera till judendomen? Vilket skeende är mest realistiskt?

Om Israel nu lassar över bomber i sitt nylanserade anfallskrig som svar på Hamas terror, så måste den, nyblivna, försvarande partens (Hamas) agerande betraktas som just försvar. Alltså helt okej enligt din logik om att man måste få försvara sig. Fan, enligt ditt resonemang skulle ju Hamas få traska in i Israel och röja loss lite i Tel-Aviv?

Jag har tagit för vana att inte läsa Marcus cirkelresonemang. Men om det är läsvärt kanske du kan meddela vilket inlägg det handlar om.

Nu är det dags att duna.

Okej, nu förstår vi.
Kan du då förklara hur man istället löser problemet med det pågående raketregnet som kommer oavsett om Israel varit dummisar eller snällisar?

Tack på förhand.

Ok, så när ingen har en lösning så får man bete sig hur man vill?
Ska man se tillbaka på vad som hänt länderna emellan tidigare så är ju denna offensiv helt meningslös. 200 år av regelrätt krig har ju lett till en eller annan offensiv från båda parter.. Frågan du borde ställa dig är istället vad denna offensiv kommer lösa? Inte hur man löser konflikten om Gaza. Kommer Palestina bara ges upp & alla araber flyttar till Polen? Eller kommer dom bli fly förbannade och bara fortsätta ge igen? Det är ju bara 2½ år sen dom gjorde samma sak som nu, blev situationen bättre tycker du? Förlåt, dum fråga, du trodde ju inte på det här med vedergällning :lol

Vad sägs om att USA, FN eller whatever med lite makt går in & stoppar det hela? Avväpna båda sidor till en början. En ny vapenvila kommer ju ropas ut inom kort vilket som så varför inte bara stoppa det på en gång? Att dom sitter i upphaussade & delvis meningslösa fredsmöten under vapenvila är ju bättre än dagsläget iaf. Förr eller senare kanske nån kläcker en bra idé som båda parter kan acceptera.

Det kan nog vara en del som du säger men mestadels för att de andra grannländerna redan har försökt utrota Israel några gånger men upptäckt att det inte var så lätt som dom trodde. Det är just därför Israel måste agera bestämt för att överhuvudtaget överleva.

Men att tro att muslimer i allmänhet inte har något emot Israel eller judar är naivt. PK-tillägg: Undantag finns alltid.

Jag tror inte att det är så enkelt:

Inom islam kan på sina ställen också förmärkas en stark avsky för judar och kristna, i det att de rättrogna uppmanas att aldrig lita på sådana, och att när tillfälle bjuds taga dem av daga.
Samtidigt kan det alls inte förnekas att islam genom Koranen i andra textpassager också betecknar judar och kristna som "Bokens folk", med en skyddad ställning i ett islamiskt samhälle.

"Säg: Vi tror på Gud och på det som har uppenbarats för oss och det som uppenbarades för Abraham och Ismael och Isak och Jakob och deras efterkommande och det som uppenbarades för Moses och Jesus och för de andra profeterna av deras Herre; vi gör ingen skillnad mellan dem."
Koranen (2:136)

När det gäller att logera palestinska flyktingar gör de ju inte mycket än att ge dem några skjul att sova i. Så mycket för den muslimska broderfolkskärleken.

Det är väl det som är palestiniernas dilemma.
De är inte särskilt välkomna i det som de ser som sitt fosterland.
De är inte särskilt välkomna hos sina gamla grannar.
Förhållandet till deras nyinflyttade grannar, som bit för bit tar för sig av
den mark de har kvar, är lite spänt...

Vill gärna att dessa sabras ska få korn på några skäggkrigare och visa dem vad vi västvärlden kan åstadkomma med jämställdhet. Att kvinnor klarar av mer än att städa hemmet och föda barn.
[YOUTUBE-ID]pxb1ftK5ye8&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Ja de är ju så ociviliserade de där människorna. De har ju inte fattat att
man kan utnyttja kvinnorna till att döda också. :tuttar

Terror har ofta väldigt lite med faktiskt dödande att göra.

Terror handlar mer om att skrämma upp befolkningen att tro att dom löper risk att dödas.

Raketerna må vara små och ofta verkningslösa, men att ständigt gå omkring och vara rädd för att dödas eller skadas av en är illa nog.

Det är en risk på 1 på 9 miljoner att bli uppäten av en haj, ändå badar inte folk gärna där det simmar hajar...

Okej, nu förstår vi.

Tack på förhand.

Jag kan förklara för dig.
Hamas vill att israel lämnar tillbaka de landområden de ockuperat sedan 1968.
Såvitt jag har förstått det så gav FN o palestinerna en del av palestina till judarna 1948 för att det var synd om dem efter hitlershärjningar (lite synd om dem var det faktiskt). Efter det har israelerna lagt beslag på och ockuperat fan så mycke mer. Eftersom de kontrollerar i princip varenda liten mutter som kommer över gränsen till palestina kan de inte bygga upp nån arme i ordets rätta bemärkelse utan skickar hembyggda raketer istället.

Heres the punchline: lämna tillbaka allt som ockuperats sen 1968 tvångsförflytta israeliska bosättare från gazaremsan -raketer slutar regna.

Terror har ofta väldigt lite med faktiskt dödande att göra.

Terror handlar mer om att skrämma upp befolkningen att tro att dom löper risk att dödas.

Ett vedertaget resonemang.
Men:
Då är FN en terroristorganissation, emedan de förfogar över väpnade styrkor.
Lika så varje land med armé.

Jag anser fortfarande att under pågående stridigheter så är skillnaden mellan terror och hjältedåd endast vilken sida man tagit ställning för.

"Sanningen" uppenbarar sig först efter krigets slut.
Förlorare är terrorister.
Vinnare är hjältar.

Ok, så när ingen har en lösning så får man bete sig hur man vill?
Ska man se tillbaka på vad som hänt länderna emellan tidigare så är ju denna offensiv helt meningslös. 200 år av regelrätt krig har ju lett till en eller annan offensiv från båda parter.. Frågan du borde ställa dig är istället vad denna offensiv kommer lösa? Inte hur man löser konflikten om Gaza. Kommer Palestina bara ges upp & alla araber flyttar till Polen? Eller kommer dom bli fly förbannade och bara fortsätta ge igen? Det är ju bara 2½ år sen dom gjorde samma sak som nu, blev situationen bättre tycker du? Förlåt, dum fråga, du trodde ju inte på det här med vedergällning :lol

Vad sägs om att USA, FN eller whatever med lite makt går in & stoppar det hela? Avväpna båda sidor till en början. En ny vapenvila kommer ju ropas ut inom kort vilket som så varför inte bara stoppa det på en gång? Att dom sitter i upphaussade & delvis meningslösa fredsmöten under vapenvila är ju bättre än dagsläget iaf. Förr eller senare kanske nån kläcker en bra idé som båda parter kan acceptera.

Du besvarar inte frågan, jag vet varför. :)

Jag kan förklara för dig.
Hamas vill att israel lämnar tillbaka de landområden de ockuperat sedan 1968.
Såvitt jag har förstått det så gav FN o palestinerna en del av palestina till judarna 1948 för att det var synd om dem efter hitlershärjningar (lite synd om dem var det faktiskt). Efter det har israelerna lagt beslag på och ockuperat fan så mycke mer. Eftersom de kontrollerar i princip varenda liten mutter som kommer över gränsen till palestina kan de inte bygga upp nån arme i ordets rätta bemärkelse utan skickar hembyggda raketer istället.

Heres the punchline: lämna tillbaka allt som ockuperats sen 1968 tvångsförflytta israeliska bosättare från gazaremsan -raketer slutar regna.

Nej du har tyvärr fel, att skriva att Hamas vill att Israel lämnar tillbaka de landområden de ockuperat sedan 1968 är inte relevant.
Hamas är en islamistisk terrororganisation som vill utrota alla judar på jorden och de försöker så gott det går. Så, hur stoppa pågående raketregn?

Jag vet i och för sig att ingen kommer komma med ens ett försök till svar men jag tänkte att det kanske blir tydligt för någon mer att det är plättlätt att sitta och klaga på någon annan istället för att tänka själv, det är som med vänstern i övrigt med andra ord. :brynad

Last edited:
Men du, om du verkligen är intresserad av alla frågor och bryr dig, varför i helvette sitter du på ett motorcykelforum år ut och år in och surrar med massa förstå-sig-påare?

En högst berättigad fråga som jag tyvärr inte ens har ett halvbra svar på.
:(

Hamas är en islamistisk terrororganisation som vill utrota alla judar på jorden och de försöker så gott det går. Så, hur stoppa pågående raketregn?

Tydligen så ville även en hel del Europerer även utrota alla judar.
Så frågan är....vad är det för fel på judarna igentligen, varför retar dem upp alla var dem än är.

För att stoppa pågående raketregn kan bara ske om Iran får skicka lite missiler, men det är bara det storebror USA väntar på

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey