Äntligen fyrtakt i småklasserna

De enda hårt trimmade motorerna som jag tycker är tråkiga att lyssna på är 4t-stånka(som jag numer råka ägen en) :D

Jag ryser fortfarande när jag minns första gången jag hörde en tokvarvande ducati supermono på Anderstorp för över tio år sen. Helt underbart i mina öron!!! :yoparty

Helt klart handlar racing till 100% om känslor. Känslor kan man inte förklara rationellt eller logiskt, visst kan man prata om låg vikt, häftiga material, literhästar osv men det är mycket mer än så. Känslan som infinner sig bara av att stå och titta på tex en Aprilia RSV250 på nära håll. Den 100%-iga kompromisslösheten och det ändamålsenliga.

Men visst finns det fyrtaktare som väcker lite samma typer av känslor, Supermonos sa någon, absolut, det är häftiga pjäser. Eller riktiga Superbikes, som Skölds Ducati 999, Grevens Ex-Yanagawa ZX7RR eller Havnens Yamaha YZF R7, de var riktiga racers vars släktskap med gatförlagan, (i den mån den öht fanns) var namnet. Jag sörjer fortfarande dessa hojar till förmån för dagens könlösa standardbetonade "superbikes".

Men jag skulle ljuga om jag påstod att jag anser något annat än att tvåtakt är coolast. Produktionsracers med 4-t rovor skulle utan tvivel döva en hel del av känslorna, och det är känslor det handlar om.

Det som gör mig skeptisk till att det skulle gå så fort att ställa om till fyrtakt i de andra GP-klasserna är kostnaden. Nu i slutet av april hade Dorna ett akutmöte med representanter för IRTA och MSMA eftersom det är ett akut behov av pengar i GP generellt men primärt i MotoGP. Pengabristen har ju gjort att man har förlorat två GP-vinnande team i Pons och WCM.
Om man inte ens kan hitta finansiering till MotoGP är underlaget för att drastiskt öka kostnaderna i de andra GP-klasserna svagt för även om en del här inne vill se ett VM med åtta ekipage så är det på sikt döden för mästerskapet.

Det som gör mig skeptisk till att det skulle gå så fort att ställa om till fyrtakt i de andra GP-klasserna är kostnaden. Nu i slutet av april hade Dorna ett akutmöte med representanter för IRTA och MSMA eftersom det är ett akut behov av pengar i GP generellt men primärt i MotoGP. Pengabristen har ju gjort att man har förlorat två GP-vinnande team i Pons och WCM.
Om man inte ens kan hitta finansiering till MotoGP är underlaget för att drastiskt öka kostnaderna i de andra GP-klasserna svagt för även om en del här inne vill se ett VM med åtta ekipage så är det på sikt döden för mästerskapet.

Då kan man se en annan lösning, och jag ryser vid tanken, mer hårt hållna regler och mer produktionsbetonade hojar, där teknik kompenseras med hjälp av mer kubik och mer hästkrafter. Bosse Brännare utanför den lokala korvkiosken skulle dregla, medan de riktiga racingentusiasterna skulle begå kollektiv seppuku.

Men det blir förhoppningsvis bra till slut ändå....

Så 90 pållar på 100 kg är inte mer ändamålsenligt? :va Dessutom vet jag inte några hojar som har sämre driftsäkerhet än Supermono.

Nej, inte i det här fallet eftersom de hojar du syftar på inte uppfyller reglementet i supermono.

Hade du tyckt det var mer intressant att kolla på de klasserna om de hade presterat identiska tider fast med en fyrtaktsmotor? Tråden var ju 4-t i just de klasserna.
Nej, det tror jag inte att jag skulle tycka. De kan köra med vad de vill i de två mindre klasserna, det kommer aldrig att locka mitt intresse lika mycket som största klassen.

Vad är det som är "störst" i "största klassen" som gör den mest intressant? Kolvarna...?
Det där kan väl inte vara så svårt att förstå ? Det är väl normalt i all racing, oavsett antal hjul eller disciplin, att de största och snabbaste maskinerna tilldrar sig mest intresse. Det är ju också dit de flesta talangerna strävar och samlas.

Vad är det som är "störst" i "största klassen" som gör den mest intressant? Kolvarna...?
Du måste ha missat vad Sandis gillar storkolvade Ducce-twinnar :D

Det handlar ju lite om snabbaste ekipaget. 125 och 250 saknar effekt på de allra flesta banorna. Men 500/990/800 gör det inte. De är snabbare än de mindre. Hur stor del av varvet håller en 125 fullt? En 800a?

Last edited:
Det där kan väl inte vara så svårt att förstå ? Det är väl normalt i all racing, oavsett antal hjul eller disciplin, att de största och snabbaste maskinerna tilldrar sig mest intresse. Det är ju också dit de flesta talangerna strävar och samlas.
En bra sammanfattning :tummenupp
Du måste ha missat vad Sandis gillar
storkolvade Ducce-twinnar :D
Man är ju livrädd att man ska få delar från den på sig :hihi

De bästa förarna och de snabbaste hojarna. Är du med?
Vilka förare i Suberbike är "snabbare" än Watz, Aggerholm, Dobrich, Lindfors, Cajback eller Mårtensson?

Vilken Yamaha R1 med några utbytta originaldelar är "snabbare" än en fullkitad Yamaha TZ250?

Jag tycker det märks lång väg att du använder samma måttstock för vad som är "bäst" och "snabbast" som den motoriserade pöblen utanför kovkiosken.

De bästa förarna och de snabbaste hojarna. Är du med?

I SM är det väl vanligtvis Superbike som är snabbast, så då väljer du att fokusera på den klassen. Det kan jag köpa om syftet är att se de snabbaste ekipagen. Men om du kollar på roadracing EM i Sverige så fokuserar du på 250R eller? den klassen fick väl bästa tid på Karlskoga.

Bästa förarna? För tillfället tror jag vi har de bästa i 125R, jag tror Gull och Sturla är de bästa förarna i dagsläget(men det är min högst personliga åsikt). Många av de förarna som nått ut i Europa och resten av världen har kört antingen 125 eller 250R i Sverige. Stiggy, Nikola, Gull, Sturla, Harms, Kallio har alla synts i någon liten klass i Sverige så nog är förarkvaliten hög i de små klasserna.

Vilka förare i Suberbike är "snabbare" än Watz, Aggerholm, Dobrich, Lindfors, Cajback eller Mårtensson?

Vilken Yamaha R1 med några utbytta originaldelar är "snabbare" än en fullkitad Yamaha TZ250?

Jag tycker det märks lång väg att du använder samma måttstock för vad som är "bäst" och "snabbast" som den motoriserade pöblen utanför kovkiosken.
Det räcker att lyssna på starten i Superbike respektive 250R med ryggen mot banan för att avgöra vad som är klart häftigast. Med tanke på publiktillströmningen i de båda klasserna, både i Sverige och övriga världen, håller en majoritet med mig.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!