Äntligen en tvåtaktare igen!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Suter premiärvisade sin helt nyproducerade tvåtaktsracer MMX 500 förra året på Eicma. Sett till publiciteten den fick måste debuten ses som något av en succé. Den vilda hojen med 195 hästkrafter och en vikt på omkring 127 kilo förväntas nu tävla i Superbike-klassen på Isle of Man.


http://www.bike.se/nyheter/vild-nyproducerad-tvataktare-pa-isle-man

Jag vill tälta brevid deras depåplats :braap :braap :braaaaaaaaap
 
Vilken fantastisk hoj!:krama
 
Ian Lougher har skrivit på ett 3-årsavtal med Suter. Han har vunnit 10gg på IoM.

Andre föraren misstänks bli Michael Rutter.
 
nu är jag inte förtjust i tvåtaktare, men satans vilken snygg kostym den hojen har :kär

för den oinvigde, varför gas-runkar han hojen?
 
Det är vid sådana här tillfällen jag önskar att jag hade i runda slängar en miljon pengar liggandes..
Å andra sidan skulle jag inte våga använda cyklen som den är tänkt..
 
nu är jag inte förtjust i tvåtaktare, men satans vilken snygg kostym den hojen har :kär

för den oinvigde, varför gas-runkar han hojen?

Misstänker att det är för smörjningen, uppvärmning och smörjning.

Saab hade ju detta problem med första 2taktarn att den smörjde bara när man gasade, surt i nedförsbacke:dummer
 
nu är jag inte förtjust i tvåtaktare, men satans vilken snygg kostym den hojen har :kär

för den oinvigde, varför gas-runkar han hojen?

Man gasrunkar tvåtaktare för att annars spolar dom inte vevhuset, man får droppbildning av soppa och tillslut går den så fett så den dör.
Nu har ju den här insprutning så den borde inte behöva det på samma sätt, men då gör man det för att man kan och för att det låter så fränt tvåtaktigt...
 
Jag skulle vilja se en serie med reglerna: max 600cc, max två hjul, ingen överladdning.

Alternativt 250cc fyrtakt + turbo (sen får man nog sätta en maxgräns på hur mycket man får ladda)
 
Riktigt coolt!
Tycker dock rödmarkering vid 13k varv låter lite?
Nu får dom ju bevisligen ut en massa kräm ur spisen iaf men nog borde det finnas potential för ännu mer? :D
 
Riktigt coolt!
Tycker dock rödmarkering vid 13k varv låter lite?
Nu får dom ju bevisligen ut en massa kräm ur spisen iaf men nog borde det finnas potential för ännu mer? :D

2T brukar inte varvas lika mycket som en 4T. Effekten brukar ligga betydligt lägre i registret helt enkelt. Bestämms mycket utav pipan men antagligen är motorkonstruktionen sådan att man inte får ut så mycket av att varva mer.
Men någon mer insatt kan nog berätta bättre. =)
 
Jag skulle vilja se en serie med reglerna: max 600cc, max två hjul, ingen överladdning.

Alternativt 250cc fyrtakt + turbo (sen får man nog sätta en maxgräns på hur mycket man får ladda)

ÄSch då, bara att köra långlopp, så kan de inte ladda hur mycket som helst. :D
Men ja, jag hade nog till och med velat se en serie där det enda kravet är att ekipaget ska gå på två hjul, motortyp, volym etc får man välja helt efter tycke och smak. Den som hittar en snabbaste kombinationen över racedistans är snabbast oavsett. Sedan kan man ju se till att köra på banor med så olika karaktär att man inte vinner på att vara snabbsvängdast eller jätteherrejössestsnabbast på rakorna över en serie.
 
Jag skulle vilja se en serie med reglerna: max 600cc, max två hjul, ingen överladdning.

Alternativt 250cc fyrtakt + turbo (sen får man nog sätta en maxgräns på hur mycket man får ladda)

:banana har för mig att sista året dom körde turbo i f1 på 80 talet var laddtrycket begränsat till 5 bar:yoparty
 
2T brukar inte varvas lika mycket som en 4T. Effekten brukar ligga betydligt lägre i registret helt enkelt. Bestämms mycket utav pipan men antagligen är motorkonstruktionen sådan att man inte får ut så mycket av att varva mer.
Men någon mer insatt kan nog berätta bättre. =)

Jag är inte helt 100 på detaljerna om varför det inte varvar mer, men till skillnad från 4T brinner det ju varje varv, och till slut blir det svårt att hinna få in luft och soppa och ut avgaser på ett effektivt sätt. Sen låter det väl som lite mer varv än det är just för att det kommer avgaspulser med dubbla frekvensen mot en 4T på samma varvtal.
 
Jag är inte helt 100 på detaljerna om varför det inte varvar mer, men till skillnad från 4T brinner det ju varje varv, och till slut blir det svårt att hinna få in luft och soppa och ut avgaser på ett effektivt sätt. Sen låter det väl som lite mer varv än det är just för att det kommer avgaspulser med dubbla frekvensen mot en 4T på samma varvtal.

Dubbla effekten vid halva varvtalet ungefär.
En 450 4T cross ger runt 50 hästar vid 12000 varv.
Min 500 2T ger 53 bakhjulshästar vid 7000 varv.

Så det behövs helt enkelt inte varvas mer.
Man kan öka varvet och effekten men jag tror ingen skulle våga köra :D
 
Jag satt och kollade på dom filmer som fanns o blev mycket imponerad över det långa registret hos hojen. Körbarheten verkade vara väldigt bra avstämt trots att det även 2T så med dessa moderna insprutad 2t har nog inte 4T speciellt mycket att sätta ihop varesig motormäsdigt eller viktmäddigt.

Rotax har ju med sin etc 800 visat att det.fungerar utmärkt både med mycket hp o livslängd dessutom är 2T renare i avgaserna än motsvarande 4T. Även Bombardier har tagit fram en insprutad 800 2T. Mariner har sina 2T båtmotorer som är renare o starkare än motsvarande 4T

Så 2Ts framtid ser ljusare ut än på länge :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top