Äntligen en tvåtaktare igen!

Jag ber om ursäkt när jag skrev att Bombardier hade en ny motor.. Det är arktikcat med yamaha o Suzuki som har en ny 600 2cyl direktinsprutad motor som är betydligt mindre komplicerad än rotax etec.

Tohatsu har tvåtaktare som klarar alla miljökrav TLDI.
Evinrude har ju oso en ny serie större insprutad 2T tror dom hade 5års garanti på dessa insprutning motorer.
 
Sedan har Nissan tagit fram en tre cyl 1,5 liters motor på 40kg o 400hp wankel visserligen men ändå en """nästan"" 2T;-)
 
Avgasrening med cat fungerar mycket dåligt med oljeblandat bränsle. Men det går utmärkt att köra på glykolestrar istället för olja mobil har fina estrar dom dessutom blandar sig bra med både metanol o nitrometan.. Triboron är en annan typ av 2t smörjning som jag dock ej har prövat men gocartkillarna påstår att det fungerar utmärkt o dom varvar ju satan mot båt skoter mc.
 
Jag ber om ursäkt när jag skrev att Bombardier hade en ny motor.. Det är arktikcat med yamaha o Suzuki som har en ny 600 2cyl direktinsprutad motor som är betydligt mindre komplicerad än rotax etec.

Jag vill nog vara jobbig och påstå att Arctic-Cats (Och bara dom inte Yamaha och framförallt inte Suzuki) Ctec 600 på sin höjd är en SDI/DI hybrid.
Vid hög belastning sprutas ju soppan genom kolven rakt ned i vevhuset likte en gammal Puch. (Lr nja, men ändå)
Sen är det ju många som undrar om det inte åker en del soppa rakt genom cylindern ut i pipan då spridaren sitter mitt emot avgasporten.

Men den har ju dock fått mycket beröm oc hverkar funka riktigt bra med låg oljeförbrukning och bra bränsleförbrukning. På låg och mellanregister iaf. På full mutter drar ju typ alla 2T en jäkla massa soppa, även Etec.

Men nya 850 ETEC ska ju ha direktsmorda vevlager, undrar lite hur dom har löst det? Vart tar oljan vägen? Sugs den upp och blir del av förbränningen? Aja det framkommer väl snart. =)

Om någon är intresserad av A-C C-tec motor finns mer att läsa här: http://www.sledtrax.se/articles/1314/members/2013-09-29_13_ctec2/index.shtml
 
Jag vill nog vara jobbig och påstå att Arctic-Cats (Och bara dom inte Yamaha och framförallt inte Suzuki) Ctec 600 på sin höjd är en SDI/DI hybrid.
Vid hög belastning sprutas ju soppan genom kolven rakt ned i vevhuset likte en gammal Puch. (Lr nja, men ändå)
Sen är det ju många som undrar om det inte åker en del soppa rakt genom cylindern ut i pipan då spridaren sitter mitt emot avgasporten.

Men den har ju dock fått mycket beröm oc hverkar funka riktigt bra med låg oljeförbrukning och bra bränsleförbrukning. På låg och mellanregister iaf. På full mutter drar ju typ alla 2T en jäkla massa soppa, även Etec.

Men nya 850 ETEC ska ju ha direktsmorda vevlager, undrar lite hur dom har löst det? Vart tar oljan vägen? Sugs den upp och blir del av förbränningen? Aja det framkommer väl snart. =)

Om någon är intresserad av A-C C-tec motor finns mer att läsa här: http://www.sledtrax.se/articles/1314/members/2013-09-29_13_ctec2/index.shtml

Du är inte jobbig för att du vet mer detaljer.. Tvärtom det är intressant med vad som skiljer systemen åt o vilket som fungerar bra/bättre. Oavsett är det väldigt kul att somliga företag väljer att investera en troligen stor summa pengar på att modernisera 2T motorer.
 
Haha, det var väl ändå dagens skämt? Utombordarna vill ingen ta i med tång, snöskotrarna rasar i parti och minut.



Nä inte alls, men direktinsprutad 2T klarar i alla fall de mest grundläggande miljökraven för båtmotorer och får därmed säljas - till skillnad från vanliga tvåtaktare.



Ja, det är Bombardier som äger Rotax...



Jaså? Vilka tänker du på då?



En teknisk återvändsgränd så länge som det finns miljökrav...
Fan. Då borde det ju va lätt att få köpt sånna skotermotorer? Vad ska man söka efter? Kan nada om snöskotrar, vilka skotrar har stora tvåtaktsmaskiner?
 
Alla (Polaris, Arctic Cat, Skidoo/Lynx) har åtminstone 800 kubik, tvåcylindriga. Förr fanns det trecylindriga på 900/1000 kubik (Suzuki i Arctic Cat) och cirka 170-180hk uppgivet. Men bränsletörst som en JA37 och tveksam kvalitet i övrigt gjorde att de flesta (alla?) rasade efter ganska kort tid. Men kul så länge det varade. :)

Idag håller de bättre, men inte bra. En fyrtaktare med turbo tar du ut dubbla effekten och då håller den ändå. R1-motorn (Yamaha Apex) brukar turbomatas och ge 290-350 hk utan större problem trots att den sitter i en snöskoter och körs järnet...

Men de nyare tvåtaktarna på 800 kubik ger 150+ hk och är betydligt mindre känsliga pga insprutning och motorstyrning med knacksensor osv.
 
Ja nu ahr jag läst lite mer om Rotax nya 850, och den blir väldigt intressant att se hur den står sig.
Ski-Doo utlovar i princip 4T hållbarhet. Nu lär det ju inte bli så bra, men oljesmorda lager istället för fettfyllda (som var deras svaghet förrut) delad vev likt 4T och Kolvringsspår i stål tillsammans med Plasmacoatade cylindrar istället för nicasil (som jag inte har en aning om vad det innebär för fördelar, men det låter coolt).

För 2T på snöskoter så är förbrukningen en sak, det är ändå en relativt liten utgift, men har man verkligen lyckats få till en hållbar motor så är man verkligen något på spåret.

4T har ju tyvärr aldrig lyckats bli riktigt körbar.
Mycket beroende på att de som kan tillverka motorerna (Yamaha) inte duger chassiegeometri. Och de som är duktiga på chassie (BRP, Polaris typ Arctic än om dom är utdaterad nowdays) inte har kunnandet/kapitalet att utveckla en potent 4T snurra. Arctic-cat och Yamaha har ju gått ihop för att sätta Yamahas 4T i ett bättre chassie. Men tyvärr är ju inte alltid 1+1=2 utan det som behövs är ett chassie utvecklas för en specifik motor. Inte att man tar kofoten och bryter ned valfri spis. Än om resultatet är helt ok så är det på intet sätt bäst.
 
Alla (Polaris, Arctic Cat, Skidoo/Lynx) har åtminstone 800 kubik, tvåcylindriga. Förr fanns det trecylindriga på 900/1000 kubik (Suzuki i Arctic Cat) och cirka 170-180hk uppgivet. Men bränsletörst som en JA37 och tveksam kvalitet i övrigt gjorde att de flesta (alla?) rasade efter ganska kort tid. Men kul så länge det varade. :)

Idag håller de bättre, men inte bra. En fyrtaktare med turbo tar du ut dubbla effekten och då håller den ändå. R1-motorn (Yamaha Apex) brukar turbomatas och ge 290-350 hk utan större problem trots att den sitter i en snöskoter och körs järnet...

Men de nyare tvåtaktarna på 800 kubik ger 150+ hk och är betydligt mindre känsliga pga insprutning och motorstyrning med knacksensor osv.
Du har inte koll på några specifika modeller med 7-800cc motorer man kan kolla upp på blocket? Är lite på jakt efter en stor 2-takt. Har ett litet bygge i tankarna.....
 
Tror inte det finns en särskilt stor marknad för större 2-taktare med massa effekt och låg vikt just här i Sverige.
Jag hade dock gärna sett lite mindre tvåtaktare i klass med Aprilias 250RS, låg vikt men ändå hyfsat med effekt och en rolig effektkurva.
Hade utan att tveka köpt mig en sådan om det varit bra hållbarhet på grejerna och nypriset hade legat runt 70-80 papp.
Små och smidiga sporthojar är kul som fasen :)
 
Nu när vi ändå är inne på diskussionen "moderna" tvåtaktare:
Nån som vet om hojen i originalinlägget har direktinsprutad motor?
Ser inget om det.
Är det så att den inte är direktinsprutad känns bygget väldigt mycket mindre imponerande.
 
Kommer det inte bli rätt jobbigt hålla framhjulet på asfalten på de långa fartsträckorna på TT banan med en hojvikt på 127kg ?
Ducati MotoGP och Kawasaki H2R har ju vingar på kåpan för att trycka ner framhjulet.
 
Jag satt och kollade på dom filmer som fanns o blev mycket imponerad över det långa registret hos hojen. Körbarheten verkade vara väldigt bra avstämt trots att det även 2T så med dessa moderna insprutad 2t har nog inte 4T speciellt mycket att sätta ihop varesig motormäsdigt eller viktmäddigt.

Rotax har ju med sin etc 800 visat att det.fungerar utmärkt både med mycket hp o livslängd dessutom är 2T renare i avgaserna än motsvarande 4T. Även Bombardier har tagit fram en insprutad 800 2T. Mariner har sina 2T båtmotorer som är renare o starkare än motsvarande 4T

Så 2Ts framtid ser ljusare ut än på länge :D

Evinrude gör en del tvåtaktsutombordare. Rätt stora sådana med. Utveckling finns på motortypen även för vanliga konsumenter sas.

Tror största motorn är på över 3L och 300Hk..
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top