Äntligen, del VI

Vad ska man göra åt ungjävlarna?

• Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alltså, jag vet att jag är tjatig men jag vet också att det finns en del kloka tankar om sådant här och en del mindre kloka men att majoriteten av tankarna är fullständigt efterblivna jävla velourtankar så jag känner mig ändå nödgad:

Kan någon, igen, försöka förklara hur fan det är möjligt att:
  • Förort efter förort faller offer för osnutna jävla skitungar som till och med ett gäng spensliga 20-åriga Securitasnötter kune spöa skiten ur
  • Ledningen för denna skola nu, i julas var det SL's ledning, anser sig agera kraftfullt när de ger vika

Jag har fan rätt att veta. :mad:

Och, jag slänger in en poll så vi kan reda ut det här.

Efter flera händelser som av både personal och elever uppfattades som hotfulla ställdes undervisningen på Vallhamraskolan i Partille utanför Göteborg in på fredagen.

Alla eleverna i årskurs 6-9 fick gå hem från skolan enligt Partille kommun.

Situationen på skolan har under en tid varit orolig med bråk och hot mot lärare och elever. På torsdagen blev det värre när ytterligare en lärare hotades och elever kom från en annan skola för att göra upp, skriver GT.

Områdeschefen Mikael Göransson, som fattade beslutet att stänga skolan, säger till tidningen att det i grunden handlar om problem med två pojkar som inte lyssnar på lärarna och som drar med sig fler elever.

Stängningen på fredagen gjordes för att ge en tydlig markering och för att personalen ska kunna samlas och diskutera sig fram till vilka åtgärder som ska vidtas. Under de närmaste veckorna ska skolan ha en extra studiedag för arbeta vidare med att lösa problemen.

På måndag ska undervisningen vara igång som vanligt.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_808131.svd

vilken klass går dessa två pojkar i?:va ska inte lärarna kunna stå pall för ett par högstadieelever?:va

Jag tycker synd om förövarna. De är de som är de verkliga offren. Jag röstade på tvåan.

Det som alltid förbryllar mig i såna här sammanhang är vad föräldrarna gör åt sina ungar. Trots allt, om man inte klarar av att hålla en liten skit i högstadieåldern på plats så är nåt väldigt fel och har antagligen gått fel väldigt tidigt.
Det vore kanske på sin plats att börja införa lite lagar som gör att föräldrar MÅSTE ta sitt ansvar för sina ungars uppfostran. Vi har en trotsig fjortis här hemma, men han skulle inte ens våga tänka tanken att hänga med på en sån grej. Han vet att det skulle bli det totala slutet på allt vad frihet heter och jag skulle se till att jobba såna tider så jag kan sitta och vakta honom i skolan. Balansgången är svår mellan att ha hårda regler samtidigt som man inte får kväva hans personlighet och egna vilja. Det gäller att försöka få fram viljan att lyckas i livet och få ungar att förstå att dom faktiskt pluggar för sin EGEN skull och sin framtid.Reglerna är en hjälp på vägen och förbereder barnen för vuxenlivet som är minst ännu mera kantat av diverse regler.
Vet sen tidigare att dom flesta tycker att föräldrar inte alls är skyldiga för vad deras barn gör och att det är skolan/samhället som har ansvaret. Det är upp till var och en, men min personliga åsikt är att har man skaffat barn har man tagit på sig ett ansvar för det barnet.

Det som alltid förbryllar mig i såna här sammanhang är vad föräldrarna gör åt sina ungar.

Förvisso, men hälften kan väl inte svenska och andra hälften är efterblivna så vad ska man göra åt det? Vi har redan SFI så det spåret är kört.

Problemet är att det inte är barn i mina ögon, är man 13-17 så har man ganska bra koll på rätt och fel, om man väljer att strunta i det så gör man ett aktivt val. Det är inte som en 2-åring som snor kompisens Lego.

Spöstraff, bootcamp, ungdomsängelse tycker jag.

Det som alltid förbryllar mig i såna här sammanhang är vad föräldrarna gör åt sina ungar.

"Men fassan, fan, jävla rasse-lärare asså, fan. Dom bara hatar mig för jag inte e svensk o shit, asså. Fan."

Hur tror ni själva det låter när dessa problembarn redogör händelserna för sina föräldrar?

"Men fassan, fan, jävla rasse-lärare asså, fan. Dom bara hatar mig för jag inte e svensk o shit, asså. Fan."

Hur tror ni själva det låter när dessa problembarn redogör händelserna för sina föräldrar?

Eller vilka värderingar får de med sig hemifrån som får dem att hata allt och alla som inte är som dem själva? Det är också en relevant fråga.

Tycker vi har utmärkta exempel i sammhället på hur de går när man vågar säga ifrån. Nog en stor anledning till att många skiter i vilket även om dom gärna vill ta lille archmed i örat, eller kalle för den delen...

Jag brukar säga ifrån om jag ser att nån medmänniska blir illa behandlad osv. men inte fan kutar ja ut i kallsingarna kl3 på natten för och säga till några dårar som ??? whatever... Om dom inte pillar på hojen förståss då jävlar gör jag en rödeby.

Tycker vi har utmärkta exempel i sammhället på hur de går när man vågar säga ifrån. Nog en stor anledning till att många skiter i vilket även om dom gärna vill ta lille archmed i örat, eller kalle för den delen...

Visst är det så, därför behöver den enskildes ställning stärkas och dräggens försvagas, i samband med anstalter där de får hut.

Visst är det så, därför behöver den enskildes ställning stärkas och dräggens försvagas, i samband med anstalter där de får hut.

Ja och där har vi de stora felet. bättre och se på än att ingripa för ingriper man har man ingen bakom sig men en jävla massa som står runt omkring och glor som frågetecken. oj titta så våldsamt dom leker med han den blodige på marken. nåja kaffet e snart klart och grannen e på ingång med kakor. Detta går nog inte förändra förräns folk öppnar ögonen. Vist finns de dom som startar kampanjer mm men i slutändan vad resulterar detta i? inte ett smack mer än att aftonbladet får sig en en rubrik och att han som drog i gång de hela syns 2 gånger i media. Ja tror de bästa är att få fram någon lösning som verkligen skrämmer folk till att inte göra som dom gör. hota läraren=avstängning vid 1a hotet, inte de 60onde som de är idag. Men men nu ska ja dra mig tillbaka och se en film. Man blir ju frustrerad i denna tråden:)

Last edited:
Förvisso, men hälften kan väl inte svenska och andra hälften är efterblivna så vad ska man göra åt det? Vi har redan SFI så det spåret är kört.

Problemet är att det inte är barn i mina ögon, är man 13-17 så har man ganska bra koll på rätt och fel, om man väljer att strunta i det så gör man ett aktivt val. Det är inte som en 2-åring som snor kompisens Lego.

Spöstraff, bootcamp, ungdomsängelse tycker jag.

Tyvärr Marcus måste jag berätta att det där inte riktigt stämmer.
Nåt som gör tonårsföräldrar väldigt förvirrade (även mig) är att ungarna gör samma fel gång efter annan trots att dom vet att det är fel och det kommer bestraffas.
Läste dock en spännande sak i nån vårdtidning som förklarade fenomenet "korkade teens".
Under tonåren så har inte ungar full förmåga att kunna känna empati, att kunna förutse konsekvenser och förstå vad dom gör fel. Detta utvecklas helt först i vuxen ålder. Därför tar det TID att få ungarna att fatta enkla saker som:kommer du försent hem blir jag förbannad och du kommer få skit för det.

Att det bara är personer med utländsk härkomst, eller för att tala klarspråk:svartskallar, som är ouppfostrade är ju en liten utopi som många använder i sin egen frustration över hur samhället ser ut.
Problemet är nog mer hur vissa falanger inom vänstern har sett till att det är "fult" att säga åt dessa barn för då är man rasse. För mig är alla människor samma ras och tonåringar är precis lika korkade oavsett vart dom kommer från för land. Ser precis lika många vitskallar som är totalt ouppfostrade, hänger ute på kvällarna och drar omkring, allmänt störiga o.s.v.
Jag känner en som jobbar på Mariapol och nej, det är inte i första hand invandrarbarn på 12 år som kommer in totalt dyngpackade eller nerdrogade. Det är svenska barn med svenska föräldrar som skiter fullkomligt i vad deras barn gör, det är bara skönt att dom "sover hos nån kompis" så päronen kan ha det lugnt och skönt.
Om alla päron i Sverige började sätta gränser som t.ex senast 21,00 SKA du vara inne, punkt, så skulle inte en massa snorisar dra runt på gatorna och slåss och vandalisera.
Spöstraff och bootcamp i all ära, sånt funkar kanske på vissa. Men det finns mer effektiva sätt att hålla dom små liven lugna.

Tyvärr Marcus måste jag berätta att det där inte riktigt stämmer.
Nåt som gör tonårsföräldrar väldigt förvirrade (även mig) är att ungarna gör samma fel gång efter annan trots att dom vet att det är fel och det kommer bestraffas.
Läste dock en spännande sak i nån vårdtidning som förklarade fenomenet "korkade teens".
Under tonåren så har inte ungar full förmåga att kunna känna empati, att kunna förutse konsekvenser och förstå vad dom gör fel. Detta utvecklas helt först i vuxen ålder. Därför tar det TID att få ungarna att fatta enkla saker som:kommer du försent hem blir jag förbannad och du kommer få skit för det.

Att det bara är personer med utländsk härkomst, eller för att tala klarspråk:svartskallar, som är ouppfostrade är ju en liten utopi som många använder i sin egen frustration över hur samhället ser ut.
Problemet är nog mer hur vissa falanger inom vänstern har sett till att det är "fult" att säga åt dessa barn för då är man rasse. För mig är alla människor samma ras och tonåringar är precis lika korkade oavsett vart dom kommer från för land. Ser precis lika många vitskallar som är totalt ouppfostrade, hänger ute på kvällarna och drar omkring, allmänt störiga o.s.v.
Jag känner en som jobbar på Mariapol och nej, det är inte i första hand invandrarbarn på 12 år som kommer in totalt dyngpackade eller nerdrogade. Det är svenska barn med svenska föräldrar som skiter fullkomligt i vad deras barn gör, det är bara skönt att dom "sover hos nån kompis" så päronen kan ha det lugnt och skönt.
Om alla päron i Sverige började sätta gränser som t.ex senast 21,00 SKA du vara inne, punkt, så skulle inte en massa snorisar dra runt på gatorna och slåss och vandalisera.
Spöstraff och bootcamp i all ära, sånt funkar kanske på vissa. Men det finns mer effektiva sätt att hålla dom små liven lugna.

Jag tycker du har fel i dina slutsatser, för det första handlar inte det här om tonårsfylla och smällare i brevlådor och snöbollar på förbipasserande bilar, hade det gjort det så hade dina resonemang kanske varit intressanta.

Det som hänt i den här skolan, i massor av andra skolor och på busslinjer, tunnelbanestationer är att ungdomar i ej angiven ålder terroriserar till den grad att samhället ger vika.

Att en 12-åring super sig full och hamnar på Maria Pol är inte särskilt upprörande, det visar att skyddsnätet fungerar och att ännu en kanske lärt sig en läxa. Detta händer 2008, men också 1998, 1988, 1978 och säkert 1878 också. Men, horder av främmande ungdomar tog inte kontroll över kollektivtrafik och hela skolor på regelbunden basis "förr i tiden". Du får gärna visa mig att jag har fel.

Va fan snackaru för skit om securitas va...

Nej inte alls skit, jag menar bara att det finns två kategorier anställda på Securitas:

1. Överviktiga 35-åringar med pipskägg och vikingatatueringar
  2. Spinkiga 20-åringar med tribaltatueringar

Båda skulle kunna göra nytta i detta fall.

Last edited:
Jag tycker du har fel i dina slutsatser, för det första handlar inte det här om tonårsfylla och smällare i brevlådor och snöbollar på förbipasserande bilar, hade det gjort det så hade dina resonemang kanske varit intressanta.

Det som hänt i den här skolan, i massor av andra skolor och på busslinjer, tunnelbanestationer är att ungdomar i ej angiven ålder terroriserar till den grad att samhället ger vika.

Att en 12-åring super sig full och hamnar på Maria Pol är inte särskilt upprörande, det visar att skyddsnätet fungerar och att ännu en kanske lärt sig en läxa. Detta händer 2008, men också 1998, 1988, 1978 och säkert 1878 också. Men, horder av främmande ungdomar tog inte kontroll över kollektivtrafik och hela skolor på regelbunden basis "förr i tiden". Du får gärna visa mig att jag har fel.

Nej inte alls skit, jag menar bara att det finns två kategorier anställda på Securitas:

1. Överviktiga 35-åringar med pipskägg och vikingatatueringar
  2. Spinkiga 20-åringar med tribaltatueringar

Båda skulle kunna göra nytta i detta fall.

Mariapol var en liten bisak i sammanhanget men som till stor del faktiskt spelar en roll. Även där handlar det om föräldrar som skiter fullkomligt i vad deras barn gör.
En liten tankenöt:
Den dagen du har en egen tonåring och skolan ringer dig och berättar att din son/dotter förstör i skolan, skolkar, slåss eller på annat sätt uppför sig illa så:
1. Blir du förbannad på läraren som ringer och stör dig och tycker att det faktiskt är skolans jobb att se till att ditt barn uppför sig.
2. Du bestämmer genast ett möte med läraren och ditt barn och lovar att se till att detta inte upprepas. Därefter ser du till att barnet kommer bli bestraffat för sitt felaktiga uppträdande (ej aga) med exempelvis fråntagande av mobil, utegångsförbud, indragen vecko/månadspeng eller annat som gör livet surt för den lilla.
3. Säger: Äh, barn är såna och det går över när dom blir vuxna så det är inget att bry sig om.

Mariapol var en liten bisak i sammanhanget men som till stor del faktiskt spelar en roll. Även där handlar det om föräldrar som skiter fullkomligt i vad deras barn gör.
En liten tankenöt:
Den dagen du har en egen tonåring och skolan ringer dig och berättar att din son/dotter förstör i skolan, skolkar, slåss eller på annat sätt uppför sig illa så:
1. Blir du förbannad på läraren som ringer och stör dig och tycker att det faktiskt är skolans jobb att se till att ditt barn uppför sig.
2. Du bestämmer genast ett möte med läraren och ditt barn och lovar att se till att detta inte upprepas. Därefter ser du till att barnet kommer bli bestraffat för sitt felaktiga uppträdande (ej aga) med exempelvis fråntagande av mobil, utegångsförbud, indragen vecko/månadspeng eller annat som gör livet surt för den lilla.
3. Säger: Äh, barn är såna och det går över när dom blir vuxna så det är inget att bry sig om.

Vi pratar om helt olika fenomen, jag ger upp.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph