Äntligen, del III

Rift skrev:
Det som är intressant med miljöpartiet är väl att dem vill lägga ner kärnkraften "rätta mig om jag har fel", men om vi lägger ner vår relativt säkra kärkraft, vart ska vi då ta elektrisiteten ifrån? jag menar ska vi importera från danmark etc som eldar med kol ? :va

Man folkomröstade om det för 25 år sen. Efter den beslutade riksdagen att den skulle vara avvecklad till 2010.

så hääär dumt att lägga ner den,, medans vi lägger ner den så bygger resten av världen ut den,, har för mig det var kina som planerade att bygga 50 st. och finland bygger ut sin kärnkraft,, men sverige ska ju föregå med gott exempel.. men vilket land i världen bryr sig om vad sverige gör :va :hihi

Rift skrev:
så hääär dumt att lägga ner den,, medans vi lägger ner den så bygger resten av världen ut den,, har för mig det var kina som planerade att bygga 50 st. och finland bygger ut sin kärnkraft,, men sverige ska ju föregå med gott exempel.. men vilket land i världen bryr sig om vad sverige gör :va :hihi

Som en parantes kan nämnas att kärnkraften inte kommer att vara avvecklad 2010 och ingen kan nog med säkerhet säga när den kommer att vara helt avvecklad.

Rift skrev:
Det som är intressant med miljöpartiet är väl att dem vill lägga ner kärnkraften "rätta mig om jag har fel", men om vi lägger ner vår relativt säkra kärkraft, vart ska vi då ta elektrisiteten ifrån? jag menar ska vi importera från danmark etc som eldar med kol ? :va

Det kommer att gå en liten skarvsladd från den nya reaktorn i Finland (nr.5 om nån vill veta) till det svenska elnätet har jag hört..
Sen kommer en del el från de Ryska kärnkraftverken som ju är jättesäkra. :va

Men kärnkraft har man alltid risken för ytterst allvarliga olyckor, en massa nya kärnkraftverk i Kina kommer inte att minska den risken. Dessutom finns det inte oändligt mycket Uran på jorden och förutom detta har vi problemet med avfallshanteringen. Kanske hade mer kärnkraft varit att föredra, men det finns trots allt problem med det.

Frågan är hur könsjämnställt det där partiet kommer att bli. Man kanske kan bli könskvoterad in på hög lön där? :)

zoddri skrev:
Det kommer att gå en liten skarvsladd från den nya reaktorn i Finland (nr.5 om nån vill veta) till det svenska elnätet har jag hört..
Sen kommer en del el från de Ryska kärnkraftverken som ju är jättesäkra. :va
Härlig svensk dubbelmoral!

våra kärnkraftverk är grymt säkra, och faktum kvarstår ingen har dött p.g.a. kärnkraft (säg för fan inte tjernobyl)

kajlyl skrev:

våra kärnkraftverk är grymt säkra, och faktum kvarstår ingen har dött p.g.a. kärnkraft (säg för fan inte tjernobyl)

För att det inte dog någon vid Tjenobyl?? :va tycker alla land ska gå ihop och fixa fusionskraftverk, eller är det fission?

kajlyl skrev:

Tja, om vi undantar gruvarbetare, anrikningsarbetare, folk vid Three Mile island och Tjernobyl så har ingen dött av lite radioaktiv strålning.

benrangel skrev:
Tja, om vi undantar gruvarbetare, anrikningsarbetare, folk vid Three Mile island och Tjernobyl så har ingen dött av lite radioaktiv strålning.

Ja, i den svenska debatten pratas det väldigt lite om den enorma miljöförstöring som sker när man bryter och anrikar uran. Men det är klart, det sker ju i länder långt bort så det räknas ju inte.

Pyton skrev:
Ja, i den svenska debatten pratas det väldigt lite om den enorma miljöförstöring som sker när man bryter och anrikar uran. Men det är klart, det sker ju i länder långt bort så det räknas ju inte.

Japp, det är bara svenskar som räknas....

honkiie skrev:
För att det inte dog någon vid Tjenobyl?? :va tycker alla land ska gå ihop och fixa fusionskraftverk, eller är det fission?

Fusion,samma som i vätebomber och stjärnor, det är inte sådär jäkla lätt det. Främst för att det blir varmt, alltså storleksordningen miljoner grader. Men nog försöker man hitta sätt att använda det som energikälla alltid.

Man kan dessutom tillägga att det bara var tillfälligheter som gjorde att vi inte fick vårt Tjernobyl eller Three Mile Island i Ågesta 1969. Ett ventilfel ledde till att kylvattentrycket hotade att spränga ledningarna vilket hade lett till härdsmälta.
Det var detta som ledde fram till det säkerhetstänkande som fanns när man byggda de kraftverk som finns idag.

Sluta upp med erat dravel om energipolitik, den här tråden är till för att spy galla på:
-Gudrun
-Fi
-Militanta feminister
-Feminister i allmänhet
-Övriga kommunister, t.ex. Miljöpartister och Vänsterpartister.

Man får också skämta, förlöjliga och förminska[tm] i denna tråd. Men helst angående rödvins-, lesbiska-, eller kortklippta feminister.

Jag vet att mitt förra inlägg tydligt proklamerade vad denna tråd är till för, se ovan, men nu byter jag inriktning lite grann.
de kanske inte är så dumma de där Fi ändå? :)

”Det luktar nästan Hitlerjugend”

”Vi älskar Göran och Göran älskar oss”, skallar de rödklädda ungdomarna, som just lärt sig att inte tänka själva ...”

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Markus skrev:
2280446 Jag vet att mitt förra inlägg tydligt proklamerade vad denna tråd är till för, se ovan, men nu byter jag inriktning lite grann.

”Vi älskar Göran och Göran älskar oss”, skallar de rödklädda ungdomarna, som just lärt sig att inte tänka själva ...”

Är det sånt som kallas att "Vända kappan efter vinden" :va

Markus skrev:
2280446 Jag vet att mitt förra inlägg tydligt proklamerade vad denna tråd är till för, se ovan, men nu byter jag inriktning lite grann.

Det var när jag läste den raden jag kom på att jag inte varit inne på SH.com än (SportHöger.com), ha ha.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka