Äntligen Bodstöm

Hur kan vi på bästa sätt visa vårt stöd för artister och skådespelare ?

• Antal röstningar
    0

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Till slut så har äntligen Bodström gjort något bra för Sverige.
Han har dragit sitt stå till det kapitalistiska samhället och upprioriterar filedelningsbrott.

Målet är troligen att det skall vara ett högre straffvärde på fildelning är på tex. bedrägerier, våldtäkter osv.

Något som kanske skulle vara en annan lösning för att stödja den redan utsatta yrkesgruppen är införa en avgift för alla medborgare där tex. 20% av inkomsten går direkt till artister och skådespelare..

Bodström

Jag skulle inte kritisera Bodström så mycket som de lobbygrupper som skivindustrin betalar stora pengar till, just för att få uppmuntra prioriteringar som dessa. Jag citerar artikeln:

– Fildelning är en växande företeelse, som inte alltid hanteras så bra inom lagens ramar. Inte minst rättighetsinnehavarna har reagerat. Det handlar om stora kommersiella intressen, säger Stellan Söderman, handläggare på justitiedepartementet.

Som vanligt handlar det om pengar. Det ligger inte mycket pengar i att förhindra våldtäkter (apropå det så är våldsbrott mot män vanligare än mot kvinnor, om jag minns rätt).

Det är väl i och för sig mycket sagt att fildelare numera i Sverige jämställs med våldtäktsmän.
Dock finns det en tendens att straffmätningen för olika brott alltmer upplevs som märklig. Själv frågar jag mig till exempel om det är rimligt att dalslänningen som fredade sina får mot vargangrepp skall sitta inne lika länge som ett rattfyllo som kör ihjäl en fotgängare. :va

Ska man skratta eller gråta? kostade en cd 50 spänn så skulle jag köpa den.

Säg att Jag har 11000 låtar på datorn. om vi räknar med att det är i snit 12 låtar på varje album så blir det 917 st. 917*189 är smått absurda 173 250 kr.

Nu skulle det va ett extrem fall men säg att man har hundra album det är 18 900 Vad väljer du? mc eller cdskivor? :tomten

Ankan skrev:
Det är väl i och för sig mycket sagt att fildelare numera i Sverige jämställs med våldtäktsmän.

Idag så klassas brotten ej likvärdigt men det kanske görs underverk i framtiden....

prulle skrev:
Ska man skratta eller gråta? kostade en cd 50 spänn så skulle jag köpa den.

Säg att Jag har 11000 låtar på datorn. om vi räknar med att det är i snit 12 låtar på varje album så blir det 917 st. 917*189 är smått absurda 173 250 kr.

Nu skulle det va ett extrem fall men säg att man har hundra album det är 18 900 Vad väljer du? mc eller cdskivor? :tomten

Men du skulle alltså lägga 917*50=45850?

prulle skrev:
Nej men jag hade inte köpt 917 album heller. men kanske 100 (5000 kr)

Tror inte det spelar någon roll om en skiva kostar 189 eller 50 när det går att få en kopia gratis med extremt liten risk att åka dit.

Därmed inte sagt att jag tycker priserna på skivor är bra som dom är nu, med ett snittpris på t.ex. 129 kr så har jag lagt ca 25800 på skivor nu... :mad:

Joe Schmoe skrev:
Tror inte det spelar någon roll om en skiva kostar 189 eller 50 när det går att få en kopia gratis med extremt liten risk att åka dit.

Därmed inte sagt att jag tycker priserna på skivor är bra som dom är nu, med ett snittpris på t.ex. 129 kr så har jag lagt ca 25800 på skivor nu... :mad:

För mig hade det spelat roll. Jag stödjer gärna artisterna jag lyssnar på men inte genom att köpa en skiva för 189 spänn där dom får 20.

Varför klagar artisterna på fildelningen och inte på att skivbolagen tar så stor del av vinsten :va

Ogre skrev:
Varför klagar artisterna på fildelningen och inte på att skivbolagen tar så stor del av vinsten :va

De gör dom, men inte öppet för dom är rädda om kontrakten. (tror jag.)

Det tror väl fan att det växer fram en marknad för piratkopiering när en CD-skiva kostar såna närmast löjliga pengar som är fallet. Skivbolagen tar in jävligt mycket pengar. Sen langas väl dessa ut igen till några få superstjärnor som har lukrativa kontrakt medan mera okända artister inte får särskilt bra ersättningar för sina alster.

Skivbolagen har ingen anledning att klaga över piratkopiering. De har själva bäddat för utvecklingen.

burner skrev:
Idag så klassas brotten ej likvärdigt men det kanske görs underverk i framtiden....

Kanske... men förhoppningsvis är det osannolikt.

burner skrev:
Till slut så har äntligen Bodström gjort något bra för Sverige.
Han har dragit sitt stå till det kapitalistiska samhället och upprioriterar filedelningsbrott.

Målet är troligen att det skall vara ett högre straffvärde på fildelning är på tex. bedrägerier, våldtäkter osv.

Något som kanske skulle vara en annan lösning för att stödja den redan utsatta yrkesgruppen är införa en avgift för alla medborgare där tex. 20% av inkomsten går direkt till artister och skådespelare..

Bodström

JAAAA, inför gärna mer avgifter för Sveriges medborgarna. Skatter och avgifter är tydligen lösningen på alla problem.
:6surkart

prulle skrev:
Vad väljer du? mc eller cdskivor? :tomten

problemet är ju att många människor inte verkar ha några som helst problem att se båda sakerna som rättigheter och därmed både gör det ena och andra olagliga för att få ha båda sakerna.

Bodström

Burner: Jag hoppas innerligt att du är ironisk. Annars rekommenderas Afghanistan eller Kina. Trevliga platser där man inte ostraffat tycker och tänker fel. kanske vore något?

När jag hade inbrott och saker stals till ett värde av 170.000:- hade jag en sådan tur att det fanns ett vittne som kunde namnge tjuven. Åklagaren lade ner åtalet med motivering brist på bevis då tjuven inte erkände och hon kunde ju inte åtala honom för varje liten förseelse polisen hämtade in honom för...

Mot denna bakgrund går Bodström ut och säger vad hans sponsorer vill höra och vi skall tydligen hålla med. Jag säger som tidigare sagts; vad är viktigast: Att kvinnor kan kännan sig trygga på gatan en lördagskväll eller att skivbolagen tjänar pengar? Vad har åklagarmyndigheten gjort för alla våldsoffer hittills? När börjar vi reagera???

Det är tur att det är val i år, annars har vi DDR tillbaka inom kort...

Personligen tror inte jag att hårdare straff förebygger brott. Kolla bara på USA.

Dock bör våldtäktsmän och liknande få RIKTIGT hårda straff bara för det är ett så grovt brott.

När det gäller fildelning så är det bara sjafsigt. Artisterna får väl för fan vänja sig vid att tjäna pengar som vanliga svenssons. De har ju fortfarande konserter, stim-pengar osv. Och de artister som ingen vill se får väl lägga ner eller ha det som hobby. Det är omöjligt att stoppa fildelning. Branschen rasade ju mot kassettbanden när de kom med.

Man önskar ju att de kunde lägga lite mer tyngd på våldsbrott, rattfylla, misshandel och andra saker som berör människor istället för att rikta kraft mot fildelning.
Hur många människor får sina liv förstörda för att det laddas ner musik?
Jag tror att artisterna klarar sig ändå med alla pengar som rullar in.

Kan man inte starta något eget parti snart, jag vetitusan vilket man ska rösta på när det är dags...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg