Äntligen Bodstöm

Hur kan vi på bästa sätt visa vårt stöd för artister och skådespelare ?

• Antal röstningar
    0
jag ser inget större fel i att folk tankar musik.
själv så köper jag skivorna jag vill ha för det bättre ljudet och att det är roligare att ha en orginalskiva. men självsklart så tankar jag musik också.
men då handlar det om musik som är svår att få tag på eller som inte är tidlös ex. britta spjut. (det är inte tidlös musik, e på jobbe å e trött!!)

men de är alldeles för dyra!! har ca 250 st som jag köpt å jag vågar inte tänka på vad det kostat.

men där kan jag ju lägga stålarna jag sparar på att skenförsäkra ;) :7peta

Ädit: jag tankar till 99% filmer för att jag hatar att gå på bio!!
sitta där med massa feta hostande kärringar å få träsmak.... nej tack!

Last edited:
ething skrev:
När jag hade inbrott och saker stals till ett värde av 170.000:- hade jag en sådan tur att det fanns ett vittne som kunde namnge tjuven. Åklagaren lade ner åtalet med motivering brist på bevis då tjuven inte erkände och hon kunde ju inte åtala honom för varje liten förseelse polisen hämtade in honom för...

Mot denna bakgrund går Bodström ut och säger vad hans sponsorer vill höra och vi skall tydligen hålla med. Jag säger som tidigare sagts; vad är viktigast: Att kvinnor kan kännan sig trygga på gatan en lördagskväll eller att skivbolagen tjänar pengar? Vad har åklagarmyndigheten gjort för alla våldsoffer hittills? När börjar vi reagera???

Det är tur att det är val i år, annars har vi DDR tillbaka inom kort...

Tror inte att det är någon idé att du försöker med någon snyfthistoria om stulna saker i en tråd där de flesta saknar känsla för att göra rätt för sig. Gratis är gott, klart att tjuven skulle få lite grejer.

Känns förövrigt som att många verkar tappa huvudet när detta diskuteras. Här är enkla förklaringar för de som behöver dem:

1. Varför ska rättsväsendet utreda brott av lägre svårighetsgrad när inte alla grova våldsbrott klaras upp?

Svar: om rättsväsendet bara satsade resurser på de allra grövsta kommer det vara en extremt låg upptäckts-risk för de andra brotten. Upptäcktsrisken är som bekant väldigt avgörande för om ett brott skall begås. Därför måste rättsväsendet lägga resurser på alla typer av brott, även om de grövsta givetvis ska ha mest resurser.

Att resurserna totalt sett i rättsväsendet är knappa svarar riksdagsmajoriteten för (S, V och MP).

2. Om skivbolaget eller den lokala MC-handlaren tar mer betalt för en produkt än vad jag är beredd att betala för får jag automatiskt ta den?

Svar: nej, om du inte tycker att produkten är värd sitt pris får du avstå. Det är inte din medfödda rättighet att köra hoj eller att lyssna på musik/titta på film. Genom att inte köpa en vara visar du säljaren att den inte är värd sitt pris. Detta förutsätter att du inte samtidigt som du bestämmer dig för att avstå från ett köp också samtidigt stjäl produkten.

3. Har brottsoffer sig själva att skylla?

Svar: nej, det är aldrig brottsoffrets eget fel att denna blir utsatt för brott. Ett skivbolag ska kunna sätta vilka priser det vill utan att riskera att bli utsatt för brott. Sätter exempelvis ett skivbolag en prislapp på 1000kr för en skitskiva får bolaget finna sig i att ingen köper skivan och att allt går med brakförlust. Men företaget ska aldrig behöva bli utsatt för brott, hur dåligt det än sköter sig. Det ska inte behöva tåla att någon sprider deras produkt utan medgivande. Detsamma gäller en vanlig butik. Detsamma gäller en tjej som går med kort kjol. Samhället ska skydda enskilda och företag mot brottslighet.

Tyvärr fungerar detta lite dåligt idag... filmbolagen lägger pengar på antipiratbyrån, vanliga butiker betalar väktare och samhällen bildar vad som nästan kan ses som medborgargarden. Detta ska egentligen staten bekosta.

Last edited:
Oftast på en köpesskiva så finns det 1 eller 2 låtar som man tycker är bra...varför köpa hela skivan när man kan dra hem låtarna ist gratis? :hihi
Arttisterna tror jag tjänar nog med pengar ändå, dock kanske de som säljer skivorna går lite back...

Och jag ser inte det som något brott att dra hem lite musik och filmer!

Last edited:
burner skrev:
Till slut så har äntligen Bodström gjort något bra för Sverige.
Han har dragit sitt stå till det kapitalistiska samhället och upprioriterar filedelningsbrott.

Målet är troligen att det skall vara ett högre straffvärde på fildelning är på tex. bedrägerier, våldtäkter osv.

Något som kanske skulle vara en annan lösning för att stödja den redan utsatta yrkesgruppen är införa en avgift för alla medborgare där tex. 20% av inkomsten går direkt till artister och skådespelare..

Bodström

Jag tror Bodström skulle må riktigt bra över att få en riktig snorloska i ansiktet....

Sandstrom skrev:
Att resurserna totalt sett i rättsväsendet är knappa svarar riksdagsmajoriteten för (S, V och MP).

2. Om skivbolaget eller den lokala MC-handlaren tar mer betalt för en produkt än vad jag är beredd att betala för får jag automatiskt ta den?

Svar: nej, om du inte tycker att produkten är värd sitt pris får du avstå. Det är inte din medfödda rättighet att köra hoj eller att lyssna på musik/titta på film. Genom att inte köpa en vara visar du säljaren att den inte är värd sitt pris. Detta förutsätter att du inte samtidigt som du bestämmer dig för att avstå från ett köp också samtidigt stjäl produkten.

Intressant, så när jag laddar ner ett album på internet så minskar automatiskt skivaffärens lager med ett ex?

Vad händer om jag laddar ner albumet och sedan raderar det? Har jag då aldrig stulit något? Vad är förresten stöld? Om fildelning är stöld så innebär det att en stor andel av sveriges befolkning är simpla tjuvar likställda med hojtjuvar och annat slödder.

Att resurserna är knappa för polisen svarar riksdagen för. Helt riktigt, samma riksdag bör då prioritera ett tryggt samhälle före fildelning. Fildelning är brott som aldrig borde utredas överhuvudtaget före våldtäkter och överfall i samhället. Det enda skäl man har för att göra detta är skivbolagslobbyn som förstås har mycket pengar och därmed starka röster i form av advokater och jurister.

till sist vilket skivbolag/filmproducent arbetar du för?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg