Ännu ett mail till SvT

Chrille skrev:
Näh, det tror inte jag. Med intresse och bra speakers så behöver det inte vara ett problem.

Men Atorp är den absolut sämsta banan att se sin första tävling på.
Kolla in Dragracing på Meca i Malmö en onsdag, 3000 betalande publik för att se 201 meters styrlåsrejsing, ett heat varar 5-9 sekunder :yoparty

GSXR1100R skrev:
Kolla in Dragracing på Meca i Malmö en onsdag, 3000 betalande publik för att se 201 meters styrlåsrejsing, ett heat varar 5-9 sekunder :yoparty

Och jag är en het anhängare av rallycross som publiksport. Men roadracing på Gelleråsen är ÄNNU BÄTTRE.

Tänk ett fullt, RIKTIGT BRA, startfält på Atorp och bättre ordning på läktarna. 40 man som kör 40 eller fortare...... DET hade varit rejs det. Annars är bara Atorp tråkig. För stor och oöverskådlig.

GSXR1100R skrev:
Och ändå så lockar 24-timmars endurance i övriga världen fulla läktare dygnet runt... Jag tror att för det första har vi ingen ordentlig roadracingkultur i den svenska myllan och för det andra så saknar vi fixstjärnor. Se bara på vad Ingemar Stenmark gjorde för utförsåkningen. Jag hoppas att Gull och Watz kommer att lyfta intresset för GP-racing 2005! :banana

Torkel skrev:
Och ändå så lockar 24-timmars endurance i övriga världen fulla läktare dygnet runt... Jag tror att för det första har vi ingen ordentlig roadracingkultur i den svenska myllan och för det andra så saknar vi fixstjärnor. Se bara på vad Ingemar Stenmark gjorde för utförsåkningen. Jag hoppas att Gull och Watz kommer att lyfta intresset för GP-racing 2005! :banana
Fulla Frallor på Le Mans & Korvätare på Ringen men dom har iaf Motorintresse
:fyllisar

GSXR1100R skrev:
Racen är för långa och fältet sprids ut för mycket, ingen vet vem som leder, det är roligare att titta på om man hade kört typ folkrace/rallycross heat.

Tänk er flera heat på max tre varv, snacka om publiksport.
Helt riktigt. Jämför med Motocross, som har samma problem. Man införde speed cross; kortare bana, högre/mer spektakulära hopp, bara 5 varv i kvalheaten, 12 varv i finalen. Högt tempo, ingen dödtid. När ett rejs är klart startar nästa inom 60 sekunder.
Givetvis går det inte att jämföra med RR fullt ut, men man måste hitta nya vägar för att locka en kräsen publik. Som tävlingformen är idag kan vi glömma storpublik.

valmers skrev:
Helt riktigt. Jämför med Motocross, som har samma problem. Man införde speed cross; kortare bana, högre/mer spektakulära hopp, bara 5 varv i kvalheaten, 12 varv i finalen. Högt tempo, ingen dödtid. När ett rejs är klart startar nästa inom 60 sekunder.
Givetvis går det inte att jämföra med RR fullt ut, men man måste hitta nya vägar för att locka en kräsen publik. Som tävlingformen är idag kan vi glömma storpublik.
Jäklar jag hade fel...

GSXR1100R skrev:
Jäklar jag hade fel...

Jag jobbar ju med events och när jag såg EM:et på ARC så blir man lipfärdig. Inte ens de mest grundläggande saker fanns där.
Enligt mig så saknas det visionärer och eldsjälar bland arrangörerna. Det saknas lite annat oxå, men framför allt det. Mike har ju gjort ett kanonjobb med Gåsen, utan honom så vore nog banan uppbruten.

Hils
/JPS

Jörgen Player Special skrev:
Jag jobbar ju med events och när jag såg EM:et på ARC så blir man lipfärdig. Inte ens de mest grundläggande saker fanns där.
Enligt mig så saknas det visionärer och eldsjälar bland arrangörerna. Det saknas lite annat oxå, men framför allt det. Mike har ju gjort ett kanonjobb med Gåsen, utan honom så vore nog banan uppbruten.

Hils
/JPS
Exakt. Visst var det synd att banan fick förfalla i nästan tjugo år, så att man fick ta bort velodromkurvan och rakorna, men Mike har verkligen gjort det bästa av situationen, heder åt Bluff! Bara man nu kan fixa ekonomiska resurser för att bygga läktare vid Trösen och Esset.

valmers skrev:
Exakt. Visst var det synd att banan fick förfalla i nästan tjugo år, så att man fick ta bort velodromkurvan och rakorna, men Mike har verkligen gjort det bästa av situationen, heder åt Bluff! Bara man nu kan fixa ekonomiska resurser för att bygga läktare vid Trösen och Esset.
Saxat ur verklighetn, någon burnade hål i asfalten i depåsvängen, Mike Gluffs kommer ut med en cigg i munnen och en orange kona i handen, sätter konan över hålet:Grabber leut bli att köre på konen, det er ett whole underr, tack.

Vilken hjälte :tummenupp

GSXR1100R skrev:
Saxat ur verklighetn, någon burnade hål i asfalten i depåsvängen, Mike Gluffs kommer ut med en cigg i munnen och en orange kona i handen, sätter konan över hålet:Grabber leut bli att köre på konen, det er ett whole underr, tack.

Vilken hjälte :tummenupp

Nästan iaf. Han ritade en gul ring runt hålet och hade extra förarmöte:
Grabber leut bli att köre på ringen, tack.

Chrille skrev:
Nästan iaf. Han ritade en gul ring runt hålet och hade extra förarmöte:
Grabber leut bli att köre på ringen, tack.
Jaag haar ritet ein ring pau baunan, den såm kjoerr pau denn faår ingen schinksmoerrgass. Taekk.

Strandelin skrev:
Gnäll å gnäll å gnäll, nästan ingen som gör något konstruktivt...

Tur att det finns undantag. :Bugar

Tack så gränslöst! :rodnar Blir roligare att engagera sig om någon uppskattar det.

Jag har en hel del planer om vad jag vill göra med svensk rr i framtiden, men det tänker jag inte tala om för då kanske någon snor mina idéer! :D

Och Torkel... Jag hoppas verkligen inte att någon som har något seriöst med roadracing att göra ser den bilden. Då är jag körd på alla seriösa uppdrag för all framtid. :brinnerup

valmers skrev:
Staten bekostar inga fotbollsplaner. Vill du ha en RR-bana? Fixa finansiärer och bygg.

Nej det gör kommunerna och står även för driften. I den kommun jag satt i fritids och kulturnämnden ca 16000 invånare gick tex nästan 2 miljoner till ishallen men det var grinigt värre när crossklubben i kommunen jämte ville ha 15000kr för att alla från min kommun som åkte cross fick åka till grannkommunen.

ingen frisk :tomten tycker att speedway är roligare att se på än RR och spw har både publik och tv-exponering. Det måste vara medias fel!!!!!!?

Nordgren skrev:
Nej det gör kommunerna och står även för driften. I den kommun jag satt i fritids och kulturnämnden ca 16000 invånare gick tex nästan 2 miljoner till ishallen men det var grinigt värre när crossklubben i kommunen jämte ville ha 15000kr för att alla från min kommun som åkte cross fick åka till grannkommunen.
Helt riktigt. Lika viktigt som att ordna finansiärer, gäller det att ha politrukerna med sig. Betydligt fler av dessa som lirar golf eller tennis, eller vars barn lirar forboll eller hockey. Det är därför jag säger att det behövs eldsjälar med känsla för bizznizz.

Dangerous Dave skrev:
När ska folk inse att Roadracing INTE är nationalsport i Sverige?
Fotboll är det och därför får det sån uppmärksamhet.
Jag tror inte folk i Thailand får nåt gehör från deras nationella televison om dom börjar gnälla på att det sänds för mycket Thai boxning och för lite isracing.
SVT visar det som det uppenbarligen finns störst allmänintresse av?
För många av er finns det inget annat än racing och motorcyklar i allmänhet.
Tyvärr så är mc-sport inte så intressant i detta land som t.ex fotboll och hockey.

RR eller någon form av motorsport kommer aldrig att bli lika stor som diverse lagidrotter (fotboll, innebandy, handboll etc) pga kostnaderna. Färre föräldrar än man tror har råd att låta glinen spruta grus eller rulla asfalt. Detta motsäger inte det faktum att när det började gå bra för en viss svensk tulpanodlare i en viss tävlingsform (och ett visst semisvenskt bilmärke) i GB, så fanns plötsligt SVT där.
Naturligtvis var SVTs närvaro (obs spekulation) där inte enbart ett resultat av en plötslig välvilja mot de 3 motorintresserade TV-licensbetalarna.
Hursomhelst hade vi helt plötsligt ½timme motorsport i veckan på mer eller mindre primetime, och strax därefter en mycket aktiv och intressant inhemsk
raceserie. Förövrigt anledningen till att Synsam/Veidec överhuvudtaget finns i folks medvetanden idag. (Här passar jag på att be alla licensinnehavare om ursäkt för ni hade ju naturligtvis kännt till detta ändå).

Nu har jag skrivit så länge att jag glömde själva slutklämmen men jag tror att det gick ut på att man måste muta någon på SVT att börja sända ifrån de event man vill se, och gärna med en riktig produktion.

//Peter :confused: :confused:

Jörgen Player Special skrev:

Hils
/JPS
Sveriges RR-arrangörer borde göra studiebesök på välarrangerade motorevenemang.

Macho Woman skrev:
Jag bidrar så gott jag kan till detta. Hjälpte Viasat Sport att filma från Knudan i helgen och tänker skriva egna artiklar/reportage/racerapporter och skicka ut till tidningar från och med nästa säsong, eller kanske redan under vintern. Fortsätter att skriva för rr.se så gott jag kan också. Gjorde intervjuer med Henrik Nordgren och Rene Prang i helgen. Kommer upp så snart jag har haft tid att skriva ihop dem.

Jag vill bara sälla mig till dom som beundrar din hängivenhet och följer ditt arbete, på avstånd men med spänt intresse. Keep the good work up !!!

Jag vill ge creds till alla dom som på något sätt bidrar med något till roadracing världen. Jag vet att en del verkligen sliter häcken av sig. Ni rockar :rock

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back