Ännu en "ZX12R eller Hayabusa" tråd...

  • Thread starter Thread starter JT
  • Start date Start date

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Trots att jag är super nöjd men min Super Tenere (perfekt till och från jobbet hoj) så känner jag att jag måste ha en sporthoj igen!

Efter som jag ibland kör långa sträckor så har jag bestämt mig för en lite bekvämare hoj, sommarens långresa på Firebladen var ingen angenäm upplevelse...:rolleyes:

Har kikat runt lite och blivit lite små kär i Kawasakis ZX12R, tyvärr kan man inte tala om denna hoj utan att Hayabusan kommer på tal. Båda är grymma hojar med en egen look men vilken är igentligen bäst?

Busan är kanske mera kult och Suzuki känns bättre som märke än Kawasaki men jag tycker att man sitter lite bättre på ZX12an och den är billigare i inköp.

Vilken rekomenderar ni? Skit i utseendet, vilken hoj ska jag köpa?

Dessa hojar är brutala, jag körde en R1 efter jag kört en ZX12R och R1 känndes verkligen "tunn" i jämmförelse med den gröna besten.:yoparty
 
JT skrev:
2432211
Vilken rekomenderar ni? Skit i utseendet, vilken hoj ska jag köpa?

Dessa hojar är brutala, jag körde en R1 efter jag kört en ZX12R och R1 känndes verkligen "tunn" i jämmförelse med den gröna besten.:yoparty
Du körde säkert en R1-02-03.... jämförbar med en 750 typ... = slö.

för övrigt om du skiter i utseendet så ta busan...:tummenupp
 
Ingen annan som ha några råd?
 
Har aldrig kört en zx12 så något gott råd kan jag inte ge dig. Det enda jag kan säga är att jag är supernöjd med busan. Den har allt jag vill ha, vridet är enormt. :yoparty

Dessutom så är vi ett härligt gäng busagrabbar som träffas regelbundet här i sthlm, brukar bli en sväng på onsdagar och ev. söndagar.
 
Innan jag köpte nuvarande retta så var det just 12:an som lockade!

Lite vibrationer (den är rå i motorn) men det var sköna vibbar - otroligt vrid och jag, som mäter över tomte i längd (190+), trivs bra på den dessutom.

Ser sportigare ut än busan men det är en smaksak!

Service är dock ett aber - svårare att hitta bra Kwaka-shops än Sucki-ucki.
 
JT skrev:
2433604 Ingen annan som ha några råd?

Jag körde 12a i 1,5 år och var mycke nöjd. Betala 2900 för halvförs/helår trygg hansa. Vet inte vad Busan kostar i försäkring men det kan vara värt att kolla innan man handlar för prestandan skiljer det väldigt lite på!
 
Tycker Busen är bra att köra långt på,stabil,stark,varvar inte mycket(6000rpm i 180km/h har jag för mig) så du marchar 200-250 utan att den känns ansträngd.
Har kört 120mil på en dag utan några större mén för livet

Men det är nog hugget som stucket.
Köp den du sitter bäst på!:tummenupp
 
Har kört buse 2 säsonger och var mkt nöjd. Klippet i motorn är riktigt bra på alla växlar i alla farter. En 12:a behöver PC och system för att bli lika bra(dom äldre) Dom nyare går visst bättre, har ej provkört nyare än -01. Vägegenskaperna är i mitt tycke bättre på Busen, bromsarna kan mattas ngt. dock inte så mkt att det stör på gata.
 
JT skrev:
2432211 Trots att jag är super nöjd men min Super Tenere (perfekt till och från jobbet hoj) så känner jag att jag måste ha en sporthoj igen!

Efter som jag ibland kör långa sträckor så har jag bestämt mig för en lite bekvämare hoj, sommarens långresa på Firebladen var ingen angenäm upplevelse...:rolleyes:

Har kikat runt lite och blivit lite små kär i Kawasakis ZX12R, tyvärr kan man inte tala om denna hoj utan att Hayabusan kommer på tal. Båda är grymma hojar med en egen look men vilken är igentligen bäst?

Busan är kanske mera kult och Suzuki känns bättre som märke än Kawasaki men jag tycker att man sitter lite bättre på ZX12an och den är billigare i inköp.

Vilken rekomenderar ni? Skit i utseendet, vilken hoj ska jag köpa?

Dessa hojar är brutala, jag körde en R1 efter jag kört en ZX12R och R1 känndes verkligen "tunn" i jämmförelse med den gröna besten.:yoparty

Ähumm... förstår inte frågan? Det är ju bara att köpa en Busa!

Hade du velat titta på Busan in action så var det 20 stycken i Linköping i helgen.
 
Kör zx-12r och är mycket nöjd, finns mycket kraft. Den har ett sportigare utseende än busan. Man sitter bättre på den. På busan är det ganska snäv benvinkel eftersom fotpinnarna sitter närmare sadeln.

Jag och flickvännen körde 400 mil i Europa i sommras och vi stortrivdes.

Men vilken du än väljer så tror jag du blir nöjd.
 
JT skrev:
2432211 Trots att jag är super nöjd men min Super Tenere (perfekt till och från jobbet hoj) så känner jag att jag måste ha en sporthoj igen!

Efter som jag ibland kör långa sträckor så har jag bestämt mig för en lite bekvämare hoj, sommarens långresa på Firebladen var ingen angenäm upplevelse...:rolleyes:

Har kikat runt lite och blivit lite små kär i Kawasakis ZX12R, tyvärr kan man inte tala om denna hoj utan att Hayabusan kommer på tal. Båda är grymma hojar med en egen look men vilken är igentligen bäst?

Busan är kanske mera kult och Suzuki känns bättre som märke än Kawasaki men jag tycker att man sitter lite bättre på ZX12an och den är billigare i inköp.

Vilken rekomenderar ni? Skit i utseendet, vilken hoj ska jag köpa?

Dessa hojar är brutala, jag körde en R1 efter jag kört en ZX12R och R1 känndes verkligen "tunn" i jämmförelse med den gröna besten.:yoparty

I Bike nr 7 2003 finns ett grym touringreportage. Dom åker 700 mil på 5 dar, är i Barcelona och vänder. Hojarna var följande:
- Super Blackbird
- ZX12R
- Hayabusa

Ska sammanfatta kort vad dom säger.......

Super Blackbird
Bra packmöjligheter med krokar, bäst körställning av dom 3, bäst aktionsradie, bäst sadel för passagerare.

ZX12R
Sportigaste chassit i gänget, bra kåpa som skyddar mycket, överlägsen ljusbild vid nattkörning. "Kawasakin är en dräpare som med sin vrålstarka motor passar utmärkt att dra till Monaco med för att ta en fika". Aningen kort aktionsradie. Lite jobbigt med lång passagerare. Bäst frambromsar, sexkolvsok.

Hayabusa
Snabbast. "Motorn drar våldsamt genom hela registret och exploderer på topp, dock inte på samma sätt som Kawan, även om toppfarten är högre på Suzukin". Extrem benvinkel. Sämst kåpa, mycket vind. Bra passagerarsadel.

Hoppas det hjälper dig!

/Anders
 
Jag är helnöjd med min 12'a, det går att köra fort när det svänger & riktigt fort rakt fram, sen är det en bonus att man sitter helt ok och att kåporna tar bort fartvinden riktigt bra utan att man behöver ligga slickad på tanken under en hel dags körning.

Den har alltså allt jag vill ha komfort (för att va sporthoj), snygg, vettig i försäkring, inte allt för tungstyrd "tycker jag", men framför allt ett j***a ös genom hela varv & hastighetsmätaren.

Busan var aldrig ett alternativ för mig, men om du känner dig minsta osäker så år enda sättet att prova båda, inte allt för långt imellan och köpa den du tycker bäst om.

Lycka till!!!!
 
Barcelona skrev:
2433923 I Bike nr 7 2003 finns ett grym touringreportage. Dom åker 700 mil på 5 dar, är i Barcelona och vänder. Hojarna var följande:
- Super Blackbird
- ZX12R
- Hayabusa

Ska sammanfatta kort vad dom säger.......

Super Blackbird
Bra packmöjligheter med krokar, bäst körställning av dom 3, bäst aktionsradie, bäst sadel för passagerare.

ZX12R
Sportigaste chassit i gänget, bra kåpa som skyddar mycket, överlägsen ljusbild vid nattkörning. "Kawasakin är en dräpare som med sin vrålstarka motor passar utmärkt att dra till Monaco med för att ta en fika". Aningen kort aktionsradie. Lite jobbigt med lång passagerare. Bäst frambromsar, sexkolvsok.

Hayabusa
Snabbast. "Motorn drar våldsamt genom hela registret och exploderer på topp, dock inte på samma sätt som Kawan, även om toppfarten är högre på Suzukin". Extrem benvinkel. Sämst kåpa, mycket vind. Bra passagerarsadel.

Hoppas det hjälper dig!

/Anders

Ska bara tillägga att zx-12r är den hoj som bike uppmätt högst topphastighet på, fast det är modellen efter 03.
 
JT skrev:
2432211

Har kikat runt lite och blivit lite små kär i Kawasakis ZX12R, tyvärr kan man inte tala om denna hoj utan att Hayabusan kommer på tal. Båda är grymma hojar med en egen look men vilken är igentligen bäst?

Busan är kanske mera kult och Suzuki känns bättre som märke än Kawasaki men jag tycker att man sitter lite bättre på ZX12an och den är billigare i inköp.

Vilken rekomenderar ni? Skit i utseendet, vilken hoj ska jag köpa?

Dessa hojar är brutala, jag körde en R1 efter jag kört en ZX12R och R1 känndes verkligen "tunn" i jämmförelse med den gröna besten.:yoparty


Prestandamässigt mycket lika varandra. Som Bike skriver, så känns ZX12 vassare på topp, medan Busan har något bättre botten.
Sittställning och kåpa är bättre på ZX12. Busan är smidigare när det svänger.
ZX12 brukar vinna på strippen.

Provkör.
:tummenupp
 
JT skrev:
2432211 Trots att jag är super nöjd men min Super Tenere (perfekt till och från jobbet hoj) så känner jag att jag måste ha en sporthoj igen!

Efter som jag ibland kör långa sträckor så har jag bestämt mig för en lite bekvämare hoj, sommarens långresa på Firebladen var ingen angenäm upplevelse...:rolleyes:

Har kikat runt lite och blivit lite små kär i Kawasakis ZX12R, tyvärr kan man inte tala om denna hoj utan att Hayabusan kommer på tal. Båda är grymma hojar med en egen look men vilken är igentligen bäst?

Busan är kanske mera kult och Suzuki känns bättre som märke än Kawasaki men jag tycker att man sitter lite bättre på ZX12an och den är billigare i inköp.

Vilken rekomenderar ni? Skit i utseendet, vilken hoj ska jag köpa?

Dessa hojar är brutala, jag körde en R1 efter jag kört en ZX12R och R1 känndes verkligen "tunn" i jämmförelse med den gröna besten.:yoparty
köp busan. mest tillbehör på marknaden och bäst helt enkelt.bara namnet regerar ju. zx12r? jaha vad är det då? men om man säger hayabusa så vet alla vad det är...titta bara på ghostrider, vad kör han? :) En busa med bra modifikationer är den bästa hojen i världen

mikael n skrev:
2434063 Prestandamässigt mycket lika varandra. Som Bike skriver, så känns ZX12 vassare på topp, medan Busan har något bättre botten.
Sittställning och kåpa är bättre på ZX12. Busan är smidigare när det svänger.
ZX12 brukar vinna på strippen.

Provkör.
:tummenupp
det är fler busor som vinner på stripen
 
Last edited:
strom_robert skrev:
2433935 Ska bara tillägga att zx-12r är den hoj som bike uppmätt högst topphastighet på, fast det är modellen efter 03.

Bike ser nu inte riktigt ut och vara själva med på banan - har för mig att de inte lyckades ens få upp ngn av mopparna i 300km/h - skit bakom handtagen = :arsele eller riktiga måndags ex :mad: - trovärdig test? Busan gick ca 310 km/h redan då den kom 99 :yoparty tror inte den går sämre nu.//R
 
rocketer skrev:
2434152 Bike ser nu inte riktigt ut och vara själva med på banan - har för mig att de inte lyckades ens få upp ngn av mopparna i 300km/h - skit bakom handtagen = :arsele eller riktiga måndags ex :mad: - trovärdig test? Busan gick ca 310 km/h redan då den kom 99 :yoparty tror inte den går sämre nu.//R

Stämmer säkert det enda jag sa att den snabbaste standarhojen bike mätt upp var en senare zx-12r. Men i andra test har säkert busan gått fortare.
 
strom_robert skrev:
2434253 Stämmer säkert det enda jag sa att den snabbaste standarhojen bike mätt upp var en senare zx-12r. Men i andra test har säkert busan gått fortare.

Jepp - menade inte heller på att trycka till dig på ngt vis utan snarare undrade jag vad det var i det testet som gjorde att de ej kom över 300 med en hoj som varit i prod 7 år och alltid gått över det och därav går en Kawa fortast - skum test :va .//R
 
mikael n skrev:
2434063 Prestandamässigt mycket lika varandra. Som Bike skriver, så känns ZX12 vassare på topp, medan Busan har något bättre botten.
Sittställning och kåpa är bättre på ZX12. Busan är smidigare när det svänger.
ZX12 brukar vinna på strippen.

Provkör.
:tummenupp


:confused: Du har nog aldrig varit på strippen. Brukar gå ca 10ggr så många Busor som ZX12ór på strippen i Malmö, säkert för att den är långsammast.:D Naturlig efterföljare till GSXR 1100 som regerat ett antal år. Har aldrig kört en ZX12á men ägt en Hayabusa och hade aldrig en tanke påZX12án då det bara finns en NO1 som är en riktig kulthoj redan. Säkert en bra hoj men kommer alltid att stå i skuggan av BUSAN. Partisk jag?? o nej:tungan Bara att provköra, eller köpa den du tycker ser häftigast ut då skillnaderna är rätt små tror jag.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top