Ännu en "ZX12R eller Hayabusa" tråd...

  • Thread starter Thread starter JT
  • Start date Start date
Det spelar nog ingen roll vilken du tar
jag har provat båda & jag hade svårt att välja
det vart busen för mig jag tycker att den passa mig bäst
så det är bara att prova dig fram
jag tycker att bägge är grym :yoparty
 
Ja är det en sporthoj du vill ha så köp en sån. Är det sport-touring du vill ha så köp en busa eller nåt annat lok.
 
HanneZ skrev:
2436813 Ja är det en sporthoj du vill ha så köp en sån. Är det sport-touring du vill ha så köp en busa eller nåt annat lok.

Jaha?:va
 
Original Busa mot Original Tolva, vinner Kawan 7 av 10 race på strippen.
Sen att Busan är vanligare i dessa sammanhang beror kanske på att den är mer "trimvänlig" eller vanligare på marknaden helt enkelt.
När det gäller Busa vs. ZZR1400 så är Busan inte i närheten på en enda punkt när det gäller prestanda. Bara att inse fakta.

:tummenupp
 
mikael n skrev:
2437405 Original Busa mot Original Tolva, vinner Kawan 7 av 10 race på strippen.
Sen att Busan är vanligare i dessa sammanhang beror kanske på att den är mer "trimvänlig" eller vanligare på marknaden helt enkelt.
När det gäller Busa vs. ZZR1400 så är Busan inte i närheten på en enda punkt när det gäller prestanda. Bara att inse fakta.

:tummenupp

Hur många Busor har du slaktat med 1400:an när du skriver "När det gäller Busa vs. ZZR1400 så är Busan inte i närheten på en enda punkt när det gäller prestanda." - Jag har då inte sett ens en ZZR 1400 i verkligheten på vägen endast i affären - varför är det inte fler som köper dessa monstermaskiner isf :rolleyes: .//R
 
Last edited:
suzuki01 skrev:
2433702 Har aldrig kört en zx12 så något gott råd kan jag inte ge dig. Det enda jag kan säga är att jag är supernöjd med busan. Den har allt jag vill ha, vridet är enormt. :yoparty

Dessutom så är vi ett härligt gäng busagrabbar som träffas regelbundet här i sthlm, brukar bli en sväng på onsdagar och ev. söndagar.


men går den bra på kurviga vägar me?? menar att den e ju så fet så går det lägga ner nått då??:tungan
 
Detta kanske har spårat ut lite vad det gäller prestanda. När allt kommer till kritan så ska du väl ha hojen för att köra med på vägen, vad jag har förstått ska du inte köra aktivt på strippen eller?
Personligen så skiter jag i vilken som går 5 km/h fortare än den andra i toppfart, i vardagligt användande spelar det liksom ingen roll, för jag har aldrig legat & nött på en ovalbana.
Tycker båda för mycket respekt med sig då det är kraftfulla maskiner.
Vad jag vet så är inte 12'ans motor mer "rasbenägen" än Busan's.

Även om jag är partisk så vidhåller jag, köp den som känns bäst för just dig!:tummenupp
 
fast zx12ren är ju fan så mkt snyggare

fast dom klassas som touring hojar haha

:yoparty
rossi4 skrev:
2437596 fast zx12ren är ju fan så mkt snyggare

fast dom klassas som touring hojar haha
:tummenupp
 
Last edited:
rossi4 skrev:
2437596 fast zx12ren är ju fan så mkt snyggare

fast dom klassas som touring hojar haha

:yoparty :tummenupp

Inte enligt Kawasaki själva - där går de under namnet Supersport | Ninja men du kanske menade bland dom som köper/kör hojarna?//R
 
rocketer skrev:
2437563 Hur många Busor har du slaktat med 1400:an när du skriver "När det gäller Busa vs. ZZR1400 så är Busan inte i närheten på en enda punkt när det gäller prestanda." - Jag har då inte sett ens en ZZR 1400 i verkligheten på vägen endast i affären - varför är det inte fler som köper dessa monstermaskiner isf :rolleyes: .//R

Jag har inte slaktat en enda Busa med en ZZR, men däremot har jag provkört båda.
Gör du det också, så kanske du håller med mig.

.
 
Tror som dom flesta att det inte är så jättestor skillnad mellan ZX12 och en busa.
Men man kanske ska ta in andra aspekter i köpet, såsom stylingtillval( finns en uppsjö till Hayabusan ), träffar med "likasinnade" www.hayabusa-sthlm.se , försäkringskostnader ( jag betalar 2800 kr på Folksam, då många 99:or är reggade som 72 kw :) ), bensinförbrukning ( busan går väldigt snålt ) etc.
// J
 
Hu, tydligt att busaägarna känner sig hotade... men lugn suzuki kommer säkert att kontra med en uppdaterad busa snart. konkurrens ger utveckling!

Faktum är att zzr:en slår busan. enligt de tester jag läst (cycle world usa, motorcyclist usa, bike england och bike sverige) så vinner kawan klart över busan. enligt cycle world gör kawan 0-100 på 2,5 sek och över 300 i fart utan spärr (obs inte trimmad, alltså original utan elektronisk spärr). på busan behövs ingen spärr eftersom den inte gör 300 i original.

zzr:en är suverän, slår lätt daytona (som jag också kör) även på kurviga vägar. på banan är det dock daytonan som gäller.
 
Svemack skrev:
2438362 Hu, tydligt att busaägarna känner sig hotade... men lugn suzuki kommer säkert att kontra med en uppdaterad busa snart. konkurrens ger utveckling!

Faktum är att zzr:en slår busan. enligt de tester jag läst (cycle world usa, motorcyclist usa, bike england och bike sverige) så vinner kawan klart över busan. enligt cycle world gör kawan 0-100 på 2,5 sek och över 300 i fart utan spärr (obs inte trimmad, alltså original utan elektronisk spärr). på busan behövs ingen spärr eftersom den inte gör 300 i original.

zzr:en är suverän, slår lätt daytona (som jag också kör) även på kurviga vägar. på banan är det dock daytonan som gäller.


Koppar ovanifrån "på busan behövs ingen spärr eftersom den inte gör 300 i original." Skämtar du :rolleyes:

Alla vet att Busan gör 300 + original - kom 99 och var den första standard hoj som orkade över 300 sträcket = riktig fart och går inte sämre idag om man plockar spärren från 01 - 06 årsmodellerna - 99 och 00 hade ingen spärr om jag fattat det rätt. Dock så ser det ut som 1400:an inte orkar med mer än 303 ynka 4 km/h till utan spärr. Allt tyder på att Kawan inte levererar :tungan .//R
 
Det där var ju bara ett reklamtick från suzukis sida. Inget seriöst test har fått en originalbusa att gå i 300 verklig fart. du citerar ju själv ett seriöst test ovan.
 
Jag har länge varit lite smygkär i tolvan, särskilt efter provturen på en kompis trimmade dito. Den gick klart värre än min busa. Roligare motorkarraktär och coolare ljud, men det brukar väl kawa oftast ha?
Bromsarna var bättre än min busa, men den kändes betydligt mer trögsvängd, dessutom var det jobbig värmeutveckling från motor och avgasystem för benen.
Busan är enligt mitt tycke en klart bättre motorcykel med ett modernare chassie bland annat, men tolvan har bättre klipp i bromsarna och lite mer karraktär på motorn, men att äga är nog en busa roligare tror jag.
Jag hade retat mig på värmeutveckling och trögstyrdheten på tolvan, busan är inte lika smidig som en ny R1.a, men känns iallafall som en sporthoj i kurvorna.
 
Svemack skrev:
2438426 Det där var ju bara ett reklamtick från suzukis sida. Inget seriöst test har fått en originalbusa att gå i 300 verklig fart. du citerar ju själv ett seriöst test ovan.


Så Guiness rekord på 317Km/h är inte ett seriöst test alltså....

Hastighetsspärren går i vid 10 000rpm på 6:an knappt 300 knutar.

Har vridit ur nästan 11000rpm utan spärr med min iallafall...
 
Sluta gnälla. Det är bara å slanta upp, 143900:- kostar världens snabbaste serieproducerade hoj. :tummenupp

Varför köpa något som är sämre än det bästa? :tungan
 
Svemack skrev:
2438624 Sluta gnälla. Det är bara å slanta upp, 143900:- kostar världens snabbaste serieproducerade hoj. :tummenupp

Varför köpa något som är sämre än det bästa? :tungan



Nä, det finns bara ett sätt att ta reda på vilken som är snabbast!

Vi tar Hallands åsen UTFÖR o den av oss två som överlever har förlorat:crash :lol :lol:tummenupp

:hojraket
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top