Ännu en till 250R?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Min kompis har lite förvånande blivit intresserad av att köpa en racehoj och börja tävla. Jag har förstås gett honom rådet att köpa en 250 racer men han lutar (som även jag först gjorde) åt 250 SP för att det verkar smidigare, billigare och mindre svårkört. Ett par norska Aprilia RS 250 för 20-25.000 kr lockar honom mer än en -94 Honda RS 250 i Sundsvall som jag har spanat in åt honom. Hondan är enligt uppgift en ex-VM hoj, i suveränt skick och säljs med en enorm mängd reservdelsdelar och tillbehör för 45.000 kr.

Några bra råd, tips och vita lögner som skulle få honom att överge Apriliaspåret och satsa på en riktig racer?
 
Nope, kan faktiskt inte tänka mig någon klass som är bättre att börja sin rr-karriär i än 250SP. Givetvis på grund av de skäl du nyss radade upp. Till det kan man lägga att alla kör på likvärdigt material så det är jämnare race än i racerklasserna. Klart han ska köpa en Aprilia! :tummenupp
(Inte det svar du ville ha men min synpunkt i alla fall!)
 
Torkel skrev:
Nope, kan faktiskt inte tänka mig någon klass som är bättre att börja sin rr-karriär i än 250SP. Givetvis på grund av de skäl du nyss radade upp. Till det kan man lägga att alla kör på likvärdigt material så det är jämnare race än i racerklasserna. Klart han ska köpa en Aprilia! :tummenupp
(Inte det svar du ville ha men min synpunkt i alla fall!)

Visst är det säkert "vettigare" att köra 250 SP. Men lika kul?

Någon som vet något om denna Honda RS250?
 
Nyteknik skrev:
Visst är det säkert "vettigare" att köra 250 SP. Men lika kul?

Någon som vet något om denna Honda RS250?

Njae, inte direkt, har inte sett den "live", vet att tommy körde den på karlskoga och har för mig midlanda 02 iaf.
Han skulle kört förra året med vurpade och slog sig på midlanda förra våren, så inget mer kört. Trodde han skulle köra i år då han köpte en renoverad vev av nordgren, men så verkar inte vara fallet längre.
Men den är iaf uppdaterad med airbox etc, och ska flytta sig rätt bra enligt stellan.
 
Nyteknik skrev:
Visst är det säkert "vettigare" att köra 250 SP. Men lika kul?
Vi får väl se vad du tycker i slutet av säsongen... :rolleyes:
En 250R kräver sin man både att köra och att skruva med, det är trots allt det extremaste man kan köra i roadracing och kanske inte helt lämplig som förstahoj om man inte har ett brinnande intresse. Men fränare än en 250R blir det inte, det kan jag hålla med om!
 
Torkel skrev:
Vi får väl se vad du tycker i slutet av säsongen... :rolleyes:
En 250R kräver sin man både att köra och att skruva med, det är trots allt det extremaste man kan köra i roadracing och kanske inte helt lämplig som förstahoj om man inte har ett brinnande intresse. Men fränare än en 250R blir det inte, det kan jag hålla med om!

Tusan också - måste jag sälja nu? :va :tungan
 
Torkel skrev:
Vi får väl se vad du tycker i slutet av säsongen... :rolleyes:
En 250R kräver sin man både att köra och att skruva med, det är trots allt det extremaste man kan köra i roadracing och kanske inte helt lämplig som förstahoj om man inte har ett brinnande intresse. Men fränare än en 250R blir det inte, det kan jag hålla med om!

Torkel har en klar poäng här...

Det ska bli kul att se hur fräckt det är med racer efter en bit in på säsongen. :rolleyes:
Jag kan villigt erkänna att jag var djupt nere i "ge upp" tankarna och funderade på att skita i det nån gång i Juli/Augusti. Egentligen kan man väl säga att jag gjorde det, jag lade ner racingen helt och lagom till vintern kom suget tillbaka. Känslorna från när hojen funkade perfekt kom och gjorde sig påminda...då kan man inte stå emot!

Inför denna säsongen är jag betydligt bättre mentalt förberedd då jag vet vad jag har att vänta och förhoppningsvis hur jag ska tackla det...
 
Goodstuff skrev:
Fast nu kom jag på hur jag tänkt. Kan Filip så kan jag!

Det gäller helt enkelt att ge sig fan på nåt. Det går inte att "slentrianåka/meka" en racer, såvida man inte är värsta mekarkungen, eller talang alá rossi..
 
Torkel skrev:
Nope, kan faktiskt inte tänka mig någon klass som är bättre att börja sin rr-karriär i än 250SP. Givetvis på grund av de skäl du nyss radade upp. Till det kan man lägga att alla kör på likvärdigt material så det är jämnare race än i racerklasserna. Klart han ska köpa en Aprilia! :tummenupp
(Inte det svar du ville ha men min synpunkt i alla fall!)


Jag kan bara hålla med dig Torkel! Mer racing för pengarna än i 250SP finns inte. Jo 125Jr då - men det är ju lite sent påkommet. Eftersom vi alla kör med lika material så kan man vinna. Med en tio år gammal hoj är du garanterad en köplats... Inga förutsättningar jag skulle vilja köra med.

En annan sak att tänka på, en racer är inte byggd för att gå år ut och år in. Om man inte gillar att meka då.. För hur man vrider och vänder på det, så är de slitna.

/Jörgen
 
Jörgen Player Special skrev:
Jag kan bara hålla med dig Torkel! Mer racing för pengarna än i 250SP finns inte. Jo 125Jr då - men det är ju lite sent påkommet. Eftersom vi alla kör med lika material så kan man vinna. Med en tio år gammal hoj är du garanterad en köplats... Inga förutsättningar jag skulle vilja köra med.

En annan sak att tänka på, en racer är inte byggd för att gå år ut och år in. Om man inte gillar att meka då.. För hur man vrider och vänder på det, så är de slitna.

/Jörgen

Det är nog få hojar som är mindre slitna än en racer.
 
Jörgen Player Special skrev:
Jag kan bara hålla med dig Torkel! Mer racing för pengarna än i 250SP finns inte. Jo 125Jr då - men det är ju lite sent påkommet. Eftersom vi alla kör med lika material så kan man vinna. Med en tio år gammal hoj är du garanterad en köplats... Inga förutsättningar jag skulle vilja köra med.

En annan sak att tänka på, en racer är inte byggd för att gå år ut och år in. Om man inte gillar att meka då.. För hur man vrider och vänder på det, så är de slitna.

/Jörgen

Nja, visst slits saker, men de flesta är rätt noggranna med att underhålla sina cyklar. Dessutom relativt enkelt/billigt att uppdatera till senare årsmodeller, som den ovan.
Tror att Watz skulle köra min cykel ganska lätt ner till 54 på sviestad, i skicket den var förra året, trots det står 98'a på ramen..
Men visst, 250sp är massa racing för lite pengar, och klart vettigare insteg som nybörjare.
 
Jörgen Player Special skrev:
Med en tio år gammal hoj är du garanterad en köplats... Inga förutsättningar jag skulle vilja köra med.
Du menar att det är material mer än talang som avgör var i fältet man hamnar med en racer?

Jörgen Player Special skrev:
En annan sak att tänka på, en racer är inte byggd för att gå år ut och år in.
Jo, eftersom alla vitala delar byts ut och/eller renoveras regelbundet går de år ut och år in.

Fel på fråga ett och fel på fråga två. Två noll till Nyteknik.
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Du menar att det är material mer än talang som avgör var i fältet man hamnar med en racer?



Jo, eftersom alla vitala delar byts ut och/eller renoveras regelbundet går de år ut och år in.

Fel på fråga ett och fel på fråga två. Två noll till Nyteknik.


Klart att det är materialet som avgör.. Tror du watz och Nordgren bytar hojar för att de tycker att det är så himla roligt att byta? Knappast. De byter för att kunna vinna.


Jo du har rätt.... racers är evighetsmaskiner... Jag glömde det.


/Jörgen
 
oFFkeFF skrev:
Nja, visst slits saker, men de flesta är rätt noggranna med att underhålla sina cyklar. Dessutom relativt enkelt/billigt att uppdatera till senare årsmodeller, som den ovan.
Tror att Watz skulle köra min cykel ganska lätt ner till 54 på sviestad, i skicket den var förra året, trots det står 98'a på ramen..
Men visst, 250sp är massa racing för lite pengar, och klart vettigare insteg som nybörjare.


Det skulle han säkert kunna göra, Watz är en fröjd att se på banan.. Minns när han körde med spricka i höften på Sviestad i våras.. GRYM kille!


/Jörgen
 
Jörgen Player Special skrev:
Klart att det är materialet som avgör.. Tror du watz och Nordgren bytar hojar för att de tycker att det är så himla roligt att byta? Knappast. De byter för att kunna vinna.
Vad vi diskuterar här är en nybörjares tänkbara inträde i 250 R. För denne spelar det knappast någon roll om hojen är fem eller tio år gammal. Varken för möjligheten att ha kul eller placera sig bra.

Jörgen Player Special skrev:
Jo du har rätt.... racers är evighetsmaskiner... Jag glömde det.
Det är ok. Kan hända den bäste.

Fyra noll. Detta börjar likna utklassning.
 
Jörgen Player Special skrev:
Klart att det är materialet som avgör.. Tror du watz och Nordgren bytar hojar för att de tycker att det är så himla roligt att byta? Knappast. De byter för att kunna vinna.


Jo du har rätt.... racers är evighetsmaskiner... Jag glömde det.


/Jörgen

Nordgren byter hojar? Nja, Nordgren har väl iofs köpt på sig två cyklar, men mest för att komma över häftiga kit-bitar.
Och Fredde, ja, han köpte en ny hoj för att kunna hänga med i EM, då hans gamla 00'a inte räckte till riktigt hela vägen i EM..
Skilj på SM, EM och VM. Visst behöver man bra material för att vinna här hemma, men det går att göra jävligt bra resultat med äldre cyklar..

Eller visste du att Matti Maranen körde en 94-honda, visserligen kraftigt uppdaterad/kitad..
D.v.s Årsmodell på papperet behöver inte säga så mycket.


edit: Tillägg, 00 och framåt yammor är kvaliteten på motorblocket inte så superb, så där kan man åka på rätt dyra reparationer om de spricker. Men visst, en pre-90tal cykel har väl svårt att hämta något i SM.
Och i år är det ganska "hypat" i toppen med riktigt vassa cyklar och nya cyklar, samtidigt är det jäkligt bra, för det innebär att fler kan hävda sig i EM..
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
Vad vi diskuterar här är en nybörjares tänkbara inträde i 250 R. För denne spelar det knappast någon roll om hojen är fem eller tio år gammal. Varken för möjligheten att ha kul eller placera sig bra.


Det är ok. Kan hända den bäste.

Fyra noll. Detta börjar likna utklassning.


Du är ju helt grym... får nog sluta dricka vin... hmmmm


/J
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top