Ännu en ducatist =)

CorbenDallas skrev:
Efter att ha läst tråden från folk som oftast påstås ingå i klubben för inbördes beundran måste jag bara fråga.
Är det inte rätt löjligt att kalla sig för "Ducatist"? Det känns rätt fjolligt o nåt man pysslar med i studentvärlden eller så. Eller?
Jag ser tex ingen annan "ist" i MC världen, eller bilvärlden heller för den delen.
Saabist? Fordist? Kawasakist, Hondist? Japanist?
Är det inte dags att inse att det är bara ett motorcykelmärke??

Jag är ganska ny Ducatiägare så jag får dra paralleller till Alfaklubben. Där kallar man sig Alfisti. Härlig klubbkänsla där hälften av Sveriges Alfor ägs av klubbmedlemmar, man hälsar när man möts på vägen. Det klart att det kan bli insnöat, man väljer väl själv hur fanatisk man vill vara.

Jag har inte valt Ducati för någon klubbs skull eller för att vara annorlunda, det föll sig naturligt när man letar efter den speciella känslan som man vill ha.

Andra finner den känslan hos andra märken så klart.

Kan bara nämna att när jag letade vinterbil var jag "open minded" och kollade på allt, japs, tyskt och franskt. Det blev en Fiat :va

Gratulera till Duccen! :)

Finns det någon i Västra Göteborg som kan tänka sig dela garage med mig från våren och frammåt... Blev av med min R1:a i våras :mad: och skulle vara intresserad av att dela kostnad och bevakning (basebollträ och knogjärn) av garageplats med annan/andra hojåkare runt Masthugget.

Intresse eller tips om bra och säker garageplats...?

Il Mostro skrev:
Det var ett jävla hackande på oss ducatister, bara för att vi har vad ni vill ha behöver ni väl inte retas med oss? Nivån är ungefär densamma som sandlådan. Om ni nu hävdar att Ducati är skit och ducatisterna är en samling muppar som bara håller varandra om ryggen, varför tar ni er överhuvudtaget tid till att delta i dessa diskussioner? Det kan väl inte tillföra er något?

Med "er" menar jag för närvarande Corben-Dallas & V-Gurra.

/ Johan - som börjar tröttna på gnället!

Vem är det som gnäller egentligen?
Vi bara konstaterade att det låter fjolligt å kalla sig Ducatist...
Får man inte ha annan uppfattning än er "allvetande" ducatister på detta forum??

För övrigt så tycker jag inte att ditt inlägg tillförde något till vad tråden handlar om heller, så du kan ju ta och lugna ner dig några hekto, räkna till 10 långsamt osv innan du skriver vad du tänker nästa gång.

/VG

V-Gurra skrev:
Vem är det som gnäller egentligen?
Vi bara konstaterade att det låter fjolligt å kalla sig Ducatist...
Får man inte ha annan uppfattning än er "allvetande" ducatister på detta forum??

För övrigt så tycker jag inte att ditt inlägg tillförde något till vad tråden handlar om heller, så du kan ju ta och lugna ner dig några hekto, räkna till 10 långsamt osv innan du skriver vad du tänker nästa gång.

/VG

Det kan inte ha varit i annat än rent provokativt syfte som du postade inlägget om "ducatister". Solklart fall av svensk avundsjuka. Du tyckte ju inte om intresset kring MV:n heller.

Men visst, vem skulle inte ha komplex om man åkte en kromkustååm och samtidigt hängde på sporthoj.com?

End of discussion!

Il Mostro skrev:
Det var ett jävla hackande på oss ducatister, bara för att vi har vad ni vill ha behöver ni väl inte retas med oss? Nivån är ungefär densamma som sandlådan. Om ni nu hävdar att Ducati är skit och ducatisterna är en samling muppar som bara håller varandra om ryggen, varför tar ni er överhuvudtaget tid till att delta i dessa diskussioner? Det kan väl inte tillföra er något?

Med "er" menar jag för närvarande Corben-Dallas & V-Gurra.

/ Johan - som börjar tröttna på gnället!
Hörru, surpotta! Det är första gången jag hackar o i mina ögon så hackar jag inte, jag ställer en fråga. En fråga som flera bemödat sig med att svara på.
Jag har inte hävdat att Ducati är skit. Vad jag har hävdat är att kalla sig Ducatist känns lite fjolligt och ja, jämfört med andra motorcyklister kan ni ibland liknas vid en samling muppar :)

Dessutom är CorbenDallas utan bindestreck :tungan

Il Mostro skrev:
Det är inte bara ett motorcykelmärke, det är en vacker symbios mellan livsstil och trosuppfattning... :rolleyes:
Det är just sådana uttalanden som får en att tänka på mupparna :)

amullo skrev:
Jag tror att mycket har dels att göra med märkestrogna ägare att det utvecklats till en livsstil och naturligtvis är Ducati inte sena att hoppa på det tåget.
Jo, men den typen av märkestrogenhet är inte alltid positiv. Kolla bara på MACfanatikerna i datorvärlden. Helt galet.

amullo skrev:
Ponera att du har en R1 -01(exempel). Det rullar in en R1 -98 på parkeringsplatsen. Går du fram o hejar? En Ducati ägare skulle med stor sannolikhet göra det om det kom en annan Ducatist. Speciellt om det var en på en likadan hoj.
Antagligen inte, men man kanske borde? Även dom som snöat in på bara ett märke som dock ändå bara är en motorcykel...

amullo skrev:
Gemenskapen, utbytet av information och den avslappade stilen hos de flesta ägare gör att det är enkelt för Ducatister att bibehålla och skapa nya kontakter. Det är att vara en Ducatist.
Problemet är väl att resten av motorcykelvärlden ser inte det som avslappnat utan snarare tvärtom. Det blir så när det blir gruperingar inom "gruppen" (det är vi andra motorcyklister det).

Själv tycker jag det är lite glyttigt att snöa in på ett märke. Titta bara på alla som registrerar sig som CBRconny eller ZXRbengt eller liknande. Det handlar om motorcyklar o dom olika märkena har alla sina fördelar. Helst skulle jag vilja ha en av varje men det är lite bökigt.
Klart man har sitt favoritmärke, det har jag också. Men jag skapar inte klaner o religion kring det... :)

CorbenDallas skrev:
Hörru, surpotta! Det är första gången jag hackar o i mina ögon så hackar jag inte, jag ställer en fråga. En fråga som flera bemödat sig med att svara på.
Jag har inte hävdat att Ducati är skit. Vad jag har hävdat är att kalla sig Ducatist känns lite fjolligt och ja, jämfört med andra motorcyklister kan ni ibland liknas vid en samling muppar :)

Dessutom är CorbenDallas utan bindestreck :tungan

Det är just sådana uttalanden som får en att tänka på mupparna :)

Jo, men den typen av märkestrogenhet är inte alltid positiv. Kolla bara på MACfanatikerna i datorvärlden. Helt galet.

Antagligen inte, men man kanske borde? Även dom som snöat in på bara ett märke som dock ändå bara är en motorcykel...

Problemet är väl att resten av motorcykelvärlden ser inte det som avslappnat utan snarare tvärtom. Det blir så när det blir gruperingar inom "gruppen" (det är vi andra motorcyklister det).

Själv tycker jag det är lite glyttigt att snöa in på ett märke. Titta bara på alla som registrerar sig som CBRconny eller ZXRbengt eller liknande. Det handlar om motorcyklar o dom olika märkena har alla sina fördelar. Helst skulle jag vilja ha en av varje men det är lite bökigt.
Klart man har sitt favoritmärke, det har jag också. Men jag skapar inte klaner o religion kring det... :)

Okidoki, det har ältats i diverse trådar om märkets förträfflighet och märkets oduglighet. En sak är säker, ingen förblir oberörd när detta märke diskuteras.

Varför jag surade lite är för att gnället den senaste tiden varit på sandlådenivå. Lite slag under bältet att hacka på benämningen "ducatist" tycker jag.

Det verkar som du tar det allvarligare än vi medlemmar, vad exempelvis amullo anser vara en ducatist kanske andra ducceägare inte håller med om.
Bäddat för missförstånd när ett fåtal ducatister talar och detta sedan ligger till grund för uppfattningen av klubbens alla medlemmar!

Dessutom har jag en känsla av att det hackas och retas mer från "japssidan" än från "duccesidan". Så var det inte tidigare. Du kanske saknar det?

Jag valde hoj med hjärtat och har inte ångrat mig en sekund, klubbens alla fördelar får man liksom som en kul bonus. Vissa blir mer fanatiska än andra, det är kul tycker jag. Blandningen av folk man träffar på banan och vid andra tillfällen är synnerligen intressant. Troligtvis folk jag aldrig skulle kommit i kontakt med om jag inte kört ducce.

För övrigt använde jag den här smiley´n :rolleyes: för att symbolisera ironi. Vissa förstår inte denna delikata form av humor.

Last edited:
Nu får vi se om ironidebatten drar igång igen, hoppas inte.
CorbenDallas, jag uppfattar din ironi också!

Il Mostro skrev:
Det kan inte ha varit i annat än rent provokativt syfte som du postade inlägget om "ducatister". Solklart fall av svensk avundsjuka.
Snälla pojken, nu gör du ju likadant igen!! :kocko
Ta och räkna till tio innan du skriver något så blir allting mycket bättre.
Läs mitt inlägg och CorbenD´s igen så ser du att jag håller med honom om att ducatister är fjolliga bara...

Il Mostro skrev:
Men visst, vem skulle inte ha komplex om man åkte en kromkustååm och samtidigt hängde på sporthoj.com?

Hur många kanaler får du in på den där jätte-TV´n du har framtill på SL´en då? Fast det är klart, den slutade ju tillverkas då det knappast fanns fler än TV1 och TV2, så du behöver inte svara.

Il Mostro skrev:
End of discussion!

Vilken diskussion?? :va

/Gurra

Il Mostro skrev:
Dessutom har jag en känsla av att det hackas och retas mer från "japssidan" än från "duccesidan". Så var det inte tidigare. Du kanske saknar det?
Nae, det gör jag inte. Det är bara vissas Ducati jag retar mer än andra... :)
Lite hackande är ju bara skoj, men det ska givetvis vara med glimten i ögat...
Il Mostro skrev:
Jag valde hoj med hjärtat och har inte ångrat mig en sekund, klubbens alla fördelar får man liksom som en kul bonus. Vissa blir mer fanatiska än andra, det är kul tycker jag. Blandningen av folk man träffar på banan och vid andra tillfällen är synnerligen intressant. Troligtvis folk jag aldrig skulle kommit i kontakt med om jag inte kört ducce.
Det gör vi som kör japs med, vi väljer med hjärtat. Faktiskt. Jag träffar också massor med folk på banan. Folk som kör alla möjliga hojar o i alla möjliga åldrar. Det är inget unikt för sk Ducatister. MC folk överlag är rätt trevliga... :)

CorbenDallas skrev:
Nae, det gör jag inte. Det är bara vissas Ducati jag retar mer än andra... :)
Lite hackande är ju bara skoj, men det ska givetvis vara med glimten i ögat...

Det gör vi som kör japs med, vi väljer med hjärtat. Faktiskt. Jag träffar också massor med folk på banan. Folk som kör alla möjliga hojar o i alla möjliga åldrar. Det är inget unikt för sk Ducatister. MC folk överlag är rätt trevliga... :)

Jao.. Klart man hackar på olika hojar, förekommer även på de som har likadan hoj som en själv. Men det är alltid med glimten i ögat, iaf när jag hackar.. :tummenupp

Och visst, jag pratar ofta med folk som kör mc, spelar ingen roll för mig vad det är för båge, alla är de trevliga. :) eller de flesta iaf.. :rolleyes:

Angående Ducatist o de snacket så får man ha sin egen uppfattning, för mig är det varken eller.. men att konstatera något bara för man själv tycker det... jao.. skumt.

Hare bra nu alla..

Se så... lugna och fina nu allesammans. :pannkyss

Jag har valt att köra Ducati och andra väljer Yamaha, Triumph, Suzuki eller vad som de nu gillar. Är det något problem? Om jag väljer att kalla mig ducatist så är väl det min ensak, eller? Om någon lider så av det så klicka förbi tråden och läs om något roligare.

Vi är väl alla sporthojsåkare? :)
Skit i märken och klubbtillhörighet och tänk en extra gång innan ni postar inlägg för att ni retar er på något eller för att dra igång en meningslös debatt som inte leder någonstans.

Vill ni skälla på varandra så gör det via PM och inte i min tråd för den handlar inte om huruvida Ducati är ett överlägset märke eller om det är muppigt att kalla sig ducatist.

Vendetta-Gurra

V-Gurra skrev:

Ja, det är jag känd för.

Kan du inte en gång för alla redan ut varför du har ett sjukligt begär att skriva negativa inlägg och göra påhopp i alla Ducati-trådar :va

Ditt beteende är väldigt likt ett avunsjukt barn i sandlådan.

Hämnas du för att din hoj-dröm inte gick i uppfyllelse :confused:

Sorry, hann skriva innan jag såg ditt inlägg.

Håller med dig. Nu skall vi vara glada åt att du köpt en hoj du är nöjd med, att det snart är :tomten , vilket innebär att våren kommer närmare :tummenupp

Tristan skrev:
Se så... lugna och fina nu allesammans. :pannkyss

Jag har valt att köra Ducati och andra väljer Yamaha, Triumph, Suzuki eller vad som de nu gillar. Är det något problem? Om jag väljer att kalla mig ducatist så är väl det min ensak, eller? Om någon lider så av det så klicka förbi tråden och läs om något roligare.

Vi är väl alla sporthojsåkare? :)
Skit i märken och klubbtillhörighet och tänk en extra gång innan ni postar inlägg för att ni retar er på något eller för att dra igång en meningslös debatt som inte leder någonstans.

Vill ni skälla på varandra så gör det via PM och inte i min tråd för den handlar inte om huruvida Ducati är ett överlägset märke eller om det är muppigt att kalla sig ducatist.

Dino Velvet skrev:
Ja, det är jag känd för.

Kan du inte en gång för alla redan ut varför du har ett sjukligt begär att skriva negativa inlägg och göra påhopp i alla Ducati-trådar :va

Ditt beteende är väldigt likt ett avunsjukt barn i sandlådan.

Hämnas du för att din hoj-dröm inte gick i uppfyllelse :confused:

Håll dig till ämnet!!

/VG

Tristan skrev:
Var idag och kollade på min Ducati 900 SSie som jag beställt från en firma som hämtar hojar i Tyskland. En pippigul -01 som rullat 700 mil och som skulle se väldigt fin ut. Blev ju inte direkt besviken, hojen var i kanonskick och nya däck satt på.

attachment.php

Efter att ha smekt och dreglat lite och lyssnat på motorn så kunde man ju inte låta bli att lyfta på sadeln och snacka om en tidig julklapp när man hittar det här. Ska bli intressant att se alla papper när affären slutförs och se om det följde med bänkdiagram eller om det är en defaul-mappning som ligger i.
attachment.php

Hur många andra Ducati SS rullar det i Göteborg? Någon mer som kuskar runt p en gul 900? Har inte sett många SS i stan men det vore kul att se om det finns fler. Jo, jag har signat upp för ducceklubben men det tar ju sin lilla tid enligt sann italiensk handläggning innan det blir klart. :)

Nu är det bara en olidlig väntan till våren som ska uthärdas. Har planerat in tre skidresor bara för att få tankarna på annat...

P.S. Om någon på västkusten vill ha kontakt med en seriös importfirma så skicka ett PM. Ung grabb som bara plockar fina exemplar och som håller utkik efter precis det du vill ha och jag är kanonnöjd.

Varsågod V-Gurra..

Här är ämnet som är första inlägg på tråden. Varsågod att diskutera.

V-Gurra skrev:
Hur många kanaler får du in på den där jätte-TV´n du har framtill på SL´en då? Fast det är klart, den slutade ju tillverkas då det knappast fanns fler än TV1 och TV2, så du behöver inte svara.
/Gurra

Till skillnad från vissa andra tillverkare så visste ju Ducati när det var dax att lägga en modell till sista vilan, istället för att piska ihjälp den i all evighet..

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...