Ännu en byta olja på R1 tråd!

tack för svar:tummenupp jo men hur ska jag veta att jag drar den me 43 Nm..vet du vad du får hjälpa mig helt enkelt :fyllisar d går väl fort har om man e två hehe

tar en momentnyckel och ställer in den på 43 Nm och drar tills den klickar

tack för svar:tummenupp jo men hur ska jag veta att jag drar den me 43 Nm..vet du vad du får hjälpa mig helt enkelt :fyllisar d går väl fort har om man e två hehe

Hehe.. Klart jag kan hjälpa dig om du vill. Bytte faktiskt olja och filter första gången själv i år efter att ha kollat i min ena verkstadshandbok. Antar att det inte skiljer sig ngt mellan våra modeller på den punkten så jag kan ta med den och visa dessutom. Det är skitenkelt att byta!:)

Precis som "Klubba" säger så använder man en momentnyckel. En sådan har jag också. Det är som en stor hylsnyckel där man kan ställa in vilket Nm man vill ha. Sedan drar man åt bulten långsamt tills man hör ett litet klick. Då har man dragit den med rätt Nm.
Säg till när du vill ha hjälp:)

Glöm inte att ta lite olja på fingret och ta runt packningen på oljefiltret.

Sen tycker jag inte att det är något "känt" fel på Rettorna, min dricker ingen olja alls trots frisk körning.

Fyllde på ca 1½ dl olja idag efter ha kört 300 mil med min sak. Har kört på rätt friskt tempo imellanåt..

Min lampa började blinka efter en lång uppförsbacke, ändå visade den ungefär mitten av glaset..

Glöm inte att ta lite olja på fingret och ta runt packningen på oljefiltret.

Sen tycker jag inte att det är något "känt" fel på Rettorna, min dricker ingen olja alls trots frisk körning.

Nä, alla gör ju inte det..men om det dyker upp på ngn hoj så är det rätt vanligt jämfört med andra fel. Ett annat har man ju hört att på 98-99 modellerna så kan växellådan strula. 2:ans växel speciellt har jag för mig.

Värst va denna tråden blev poppis då..

Jaja, bytta olja o filter och det gick fint. Lossade filtret med händerna och drog åt det med händerna, antar att det blir bra.

Märker väl om det börjar söla snart :D

Hällde i 3 liter och fick fylla på ytterliggare en dec efter start.

Men då fick den stå och rinna nån timme också när jag tömde så antar att det
rann ut cirkus 3 liter åtminstone.

Tack för hjälpen :krama

Värst va denna tråden blev poppis då..

Jaja, bytta olja o filter och det gick fint. Lossade filtret med händerna och drog åt det med händerna, antar att det blir bra.

Märker väl om det börjar söla snart :D

Hällde i 3 liter och fick fylla på ytterliggare en dec efter start.

Men då fick den stå och rinna nån timme också när jag tömde så antar att det
rann ut cirkus 3 liter åtminstone.

Tack för hjälpen :krama

haha jag tror den här tråden gör så att alla känner sig smarta i alla fall:tummenupp :D :fyllisar

dubbelkolla så att gummi-ringen sitter kvar i det gamla filtret när du tar ut det, så det inte fastnat i blocket, dubbla packningar är inte alls bra :D

olja öven in packningen på nya filtret innan du skruvar dit det

Detta provade jag på idag.:D
Läckte en hel del olja när jag startade första gången för säsongen. Blev ju småsur när jag måste tappa oljan, igen, oljan slut, finns inte den oljan i stan etc etc.:tungan
Tror inte man gör de misstaget flera gånger...:)

Glöm inte heller att öppna påfyllningsbluggen, det gör så att oljan rinner ut lättare när du ska dömma ut den.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing