Ännu en blinkersfråga! ? Blir galen

Sebno

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2016
Ort
Haninge
Hoj
2000 Kawasaki zr7
Hejsan,
Har precis bytt blinkers till lite mindre
Orginal 12v 21w
Nya 12v 10w

Det blinkar fort nu och det jag funderar på är hur jag ska lösa detta, lamporna är lite svåra att få tag i eftersom dom ska vara orangefärgade, men dom finns i 21w kan ställa till problem om jag behöver byta framöver.

Förstår mig inte alls på det där med att koppla in ett motstånd, vad är det jag ska ha och hur fanken ska det kopplas in!? Tänkte att jag ska slippa byta relä .

Nör jag bara bytt fram så blinkade det som det ska men när jag bytt alla så vart motståndet för litet
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Har precis googlat ditt problem och fick upp massor med trådar, testa det först.
Förslag två är att din lokala mc-verkstad blir väldigt tacksam om du kommer förbi för att lösa ett problem,
antar att de flesta rullar tummarna så här års.
Lycka till.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Köp ett blinkers relä som tål olika w på lamporna .
Tror biltema har ett till bil och led blinkers , köpte ett till på ebay ifrån Kina till 25kr eller nått smått och funkar kanon .
Här hittar du lite å välja på : http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...ed+relay+zr7.TRS0&_nkw=led+relay+zr7&_sacat=0
Helt fel.
Det funkar inte så...Lamporna fram/bak ligger i parallell så när TS bytte 21W fram mot 10W låg den minskade lasten fortfarande inom vad blinkrelät tålde för att det skulle arbeta korrekt.
När det blev 10W bak också blev det utanför toleransen för reläet.
Montera att ett motstånd parallellt över vardera lamporna fram (eller bak) så funkar det igen.
10 ohm ellr 6.8 eller nåt sånt..
 

Sebno

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2016
Ort
Haninge
Hoj
2000 Kawasaki zr7
Helt fel.
Det funkar inte så...Lamporna fram/bak ligger i parallell så när TS bytte 21W fram mot 10W låg den minskade lasten fortfarande inom vad blinkrelät tålde för att det skulle arbeta korrekt.
När det blev 10W bak också blev det utanför toleransen för reläet.
Montera att ett motstånd parallellt över vardera lamporna fram (eller bak) så funkar det igen.
10 ohm ellr 6.8 eller nåt sånt..

Okej tack! :)
Kan det här fungera eller blir det för högt motstånd eftersom det inte är led?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...lysning/Motstand-for-diodblinkers-2000021125/
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Helt fel.
Det funkar inte så...Lamporna fram/bak ligger i parallell så när TS bytte 21W fram mot 10W låg den minskade lasten fortfarande inom vad blinkrelät tålde för att det skulle arbeta korrekt.
När det blev 10W bak också blev det utanför toleransen för reläet.
Montera att ett motstånd parallellt över vardera lamporna fram (eller bak) så funkar det igen.
10 ohm ellr 6.8 eller nåt sånt..


Ok trodde det skulle fungera för på min gamla GSX750es så blinkade det hej villt när jag bytte till LED fram och original bak men gick till Biltema och köpte ett till bil med LED blinkers så fungerade allt som vanligt .
Hade bara 2 kontakter på hojen men 3 på relät som jag köpte men funkade ändå att ansluta på 2 på relät .
Kör led fram och bak och led i speglarna på min ZRX som jag har nu med ett kina relä och det funka finfint ,
Funkade även när jag kopplade in dom ett och ett för koll innan montering .
Vet bara att det funkade för mig , gött att slippa montera massor med motstånd om det kan funka med att rycka ut ett relä och stoppa in ett annat .
Synd att Sebno inte bor närmare för då kunde vi testad med mitt relä för mitt skal passa hans mc ...
 
Last edited:

Sebno

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2016
Ort
Haninge
Hoj
2000 Kawasaki zr7
Ok trodde det skulle fungera för på min gamla GSX750es så blinkade det hej villt när jag bytte till LED fram och original bak men gick till Biltema och köpte ett till bil med LED blinkers så fungerade allt som vanligt .
Hade bara 2 kontakter på hojen men 3 på relät som jag köpte men funkade ändå att ansluta på 2 på relät .
Kör led fram och bak och led i speglarna på min ZRX som jag har nu med ett kina relä och det funka finfint ,
Funkade även när jag kopplade in dom ett och ett för koll innan montering .
Vet bara att det funkade för mig , gött att slippa montera massor med motstånd om det kan funka med att rycka ut ett relä och stoppa in ett annat .
Synd att Sebno inte bor närmare för då kunde vi testad med mitt relä för mitt skal passa hans mc ...

Ska prova med motståndet för dioder från biltema, återkommer efter det, kan ju hjälpa någon annan framöver.
Tack för engagemanget.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köp ett blinkers relä som tål olika w på lamporna .
Tror biltema har ett till bil och led blinkers , köpte ett till på ebay ifrån Kina till 25kr eller nått smått och funkar kanon .
Här hittar du lite å välja på : http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...ed+relay+zr7.TRS0&_nkw=led+relay+zr7&_sacat=0

Jag håller med. Ett blinkersrelä som inte är lastberoende, dvs tål olika effekter på blinkerlamporna klarar biffen.
Det här reläet klarar blinkerseffekter från 0,02x12=0,24W till 20x12=240W.
http://www.diodhuset.se/blinkersrela-led-europeisk-bil#customer-reviews
Ja jag väljer det till Europeisk bil för jag vet att det då passar till Triumph Sprint RS.
För originalreläet har stiften 31 (- minus) 49a (UT till blinkersomkopplare)
och 49 (+ plus)

Då spelar det ingen roll om man har på varje sida
2 st 21W lampor eller
10W lampa + 21W lampa eller
2st 10W lampor eller
1,7W LED + 21W lampa eller
2st 1,7W LED

Jag tycker det är en bra idé att du inte skaffar 21W lampor till dina blinkers för 10W lampor. För blir du stående vid ett rödljus blinkande för sväng så kan blinkersen bli för varm. Jag ska sätta LED-blinkers bak på Sprint RS och tänkte att en enkel lösning är 21W lampa fram (original 10W +10W). Men efter provkört här hemma med 21W lampa i framblinkers så avstår jag.
Blinkersen blev redan efter 2 minuter obehagligt varm på utsidan med 21W lampa.
Så det blir en LED-lampa i original framblinkers fram.
http://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-mc-moped/blinkers/py21w-bau15s/diodlampa-gul-12v-bau15s
Monterad i original framblinkershus istället för 10W lampa.

Anm: Det verkar som på det LED reläet till Japanska bilar har man vänt plats på - minus och + plusstiften. Tror jag.
http://www.diodhuset.se/husbil-husvagn/blinkers/tillbehor/blinkersrela-led-japansk-bil
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den stora frågan är ju varför i hela världen man sulle vilja ha blinkers som blinkar hälften så starkt.
Syns det för tydligt var du tänker svänga eller???

Jag skulle personligen aldrig sätta in blinkers som är svagare än dom som sitter på.
Blinkar jag så vill jag att det ska synas. Ska jag byta styrka så är det i så fall starkare men det får man ju inte.

Det är ju lite som att byta ut sina 60 watts halogen i belysningen till 45 watts glödlampor som lyser svagare.
 

Sebno

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2016
Ort
Haninge
Hoj
2000 Kawasaki zr7
Den stora frågan är ju varför i hela världen man sulle vilja ha blinkers som blinkar hälften så starkt.
Syns det för tydligt var du tänker svänga eller???

Jag skulle personligen aldrig sätta in blinkers som är svagare än dom som sitter på.
Blinkar jag så vill jag att det ska synas. Ska jag byta styrka så är det i så fall starkare men det får man ju inte.

Det är ju lite som att byta ut sina 60 watts halogen i belysningen till 45 watts glödlampor som lyser svagare.

Jag är med på vad du menar men skillnaden är inte så stor faktiskt, det gamla gula glaset på orginalen med 21w dämpar nästan ljuset mer än 10w med klart glas och orange lampa,
20160908_114659.jpg
 
Last edited:

Sebno

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2016
Ort
Haninge
Hoj
2000 Kawasaki zr7
Det fungerade inte med biltemas motstånd för dioder så det lär bli att byta relä.
Är detta relät?
20160909_104828.jpg
20160909_110517.jpg

Om det är det så är det ju en stickkontakt, hur kopplar jag på det på ett annat relä då?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
När jag bytte relä på min lilla Ninja, satte jag korta sladdstumpar med vanliga flatstiftkontakter i ändarna mellan relä och kontaktblock. Enklare än att klippa i originalkablarna.
Ja, det står på reläet att det blinkar 85 gånger i minuten.
 
Last edited:

Sebno

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2016
Ort
Haninge
Hoj
2000 Kawasaki zr7
När jag bytte relä på min lilla Ninja, satte jag korta sladdstumpar med vanliga flatstiftkontakter i ändarna mellan relä och kontaktblock. Enklare än att klippa i originalkablarna.
Ja, det står på reläet att det blinkar 85 gånger i minuten.

Okej tack, då ska jag bara hitta ett relä som funkar då :)
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Jag är med på vad du menar men skillnaden är inte så stor faktiskt, det gamla gula glaset på orginalen med 21w dämpar nästan ljuset mer än 10w med klart glas och orange lampa,
View attachment 433275

Den mindre ytan på den nya lilla blinkersen gör att den syns mycket sämre än den gamla stora.
Mycket besvär för att synas sämre......
Men den lilla kanske upplevs som snyggare och det är viktigare.
 

Sebno

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2016
Ort
Haninge
Hoj
2000 Kawasaki zr7
Nu fungerar det som det ska,
Monterade biltemas motstånd för dioder på vardera sida bak, fick pilla lite för att få ordentlig kontakt med kablarna, dom där snabbkopplingar va inte av världsklass.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu fungerar det som det ska,
Monterade biltemas motstånd för dioder på vardera sida bak, fick pilla lite för att få ordentlig kontakt med kablarna, dom där snabbkopplingar va inte av världsklass.

Bra då vet vi det. För ibland när jag läser inlägg i blinkersämnet undrar jag om hur folk kopplar fel. Fungerar på ena sidan, inte på andra sidan osv.
Saknar helt tummar har jag tänkt ?
Men nu finns en naturlig förklaring till strulandet, dålig kontakt med Biltemas snabbkopplingar till motstånden !
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Är jag den ende som tycker att det är konstigt att ett så stort företag som Biltema säljer saker som är olagliga?
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top