Ännu en blinkersfråga! ? Blir galen

Sebno

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2016
Ort
Haninge
Hoj
2000 Kawasaki zr7
Hejsan,
Har precis bytt blinkers till lite mindre
Orginal 12v 21w
Nya 12v 10w

Det blinkar fort nu och det jag funderar på är hur jag ska lösa detta, lamporna är lite svåra att få tag i eftersom dom ska vara orangefärgade, men dom finns i 21w kan ställa till problem om jag behöver byta framöver.

Förstår mig inte alls på det där med att koppla in ett motstånd, vad är det jag ska ha och hur fanken ska det kopplas in!? Tänkte att jag ska slippa byta relä .

Nör jag bara bytt fram så blinkade det som det ska men när jag bytt alla så vart motståndet för litet
 
Last edited:
Har precis googlat ditt problem och fick upp massor med trådar, testa det först.
Förslag två är att din lokala mc-verkstad blir väldigt tacksam om du kommer förbi för att lösa ett problem,
antar att de flesta rullar tummarna så här års.
Lycka till.
 
Köp ett blinkers relä som tål olika w på lamporna .
Tror biltema har ett till bil och led blinkers , köpte ett till på ebay ifrån Kina till 25kr eller nått smått och funkar kanon .
Här hittar du lite å välja på : http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...ed+relay+zr7.TRS0&_nkw=led+relay+zr7&_sacat=0
Helt fel.
Det funkar inte så...Lamporna fram/bak ligger i parallell så när TS bytte 21W fram mot 10W låg den minskade lasten fortfarande inom vad blinkrelät tålde för att det skulle arbeta korrekt.
När det blev 10W bak också blev det utanför toleransen för reläet.
Montera att ett motstånd parallellt över vardera lamporna fram (eller bak) så funkar det igen.
10 ohm ellr 6.8 eller nåt sånt..
 
Helt fel.
Det funkar inte så...Lamporna fram/bak ligger i parallell så när TS bytte 21W fram mot 10W låg den minskade lasten fortfarande inom vad blinkrelät tålde för att det skulle arbeta korrekt.
När det blev 10W bak också blev det utanför toleransen för reläet.
Montera att ett motstånd parallellt över vardera lamporna fram (eller bak) så funkar det igen.
10 ohm ellr 6.8 eller nåt sånt..

Okej tack! :)
Kan det här fungera eller blir det för högt motstånd eftersom det inte är led?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...lysning/Motstand-for-diodblinkers-2000021125/
 
Helt fel.
Det funkar inte så...Lamporna fram/bak ligger i parallell så när TS bytte 21W fram mot 10W låg den minskade lasten fortfarande inom vad blinkrelät tålde för att det skulle arbeta korrekt.
När det blev 10W bak också blev det utanför toleransen för reläet.
Montera att ett motstånd parallellt över vardera lamporna fram (eller bak) så funkar det igen.
10 ohm ellr 6.8 eller nåt sånt..


Ok trodde det skulle fungera för på min gamla GSX750es så blinkade det hej villt när jag bytte till LED fram och original bak men gick till Biltema och köpte ett till bil med LED blinkers så fungerade allt som vanligt .
Hade bara 2 kontakter på hojen men 3 på relät som jag köpte men funkade ändå att ansluta på 2 på relät .
Kör led fram och bak och led i speglarna på min ZRX som jag har nu med ett kina relä och det funka finfint ,
Funkade även när jag kopplade in dom ett och ett för koll innan montering .
Vet bara att det funkade för mig , gött att slippa montera massor med motstånd om det kan funka med att rycka ut ett relä och stoppa in ett annat .
Synd att Sebno inte bor närmare för då kunde vi testad med mitt relä för mitt skal passa hans mc ...
 
Last edited:
Ok trodde det skulle fungera för på min gamla GSX750es så blinkade det hej villt när jag bytte till LED fram och original bak men gick till Biltema och köpte ett till bil med LED blinkers så fungerade allt som vanligt .
Hade bara 2 kontakter på hojen men 3 på relät som jag köpte men funkade ändå att ansluta på 2 på relät .
Kör led fram och bak och led i speglarna på min ZRX som jag har nu med ett kina relä och det funka finfint ,
Funkade även när jag kopplade in dom ett och ett för koll innan montering .
Vet bara att det funkade för mig , gött att slippa montera massor med motstånd om det kan funka med att rycka ut ett relä och stoppa in ett annat .
Synd att Sebno inte bor närmare för då kunde vi testad med mitt relä för mitt skal passa hans mc ...

Ska prova med motståndet för dioder från biltema, återkommer efter det, kan ju hjälpa någon annan framöver.
Tack för engagemanget.
 
Köp ett blinkers relä som tål olika w på lamporna .
Tror biltema har ett till bil och led blinkers , köpte ett till på ebay ifrån Kina till 25kr eller nått smått och funkar kanon .
Här hittar du lite å välja på : http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...ed+relay+zr7.TRS0&_nkw=led+relay+zr7&_sacat=0

Jag håller med. Ett blinkersrelä som inte är lastberoende, dvs tål olika effekter på blinkerlamporna klarar biffen.
Det här reläet klarar blinkerseffekter från 0,02x12=0,24W till 20x12=240W.
http://www.diodhuset.se/blinkersrela-led-europeisk-bil#customer-reviews
Ja jag väljer det till Europeisk bil för jag vet att det då passar till Triumph Sprint RS.
För originalreläet har stiften 31 (- minus) 49a (UT till blinkersomkopplare)
och 49 (+ plus)

Då spelar det ingen roll om man har på varje sida
2 st 21W lampor eller
10W lampa + 21W lampa eller
2st 10W lampor eller
1,7W LED + 21W lampa eller
2st 1,7W LED

Jag tycker det är en bra idé att du inte skaffar 21W lampor till dina blinkers för 10W lampor. För blir du stående vid ett rödljus blinkande för sväng så kan blinkersen bli för varm. Jag ska sätta LED-blinkers bak på Sprint RS och tänkte att en enkel lösning är 21W lampa fram (original 10W +10W). Men efter provkört här hemma med 21W lampa i framblinkers så avstår jag.
Blinkersen blev redan efter 2 minuter obehagligt varm på utsidan med 21W lampa.
Så det blir en LED-lampa i original framblinkers fram.
http://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-mc-moped/blinkers/py21w-bau15s/diodlampa-gul-12v-bau15s
Monterad i original framblinkershus istället för 10W lampa.

Anm: Det verkar som på det LED reläet till Japanska bilar har man vänt plats på - minus och + plusstiften. Tror jag.
http://www.diodhuset.se/husbil-husvagn/blinkers/tillbehor/blinkersrela-led-japansk-bil
 
Last edited:
Den stora frågan är ju varför i hela världen man sulle vilja ha blinkers som blinkar hälften så starkt.
Syns det för tydligt var du tänker svänga eller???

Jag skulle personligen aldrig sätta in blinkers som är svagare än dom som sitter på.
Blinkar jag så vill jag att det ska synas. Ska jag byta styrka så är det i så fall starkare men det får man ju inte.

Det är ju lite som att byta ut sina 60 watts halogen i belysningen till 45 watts glödlampor som lyser svagare.
 
Den stora frågan är ju varför i hela världen man sulle vilja ha blinkers som blinkar hälften så starkt.
Syns det för tydligt var du tänker svänga eller???

Jag skulle personligen aldrig sätta in blinkers som är svagare än dom som sitter på.
Blinkar jag så vill jag att det ska synas. Ska jag byta styrka så är det i så fall starkare men det får man ju inte.

Det är ju lite som att byta ut sina 60 watts halogen i belysningen till 45 watts glödlampor som lyser svagare.

Jag är med på vad du menar men skillnaden är inte så stor faktiskt, det gamla gula glaset på orginalen med 21w dämpar nästan ljuset mer än 10w med klart glas och orange lampa,
20160908_114659.jpg
 
Last edited:
Det fungerade inte med biltemas motstånd för dioder så det lär bli att byta relä.
Är detta relät?
20160909_104828.jpg
20160909_110517.jpg

Om det är det så är det ju en stickkontakt, hur kopplar jag på det på ett annat relä då?
 
När jag bytte relä på min lilla Ninja, satte jag korta sladdstumpar med vanliga flatstiftkontakter i ändarna mellan relä och kontaktblock. Enklare än att klippa i originalkablarna.
Ja, det står på reläet att det blinkar 85 gånger i minuten.
 
Last edited:
När jag bytte relä på min lilla Ninja, satte jag korta sladdstumpar med vanliga flatstiftkontakter i ändarna mellan relä och kontaktblock. Enklare än att klippa i originalkablarna.
Ja, det står på reläet att det blinkar 85 gånger i minuten.

Okej tack, då ska jag bara hitta ett relä som funkar då :)
 
Jag är med på vad du menar men skillnaden är inte så stor faktiskt, det gamla gula glaset på orginalen med 21w dämpar nästan ljuset mer än 10w med klart glas och orange lampa,
View attachment 433275

Den mindre ytan på den nya lilla blinkersen gör att den syns mycket sämre än den gamla stora.
Mycket besvär för att synas sämre......
Men den lilla kanske upplevs som snyggare och det är viktigare.
 
Nu fungerar det som det ska,
Monterade biltemas motstånd för dioder på vardera sida bak, fick pilla lite för att få ordentlig kontakt med kablarna, dom där snabbkopplingar va inte av världsklass.
 
Nu fungerar det som det ska,
Monterade biltemas motstånd för dioder på vardera sida bak, fick pilla lite för att få ordentlig kontakt med kablarna, dom där snabbkopplingar va inte av världsklass.

Bra då vet vi det. För ibland när jag läser inlägg i blinkersämnet undrar jag om hur folk kopplar fel. Fungerar på ena sidan, inte på andra sidan osv.
Saknar helt tummar har jag tänkt ?
Men nu finns en naturlig förklaring till strulandet, dålig kontakt med Biltemas snabbkopplingar till motstånden !
 
Last edited:
Är jag den ende som tycker att det är konstigt att ett så stort företag som Biltema säljer saker som är olagliga?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top