Ännu en artikel om farliga sporthojar

RacerKeld skrev:
Ganska svårt troligen - jag är den enda som betaler för försäkring eller hur? :rolleyes:

Enligt din profil är du vuxen, varfor inte skriva som en vuxen då?

//Ronni
Vad var barnsligt i det jag skrev egentligen?
Klassen betalar för sig, det är ingen som sitter och gör grova pengar på just dig.
Tror du fortfarande att klass 7 är en guldgruva för bolagen får jag bara beklaga.

På trafikföräkringen lär det nog vara en guldgruva för FB i alla fall. De har ju knappt några kostnader alls i förhållande till intäkterna. Vi får väl vara med(i smyg) och betala alla krashade hojar kanske?

Trafikdelen ska tydligen delas mellan alla fordon, baserat på hur deras riskbedömningar.

Varför bry sig om bolagen gör vinst eller inte. Jag har betalat ca ...räknar...vänta...160´ ( var billigt när jag började köra ) dom senaste 15 åren, hur många gånger har jag använt försäkringen? 1 gång - kostade bolaget 45' minus 6´självrisk. Inte klagar jag för det. Det man däremot ska klaga på är personer som leker med MC:n och tror det enbart är en leksak, och total kvaddar en hoj varje år, med personskador som på följd. Personerna tycker dessutom att det ok för "jag betalar så hög försäkring" den ekvationen får varken jag eller något bolag till att gå ihop.

Visst är det roligt att gasa på gata, men gör det med förnuft. Jag själv gasar på ganska ordentligt, men har fortfarande kvar hjärnan.

Mvh//ZS

#Olsson# skrev:
På trafikföräkringen lär det nog vara en guldgruva för FB i alla fall. De har ju knappt några kostnader alls i förhållande till intäkterna. Vi får väl vara med(i smyg) och betala alla krashade hojar kanske?

TF är den dyraste posten för FB, vagnskador är en piss i nilen. Det räcker med att du bryter armen vid en singel olycka så har du kostat FB ca 150`det är inte Landstinget, staten, kommunen som betalar detta utan ditt kära FB.

Zilversurfer skrev:
TF är den dyraste posten för FB, vagnskador är en piss i nilen. Det räcker med att du bryter armen vid en singel olycka så har du kostat FB ca 150`det är inte Landstinget, staten, kommunen som betalar detta utan ditt kära FB.

150k ? :va Skulle tippa på max 15000:- Och då är personliga utrustning inräknad. FB betalar medborgarnas kostnader (dvs runt 120:- per besök) Det var vad skaderegleraren på TH redogjorde för mig för ett par veckor sedan.

#Olsson# skrev:

Hmmm...knappast. En allvarligt skadad mc åkare kostar FB lätt över 15-20 miljoner :fakta
Ett par allvarliga olyckor om året och de pengar vi betalr in för vår TF är snabbt borta.

Det jag sakna i den här artikeln är juh Bilarnas delaktighet i mc olyckorna med. Dom skrev om olyckan där mc klyvde bilen på mitten när bilen gjorde en u-sväng. Alltså är det bilens fel men de ska alltid få det att låta som det är mc:ns fel. Blir så sur att man inte kan vara närvarande o argumentera med honom medans han blir intervjuad

Man undrar lite om det hade blivit lika mycket snack om att förbjuda klass-7-hojar om alla de som förolyckats i år varit singelolyckor?
Är det verkligen antalet döda de vill få ner eller är det motorcyklarna de vill få bort?

Tyvärr får alltid "spektakulära" krasher (en mc som klyver en bil t.e.x.) väldigt mycket publicitet. Tråkig publicitet som naturligtvis utnyttjas av personer som gillar att förbjuda saker och ting. :(

Zilversurfer skrev:
Hmmm... Vad menar du ingår i de 150k?

Matte skrev:
Hmmm...knappast. En allvarligt skadad mc åkare kostar FB lätt över 15-20 miljoner :fakta
Ett par allvarliga olyckor om året och de pengar vi betalr in för vår TF är snabbt borta.
Hmmm... Vad menar du ingår i de 15-20 miljonerna?

Jag minns det kanske fel, men i trafikdelen ingår väl inte ersättning för förlorad arbetsinkomst och liknande utan man får ett engångsbelopp baserat på graden av invaliditet. Och det är ingalunda de beloppen man talar om ens vid totalförlamning.

Matte skrev:

Nej. Ca 120:- per besök kostar det. (TH betalar endast runt 80:- per dag när man blir liggande en tid på sjukhuset. De anser att lunchen som ingår på sjukhusen skulle man ju ha betalat själv om man var hemma och frisk)

Bingo skrev:

Jag minns det kanske fel, men i trafikdelen ingår väl inte ersättning för förlorad arbetsinkomst och liknande utan man får ett engångsbelopp baserat på graden av invaliditet. Och det är ingalunda de beloppen man talar om ens vid totalförlamning.

Sant, man får ett engångsbelopp som skall täcka bland annat handikappanpassning av hemmet mm. Sedan får man även en summa utbetald varje månad som man skall leva på, men är osäker på om det är förs bolaget som betalar dock.

Dom stora kostanderna som förs boalget har är ju dock inte de som de betalar ut till den drabbade utan alla omkostander för vård och rehab osv. Och jo, det rör sig om dom siffrorna som ajg skrev i mitt förra inlägg

Zilversurfer skrev:

Du skriver i nattmössan, om det var så så skulle trafikförsäkringen vara mycket dyrare och försäkringsbolagen bedriver inte välgörenhet som bekant. Det kanske är denna tråd du tänker på?

Matte skrev:
Dom stora kostanderna som förs boalget har är ju dock inte de som de betalar ut till den drabbade utan alla omkostander för vård och rehab osv. Och jo, det rör sig om dom siffrorna som ajg skrev i mitt förra inlägg
Beloppen kan säkert stämma, men det är det offentliga som täcker de kostnaderna - dvs vi betalar dem över skattesedeln och inte genom försäkringspremien - vilket innebär att de inte påverkar trafikförsäkringspremien.

Edit: något månatligt belopp får man inte från sin trafikförsäkring. Det får man i form av förtidspension (återigen skattefinansierat). Via en olycksfallsförsäkring kan man skydda sig mot inkomstbortfall, men en sådan får man teckna och betala för separat.

Last edited:
Bingo skrev:

TH säger att de betalar den sista delen som Försäkringskassan inte täcker. D v s 77.6 % betalar Försäkringskassan. TH betalar resterande upp till 100%, alltså 22.4% av inkomsten.

Engångsbelopp etc har jag noll-koll på dock.

Matte skrev:

En månad på sjukhus med obegränsat antal operationer etc kostar FB ca 80*29+5000+120= 7440:-

En månad heltidsrehabilitering på det, med privat gymnast kostar FB ca 30*120= 3600:-

Nu är vi uppe i runt 11 000:- Är det dessa, du menar vara "de stora kostnaderna"?

EDIT: Glömde lägga till 5000 för rehabtiden och FB's kostnad för utebliven inkomst. Totalen skall vara ca 16000:-

Last edited:
Vet inte hur det fungerar i långa loppet. Men jag fick pengar för förlorad arbetsinkomst, d.v.s. skillnaden mellan min lön och de som jag fick av försäkringskassan.

#Olsson# skrev:
TH säger att de betalar den sista delen som Försäkringskassan inte täcker. D v s 77.6 % betalar Försäkringskassan. TH betalar resterande upp till 100%, alltså 22.4% av inkomsten.
Ok, finns det någon begränsning för hur länge de kompenserar inkomstförlusten?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka