Ändrar ni utrustning vid extrem hetta?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För övrigt kan jag, som jag tidigare skrivit, rekommendera underställ av merino-ull även när det är varmt.
Jag använder det alltid närmast kroppen, alltså även när det är varmt. Man håller sig torr och sval när det är varmt och torr och varm när det är kallt.

Min jacka har foder som jag kan knäppa ur när det är varmt. Jackan är även vit, vilket (som Hell och Bandido varit inne på) är en fördel när solen gassar.

En fördel med att alltid ha underställ är även att man kan ha dubbla uppsättningar, som man växelvis kan tvätta.
Det ökar chanserna att inte hudrester och fett sätter sig i skinnstället med följd att hela skrädderiet luktar som en limburgare.

Väljer jag att köra hoj när det är grisvarmt? Nej, då är jag hellre ute på sjön med träbåten. Då kan jag framföra ekipaget halvnaken, utan dåligt samvete.
 
Last edited:

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Kör i munktröja och jeans i stan?

Man kör ju Max i 50km/h???
Finns ju cyklister som kör i 50 km/h i t-shirt, flippflopp och shorts...
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
WTF! jag har ju faktiskt en pyjamas och jag har en oxå en 1000 cc maskin i garaget. Va kan gå fel? Man kan ju alltid starta upp den? ÅÅÅÅÅHHH FY VAD DET LÅTER GOTT-jAG är helt övertygad att avgaser i ett slutet rum övervinner all sans av intelligens.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Väljer vägar med högre genomsnittshastighet = mer vindrag. Knappast man cruisar i stan när det är 29 grader ute
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Men om folk svarar på det jag skriver, ska jag då inte svara tillbaka?

(Även fast jag tyckte att du var lite rolig :D)

Jodå, fann det bara lite komiskt att påpeka för folk att det inte är varmt när dom tycker det är varmt;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Efter ett vägarbete där jag blev stillastående i 28 graders hetta i 35 minuter utan möjlighet till skugga skaffade jag mig en ventilerad jacka (beggad BMW Airflow på blocket) för att inte frestas till att köra utan skydd när det blir jäkligt varmt. Den känns nästan som att köra med T-shirt och även om det inte blir många dagar per år så känns det bra att ha en sådan. Man kommer ju inte undan solen och blir det långsamt eller tvärstopp är man kokt i sitt eget bajs...
Gammelhojen har både hand- och fotvärme, riktigt trevlig att åka när det är kallt. :)
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Perforerat helställ är bra skit! Bra att ha något funktionsplagg under så man slipper få med sig eventuellt foder när man drar av sig stället. Hur man än gör så blir det ju galet varmt när man står still så det är ju bara att undvika det. :)
 

Qubeista

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 -03
Hmpf... Nu har man ju köpt sitt första skinnställ, börjar bli lite orolig om kortet nu blir färdigt till sommaren. Svart Berik helställ med vita detaljer... Lär bli litta varmt :) Tänkte på säkerheten snarare!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hmpf... Nu har man ju köpt sitt första skinnställ, börjar bli lite orolig om kortet nu blir färdigt till sommaren. Svart Berik helställ med vita detaljer... Lär bli litta varmt :) Tänkte på säkerheten snarare!

Sålänge man är i rörelse är det ingen fara.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Är det riktigt varmt och jag inte ska åka utanför stan så har jag t-shirt och jeans/shorts. Är det lite kallare så har jag en jacka på mig och är det ännu kallare så har jag en buff och kanske underställ.

När jag ska åka längre sträckor på landsvägar så kör jag i skinnställ, det blir ju nästan aldrig varmt så länge man håller uppe tempot så att man får fartvind! :tummenupp
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Hmpf... Nu har man ju köpt sitt första skinnställ, börjar bli lite orolig om kortet nu blir färdigt till sommaren. Svart Berik helställ med vita detaljer... Lär bli litta varmt :) Tänkte på säkerheten snarare!

I grund och botten kör man ändå inte hoj för att det är bekvämt, lite varmt blir det nog i stället till och från men skit i det och ordna lappen innan värmen, lycka till och grattis till ett fint skinnställ :banana
 

Qubeista

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 -03
I grund och botten kör man ändå inte hoj för att det är bekvämt, lite varmt blir det nog i stället till och från men skit i det och ordna lappen innan värmen, lycka till och grattis till ett fint skinnställ :banana

Tack så mycket! Håller på att vänta på strypningsdelar till hojen och sen så ska den iväg och regbesiktigas och besiktigas (på med originalrör och allt usch) Menmen sen är det dags att köra! :yoparty:banana
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Ny jacka som jag kan ha till scootern, blåser för mycket i +100 knutar i bara T-shirt :hihi

IMAG1593_1.jpg

IMAG1594_1.jpg

Vinka om ni ser mig ute, så drar jag en wheelie :crash
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top