Ändrar ni utrustning vid extrem hetta?

För övrigt kan jag, som jag tidigare skrivit, rekommendera underställ av merino-ull även när det är varmt.
Jag använder det alltid närmast kroppen, alltså även när det är varmt. Man håller sig torr och sval när det är varmt och torr och varm när det är kallt.

Min jacka har foder som jag kan knäppa ur när det är varmt. Jackan är även vit, vilket (som Hell och Bandido varit inne på) är en fördel när solen gassar.

En fördel med att alltid ha underställ är även att man kan ha dubbla uppsättningar, som man växelvis kan tvätta.
Det ökar chanserna att inte hudrester och fett sätter sig i skinnstället med följd att hela skrädderiet luktar som en limburgare.

Väljer jag att köra hoj när det är grisvarmt? Nej, då är jag hellre ute på sjön med träbåten. Då kan jag framföra ekipaget halvnaken, utan dåligt samvete.

Last edited:
Kör i munktröja och jeans i stan?

Man kör ju Max i 50km/h???
Finns ju cyklister som kör i 50 km/h i t-shirt, flippflopp och shorts...

WTF! jag har ju faktiskt en pyjamas och jag har en oxå en 1000 cc maskin i garaget. Va kan gå fel? Man kan ju alltid starta upp den? ÅÅÅÅÅHHH FY VAD DET LÅTER GOTT-jAG är helt övertygad att avgaser i ett slutet rum övervinner all sans av intelligens.

Väljer vägar med högre genomsnittshastighet = mer vindrag. Knappast man cruisar i stan när det är 29 grader ute

Efter ett vägarbete där jag blev stillastående i 28 graders hetta i 35 minuter utan möjlighet till skugga skaffade jag mig en ventilerad jacka (beggad BMW Airflow på blocket) för att inte frestas till att köra utan skydd när det blir jäkligt varmt. Den känns nästan som att köra med T-shirt och även om det inte blir många dagar per år så känns det bra att ha en sådan. Man kommer ju inte undan solen och blir det långsamt eller tvärstopp är man kokt i sitt eget bajs...
Gammelhojen har både hand- och fotvärme, riktigt trevlig att åka när det är kallt. :)

Perforerat helställ är bra skit! Bra att ha något funktionsplagg under så man slipper få med sig eventuellt foder när man drar av sig stället. Hur man än gör så blir det ju galet varmt när man står still så det är ju bara att undvika det. :)

Hmpf... Nu har man ju köpt sitt första skinnställ, börjar bli lite orolig om kortet nu blir färdigt till sommaren. Svart Berik helställ med vita detaljer... Lär bli litta varmt :) Tänkte på säkerheten snarare!

Hmpf... Nu har man ju köpt sitt första skinnställ, börjar bli lite orolig om kortet nu blir färdigt till sommaren. Svart Berik helställ med vita detaljer... Lär bli litta varmt :) Tänkte på säkerheten snarare!

Sålänge man är i rörelse är det ingen fara.

Är det riktigt varmt och jag inte ska åka utanför stan så har jag t-shirt och jeans/shorts. Är det lite kallare så har jag en jacka på mig och är det ännu kallare så har jag en buff och kanske underställ.

När jag ska åka längre sträckor på landsvägar så kör jag i skinnställ, det blir ju nästan aldrig varmt så länge man håller uppe tempot så att man får fartvind! :tummenupp

I grund och botten kör man ändå inte hoj för att det är bekvämt, lite varmt blir det nog i stället till och från men skit i det och ordna lappen innan värmen, lycka till och grattis till ett fint skinnställ :banana

I grund och botten kör man ändå inte hoj för att det är bekvämt, lite varmt blir det nog i stället till och från men skit i det och ordna lappen innan värmen, lycka till och grattis till ett fint skinnställ :banana

Tack så mycket! Håller på att vänta på strypningsdelar till hojen och sen så ska den iväg och regbesiktigas och besiktigas (på med originalrör och allt usch) Menmen sen är det dags att köra! :yoparty:banana

Ny jacka som jag kan ha till scootern, blåser för mycket i +100 knutar i bara T-shirt :hihi

IMAG1593_1.jpg

IMAG1594_1.jpg

Vinka om ni ser mig ute, så drar jag en wheelie :crash

Back