Ändra från 120cc till 50cc?

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
Hejsan jag undrade om det går att strypa en 120cc moped till 50cc då 120cc kräver körkort.
Tack på förhand
 
Det är mycket billigare att ta körkort för en 120cc hoj än att strypa ner den till 50cc.
Inklusive pappersexecersisen. För att få den godkänd som 50cc moped.
Valet står mellan Moppekort+EU-moped, Moped ej EU SOM JAG TROR ej fodrar Moppekort
eller körkort för 125a.
Välj körkort för 125a (Så bör du kunna köra en 120cc med OBS max 15hk).
Billigare försäkring på 125a än 50cc.
För Mopedisterna kraschar oftare än de med 125 körkort.
 
120cc är ingen moped... är det dock en trimmad moppe, så kan den ju återställas till ursprungligt skick. Att bara strypa ner, funkar inte. Regelverket är inte gjort så. Vad är det för specifikt fordon?
 
Intressant tanke.

Vad är det för fordon vi snackar om?

Kan inget om detta så skulle vara roligt om någon mer kunnig berättar hur man går tillvägas och vad för kostade man behöver hosta upp.

Denåterfödda: det är ju trotts inte alla som får ta ett körbevis på bil/MC så detta kan ju vara en väg att lösa det.
 
Intressant tanke.

Vad är det för fordon vi snackar om?

Kan inget om detta så skulle vara roligt om någon mer kunnig berättar hur man går tillvägas och vad för kostade man behöver hosta upp.

Denåterfödda: det är ju trotts inte alla som får ta ett körbevis på bil/MC så detta kan ju vara en väg att lösa det.
Dom medicinska kraven är ungefär samma inom den " lätta gruppen" d.v.s. A m A B BE.
Det blir däremot hårdare krav vid C eller D behörighet.
 
Attt ändra ett fordon till en annan kategori är inte lönsamt på sådana billiga fordon. Det blir att skaffa en massa intyg innan besiktning blir möjlig. Att bara ändra cyindervolymen räcker inte eftersom även effekten reduceras och dokumentaras av en godkänt mätföretag. Eventuellt krävs en avgascerifiering, där är lite osäker kring mopeder.
 
Dom medicinska kraven är ungefär samma inom den " lätta gruppen" d.v.s. A m A B BE.
Det blir däremot hårdare krav vid C eller D behörighet.

Jo klart fast EU kort är ju en krasch kurs för idioter i jämförelse med ett MC kort.

Fast jag håller med att ta själva kortet är ju bäst om det alternativet finns.

Sen om du du tex vill ha en Aprilia RS50 och har en Yamaha TRZ125 för 1500kr så kan man ju kanske ändra den.
 
Men va? Har man en trimmad moppe så inte sjutton behöver man ombesiktiga den för att man återställer den till originalskick. Det behövs ju bara ifall mopeden är omregistrerad som 120cc, och då är den en lätt motorcykel istället och alltså ingen moped. En trimmad moped är bara att återställa och sedan köra på.
 
Det går inte att strypa en 120cc motor till 50cc, det är fysiskt omöjligt. Det går dock att byta ut motorn på ett fordon och regga om det, eller om motorerna är lika på en 50cc och en 120cc modell(det är dom nästan aldrig) så kan man byta ut cylinder och dylikt och sen regga om. Oavsett hur man gör så är det olagligt att framföra en moped som inte har rätt cylindervolym och effekt för sin klass.

Vad jag vet finns det inga mopeder som har 120 cc trimkit. 90 cc är det största jag sett förutom gamla zundapp så jag antar att detta handlar om nåt annat.
 
Det går inte att strypa en 120cc motor till 50cc, det är fysiskt omöjligt. Det går dock att byta ut motorn på ett fordon och regga om det, eller om motorerna är lika på en 50cc och en 120cc modell(det är dom nästan aldrig) så kan man byta ut cylinder och dylikt och sen regga om. Oavsett hur man gör så är det olagligt att framföra en moped som inte har rätt cylindervolym och effekt för sin klass.

Vad jag vet finns det inga mopeder som har 120 cc trimkit. 90 cc är det största jag sett förutom gamla zundapp så jag antar att detta handlar om nåt annat.

Inte trimkit nej, men går tex att få på en CR80 cylinder på honda mt5. Sen kan man säkert fodra om den cylindern och få ut nåt över 100 i alla fall. Men TS verkar ju ha försvunnit permanent från tråden så lär inte bli så mycket klarhet i det här.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top