Älgjakt

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Varje år dör 8-15 personer i trafiken på grund av vår groteskt stora älgstam. Tusentals människor skadas vid älgolyckor årligen. Älgen orsakar sammantaget produktionsförluster för skogsbolagen motsvarande storleksordningen miljarder kronor. På sikt kommer de tusentals arter som på ett eller annat sätt är knutna till lövträden att hotas pga det höga betestrycket, som kraftigt missgynnar exempelvis asp. Allt för att en liten minoritet av befolkningen ska få ha lite extra kul.

Vilka är det som får betala priset för alla dödsfall och skador vid viltolyckorna, för produktionsförlusterna inom skogsbruket, för allt viltstängsel, för hotet mot den biologiska mångfalden? Inte är det då de som jagar i alla fall.

Mer varg och/eller mer ammunition är min lösning. Älgpopulationen är för stor.

EHHHH :confused:
Är du dum eller? det beror knappast på jägarna att älgstammen är för stor(om den nu är det). Mängden älgar som får skjutas bestäms av staten och i 99 fall av 100 efterlevs licenserna av jägarna.

Dessutom bör du tänka på att dom flesta jägarna själva äger marken dom jagar på och således drabbar eventuell nedbetning av skog dom själva och absolut inte dig eller någon annan.

Älgstammen är inte heller groteskt stor. Kollar man generellt över sverige så finns det mkt få älgar kvar jämfört med tidigare.

Last edited:
Människostammen är för stor, viss avskjutning vore nödvändig!

Trango_B skrev:
...det beror knappast på jägarna...
Naturligtvis är det fel att dra varje enskild jägare över samma kam, men att det finns ett samband mellan jakt och älgstammens storlek torde stå klart.

Ville man verkligen göra en "viltvårdsinsats" och bidra till minskad älgtäthet så skulle man skjuta fler honor.

mb skrev:
Naturligtvis är det fel att dra varje enskild jägare över samma kam, men att det finns ett samband mellan jakt och älgstammens storlek torde stå klart.

Ville man verkligen göra en "viltvårdsinsats" och bidra till minskad älgtäthet så skulle man skjuta fler honor.

Jag tog jägarexamen för några år sen då jag ärvde ett vapen och min erfarenhet är att du har fel men rätt. Om jägarna överlag fått bestämma hade samtliga djurarter varit bortskjutna för länge sen för att det är kul.

Trango_B skrev:
Kollar man generellt över sverige så finns det mkt få älgar kvar jämfört med tidigare.
Visst, men antalet älgar per ytenhet ungskog har varit ungefär konstant sedan 80-talet, där populationen hade en topp. Det betyder bl.a. att intensiteten på skadorna i skogen inte har minskat. Vi har fortfarande en orationellt och onaturligt stark älgstam, som skadar så otroligt mycket mer än vad den gör nytta.

Roberth skrev:
Om jägarna överlag fått bestämma hade samtliga djurarter varit bortskjutna för länge sen för att det är kul.
Det tror jag inte ett dugg på... älgkorna sparas för att det ska bli så hög föryngringstakt som möjligt.

mb skrev:
Varje år dör 8-15 personer i trafiken på grund av vår groteskt stora älgstam. Tusentals människor skadas vid älgolyckor årligen. Älgen orsakar sammantaget produktionsförluster för skogsbolagen motsvarande storleksordningen miljarder kronor. På sikt kommer de tusentals arter som på ett eller annat sätt är knutna till lövträden att hotas pga det höga betestrycket, som kraftigt missgynnar exempelvis asp. Allt för att en liten minoritet av befolkningen ska få ha lite extra kul.

Vilka är det som får betala priset för alla dödsfall och skador vid viltolyckorna, för produktionsförlusterna inom skogsbruket, för allt viltstängsel, för hotet mot den biologiska mångfalden? Inte är det då de som jagar i alla fall.

Mer varg och/eller mer ammunition är min lösning. Älgpopulationen är för stor.

jag gillar vargar. mer varg låter bra, men resten låter som skit.

1. runt slingerbulten bor det massor av älgar. jag är god vän med många av dom. dom flesta mcolyckorna på slingerbulten beror på skit bakom styret.

2. jag äger skogsfonder, min mamma äger en hel del mark och tillhörande skog. jag ser inte älgarna som något hot. vad jag vet är älgarna väldigt förtjusta i raps, däremot. och som alla riktiga bönder vet, så är raps ett modernt påfund och rapsolja och margarin är lika gott som skokräm (källa: morfar).

3. och sen när är asp något annat än skräpskog?

:fatta!

:katt

:ÄLG!!!!

anja skrev:
sen när är asp något annat än skräpskog?
Har du hört talas om biologisk mångfald? För 20 år sen var asp ett ogräs, men kunskapen ökar och tiderna förändras. Idag läggs stora pengar ner på att bevara och gynna biotoper med stort lövinslag och kontinuitet på död ved i olika former och nedbrytningsstadier (lågor, torrträd, torrakor) eftersom uppemot tusentals arter lavar, mossor, svampar, fåglar, men först och främst insekter är beroende av detta.

En överdrivet stor älgstam är ett reellt hot mot den typ av skoglig kontinuitet som många arter kräver - den som påstår något annat är dåligt påläst eller drar allmänt underliga slutsatser.

Last edited:
mb skrev:
Har du hört talas om biologiak mångfald? För 20 år sen var asp ett ogräs, men kunskapen ökar och tiderna förändras. Idag läggs stora pengar ner på att bevara och gynna biotoper med stort lövinslag och kontinuitet på död ved i olika former och nedbrytningsstadier (lågor, torrträd, torrakor) eftersom totalt tusentals arter lavar, mossor, fåglar, men först och främst insekter är beroende av detta.

En överdrivet stor älgstam är ett reellt hot mot den typ av skoglig kontinuitet som många arter kräver - den som påstår något annat är dåligt påläst.

så du menar att älgarna äter upp ALLA aspar?

anja skrev:
så du menar att älgarna äter upp ALLA aspar?
De bidrar med en kraftig minskning, men även försämring i vitalitet vilket innebär att vi om 100 år kanske inte kommer att ha lågor av den tjockleken som behövs för att inte bryta kontinuiteten av substrat för arter som lever i just grova asplågor... för att ta ett exempel.

mb skrev:
De bidrar med en kraftig minskning, men även försämring i vitalitet vilket innebär att vi om 100 år kanske inte kommer att ha lågor av den tjockleken som behövs för att inte bryta kontinuiteten av substrat för arter som lever i just grova asplågor... för att ta ett exempel.

bygg en asp-park då, men ge fan i mina älgar.

:mad:

anja skrev:
1. runt slingerbulten bor det massor av älgar. jag är god vän med många av dom. dom flesta mcolyckorna på slingerbulten beror på skit bakom styret.
Faktum kvarstår: varje år dör åtskilliga personer i älgolyckor som hade undvikts om vi skjutit av mer av älgpopulationen.
anja skrev:
2. jag äger skogsfonder, min mamma äger en hel del mark och tillhörande skog. jag ser inte älgarna som något hot. vad jag vet är älgarna väldigt förtjusta i raps, däremot. och som alla riktiga bönder vet, så är raps ett modernt påfund och rapsolja och margarin är lika gott som skokräm (källa: morfar).
Det är ett väldigt vanligt resonemang hos äldre. Jargongen inom jaktlagen har långa anor. Markägaren som jagar bryr sig nog inte så mycket om skadorna, eftersom det för honom/henne som enskild person inte kanske är så betydelsefullt jämfört med hur denne värderar nöjet att ha gott om älg att panga på.

mb skrev:
Faktum kvarstår: varje år dör åtskilliga personer i älgolyckor som hade undvikts om vi skjutit av mer av älgpopulationen.

Det är ett väldigt vanligt resonemang hos äldre. Jargongen inom jaktlagen har långa anor. Markägaren som jagar bryr sig nog inte så mycket om skadorna, eftersom det för honom/henne som enskild person inte kanske är så betydelsefullt jämfört med hur denne värderar nöjet att ha gott om älg att panga på.

jag har då aldrig skjutit en endaste älg. och ingen av mina markägarsläktingar har nånsin skjutit nån älg. däremot har nåt fucko till gammal släkting för hundra år sen dödat ett lodjur med bara händerna.

mb skrev:
Det tror jag inte ett dugg på... älgkorna sparas för att det ska bli så hög föryngringstakt som möjligt.

Du och jag är helt överens om att man med dagens storlek på älgstammen
tar ut så mycket pang det bara går utan att den minskas.
Första svaret var mest för att få hugga lite.
:)
Trango_Bs resonemang om vem som drabbas av skadorna på skogen låter vettigt.

Roberth skrev:
Du och jag är helt överens om att man med dagens storlek på älgstammen
tar ut så mycket pang det bara går utan att den minskas.
Första svaret var mest för att få hugga lite.
:)
Trango_Bs resonemang om vem som drabbas av skadorna på skogen låter vettigt.
Angående Trango_Bs resonemang så skulle jag vilja påstå att varenda medborgare i det här landet drabbas av en årlig miljardförlust i BNP. Nu har jag ingen färsk källa att referera till på rak arm, men jag är skapligt säker på att det är de här pengasummorna vi pratar om.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT