Älg krock

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag krockade med en älg på tungelstavägen igår - klarade mig utan en skråma...

Fastnade lite älg-hår på hojjen...

Kör försiktigt på tungelstavägen! (om nån undrar så e älgar stora och bruna)

Bifogat

• älghår1.jpg
    älghår1.jpg
    73.2 KB · Visningar: 374
  • kopplingsh.jpg
    kopplingsh.jpg
    30.9 KB · Visningar: 366
  • front1.jpg
    front1.jpg
    86 KB · Visningar: 512
UltraMarine skrev:
Jag krockade med en älg på tungelstavägen igår - klarade mig utan en skråma...

Fastnade lite älg-hår på hojjen...

Kör försiktigt på tungelstavägen! (om nån undrar så e älgar stora och bruna)
Ujujuj...
Sicken tur du hade, eller? Och hur gick det för älgen ;)

oooohhh Bjussar du på lite mer detaljer ur historian som förtäljer hur det hela gick till? :skrämd

Jag har tagit det ganska lätt på min egen lilla rådjursincident förra hösten men med tanke på att jag sett ganska mkt vilt nu längs bulten och däromkring samt Mattias close encounter med Bambi och nu din tråd här, ja det får ju en att tänka efter en smula.

Gott och höra att du är vid god vigör, älgar och annat vilt är ju hårda och motorcyklar är mjuka eller hur det var :näsblod

älg är det ända djuret man skall väja för, resten kör man över med gott samvete ;)
detta skriver jag för att det tydligen gick bra med dig ;)

Hoppas du anmälde smällen...annars kan det gå illa(blir väl typ "smitning från viltolycka") man kan ju inte veta om älgen blivit skadad o eftersök behövs.

Btw...tur att det gick bra den här gången......... o alla ni andra....tänk på att nu börjar djuren röra sig tidigare på kvällarna(såg 6 rådjur på em på väg hemåt,dock inget på vägen men det är bara en tidsfråga..

Du kan skatta dig lycklig, älgar är livsfarliga! Trodde det var du i avataren först med bandage...

Här är långa versionen:
Körde i det vackra sommarvädret,i lördags, från rosenhill mot tungelsta och när jag just passerat en kurva (den alldeles efter vattenskyddsområdesskylten efter tullingekorsningen) så ser jag en älg som brakar ut från skogskanten och jag slår till bromsarna. avståndet är gissningsvis ca 50m.
Älgen är efter några skutt mitt ute på vägen och då är jag på ca 10m avstånd när jag inser att det kommer att gå åt helvete men kan inte göra något... hinner inte ens fundera på att göra något...
Hela synfältet blir brunt och *bang* så träffar jag i sidan på älgen.

Jag satt upprätt på hojjen, 87:ans XJ900 och därför så blev det så att jag träffar älgen med axlar, bröstkorg och ansikte rakt in i sidan medans hojjen träffar i ljumsken. (fick en massa älg-äckel-smuts på jackan och sidan av visiret)

Därefter,inte ens ett ögonblick senare, så ser jag att bakändan på älgen flyger upp och älgen tumlar ner på dikeskanten och ner i diket på mötande sidan (vänstra) och jag dyker rakt ner i asfalten och glider, ca 10m, snett över till mötande körfältet. troligen berodde det på att jag ofrivilligt låste framhjulet vid kollisionen eller så hände nåt med bromshandtaget (man ser mycket älghår på bromsvätskebehållaren) Älgen springer in i skogen.

och när hojjen, med mig ovanpå, stannat så tänker jag på alla skador jag måste fått men otroligt nog kan jag stå upp och allt fungerar så jag försöker släpa hojen till vägkanten men den är jäkligt tung.
Som tur var dök ingen upp i det mötande körfältet för då... :3freak

några sekunder efteråt kommer några bilar som kör förbi och någon motorcykel som oxå åker vidare utan att stanna.

Men sen stannar några bilar som erbjuder hjälp. och en hjälper mig att resa upp hojjen så den inte ligger över körbanan.

Känner efter om allt sitter där det ska och otroligt nog så kände jag ingen smärta och en snabb koll av stället visar att endast vänster handske och vänster knä tagit i asfalten. vänster stövel blev mest skrapad men är faktiskt hel. Ingenstans har det gått hål och ingen söm gått upp.

Jag ringer polisen (mobilen höll fast den låg i innerfickan MEN jag hade glömt att ladda den så mitt i allt så dör telefonen)

Polisen frågar hur allt är och jag svarar och de kontaktar en viltvårdare. Helatiden medans jag pratar med polisen så dånar andra hojjar förbi i extremt hög fart och med obefintlig ljuddämpning och det måste ju låtit som jag ringt från Gälleråsen :)

Blir anmodad att märka ut var älgen tagit vägen så jag sysselsätter mej med det i 10min och samtidigt funderar jag på hur jag ska få hem hojjen.
Fanns en del bitar att plocka upp dessutom.

Kontaktar därefter en kompis och dom kommer dit men då när jag försökte ta av skinnjackan gör det ont och jag blev illamående och svimmar nästan så dom blir så oroliga att de ringer 112 och då brakade hela helvetet lös...

Nu kom en drös av poliser, mcpoliser,brandbilar och en liten ambulans och jag fick blåsa i alkometer och en polis frågade hur fort jag kört m.m.
Kändes inte som om dom trodde på mig...

I ambulansen, som kör som en biltjuv, blir jag åksjuk (!) och dom trodde det berodde på olyckan tills jag sa att jag lätt blir åksjuk och då svarar föraren att det är vägen som svänger...

Efter att ha blivit kollad av div sjukhus personal och en kirurg på Huddinge så blev jag utskriven.
(Söta sjuksköterskor förresten)

Jag inser att jag haft en enastående tur som inte bara överlevt en krock med älg på mc utan dessutom helt oskadd! (Fast jag är totalt mörbultad)
Hade jag suttit på en "framåtlutad" hoj kanske jag hade brutit nacken istället... :näsblod

Bifogat

• instrumentpanel.jpg
    instrumentpanel.jpg
    55.4 KB · Visningar: 297
Härligt att det gick bra för dig! vi behöver dom här historierna efter alla olyckor sämre utgång..

Skönt att det gick bra! Vilt är det värsta som finns.. är alltid där dom inte ska vara!

Men vad är det för hojåkare som bara drar förbi sådär efteråt då?!
Måste vart några kromnissar som bara värderar sina långa gaffel...

Det känns ju rätt självklart att man stannar om man ser att det hänt något, särskilt med en hoj...

Skönt att du klarade dig utan skador..

Men vad fan är det för människor som bara kör förbi en olycksplats utan att stanna.. :mad:

Var ute på vägarna igår och stannade till på en raka för att kolla ett sms,jag hann inte ens få upp telefonen innan det hade stannat en annan hojåkare för att se så jag inte hade nån typ av problem.
Så ska det va.. :tummenupp

UltraMarine skrev:
Här är långa versionen:
Körde i det vackra sommarvädret,i lördags, från rosenhill mot tungelsta och när jag just passerat en kurva (den alldeles efter vattenskyddsområdesskylten efter tullingekorsningen)....
En liten fotnot bara: Du åkte alltså slingerbulten, som egentligen heter södertäljevägen.. som kallas för tungelstavägen av tidningen bike
Tungelstavägen heter den vägen som går ifrån västerhaninge till tungelsta.
I bike påstår dom även att sorundavägen är den som kallas för slingerbulten.

Moralen är: Tro inte på allt du läser i tidningarna..

Jag stannade och frågade om allt var under kontroll. Då stod redan en bil och en hoj (förutom din) där. Jag undrade i mitt stilla sinne hur du hade lyckats vurpa åt "fel" håll.

UltraMarine skrev:
några sekunder efteråt kommer några bilar som kör förbi och någon motorcykel som oxå åker vidare utan att stanna.
:4skrika :4skrika :4skrika

Skönt att höra att det kan gå bra. Och du? Det är träd man skall krama. Älgarna räknas som kringutrustning, ge fan i dem. ;)

Nu får du:

• Byta avatartexten ("Älgkramare")
  • Byta signatur ("Älgar finns")
  • Skriva en bok om upplevelsen
  • Ge dig ut på signingturné i Tyskland och tjäna jävelmassa pengar

P@trik skrev:
Var ute på vägarna igår och stannade till på en raka för att kolla ett sms,jag hann inte ens få upp telefonen innan det hade stannat en annan hojåkare för att se så jag inte hade nån typ av problem.
Så ska det va.. :tummenupp

precis så det skall vara :tummenupp
vi hojåkare får hålla ihop, för bilisterna kan vi ju inte räkna med att få hjälp av. :lol

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti