Äldre maskiner?

Jorå, har fortfarande kvar min Suzuki GS750 -78 med 4-1 och Marzocchi dämpare... Får mej att le än idag! Dock inte riiiktigt så kul som Tillern... :tummenupp :D

Gled omkring på en Honda VF750S på 80-talet.
Var ju inget att dra bilar med, men dock en skön hoj...........tyckte man då.
Största skillnaden mot idag var att man kunde åka skapligt bekvämt o tryggt på grusväg.

Bifogat

• vf750s.jpg
    vf750s.jpg
    87.2 KB · Visningar: 159
von reisen skrev:
Första hojen var en Honda CB 750 -79, väghållningen och bromsarna var ingen dröm och den vägde alldeles för mycket (250+). Det är inget jag är nostalgisk över precis.

Det är sådana hojar som skiljer karlar från pojkar,
man får brottas litet i kurvorna

Kamikaze kid skrev:
Har en gammal Mach3 H1 liggandes och väntar på montering...
Det är en 500 för de oinvigda!
Har fått veven och steg 3 portning gjort av EBOS.. (Toppar Cylindrar och Block ombyggt)
Nya flatside Lectron tror jag fuggarna hette!
Ett set lite för klena expantionskammare finnes oxå..

Ska nog gå redigt bra när det blir snurr på eländet!

Väghållningen är under all kritik.
Bromsar....Jaoooo Trummor fram å bak :tummenupp

Klassisk skyltfönster rammare!

Nu pratar vi riktig hoj. Själv har jag en H1B dvs en 71'a som jag tar fram soliga dagar.
Lite trim vore roligt ! Du ska inte sälja iväg dina delar för en spottstyver ?

Väghållning och bromsar finns knappt, men framåt går det fort !

Har du förresten någon fräsch koppling tillsalu ?

Bifogat

• P3290001_liten1.JPG
    P3290001_liten1.JPG
    122.8 KB · Visningar: 214
Last edited:
Göran skrev:
Nu pratar vi riktig hoj. Själv har jag en H1B dvs en 71'a som jag tar fram soliga dagar.
Lite trim vore roligt ! Du ska inte sälja iväg dina delar för en spottstyver ?

Väghållning och bromsar finns knappt, men framåt går det fort !

Har du förresten någon fräsch koppling tillsalu ?

Yess...
Rediga rejsprylar för orädda!

Delarna är inte ens monterade och testade..
Så jag måste ju få sätta ihop den och provåka!

Ska enligt utsago ge kanske uppåt 120 pållar på veven! :va
Men det återstår ju att se!

Ingen koppling till övers tyvärr...
Men EBOS borde väl ha någon lösning på det om någon!

Jevlars så fin din va!!!
Satt det trummor på 71?

Kamikaze kid skrev:
Delarna är inte ens monterade och testade..
Så jag måste ju få sätta ihop den och provåka!

Ska enligt utsago ge kanske uppåt 120 pållar på veven! :va
Men det återstår ju att se!

Ingen koppling till övers tyvärr...
Men EBOS borde väl ha någon lösning på det om någon!

Jevlars så fin din va!!!
Satt det trummor på 71?

Japp, sista året med trummor. Sedan fegade de ur och monterade en skiva.

Sälj trimmet till mig, så lovar jag att du får provköra :tummenupp

stordrulen skrev:
Det är sådana hojar som skiljer karlar från pojkar,
man får brottas litet i kurvorna

Jag ska inte döma andras mc-intresse men det har ju hänt lite med hojarna på 20 år så enligt min åsikt finns ju ingen anledning att åka gammalt junk. Priserna är ju helt ok på beg för tex sporthoj 600 cc årsmod. 95-00. Det som är minst intressant tycker jag är effekten (100 hk räcker långt) och mest intressant är väghållning och låg vikt. Den gamla 750:n rundsmälldes väl och förpassades till skrot efter 2 säsonger. :D

Började med en del japanska offroad mc i början på 80-talet. En kompis har köpt en XL500, precis en sån som jag hade. Den rullar han med för fullt. Finns en XL klubb på nätet nånstans.
Har haft en BSA A65L Lightning -69. Det är från 60-talet tror jag. Jag köpte den -84. Den fick sidvagn -99. Nu har jag sålt den. Det går att köra fort med en sån åxå men väghållningen blir lite vingligare än moderna cyklar... :3freak
Finns en klubb åxå. www.bsaoc.org Den hemsidan tykcer jag borde göras om nån gång. Finns det nån som är bra på sånt. En levande sida som t.ex. sporthoj vore guld för en sån klubb där det inte längre kommer in nytillverkade hojar.
//J@nne

Har en CB900F -79 går kanon rakt fram lite tung i kurvorna men va fan träning är bra. Den är till salu 15000:- prutat och klart något för Hönapower kanske???

von reisen skrev:
Jag ska inte döma andras mc-intresse men det har ju hänt lite med hojarna på 20 år så enligt min åsikt finns ju ingen anledning att åka gammalt junk. Priserna är ju helt ok på beg för tex sporthoj 600 cc årsmod. 95-00. Det som är minst intressant tycker jag är effekten (100 hk räcker långt) och mest intressant är väghållning och låg vikt. Den gamla 750:n rundsmälldes väl och förpassades till skrot efter 2 säsonger. :D

Finns rykten om att det finns en röd snabb Boldór straxt norr om stan. Över 100hk och centralstödet skrapas i var och varannan kurva(trots full höjd bak). Vill du åka me :)
Nä håll dej till nya cyklar och titta aldrig efter något annat. Om din cykel hunnit med 1000mil så är det dax att byta. Gammal cykel har något som många nyare saknar, charm och en egenhet som inga R1, gixxrar eller what ever kommer någonsin att få. Har du inte legat ner i en kurva och kännt att ramen ligger och gungar lite och du vet att ökar du så ökar gunget, minskar du så är det inte helt säkert att det försvinner(vart går gränsen?) föns du kommit igenom hela kurvan. Ut på rakan efter och ge benet, 2an, 3an i med fyran och dra fyran fullt ut, jäklar vad det går tills det är dax att bromsa inför nästa kurva och börja om, känna på cykeln försöka bli ett med cykeln för att få veta hur den ska bete sig i nästa och nästa böj.

Det bästa av allt att ingen gång har du varit över 200 blås och oftast så går det bara i en 90-130 och man har kul, man blir svettig och helt färdig efter en redig brottnings match på favoritvägen.

Håller med fullständigt angående charm. Visst att min Blade går fortare,smidigare och Bättre (?) men det är något speciellt att bråka med den gamla.

Min "nyare" cykel fick efter motorbytet till en äldremotor mera egenheter men fortfarande långt ifrån vad Hondan har.

bsajanne skrev:
Började med en del japanska offroad mc i början på 80-talet. En kompis har köpt en XL500, precis en sån som jag hade. Den rullar han med för fullt. Finns en XL klubb på nätet nånstans.
Har haft en BSA A65L Lightning -69. Det är från 60-talet tror jag. Jag köpte den -84. Den fick sidvagn -99. Nu har jag sålt den. Det går att köra fort med en sån åxå men väghållningen blir lite vingligare än moderna cyklar... :3freak
Finns en klubb åxå. www.bsaoc.org Den hemsidan tykcer jag borde göras om nån gång. Finns det nån som är bra på sånt. En levande sida som t.ex. sporthoj vore guld för en sån klubb där det inte längre kommer in nytillverkade hojar.
//J@nne

En liten fråga...vad betecknar du som fort ??? Hastigheter strax över vad en rullstol eller rollator med tillhörande pensionär ?? :rofl :hihi :lol :3freak

Honda cb 250

Ingen som har en Honda CB 250 :-) 75års modell :D
Vore kuligt å se om nån har ett fint ex av en sån, själv har jag en ganska välbevarad, med ca 1400mil på nacken :tummenupp

mvh Mar

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...