Äldre maskiner?

Niklasinorr skrev:
Min brorsas första tunga hoj var en CB650 från -81.........QUOTE]

Nu behöver man väl inte ta upp den absolut sämsta skiten från 80-talet som exempel på hur hojarna var då?

Det måste väl finnas roligare exemplar från den tiden, kom inte RD350/500 då?
Hondas VF750/1000, Kawa GPZ900R, Honda VFR, Suzuki GSX (R) med mera.

Självklart inte i klass med dagens värstingar, men en cb650 har väl sin motsvarighet i kawasaki ER-5 eller nåt?
 
Man kan inte snacka så, det som rulade då rulade helt enkelt.
Men ingen här var med då, det är uppenbart.
 
Äsch, det är charmigt som fan. Jag körde en GS500 från 1977 som förstahoj. 4-cyl, gick som ett troll och lät asgött...
 
Pebl skrev:
Niklasinorr skrev:
Min brorsas första tunga hoj var en CB650 från -81.........QUOTE]

Nu behöver man väl inte ta upp den absolut sämsta skiten från 80-talet som exempel på hur hojarna var då?

Det måste väl finnas roligare exemplar från den tiden, kom inte RD350/500 då?
Hondas VF750/1000, Kawa GPZ900R, Honda VFR, Suzuki GSX (R) med mera.

Självklart inte i klass med dagens värstingar, men en cb650 har väl sin motsvarighet i kawasaki ER-5 eller nåt?

Ok, då provar jag igen då :)

Min sambos första hoj var en VF750 från -83, vi hämtade den i Piteå -94 och den var hemsk att köra, gungig fjädring, taskiga bromsar och sedermera VF:ens klassiska kamaxelproblem, den lät som en stenkross...men det var en snygg hoj :)

En polare hittade en -84:as VF1000 som bara hade gått ca 200 mil (detta var -95) snubben som hade haft den hade tappat den och blivit rädd, sen hade den stått orörd sen -84. Givetvis så hade soppan i förgasarna kristalliserat så den gick som ett arsel men efter rengöring gick den riktigt bra. Det var oerhört fränt att köra en ny -84 1995, den var inte alls svampig, den kändes ny men ändå gammal, en mycket märklig upplevelse :)
 
tjae cb400n 1981...kanske inte så upphetsande men funkar helt klart o övningsköra på :tummenupp

Jag gillar gammelgixxers och "racebågar" från 1985, de är billiga i försäkring för mig som är en liten parvel o bor i storstan med dålig inkomst och blivande student och allt!

Sen vill man ju gärna sticka ut ur mängden lite extra också!

Cafe-racers är ju ruggigt balla , gamla norton(triton moddar) och dunstall bygda bågar är fina! Dessa ligger dock allt som oftast för högt i inköpspris eller är rena vraken :(

Katanan är ruskigt cool skulle inte banga på å ha en sådan och bara härja runt på stan o se allmänt elak ut :Bugar men hur ofta ser man en sådan till salu?


Verkar dock vara svårt att hitta begagnade "raceaktiga, streetbikes" motorcyklar från årtalen 1980-1985, fanns det verkligen ingenting som var nära det förutom gsxr 1985?

kawa gpz900 är ruskigt ful, annars skulle jag inte ha något emot o ha en sån, kanske ta väck kåpan o på med chromat lyse, ett nyare arsle så skulle den se roligare ut? men då har man ju ingen kåpa, och jag som tycker de e hemskt o åka motorväg utan kåpa!

Ge mig tips på gammelbågar som är roliga att se på och att köra! obs ej nyare än 1985!
 
Niklasinorr skrev:
Ok, då provar jag igen då :)

Min sambos första hoj var en VF750 från -83, vi hämtade den i Piteå -94 och den var hemsk att köra, gungig fjädring, taskiga bromsar och sedermera VF:ens klassiska kamaxelproblem, den lät som en stenkross...men det var en snygg hoj :)

En polare hittade en -84:as VF1000 som bara hade gått ca 200 mil (detta var -95) snubben som hade haft den hade tappat den och blivit rädd, sen hade den stått orörd sen -84. Givetvis så hade soppan i förgasarna kristalliserat så den gick som ett arsel men efter rengöring gick den riktigt bra. Det var oerhört fränt att köra en ny -84 1995, den var inte alls svampig, den kändes ny men ändå gammal, en mycket märklig upplevelse :)
grym story.
Jag har minnen till den där hojen jag med, före innan jag själv fick köra.
En karl där jag jobbade köpte en VF750 83 och åkte på, jag kan lova att den ansågs mycket sportig då.
 
Jag brummar runt på min gamla kawa, tycker den håller sig rätt bra som sporttouringhoj fortfarande. Den skall få en liten uppfräsning i vinter.. och jag har svårt att tro att jag skulle ha roligare på en modernare hoj. Möjligen skulle det gå fortare :D Men det ska va utmaning att åka hoj :D
 
Superbee skrev:
Verkar dock vara svårt att hitta begagnade "raceaktiga, streetbikes" motorcyklar från årtalen 1980-1985, fanns det verkligen ingenting som var nära det förutom gsxr 1985?...

Ge mig tips på gammelbågar som är roliga att se på och att köra! obs ej nyare än 1985!

Yamaha RD500 1984-85
Suzuki RG500 1985-86?
Honda NS400 1984?
Yamaha RD350LC 1983-??

Det var ju Suzuki GSXr som drog igång racemoppegrejen på allvar 1985, därför finns ju av naturliga skäl inte mycket att välja på innan det.
 
Poacher skrev:
Är det inga här som vill snacka om äldre hojar?
Jag menar då 80-tal och äldre.

Jag har förstått at folk mest dyrkar nya hojar här, men som det ser ut finns heller inga svenska forum för äldre maskiner?

Jag snackar gärna om dem iaf, vi behöver ju inte bli så gamla som 60-tal.
Är ni bara nybakade killar eller har ni ingen nostalgi alls?

Saknar detta på forumet.
Jag saknar också äldre hojar, men det här är ett forum med
nya hojar i majoritet.
Själv åker jag när sambon är med Suzuki 1000 -79, dynan är lång
och bekväm som en ordinär 3-sitssoffa.
Den har nu rullat 10000mil och kostade 15k har veteranförsäkring
så den kostar väldigt lite.
Visst fan vobblar och gungar det ibland. Men den har grunläggande mekanik
som jag klarar själv och kan hållas med under vintern.
 
Bikeboy500 skrev:
Yamaha RD500 1984-85
Suzuki RG500 1985-86?
Honda NS400 1984?
Yamaha RD350LC 1983-??

Det var ju Suzuki GSXr som drog igång racemoppegrejen på allvar 1985, därför finns ju av naturliga skäl inte mycket att välja på innan det.
RG 500.....Mmmmm min andra cykel. Tvåtakt har sin charm, det går aldrig att komma ifrån.
 
Bikeboy500 skrev:
Yamaha RD500 1984-85
Suzuki RG500 1985-86?
Honda NS400 1984?
Yamaha RD350LC 1983-??

Det var ju Suzuki GSXr som drog igång racemoppegrejen på allvar 1985, därför finns ju av naturliga skäl inte mycket att välja på innan det.

men hur lätta är de o hitta på en skala?

sen så var ju majoriteten av de där 2 taktare, visst skittufft men tror inte en student har råd med nya lager o kolvar o cylindrar tyvärr :(

jaja tack för tipsen endå :tummenupp
 
Har själv haft min beskärda del av gammelhojar:

*Kawa trepip (Jävlar vad den gick, spännande med växlarna åt fel håll också)
*RD350YPVS (Kul så länge det svängde, mindre rolig på rakorna)
*VF1000F (Stor klump att baxa runt, härligt bottenvrid i motorn)
*VF750C (Vad skall man säga....Custom....fin motor)

Måste nog säga att jag saknar VF1000 mest, den karaktären hittar man inte i en rad-4
 
Whohoooo! :tummenupp

Jag har en pervers kärlek till gamla tidiga 80-tals CB750F & CB900F
För att inte tala om Hondas "gamla" R hojjar från mitten av 80 talet... :Bugar

Körde upp på en lånad CB900 från 1980, den var skitmysig!
Ska köpa mig en som hösthoj nu! :)
 
Superbee skrev:
men hur lätta är de o hitta på en skala?

sen så var ju majoriteten av de där 2 taktare, visst skittufft men tror inte en student har råd med nya lager o kolvar o cylindrar tyvärr :(

jaja tack för tipsen endå :tummenupp
värre än så, alla är 2t och som du gissar är alla utom RD350 ovanliga.
 
Poacher skrev:
Man kan inte snacka så, det som rulade då rulade helt enkelt.
Men ingen här var med då, det är uppenbart.

Ja var med ;-)

Det var lika spännade att vobbla -84 som det är med styrfladder idag. :Bugar

Däremot måste väl dagens hojar var bra mycket säkrare eftersom att det trots ett helt annat vikt effekt förhållande kraschades mer på 80-talet ?
 
Första hojen var en Honda CB 750 -79, väghållningen och bromsarna var ingen dröm och den vägde alldeles för mycket (250+). Det är inget jag är nostalgisk över precis.
 
Skulle nog kunna tänka mej att på diskutera om och ha en äldre sporthoj.
Jag skulle nog välja en Z900 från mitten av 70-talet om jag fick välja.
Hade en arbetspolare en gång som i slutet på -70 körde en sån, uppborrad
till 1200 och dragracekittad, på strippen - rätt frän var den allt(giftgrön) måste jag medge.

Nu skall väl sägas att jag inte heller var med på den tiden men däremot på 80-talet och då hade jag inte råd till annat än gamla GSXE 750/1100 -82.
Arbetskompisen hade sparat Z900 till eftervärlden så det var pga det jag
hade nöjet att se den
 
Last edited:
Qwerty skrev:
Har en CB900f Boldór -82a i garaget. Har nästan kört hela sommaren på Hondan. Skit trevlig cykel som inte skrämmer skiten ur en varje gång man vrider på rullen. Skulle kunna åka europa runt på Hondan så trevlig är den.

Jag hade en, och åkte Europa runt på den några svängar.
Förmodligen bland det roligaste och mest minnesvärda (i positiv mening) i hojupplevelser jag kommer att ha upplevt, moderna sporthojar inkluderade. :)

När jag får rå... jag menar tid, på ålderns höst, skall jag skaffa en CB1100F '83 i originalskick och bara köra med på soliga söndagar. :yoparty
 
Har en gammal Mach3 H1 liggandes och väntar på montering...
Det är en 500 för de oinvigda!
Har fått veven och steg 3 portning gjort av EBOS.. (Toppar Cylindrar och Block ombyggt)
Nya flatside Lectron tror jag fuggarna hette!
Ett set lite för klena expantionskammare finnes oxå..

Ska nog gå redigt bra när det blir snurr på eländet!

Väghållningen är under all kritik.
Bromsar....Jaoooo Trummor fram å bak :tummenupp

Klassisk skyltfönster rammare!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top