Äldre maskiner?

RG500-Johannes skrev:
Heh,

Men det var ändå hyfsat vrid i den tyckte jag på den tiden jag hade en.

Kör nu RG500 som nicket antyder, min första "riktiga" hoj. Jag var 9 år när den rullades ut ur fabriken, lite lustigt.

Klart att det är kul att styra runt gamla hojar och är man en sucker för Miami Vice, Automan, tidig synthpop och pastellfärger så hamnar man snart i 80-talsträsket...

/J
Oooo... Gamma, mmm fina hojar, brorsan har en RD500 med lite godis på, den går ungefär lika som min (föredetta)YZF750 upp till 250kmt+. Tack vare karaktären känns den dock att gå f*n så mycket värre. Synd bara att chassit är lite gammalmodigt..
 
RG500-Johannes skrev:
...Kör nu RG500.../J

thumbup.gif
Kul hoj.
 
Last edited:
Min första hoj är en RD125 -86.. har man inte pengar så.. jag har väldigt kul med min hoj.. Men det är klart en ny hoj skulle ju vart kul.. men roligast per krona då vinner nog ja..
 
SmackMan skrev:
..jag har väldigt kul med min hoj...

Det är det viktigaste. :tummenupp

Den som finner nöjet i hojåkandet har och kommer att få mycket skoj.
Det är inte vad som står på tanken eller vad det kostar som är det viktigaste.
Utan att ha kul.

Lycka till SmackMan.
 
Jag måste säja att jag har väldigt positiva minnen av min CB125T av -79 års modell, året var -82 och körkortet var alldeles nytt, hojen hade upp- och nervänt TT-styre (Clipons var inte så vanliga då:-) och en liten toppkåpa, dessutom så hade jag ett Stigefeldt 2-1 system som gjorde att kaffekoppscylindrana lät som 1000 cc...hur coolt som helst :)

Tyvärr så varade detta häftiga bara fram till hösten när jag fick provköra den första RD125LC:n som var flångny då, vattenkyld tvåtaktare på 21 hästar, hyraulisk frambroms, långslagig fungerande fjädring och ett väldigt lätt och smidigt chassi... dom som inte var med då fattar nog inte vilken skillnad det var, det var precis samma känsla som när jag provade R1:an för första gången, -98, hårresande!!!! :tummenupp

Fy f-n vad det är tråkigt att köra hoj... :rolleyes:
(OBS! Grov ironi)
 
Poacher skrev:
Är det inga här som vill snacka om äldre hojar?
Jag menar då 80-tal och äldre.

Jag har förstått at folk mest dyrkar nya hojar här, men som det ser ut finns heller inga svenska forum för äldre maskiner?

Jag snackar gärna om dem iaf, vi behöver ju inte bli så gamla som 60-tal.
Är ni bara nybakade killar eller har ni ingen nostalgi alls?

Saknar detta på forumet.


Här är min pärla...
Jag är ganska nybakad.. (fast inte kille..)
Förhoppningsvis ska den här gamla damen hjälpa mig till kortet... hon kan nog mer än mig.. men första gången jag såg henne så tyckte jag att hon såg ut som ett monster.. inte precis den nätta tjejhoj jag letade efter.. men som ett tidigare inlägg: "hon är min, inte bankens, och hon kostar bara 1300 om året.. i helförsäkring"
 

Bifogat

  • Mirres.jpg
    Mirres.jpg
    100.6 KB · Visningar: 184
Last edited:
Jadu, aldrig kört en gammal, hoj. Men de ser inte roliga ut med sina klena ramar, klena bromsar och klena dämpare. Kan tänka mig att du är äckliga och köra, noll vägegenskaper eller så. men det är bara vad jag TROR.

Därimot gillar jag gamla bilar, de är coola. Vissa av de, typ Corvette Stingray.
 
P-E skrev:
Jadu, aldrig kört en gammal, hoj. Men de ser inte roliga ut med sina klena ramar, klena bromsar och klena dämpare. Kan tänka mig att du är äckliga och köra, noll vägegenskaper eller så. men det är bara vad jag TROR.

Därimot gillar jag gamla bilar, de är coola. Vissa av de, typ Corvette Stingray.

Hmm jadu inte är chassit det bästa och inte bromsarna och väghållningen heller om du jmf med moderna hojar.

Vågar dock påstå att de som lärt sig och aktivt kört dessa gml hojjar är idag bättre och säkrare förare än¨många av de som enbart kört moderna hojar någonsin kommer att bli....

Du bör nog tänka på att dessa hojar en gång i tiden var värst...
 
SENSEI skrev:
Hmm jadu inte är chassit det bästa och inte bromsarna och väghållningen heller om du jmf med moderna hojar.

Vågar dock påstå att de som lärt sig och aktivt kört dessa gml hojjar är idag bättre och säkrare förare än¨många av de som enbart kört moderna hojar någonsin kommer att bli....

Du bör nog tänka på att dessa hojar en gång i tiden var värst...
Ja det har du rätt i, en hoj som säger till när det går för fort genom att vobbla och flexa är lärorik att köra, dagens dödsraketer har superchassie och monsterbromsar, dock hjälper inte det alltid eftersom när däcken tappar fästet så är det försent.
 
GSXR1100R skrev:
Ja det har du rätt i, en hoj som säger till när det går för fort genom att vobbla och flexa är lärorik att köra, dagens dödsraketer har superchassie och monsterbromsar, dock hjälper inte det alltid eftersom när däcken tappar fästet så är det försent.
Lustigt att du nämner just det...
Jag och gsx1100frad har just diskuterat det... De gml maskinerna de talade om när du var illa ute. Dagens de säger bara ok och hänger med.... vare sig det är bra eller dåligt... :rolleyes:
 
P-E skrev:
...typ Corvette Stingray.
Har haft två stycken, -74 kupa, -69 cab. Apropå kassa hejdare, mjuka ramar och obefintlig väghållning så att säga. Man kan säga så här, de är tvåsitsiga och båda platserna är väghållningsmässigt passagerarplatser. :D
Men det är balla bilar som säkert kommer att hamna i min ägo igen nån gång.
En ca -70:a/-71:a med L88 och manuell låda (gärna en modernare) skulle smaka gött.

Sorry, back to the topic!
 
Har en CB650 -81 i garaget med 2000 lugna mil på mätaren.
Största anledningen till att det tar lång tid att ta sig från A till B på denna hoj är att många äldre som skall komma fram och säga att dem har haft en likadan en gång...
 
Robban_C skrev:
Har haft två stycken, -74 kupa, -69 cab. Apropå kassa hejdare, mjuka ramar och obefintlig väghållning så att säga. Man kan säga så här, de är tvåsitsiga och båda platserna är väghållningsmässigt passagerarplatser. :D
Men det är balla bilar som säkert kommer att hamna i min ägo igen nån gång.
En ca -70:a/-71:a med L88 och manuell låda (gärna en modernare) skulle smaka gött.

Sorry, back to the topic!

Den är ju snygg som fan eller hur? :yoparty
 
Därimot skulle jag vilja ha en hoj från 80 talet, dock ett krav, den ska ha hydralisk skiva i fram så man kan göra stoppies. Skulle vara kul som första hoj lära sig wheela med och sånt.Att den är billig i försäkring och pris är inte helt fel. :)
 
P-E skrev:
Därimot skulle jag vilja ha en hoj från 80 talet, dock ett krav, den ska ha hydralisk skiva i fram så man kan göra stoppies. Skulle vara kul som första hoj lära sig wheela med och sånt.Att den är billig i försäkring och pris är inte helt fel. :)
Hydrauliksa bromsar har funnits på de flesta hojar sedan slutet av 70 talet iaf ...
Fast för att göra stoppies så blir det nog till att uppgradera ok och bromspump...
 
Och en klibbig framtoffla. Hojarna från 80-talet är långa, låga och tunga....
 
Nej, det är sant. :tummenupp
Jag tänkte i min enfald på en gammal GPZ1100 eller nåt liknande. Dom kräver nog sin man (både som mek och som chaffis) för att göra stoppie med.
 
Besserwisser skrev:
Det gäller inte alla från 80-talet

nej men den där begärs det oftast otroliga överpriser för...enligt mig då... :tomten

men men utbud möter efterfrågan och så sätts priset...
Skulle inte ha något emot o äga en gammelgixxer!
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top