Äldre maskiner?

bippen skrev:
Det visar ju att det hänger mer på maskinisten än maskinen. Eller som man sa på 80-talet: det finns inte många som kan utnyttja kapaciteten i en 1100R. Jag antar att det gäller än....
Håller helt med. Tyvärr måste jag säga att maskinistens kapacitet har avtagit avsevärt de sista åren. :-(
Men jag antar att det inte är så många som kan nyttja en R1:a fullt ut heller.
 
Man ska heller inte tänka så, men får ju ta sin gammla hoj för vad den är.
gsxr1100r av de första modellerna ansågs som det värsta på sin tid, de är de inte längre, fortfarande kan inte många utnyttja den fullt ut men eftersom det finns mer lättkörda hojar idag så spelar det ingen roll man blir frånåkt av nån med motsvarande skicklighet fast på en modern sporthoj iaf.
Har man en sån gammal maskin som min tänker man inte ens i de banorna, det är helt enkelt vansinne att försöka köra ifrån plastraketer.
 
Poacher skrev:
Man ska heller inte tänka så, men får ju ta sin gammla hoj för vad den är.
gsxr1100r av de första modellerna ansågs som det värsta på sin tid, de är de inte längre, fortfarande kan inte många utnyttja den fullt ut men eftersom det finns mer lättkörda hojar idag så spelar det ingen roll man blir frånåkt av nån med motsvarande skicklighet fast på en modern sporthoj iaf.
Har man en sån gammal maskin som min tänker man inte ens i de banorna, det är helt enkelt vansinne att försöka köra ifrån plastraketer.
Tja iof har jag börjat lärt mig att hantera min GSX1100R nu efter femton år och 13.000 mil, det går faktiskt att köra ifrån plastraketer än idag, på landsväg är det inte speciellt svårt ens, det är lika roligt som dumt...

På Knutstorp filmade jag i snabbgruppen från min hoj, inga problem alls att hänga med plastraketerna, visst släpar kåporna i men det gör fotpinnarna och stödet oxo, lite tungjobbad är den jämfört med en modern hoj, men visst f-n går det.
 

Bifogat

  • GSXR110_0911.jpg
    GSXR110_0911.jpg
    66.3 KB · Visningar: 184
Personligen kommer jag aldrig att äga en "ny" gathoj, gamla järn duger gott åt mig och med handen på hjärtat så har dom också en viss charm.
 
Hade en Honda VF750S som förstahoj. Tyckte att den räckte till gott och väl då (Härligt V4 muller). Men efter att ha kört nyare hojar (som min egen Duke II) har man fattat att Hondan sakande en hel del, t.ex. smidighet, väghållning osv. Den var som att baxa runt ett ånglok på vägen.
 
Aleleo skrev:
Hade en Honda VF750S som förstahoj. Tyckte att den räckte till gott och väl då (Härligt V4 muller). Men efter att ha kört nyare hojar (som min egen Duke II) har man fattat att Hondan sakande en hel del, t.ex. smidighet, väghållning osv. Den var som att baxa runt ett ånglok på vägen.
Visst är det så, men vem har sagt att det ska va lätt att köra hoj :D
 
stranglefoot skrev:
Åker gammal Gsx 750e, inget effektmonster direkt, taskig väghållning!
Låter gött och kräver massor av våld för att komma igenom kurvor! :hihi
Det bästa är nog ändå att den är min och inte bankens, samt att försäkringen bara kostar 1300 om året! Helförsäkrad!


Är det den du har i din avatar?
Den var skitball :tuttar

Du har inte ngn mer bild på den?
 
Jo det är min gammelhoj! Har någon fler bild på den, fast jag greppar inte riktigt hur man laddar upp foton....
 
Kör själv en gammal hoj från -83. Det är en Honda CBX600 och min första motorcykel. Att det blev just den hojen berodde mest på relationen priset-kubiken, men det är en trevlig hoj att köra. :)

Den har inte världens bästa vrid och väldigt svag jämfört med nya hojar men den rullar som sagt väldigt bra. Har kört t.o.r Stockholm-Värmland några gånger utan större problem. Inte heller har det varit nåt direkt mek med cykeln förutom de vanliga olje- och däckbytena.

Som andra har påpekat så är ju en gammal hoj väldigt billig i jämförelse. Ingen bank inblandad och rätt låg försäkring. Reservdelar är heller inget problem.

Det blir nog en större hoj så småningom med lite bättre ork men än så räcker den här rätt långt... :tummenupp

cbx650_mellan2.jpg
 
Last edited:
Började karriären 1985 på en Honda CB125 B6 -7?, fick automatiskt körkort för tung när jag fyllde arton så det var bara inhandla en Yamaha RD350 ypvs -84 med 86ans motor och instrumentering, motorn hadde gått i rd350-cup så den var lite preppad, på med allspeed pipor (kromade) så var man kung...
 
Jag har haft ett par cb125 jag med men där är jag inte nostalgisk längre, bland det sämsta skit jag någonsin har kommit i kontakt med, obegripligt att modellen kunde fina så länge:lol
 
Poacher skrev:
Jag har haft ett par cb125 jag med men där är jag inte nostalgisk längre, bland det sämsta skit jag någonsin har kommit i kontakt med, obegripligt att modellen kunde fina så länge:lol
Ahhhrgh, jag som hade förträngt min Yamma RD (Riktigt Dålig) 125, jag bytte till mig den mot en billackering -80, hojen startade inte alls, efter lite meck så gick den ibland, men oftast bara på en cylinder, dock dömdes den till döden av ett par raggare som bogserade en fullsize Dodge ut ur garaget med denne lille skithoj, efter detta så va lamellerna helt slut och jag såde den för ett flak öl.

Bilden är Googlad :hihi
 

Bifogat

  • rd 125.jpg
    rd 125.jpg
    25.9 KB · Visningar: 109
Jo de 2 cylindriga modellerna var för jäkliga att ha problem med tändningen, likadant med Suzuki gt125 som jag tyvärr haft en.
 
Poacher skrev:
Jo de 2 cylindriga modellerna var för jäkliga att ha problem med tändningen, likadant med Suzuki gt125 som jag tyvärr haft en.
En tvåcylindrig gt 125 x4..? dom lät mega vassa med rensad ljuddämpare, synd bara att dom inte gick lika bra som dom lät :hihi
 
Patrik skrev:
En tvåcylindrig gt 125 x4..? dom lät mega vassa med rensad ljuddämpare, synd bara att dom inte gick lika bra som dom lät :hihi

Ja det hette den nog fan, jo den lät rejält.
Men sen började den gå på en den ena och än den andra cylindern.
 
Patrik skrev:
En tvåcylindrig gt 125 x4..? dom lät mega vassa med rensad ljuddämpare, synd bara att dom inte gick lika bra som dom lät :hihi

Heh,

Men det var ändå hyfsat vrid i den tyckte jag på den tiden jag hade en.

Kör nu RG500 som nicket antyder, min första "riktiga" hoj. Jag var 9 år när den rullades ut ur fabriken, lite lustigt.

Klart att det är kul att styra runt gamla hojar och är man en sucker för Miami Vice, Automan, tidig synthpop och pastellfärger så hamnar man snart i 80-talsträsket...

/J
 

Bifogat

  • Sida_ITG_Drysdale_l.JPG
    Sida_ITG_Drysdale_l.JPG
    85.1 KB · Visningar: 130
  • Sida4_l.JPG
    Sida4_l.JPG
    95 KB · Visningar: 136
  • Sida_ITG_Drysdale_zoom_l.JPG
    Sida_ITG_Drysdale_zoom_l.JPG
    73.7 KB · Visningar: 127
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top