Äldre Husor

Pyhis

Joo
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
Sv 650
Är faktiskt husaberg så dåliga som alla säger att de inte håller ett skit ?
Men nu vill jag veta om äldre Husor håller. Då jag säger äldre menar ja 93-97 modell 501 FE. Funderar bara om man vågar köpa en 501 FE 93, de har bytt ventiler kolv och honat cylinder. Den lär funka bra men har inte sett den i värkligheten. Ser ok ut på bild...
Tack För alla svar.

Pyhis skrev:
Är faktiskt husaberg så dåliga som alla säger att de inte håller ett skit ?
Men nu vill jag veta om äldre Husor håller. Då jag säger äldre menar ja 93-97 modell 501 FE. Funderar bara om man vågar köpa en 501 FE 93, de har bytt ventiler kolv och honat cylinder. Den lär funka bra men har inte sett den i värkligheten. Ser ok ut på bild...
Tack För alla svar.

Vem har sagt att de inte håller ett skit??? Serva dem rätt så är det inga problem. Ang. äldre husor hör man ofta om problem.... är som med äldre KTM.
Bättre spara lite extra o köpa en nyare årsmodell.

tjo!
Med hjärnan:
Beror på hur erfaren du är som förare o mekaniker. En gammal Husa från typ -93 är väl ingen dunderhit direkt. En liter olja, ingen oljepump, skapligt osofistikerad tändning, ingen balansaxel. Oljepump +filter och modeller med elstart och balansaxel kom -97. Ny digital tändning kom
-99. Hållbarhetsmässigt bör du ha en -97:a lr nyare. Körbarhetsmässigt bör du ha en -99 lr senare med elstart och balansaxel. Observera att det enbart är elstartsmodellerna fram till -00 som är utrustade med elstart.

Med hjärtat:
Provkör för tusan!!! De gamla Husorna är så härligt bångstyriga o råa i gången att man kan bli superförtjust :kär
En gammal Husa till rätt pris som är bra gullad med o servad kan vara en riktigt kul bekantskap.

Last edited:
Kanke ingen har sagt att de inte håller ett skit men man får den uppfattningen på dethär forumet.... Jag hadde en 90- Aprilia 125:a den höll ju nog helt bra och den är ju 2t. Så man tycker att en 4t ska hålla bättre.
Det är bara att fordon i finland kostar minst 2 gånger mer än i Sverige så man har inte råd med en så ny. Man borde inportera en motard från Sverige men det är mycket jobb med de.

Min gamla Husa (-92) har funkat fint och har gott om kraft. Kraft är roligt.

Dock inte lika roligt att spräcka 2 drev i växellådan... Om det har med att det skulle vara dålig kvalité på Husa eller min vanliga otur vet jag ej :)

Passar nyare husa motorer i den gamla ramen ? Då skulle jag kunna köpa en nyare från Sverige och inte behöva beskatta den, bara ta delar och bygga en 93 med en 00 motor bara om den passar utan större modifikationer.

Klart det är trevligt att skruva bara om delarna inte skule kosta så mycket..

mindraper skrev:
*blablabla* Observera att det enbart är elstartsmodellerna fram till -00 som är utrustade med elstart. *blablabla*
Å fan, det kunde man inte tro :tungan

Att lägga i en 00-motor i en 93 låter i så fall som en total kalasidé. Jag tycker att det borde gå alldeles ypperligt... Det skulle vara om fästen till avgassystem är annorlunda.

Lite jämförande. En -89a, en -97a och en -00a.
(Edit: -97an kunde inte visas)

Bifogat

• FE501-89.jpg
    FE501-89.jpg
    57.3 KB · Visningar: 65
  • elduro1.gif
    elduro1.gif
    25.4 KB · Visningar: 66
  • fc600_sm.jpg
    fc600_sm.jpg
    10.1 KB · Visningar: 63
mindraper skrev:
tjo!
Med hjärnan:
Beror på hur erfaren du är som förare o mekaniker. En gammal Husa från typ -93 är väl ingen dunderhit direkt. En liter olja, ingen oljepump, skapligt osofistikerad tändning, ingen balansaxel. Oljepump +filter och modeller med elstart och balansaxel kom -97.

.

Det var väll endå så att oljepumpen fanns på husor innan -97 och inte oljefilter (och balansaxel) som kom 97? Vad skulle annars cirkulera oljan i motorn då?

KalleKulspruta skrev:
Det var väll endå så att oljepumpen fanns på husor innan -97 och inte oljefilter (och balansaxel) som kom 97? Vad skulle annars cirkulera oljan i motorn då?
Kamkedjan...

Pyhis skrev:
Passar nyare husa motorer i den gamla ramen ? Då skulle jag kunna köpa en nyare från Sverige och inte behöva beskatta den, bara ta delar och bygga en 93 med en 00 motor bara om den passar utan större modifikationer.

Klart det är trevligt att skruva bara om delarna inte skule kosta så mycket..
ramarna ser ut att ha samma "form" men om måtten är lika å vinklarna stämmer har jag en aningen svårt å tro men i värsta fall så får du väll svetsa dit nya motorfästen på ramen :)

motorn passar rätt i chassit!
det är samma motorfästen från 89-05

Pyhis skrev:
Nå så länge som man int behöve moda om ramen så mycket är de inga problem.. I finland behöver man ju int besikta Mcn :)

Supermoto skrev:

Ojdå, rätt klent oljeflöde det lär ha varit.

Mcbudet skrev:

Fan va bra! Behöver man inte oroa sig för att motorn ska hamna det minsta snett. Undrans på vad en nyare begagnad motor skulle gå på.

Mcbudet skrev:
hur har de gått med 501an som du skruva på när jag å Andreas var inne med Andreas blommiga hoj?? :)

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC