Äldre dör på mc

sgtpepper skrev:
Jag fortsätter på off topic eftersom det är min tråd :) :

Jag är så jävla trött på alla jävla tomtar som är så stencoola att de inte kan köra gata, "för då kör jag ihjäl mig för jag kör steeeenhårt asså bah å jag kan inte kontrollera mig för fem öre".

:)
Det där är ett standardsnack från folk som egentligen inte har intresse eller riktig lust att skaffa hoj och A-kort, men det låter ju bra att säga.
Då får folk intrycket att den killen han kommer jävlar i mig sätta sig på hojen och dra rullen i botten tills han dör.

Kan sägas i andra sammanhang med, tex kombinerat med rally eller banåkning eller annan valfri motorsyselsättning.
 
HanneZ skrev:
Ja absolut, det jag menade på va om döden inträder eller inte!


Ok.
Jo som de lite högre upp skrev så träffar men tex en trottoar eller väg räcke osv så kan de ju va kört ändå.

Men jag känner mig klart gladare och tryggare med hela munderingen på. :)
 
Silwer skrev:
Det där är ett standardsnack från folk som egentligen inte har intresse eller riktig lust att skaffa hoj och A-kort, men det låter ju bra att säga.
Då får folk intrycket att den killen han kommer jävlar i mig sätta sig på hojen och dra rullen i botten tills han dör.

Kan sägas i andra sammanhang med, tex kombinerat med rally eller banåkning eller annan valfri motorsyselsättning.
Exakt, otroligt irriterande. Samma lirare som när man var 18 och skulle mönstra körde med snacket "antingen jägare typ bah eller ingenting alls" med andemeningen att de var så stencoola att KJ var det enda tänkbara, men i verkligheten så ville de inte göra lumpen eftersom det verkade så läbbigt att vara långt borta från mamsingen.
 
Plast o läder !

RocketQueen skrev:
Såg en gubbe (på Discovery) som vurpat med sin glidare i 120km/h.
Han åkte i jeans och t-shirt och väst. Huvudet va helt pga hjälmen MEN han förlorade båda händerna och ena benet. Han va såååå nära att stryka med pga de stora skadorna som uppkom då han flög 30 meter rätt in i en skylt.
Vi säger att mannen hade ett bra skinnställ, dojor och handskar. Kanske hade han fått behålla sina händer och sitt ben. De va ju pga dessa skador som han med nästan strök med.
Så i mina ögon gör ställ, skor, handskar och ryggskydd en jälka skillnad.

Eller?

RQ

Självklart har du rätt ! Löjligt att påstå nåt annat.
 
sgtpepper skrev:
Exakt, otroligt irriterande. Samma lirare som när man var 18 och skulle mönstra körde med snacket "antingen jägare typ bah eller ingenting alls" med andemeningen att de var så stencoola att KJ var det enda tänkbara, men i verkligheten så ville de inte göra lumpen eftersom det verkade så läbbigt att vara långt borta från mamsingen.

Nja, den jämförelsen gav ingen rättvisa. Jag sa ungefär detsamma, jag ville göra jägartjänst. Dock fick jag inte pga färgseendefel. Det som fascinerade mig mest med jägartjänst var att testa hur långt min kropp klarade att gå, vilken gräns som fanns. Alltså inget - "Jag är tuff som fan och ska bli jägare". Dock misstror jag inte att det finns en del ynglingar som påstår detta.
 
JoJo visst ska man ha utrustning på sig, men hur va det nu med gamlingarna? tycker man ganska ofta blir överraskad av sporthojåkare, slingerbulten, ett gäng plaståkare med tidtagning och rubbet, stannar för fika och uuups, hjälmarna åker av och det är ett gäng gamlingar runt 50 (inget illa om äldre åkare alltså) men man blir ganska förvånad? det kanske är dem som kör ihjäl sig och inte remnissarna? bort med gratis kortet. Skulle inte vilja ha varken morsan eller hennes syrra på min hoj.
 
Varför är försäkringspremien lägre ju äldre man är? Förmodligen vill försäkringsbolagen förlora pengar.
 
Sporthojar - Glidare Äldre - Yngre

Bara några kommentarer:

- Det finns en ansenlig mängd "gubbar" som "fick" sitt A-kort.....som har åkt och fortfarande åker hoj...och många av dessa gillar också att åka "sporthoj".

- Kan det vara så att sporthojarna är i minoritet, antalsmässigt, i förhållande till glidare, och därmed blir det procentuellt fler olyckor inom klass7, vilket påverkar premien negativt.

- En sak som jag noterat är att man alltför ofta ser hojåkare som "glömt bort" vägtrafikförordningens paragraf...
"Fordonsföraren skall iakta och anpassa hastigheten till ...osv.
Utan snarare så gäller "Full gas spar tid".....och..."Bromsen är fartens värsta fiende"...osv.

- Vid ett symposium i Rättvik under sommaren, berättade Claes Tingwall att fler grepp måste till för att uppnå "Nollvisionen"...bla. ska man titta på det här med olika behörigheter...inte bara mc...utan även för husvagn...9personers bussar mm. Jag tror inte att någon generell åtgärd kommer att kunna minska olyckorna, utan det behövs många olika med ett gemensamt mål:

- Ansvaret för fordonets måste åligga fordonsföraren, tex. varje olycka måste utredas noggrant, så att man kan få fram tillförlitligt statistik om orsaker, det är enda vägen för att kunna vidta riktiga åtgärder, jämför med flyget.

- Istället för att jaga "svensson" med laserpistoln när han är på väg hem från jobbet, så skulle man övervaka, och beivra felbetenden..tex. svänga utan blinkers..osv. Tänk om det kostade 400:-, istället för som nu att en trasig nummerplåt gör det, vad många skulle tänka sig för innan man svängde....eller?

- Oavsett sporthoj eller glidare så är det föraren i samspel med omgivningen som orsakar och drabbas av olyckorna.

- Övning ger färdighet....gäller även för hojåkning.

KentW......"gubbe" på en 929:a...som "fick" mitt A-kort -68, och som har åkt i princip sedan dess...
 
RocketQueen skrev:
Såg en gubbe (på Discovery) som vurpat med sin glidare i 120km/h.
Han åkte i jeans och t-shirt och väst. Huvudet va helt pga hjälmen MEN han förlorade båda händerna och ena benet. Han va såååå nära att stryka med pga de stora skadorna som uppkom då han flög 30 meter rätt in i en skylt.
Vi säger att mannen hade ett bra skinnställ, dojor och handskar. Kanske hade han fått behålla sina händer och sitt ben. De va ju pga dessa skador som han med nästan strök med.
Så i mina ögon gör ställ, skor, handskar och ryggskydd en jälka skillnad.

Eller?

RQ
Nja, det kraftiga trauma man utsätts för om man slår i något stumt i hög fart, kan knappast ett skinnställ förhindra. Däremot slipper man få allvarliga skrapsår också.
 
Sant - eller falskt?

sgtpepper skrev:
Jag läste precis på Aftonbladet en intervju med Vägverkets pressekreterare som säger:
"När det gäller motorcyklarna är det de äldre förarna som drabbas mest.
- De flesta som dödas på motorcykel är 50 år och äldre"

(tänker högt mod på: Hmm... mycket strunt på den här tråden?)
(tänker högt mod av:)
 
Silwer skrev:
Det där är ett standardsnack från folk som egentligen inte har intresse eller riktig lust att skaffa hoj och A-kort, men det låter ju bra att säga.
Då får folk intrycket att den killen han kommer jävlar i mig sätta sig på hojen och dra rullen i botten tills han dör.

Kan sägas i andra sammanhang med, tex kombinerat med rally eller banåkning eller annan valfri motorsyselsättning.
Tja, den enda körning jag finner intressant och rolig är körning på RR-bana. Mitt största intresse är RR. Har jag inget "riktigt" MC-intresse då?
 
valmers skrev:
Nja, det kraftiga trauma man utsätts för om man slår i något stumt i hög fart, kan knappast ett skinnställ förhindra. Däremot slipper man få allvarliga skrapsår också.


Jo men de förstår jag. Fy fasen.
 
sgtpepper skrev:
Jag skickade det här till Vägverket, skall bli intressant att se om jag får något svar, personligen tycker jag att det är helt sjukt att dom inte redan har dragit in de gratis A-kort som delades ut förr i tiden.

Jag har haft den konversationen med VV, de är helt ointresserade av "ta" A kortet för de som fått det, de är även helt ointresserade av att införa enklare omtagning av KK efter si eller så många år.

jag har en del "intressanta" svar från en Hans-Yngve på VV där han själv motsäger sig själv och en del andra konstigheter.

//håkan

EDIT: Hela konversationen stinker "Jag vill inte för då måste jag ju göra nåt".... enklare att införa regler som tex sänkt hastighet än att låta folk ta om kort eller liknande, då krävs det ju mer personal...
 
Last edited:
håkan skrev:
EDIT: Hela konversationen stinker "Jag vill inte för då måste jag ju göra nåt".... enklare att införa regler som tex sänkt hastighet än att låta folk ta om kort eller liknande, då krävs det ju mer personal...
Det är väl VV i ett nötskal. Claes Dingvall och hans :tomten :tomten är ju så fullproppade med nollvisionssnack att allt vettig verkar ha ramlat ut ur :kocko.

Min svärfar köpte hoj nyligen, en glidare med 30 HK eller så, och som 56-åring kör han nu hoj för första gången. Han har inte tränat en meter innan och jag bävar för vad som ska hända när han måste panikbromsa eller liknande :död
 
jaa... när A behörighet var "gratis" hade hojarna helt andra prestanda, trafiken var inte lika "hård" alltså inte lika vassa bilar, inte lika många långtradare (EU tex. medförde juh ökad import/export eller så var väll tanken iafal..) så mitt förslag skulle då lyda:

1. Alla som har A behörighet och haft en MC registrerad på sig med en slagvolym över 125cc får behålla sinn behörighet. (för då har man juh kört MC så man kan)

2. Alla som haft en MC med max 125cc slagvolym måste klara av en uppkörning på "tung MC" för att få köra större MC än 125cc. P.g.a. hojarna idag har som sagt 4-dubbla volymen på glidares motorstorlek samt sport hojar på bortåt 180hk, lite skilnad mot honda cb400n -83 typ 20hk och uppåt 190kg torrvickt.

3. Och alla som alldrig haft en MC registrerad på sig får varken köra lätt eller tung MC längre, dock kan dom få slippa teoriprovet då dom ändå kört i trafiken minst 30år.

Eftersom punkt 1. tillåter alla som facktiskt kör / kört tung MC behålla sinn behörighet borde det inte vara någott gnäll tycker man.

Försäkringar på MC bör inte längre se till ålder utan bara till skadefria år med MC!
Varför?
.
.
Kör mycket på tungelstavägen bl.a. (så gott som varje dag) och de som kör värst på sina sporthojar är inga unggrabbar kan jag sägga! 30-35år+ minst när man ser dom utan hjälm ute vid rosenhill så skillnaden mellan en 20 och 35åring verkar vara rätt försummbar, kör man långt över sinn förmåga spelar det mindre roll om man kört 2 eller 10 år i trafiken dock kan man juh kanske ha det så att man måste ha lappen längre än prövotiden 2år innan ålder lsutar spela ngn roll!

Till dig på den blåa TL1000r och tjejen bakom på en röd CBR som åkte där i förrgår kan jag bara säga, snälla ta det lite lungt med att köra om långtradare mitt i skymda S-kurvor, ni gör som ni vill men att stajla så är inte värt att dö för + tänk på stackarn som kör lastbilen. Du på CBR´n låg MAX 30-40cm bakom honom innan du brände om i skymd kurva. Han måste juh fått panik stackarn. Hoppas ni tog er hem oskada iafall. Är ingen ängel själv men brukar inte göra onödigt farliga omkörningar. :kocko
 
P@trik skrev:
Det menar du inte...

Går iallafall hellre omkull med en integralhjälm än en öppen,hellre med ryggskydd än utan. osv.

Sen självklart så bör alla gå på en avrostningskurs.


Hallå, varför arrogant? Jag försöker inte skriva någon på näsan och har valt som yrke att skruva och sy ihop människor som bl a skadat sig i mc-olyckor. Ville bara poängtera att man inte ska tro att skyddsutrustningen gör någon större skillnad ur överlevnadshänseende och det var väl vad den här tråden handlade om, eller? naturligtvis ska man ha bra skydd.

/Hising
 
HanneZ skrev:
Skydd räddar inga liv, de spar bara in på antal månader på sjukhuset(typ så).

Sporthoj är väl den säkraste hojen om alla bara gav faan i att vrida fullt jämt :)

/ Hannes

Korrekt analys :tummenupp
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top