Äldre dör på mc

Och andra sidan kanske det just är så att gamlingarna kör sporthoj, dom som dör alltså. Det finns ju en anledning till att inte mamma får köra på min hoj...

Åtminstone pappa skulle ha en sportslig chans på en glidare, men med en sporthoj skulle det nog kunna sluta illa. Han gillar nämligen att dra på, gubben... :yoparty

GixxerJensa skrev:
Han gjorde det först, men han hade glömt att knyta fast ankarlinan :lol

"Släng i draggen, älskling! NU!!" :hihi

Allvarligt talat då, så kan jag mycket väl tänka mig att många äldre som kör hoj tar stora risker. De kör visserligen inte fort men ofta med undermålig utrustning.

Det kanske inte riktigt hör hit, men jag såg en pappa och hans lilla dotter på en Varadero i typ 80 knyck över Älvsborgbron i förrgår. Ingen av dom hade mer än hjälm. :huvet

Last edited:
HanneZ skrev:
Skydd räddar inga liv, de spar bara in på antal månader på sjukhuset(typ så).

/ Hannes

Vad grundar du det på? Ordentliga skydd kan väl visst rädda liv, Och gör det dagligen.

Det räcker med en vurpa utan ryggskydd i inte alls hög hastighet för att ställa till med nog skada för att personen i fråga skulle avlida. Har du då ett nytt och bra ryggskydd så är chansen avsevärt mkt större att du klarar dig.

För några månader sedan kom rapporter om en ny trendförändring.
Den menade att för första gången så var antalet dödade i mcolyckor 50/50 mellan yngre och de som kallas för äldre förare, oavsett hojtyp, antar jag.

Nu har vi ju kommit in i de värsta olycksmånaderna för mc och jag vet inte hur statistiken ser ut nu.

Det jag tänker mest på är hur det resoneras hos försäkringsbolagen just nu?
Med tanke på att bl,a Holmia/Hansa vid årsskiftet ändrade hela sitt premiesystem som syftar till att ju äldre man är och ju längre man varit kund hos dem desto lägre premie...... "Snacka om att bita i sten".

(Jo, med min fantastiska ålder så fick jag faktiskt en premiesänkning på R1an :) )

"typ så" va menat att det inte täcker allt

Men överlag så hjälper skinnstället mot skrapsår o skydden mot brutna ben. Jag vet inte hur många dödsfall som kunnat undvikas med hjälp av ryggskena men jag _tror_ inte att många hade kunnat undvikas. Sen att förlamning hade kunnat förhindras är ju sant, fast nu tänkte jag på dödsfall!

/ Hannes

P@trik skrev:
Såhär skrev johanfök:

Döda kostar inte försäkringsbolaget pengar så de kan du bortse ifrån (nästan).
Det är invalidiserade som kostar. Under 2002 hade Trygg-Hansa 4 dyra personskador som tillsammans kostade 20 miljoner. Dela detta på cirka 5000 sporthojar så får du inga roliga siffror.
hehe ok, då mindes ja totalt fel :)

PacMan skrev:
Det kanske inte riktigt hör hit, men jag såg en pappa och hans lilla dotter på en Varadero i typ 80 knyck över Älvsborgbron i förrgår. Ingen av dom hade mer än hjälm. :huvet

Nudister??? :hihi :hihi

Att det är fler 50+ åringar som dödas beror kanske på att det finns många fler sådana ute i trafiken. När jag kör hoj (eller svänger in på fik/bensinmack, mm) möter jag gubbar på glidare mycket oftare än folk på sport/touring/motard-hojar.

Och av de sporthojar jag möter i trafik så kör de flesta "lagligt" (kanske +20 km/h men ändå).
Väldigt sällan man möter någon på sporthoj som utnyttjar potentialen hos sin sporthoj.

[off topic - slutsatsen blir att de som kör sporthoj på gata nästan uteslutande är posers som vill synas på tuff båge. Riktiga sporthojsåkare kör bara på bana?] :tungan :tungan :tungan

Last edited:
Japp !

P@trik skrev:
Enkelt,en död kostar inga pengar.

Japp. Precis som i krig..
Det gäller inte att ta död på fienden, bara rejält skada dem.. det tär mest på moral, resurser och manskap..

I sommar har jag rört mig en hel del i Gbg resp Sthlmstrakten.
Enl mitt intryck kör majoriteten i stadstrafik utan några som helst skydd (dock med hjälm). Tyvärr är de flesta av dem customfolk.
Dyrt för skattebetalare och FB:n..

Silwer skrev:
Sporthojar är nog fortfarande farligast hojtypen, MEN vi är få jämfört massornas hojtyper.

Är det verkligen hojen som är farlig,med bäst chassi och bromsar...

Sporthojarna drar till sig farliga förare däremot.

Det kvittar ju, sporthojen medför snabb körning och även stuntande osv.
I slutändan kvittar det, det blir sporthojarna som är överst i statistiken iaf (om man ser förhållande till antalet).

Ingen idé att lura sig själv med vilka vassa bromsar o skit man har, man kör fortare helt enkelt och minskar på så sätt ändå marginalerna.

Rickard skrev:
[off topic - slutsatsen blir att de som kör sporthoj på gata nästan uteslutande är posers som vill synas på tuff båge. Riktiga sporthojsåkare kör bara på bana?] :tungan :tungan :tungan
Jag fortsätter på off topic eftersom det är min tråd :) :

Jag är så jävla trött på alla jävla tomtar som är så stencoola att de inte kan köra gata, "för då kör jag ihjäl mig för jag kör steeeenhårt asså bah å jag kan inte kontrollera mig för fem öre".

Bara för att man kör sporthoj på gata behöver man inte knäskrapa i varje kurva och ligga på toppvarv hela tiden, man kan ändå ha nytta och glädje av en sporthoj även om man inte tänjer gränserna jämt.

Personligen förstår jag inte hur man kan ersätta hela sin MC-hobby med allt vad det innebär i form av söndagskörningar på kurvvägar, semestertouring, efter-jobbet-körning etc. med att två gånger i månaden åka till en bana, det är ju inte samma sak.

Angående glidarmajoriteten i trafiken så är det ledsamt, jag jobbar i Finland just nu och här i Helsingfors ser man nästan BARA sporthojar och en och annan motard, glidare är helt klart i minoritet, så jävla skönt, funderar på att flytta hit för att slippa se de kromade åbäkena :)

Chille skrev:
Vad grundar du det på? Ordentliga skydd kan väl visst rädda liv, Och gör det dagligen.

Det räcker med en vurpa utan ryggskydd i inte alls hög hastighet för att ställa till med nog skada för att personen i fråga skulle avlida. Har du då ett nytt och bra ryggskydd så är chansen avsevärt mkt större att du klarar dig.

Det stämmer bra att skydden gör nytta i "inte alls hög hastighet"
Däremot i hög hastighet som vi oftast kör i, om man träffar på något fast föremål kan det nästan kvitta.

Silwer skrev:
Sporthojar är nog fortfarande farligast hojtypen, MEN vi är få jämfört massornas hojtyper.

Jag tror fortfarande att sporthojs-förarna är de farligaste mc-förarna trots att de har de säkraste och bästa motorcyklarna.

HanneZ skrev:
"typ så" va menat att det inte täcker allt

Men överlag så hjälper skinnstället mot skrapsår o skydden mot brutna ben. Jag vet inte hur många dödsfall som kunnat undvikas med hjälp av ryggskena men jag _tror_ inte att många hade kunnat undvikas. Sen att förlamning hade kunnat förhindras är ju sant, fast nu tänkte jag på dödsfall!

/ Hannes

Såg en gubbe (på Discovery) som vurpat med sin glidare i 120km/h.
Han åkte i jeans och t-shirt och väst. Huvudet va helt pga hjälmen MEN han förlorade båda händerna och ena benet. Han va såååå nära att stryka med pga de stora skadorna som uppkom då han flög 30 meter rätt in i en skylt.
Vi säger att mannen hade ett bra skinnställ, dojor och handskar. Kanske hade han fått behålla sina händer och sitt ben. De va ju pga dessa skador som han med nästan strök med.
Så i mina ögon gör ställ, skor, handskar och ryggskydd en jälka skillnad.

Eller?

RQ

Last edited:
RocketQueen skrev:
Såg en gubbe (på Discovery) som vurpat med sin glidare i 120km/h.
Han åkte i jeans och t-shirt och väst. Huvudet va helt pga hjälmen MEN han förlorade båda händerna och ena benet. Han va såååå nära att stryka med pga de stora skadorna som uppkom då han flög 30 meter rätt in i en skylt.
Vi säger att mannen hade ett bra skinnställ, dojor och handskar. Kanske hade han fått behålla sina händer och sitt ben. De va ju pga dessa skador som han med nöd och näppe överlevde.
Så i mina ögon gör ställ, skor, handskar och ryggskydd en jälka skillnad.

Eller?

RQ
Ja absolut, det jag menade på va om döden inträder eller inte!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra