Äldre dör på mc

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag läste precis på Aftonbladet en intervju med Vägverkets pressekreterare som säger:

"När det gäller motorcyklarna är det de äldre förarna som drabbas mest.
- De flesta som dödas på motorcykel är 50 år och äldre"
(länk)

Ganska intressant med tanke på att sporthojar oftast målas ut som de absolut farligaste motorcyklarna, om man gör antagandet att äldre MC-förare oftast inte kör olika typer av sporthojar utan snarare glidare och liknande.

Borde det inte vara dags för Vägverket att återkalla alla A-körkort som delades ut "gratis" fram till 70-talet, för att i noll-visionens namn minska dödsolyckorna?

Jag tycker att något måste göras.. Men det gäller även äldre bilförare.. Riktig trafikfara ju....

sgtpepper skrev:
Borde det inte vara dags för Vägverket att återkalla alla A-körkort som delades ut "gratis" fram till 70-talet, för att i noll-visionens namn minska dödsolyckorna?

De som beslutar skulle inte bli speciellt populära då och de har troligen själva ofta "en behörighet för mycket", tyvärr.

sgtpepper skrev:
Jag läste precis på Aftonbladet en intervjuv med Vägverkets pressekreterare som säger:

"När det gäller motorcyklarna är det de äldre förarna som drabbas mest.
- De flesta som dödas på motorcykel är 50 år och äldre"
(länk)

Ganska intressant med tanke på att sporthojar oftast målas ut som de absolut farligaste motorcyklarna, om man gör antagandet att äldre MC-förare oftast inte kör olika typer av sporthojar utan snarare glidare och liknande.

Mycket gnäll på äldre. Men du måste ju erkänna att sporthojar är farligare än en custom ? Fan det är ju därför sporthoj kallas skrevraket och custom kallas glidare. Men man kan dö av en strips på McDonalds med... :gnissla

Det här är ju bara en teori men att det är dom som är över 50 som dödas i trafiken kan ju bero på att dom inte använder ordentliga skydd på sina custom hojar..

Vi som kör sporthoj tenderar att klä på oss ordentliga ställ med ryggskydd osv.

Men det betyder ju bara där 50 åringarna i sina fransjackor dör blir vi allvarligt skadade och kostar därmed mycket mer..

P@trik skrev:
Det här är ju bara en teori men att det är dom som är över 50 som dödas i trafiken kan ju bero på att dom inte använder ordentliga skydd på sina custom hojar..

Vi som kör sporthoj tenderar att klä på oss ordentliga ställ med ryggskydd osv.

Men det betyder ju bara där 50 åringarna i sina fransjackor dör blir vi allvarligt skadade och kostar därmed mycket mer..

Skillnaden med att ha bra skydd eller inte när man kör MC gör inte så stor skillnad om du ska dö eller inte. Möjligen hjälmen. Alltså skulle 50-åringarna dött i alla fall. Tro aldrig att skyddsutrustning kommer att rädda ditt liv! I princip allt hänger på att undvika olyckor.

Dr Hising

Nurse Ratched skrev:
I princip allt hänger på att undvika olyckor.

Dr Hising

Det menar du inte...

Går iallafall hellre omkull med en integralhjälm än en öppen,hellre med ryggskydd än utan. osv.

Sen självklart så bör alla gå på en avrostningskurs.

Last edited:
Skydd räddar inga liv, de spar bara in på antal månader på sjukhuset(typ så).

Sporthoj är väl den säkraste hojen om alla bara gav faan i att vrida fullt jämt :)

/ Hannes

Jag är helt övertygad om att anledningen till att majoriteten av MC-relaterade dödsfall är personer över 50 år är att de har sämre utbildning, eller ingen alls.

Jag skickade det här till Vägverket, skall bli intressant att se om jag får något svar, personligen tycker jag att det är helt sjukt att dom inte redan har dragit in de gratis A-kort som delades ut förr i tiden.
Hej, jag läste i Aftonbladet där er pressekreterare sade att de flesta som dödas på MC är över 50 år, vilket är intressant då vi yngre som kör motorcykel (speciellt sportmotorcyklar) ofta målas ut som de farligaste och mest riskfyllda trafikanterna.

Min fråga är när ni, i nollvisionens namn, skall börja återkalla alla de A-körkort som delades ut gratis i samband med B-uppkörning fram till 70-talet?

När jag tog mitt A-körkort så hade jag dels 6 års bilkörningserfarenhet, hundratals privata övningskörningsmil på MC samt drygt 20 timmars utbildning med en utbildad trafikpedagog på en MC-körskola, min mamma däremot har aldrig ens suttit på en motorcykel men har exakt samma behörighet på körkortet, hur går detta ihop med ert strävande att minska trafikdödligheten?

sgtpepper skrev:
personligen tycker jag att det är helt sjukt att dom inte redan har dragit in de gratis A-kort som delades ut förr i tiden.

Dra in b-korten istället som definitivt skänkts ut till allt för många idioter..

Jag såg en gubbe i 60-70års åldern som försökte panikbromsa sin japs-glidare modell större(+1500cc) med fötterna från 30km/h.. som man gjorde när man var liten och försökte lära sig cykla!

GixxerJensa skrev:
Jag såg en gubbe i 60-70års åldern som försökte panikbromsa sin japs-glidare modell större(+1500cc) med fötterna från 30km/h.. som man gjorde när man var liten och försökte lära sig cykla!

Dom pråmarna todde jag man kastade ut ett ankar för att få stopp på..

P@trik skrev:

Fast de är äldre så de kostar inte så mycket att hålla vid liv innan de dör som en 22 åring. där har vi den största orsaken till de dyra premierna för oss yngre.

sgtpepper skrev:
Jag är helt övertygad om att anledningen till att majoriteten av MC-relaterade dödsfall är personer över 50 år är att de har sämre utbildning, eller ingen alls.

Jag skickade det här till Vägverket, skall bli intressant att se om jag får något svar, personligen tycker jag att det är helt sjukt att dom inte redan har dragit in de gratis A-kort som delades ut förr i tiden.

Vart skickade du det? E-mail?

Vi alla kanske skulle klippa och klistra dina rader och skicka för att sätta lite tryck..

Veztra skrev:
Vart skickade du det? E-mail?

Vi alla kanske skulle klippa och klistra dina rader och skicka för att sätta lite tryck..
Via ett frågeformulär på VV.se, men jag tror nog att det räcker med ett mail, hade jag varit handläggare och fått 200 likadana mail hade jag bara tänkt "vilka felknullade jävla idioter, dom här går ner i papperskorgen" :).

Undra vad förs bolagen skall göra åt detta nu då. Om det är flest döda när äldre kör varför skiljer det då hundratals procent på förs mellan gammal och ung då :va

bebbe skrev:
Undra vad förs bolagen skall göra åt detta nu då. Om det är flest döda när äldre kör varför skiljer det då hundratals procent på förs mellan gammal och ung då :va
För att unga lever längre än gamla o därför kostar dem mer pengar att hålla igång som tidigare sagts!

bebbe skrev:

Enkelt,en död kostar inga pengar.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...