Äggskalar-tråden (Hur gör djur)

Flamma77 skrev:
Det går att koka äggen utan skal.

Förlorade ägg:
Du behöver, 2 L vatten, 4 tsk ättika och 2 tsk salt. En låg vid kastrull och en hålslev.
Låt det knäckta ägget försiktigt glida ned i sjudande vattnet. Ta upp efter några minuter med hålsleven.

Mycket gott föredrar konsistensen i ett förlorat vs. ett vanligt kokt.

sgtpepper skrev:
Ser man ur ett rent överlevnadsperspektiv så är svamp riktigt dålig mat, eftersom det går åt mer energi att plocka svampen än den ger dig när du äter den, något att tänka på när ryssen kommit och vi alla gått ut i fria kriget och stapplar runt ute i skogarna som förvildade gerillakrigare! :fakta Ägg är däremot är bra kost, ett normalstort ägg ger ungefär 75 kcal.

Angående äggskalning och kylning så led jag också länge av detta problem, men sen jag genom empiriska studier kommit fram till att effektiv kylning = lättskalade ägg så har mitt liv blivit lite bättre!

Fantastiskt att ditt liv påverkades av detta!
Man får lära sig att vara glad för det lilla!
+poäng till dig :tummenupp

Ta en liten sked, knacka lite i toppen, lirka in skeden inanför skalet och dra neråt, följ äggets form alltså. Då ska du se det går hur fort som helst!

Hinkas skrev:
Ta en liten sked, knacka lite i toppen, lirka in skeden inanför skalet och dra neråt, följ äggets form alltså. Då ska du se det går hur fort som helst!

Nu menar han alltså sked som i sked. Inte kewken alltså (jag antog det iom att han skrev liten) :mattias

Orca69 skrev:
Det där skulle ju dessutom vara en delikatess.

Säkerligen... Folk kallar surströmming för delikatess men jag föredrar en dubbel rotfyllning till lunch framför att käka något ruttet!

korvgubbe skrev:
Säkerligen... Folk kallar surströmming för delikatess men jag föredrar en dubbel rotfyllning till lunch framför att käka något ruttet!
Bäversvans ansågs vara en delikatess av trappers förr, vilket antagligen var för att bäversvans påminner om bacon i smaken. Själv passar jag mig lite för saker som kallas delikatess. :)

Och enligt recept skulle ju ägget kokas vilket uppenbarligen inte var gjort.

korvgubbe skrev:
Sannolikheten att du får ett befruktat hönsägg på frukostbordet är ju inte så stor....
Sannolikheten att man får betala $1 per ägg är inte heller särdeles stor, iaf inte i Sverige ;)

Orca69 skrev:
Bäversvans ansågs vara en delikatess av trappers förr, vilket antagligen var för att bäversvans påminner om bacon i smaken. Själv passar jag mig lite för saker som kallas delikatess. :)

Och enligt recept skulle ju ägget kokas vilket uppenbarligen inte var gjort.

Är det inte nåt snusk i bäversvansen som droppas i brännvin och sedan kallas bävergäll?
det var nåt en kompis bjöd på och det smakade faaa-aaan!
Gammal bakelit. Minst!

Dr.Bike skrev:
Är det inte nåt snusk i bäversvansen som droppas i brännvin och sedan kallas bävergäll?
det var nåt en kompis bjöd på och det smakade faaa-aaan!
Gammal bakelit. Minst!
Finns säkert mycket man kan göra med en bäversvans hehe.
Det jag tänkte på var iaf en stekt variant som kan jämföras med en väldigt seg svålbit sprayad med bacondoft.

Zee skrev:
Inte grillchips. Dill!!!!1

Har en arbetskompis som alltid äter dillchips. Han tycker (som de flesta andra) att de är de äckligaste. Varför då äta de?! jo, för de räcker längst. :huvet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT