Äggskalar-tråden (Hur gör djur)

honkiie skrev:
jag ska börja skala dom som robert deniro i angelheart.

Upp o ner? Ut o in? På sidan? Med förbundna ögon? :banana

Whawhawhat?!

Zee skrev:
Upp o ner? Ut o in? På sidan? Med förbundna ögon? :banana

Whawhawhat?!
Inget riktigt spektakulärt men ovanligt. Han tar ägget och lägger ner det på bordet, sen trycker han på det och rullar det så att det är sprucket överallt, sen skalar han lätt av skalet, verkar gå svinlätt. Men då är han ju också djävulen så att skala ägg ska nog inte vara några problem.

seyou skrev:
Är det sant att för att föbränna ett ägg går det åt mer energi än man får av ägget. Nån som vet?

Ja, visst är det så! :tummenupp Och Saunabelt fungerar faktiskt! :3freak

:rolleyes:

Edit1: ...du skulle iofs kunna ha rätt om du menar att du sväljer ett hårdkokt ägg, helt, med skalet på.... Då kan det möjligen gå åt mer energi att få ut ägget den naturliga vägen...

honkiie skrev:
Ägg vore väl isåfall den sämsta maten någonsin?

Än mer underligt skulle man kunna anse det vara, att var och varannan kost och träningsexpert anger ägg som en god proteinkälla när man bl.a styrketränar...

...skulle det gå åt mer energi av att äta ett ägg än man får i sig vore det ju märkligt att de som tränar får detta tips när de undrar vad som är bra för muskeluppbyggnad...

...och än märkligare vore det att inte alla bantare inte levde på ägg. För vem behöver saunabelt när ägg gör samma sak? :va

:rolleyes:

Jag har hört att man får bättre kondition av Grillchips?! Stämmer det?

HanneZ skrev:
Du menar att smälta ägget?

Nä ägg är nog ganska lättsmält, det är värre med typ rött kött.

Äh, rött kött funkade ju för Arnold, har du inte sett Pumping Iron? Klockren film för övrigt! :tummenupp

Zee skrev:
Inte grillchips. Dill!!!!1

Åfan... jag kanske blandade ihop det... Så det är dillchips som ger bättre kondis och grillchips som ger längre k*k?! :hihi

.....har alltid funderat på vad felet är eftersom jag helt saknar kondis men ibland klämmer den vid knät när jag sätter mig så tyget smiter åt över knäskålen.....

Ägg efter önskan
tillsätt 1.5 ggr tomatjuice jämfört med ägg
tabasco
ört eller sellerisalt
6 cl vodka

Servera med mkt is i högt glas

:tummenupp

korvgubbe skrev:
Ja, visst är det så! :tummenupp Och Saunabelt fungerar faktiskt! :3freak

Men ägg äter man väl för proteinets skull? Själv skulle jag rekommendera att äta en rejäl köttbit eller en god fisk.

korvgubbe skrev:
Åfan... jag kanske blandade ihop det... Så det är dillchips som ger bättre kondis och grillchips som ger längre k*k?! :hihi

.....har alltid funderat på vad felet är eftersom jag helt saknar kondis men ibland klämmer den vid knät när jag sätter mig så tyget smiter åt över knäskålen.....

Det stod 2 män på en bro o pissade och de skulle skryta om vem som hade längst k*k.

Då sa den förste killen

-Fan vad kallt det är i vattnet.

Den andra svarade:

-Och djupt är det också!

:cdevil

Kajan skrev:
Men ägg äter man väl för proteinets skull? Själv skulle jag rekommendera att äta en rejäl köttbit eller en god fisk.

Eh?! Ja... man äter ägg för proteinet...
Men om det skulle gå åt mer kalorier av att äta ett ägg än vad du får i dig är det ju skitsamma om du äter fett eller protein eftersom kroppen kommer bli tvungen att ta från sig själv för att få energin att räcka till...

Kajan skrev:
Själv skulle jag rekommendera att äta en rejäl köttbit eller en god fisk.

Fisk är väldigt bra eftersom du dessutom får i dig bra fetter men kött är inte sådär överdrivet bra.. (nåja, beror på vilket kött du menar) .. Nötkött är ju rätt kasst. Kyckling isåfall...

Kajan skrev:
...

Jo självklart äter jag även kött men det kan jag ju inte göra 7 ggr per dag, lite jobbigt att laga så mycket.

Tidiga tester i genomförandet visade att kylning verkade ha en positiv påverkan gentemot lättskalningen.Panelen hade inte problem med att få bort skalet och fick inte med någon äggvita. Metoden som användes var att hälla kallt vatten på äggen och vinkla kastrullen. Om en veckas testade återfinns resultat och slutledning i tråden. Vi tackar alla som hjälpt oss med kunskap och material!

HanneZ skrev:
Tidiga tester i genomförandet visade att kylning verkade ha en positiv påverkan gentemot lättskalningen.Panelen hade inte problem med att få bort skalet och fick inte med någon äggvita. Metoden som användes var att hälla kallt vatten på äggen och vinkla kastrullen. Om en veckas testade återfinns resultat och slutledning i tråden. Vi tackar alla som hjälpt oss med kunskap och material!

Det går att koka äggen utan skal.

Förlorade ägg:
Du behöver, 2 L vatten, 4 tsk ättika och 2 tsk salt. En låg vid kastrull och en hålslev.
Låt det knäckta ägget försiktigt glida ned i sjudande vattnet. Ta upp efter några minuter med hålsleven.

honkiie skrev:
Ägg vore väl isåfall den sämsta maten någonsin?
Ser man ur ett rent överlevnadsperspektiv så är svamp riktigt dålig mat, eftersom det går åt mer energi att plocka svampen än den ger dig när du äter den, något att tänka på när ryssen kommit och vi alla gått ut i fria kriget och stapplar runt ute i skogarna som förvildade gerillakrigare! :fakta Ägg är däremot är bra kost, ett normalstort ägg ger ungefär 75 kcal.

Angående äggskalning och kylning så led jag också länge av detta problem, men sen jag genom empiriska studier kommit fram till att effektiv kylning = lättskalade ägg så har mitt liv blivit lite bättre!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT