Äggskalar-tråden (Hur gör djur)

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Detta kan tänkas vara en oseriös tråd, så är inte fallet!

Jag käkar ganska mycket ägg för tillfället. Något som irriterar mig är att ungefär varannan tillkokning av ägg så är skiten omöjlig att skala. Man får bort en mm² i taget och halva äggvitan följer med. Annars så får man bort typ 2-3 cm² och ingen äggvita. Då jag är ute efterproteinerna och inte har så mycket tålamod så gillar jag inte den första sortens ägg. Någon som vet hur och varför det blir så?

Min tillagning går till på följande sätt:

Lägger ner äggen i en kastrull, fyller på vatten så nästan nästan äggen täcks. Sen sätter jag på 12:an(full ös) och lägger på locket. När det kokar tar jag av locket och sänker till 8:an och sätter äggklockan på 7 min. När den ringer så häller jag av vattnet, fyller på med kallt vatten. Väntar 20 sek och börjar sen skala första ägget.

Nån som kan lösa detta mysteri?

/ Hannes

Efter kokning, häll av vattnet. Luta kastrullen 43,9 grader samtidigt som du spolar kallt vatten på asen. Sedan låter du äggen stå ett tag i del kalla vattnet.

Nä då måste jag diska pannan, de orks inte. Kylning verkar va knepet, jag ska prova i en vecka och återkomma med resultat!

Är det sant att för att föbränna ett ägg går det åt mer energi än man får av ägget. Nån som vet?

sluta hårdkoka dom så förbannat. Tror jag kan hjälpa. Sen brukar jag spola säkert en minut innan jag börjar skala.

seyou skrev:
Är det sant att för att föbränna ett ägg går det åt mer energi än man får av ägget. Nån som vet?
Du menar att smälta ägget?

Nä ägg är nog ganska lättsmält, det är värre med typ rött kött.

Last edited:
Ok. Men jag måste nog testa iallafall. 21/12 startar jag en ny tråd där jag gör nogranna mätningar på vad som händer när man lever på 10 ägg om dagen i 10 dar.

UrbanTiger skrev:
två kassar starköl om dagen. Han kan inte ha fel.
Var det kassar från Sytembolaget eller var det standar "ica"-stolek på kassarna?

(Det ryms max 12st 50cl burkar i en systemkasse.)

Tricket är att äggen ska torka innan du spolar dem. Häll av vattnet, vänta tre sekunder tilsl deras värme förångat vattnet på skalets yta och dra sen på med iskallt vatten.

Spola äggen i kallt vatten gör man inte bara för att skalen ska lossna utan även för att vissa gifter i ägget ska lösgöras...

Kyl i kallt vatten minst 1 min.

Skala sedan med motorsåg alternativt samurajsvärd. :martialar

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP