Ägarekostnader motard? (KTM 690Smc)

Mr.M

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
none
Efter flera års sug efter motard känner jag att i år är det dags att införskaffa sig en. Innan jag ger mig in på detta känner jag att jag vill vara lite mer på läst. Då jag är student vill jag helt enkelt kunna kalkylera lite på kostnaderna så jag vet hur mycket mindre jag måste kröka:D

Jag ämnar att köpa en KTM 690 SMC -11. Vidare hade jag tänkt att köra från maj till september. Har tittat på bilsports Mc försäkrning ofroad som kostar 7500:- år. Vad innebär offroad är den okej fast man bara kör gata? Går denna försäkring att teckna halvårs vis? Är 24 år så antar att det är dåligt med andra vettiga alternativ?

Va kostar servicen? vid 100 och 750 mil? Vad har vi mer för slitage delar som är bra att byta i mellan? Oljebyten? Filter? bromsbelägg?

Bensin beror på hur mycket man kör är det rimligt att räkna 1 liter milen? Garageplats har jag så ingen kostnad för det, vad har vi mer för kostnader att tänka på?

Vad ligger skatten på?

Hur nödvänligt är det med akra och mappning som nybörjare? :tungan

Jag hade tänkt att köpa ny hoj, jag behöver även all utrustning skydd, skinställ osv. Hur bra deal tror ni man kan göra hos handlaren? 1a servicen vettigt att förhandla till sig i priset? Lite erfarenheter kring att köpa nytt och hur bra affär man kan göra.

Tack för er tid, får hoppas vi ses ute på vägarna i sommar :tummenupp

Övriga tips och funderingar kring detta är även de varmt välkomna :)

Offroadförsäkringen är okej, du betalar helårsvis så det pris du får är vad du betalar per år. Inte avställningsbart.

Köper du en 2011 så är ju allting nytt. Däck, bromsar etc. Du behöver byta bakdäck runt 300 mil, kostnad ca 1500:-

filter mm ingår i servicen du gör. nu vet jag inte vad 750 mila kostar exakt men räkna med 3500:- eftersom ventiljustering ingår. 100 mila är bara oljebyte såvitt jag vet vilket bör betyda ca 1100-1400:-