Sidan 1 av 235 12345672651101 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 4688
  1. #1
    MC Doktorn
    Gäst

    Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

    Tänkte att det finns CBR trådar men ingen om RR modellerna enbart.
    Enl mitt tycke en av de snyggaste hojarna och kvalitets mässigt bästa.

    Som bekant dominerar Hondas CBR 600 RR dom många std och SS klasser världen över vilket säger en hel del.
    Med en ny 1000cc modell 2006 har ju lägre vikt och mer effekt bla vilket säkert gör den konkurranskraftig med K6:or ,zx10r och yzfr1.

    Disskutera modifieringar och tips om vad som kan göras bättre och allt som behandlar modellerna.

    På min CBR 600 RR ska jag till nästa år ffa allt modifiera fjädring där showa dämparen bak åker bort eller bytes ut.
    Fram skall det i en hårdare 100kg fjäder då den som sitter orginal är alldeles för mjuk och modifiering av dämpningen även där.

    Lämnar motorn relativt orörd med Akrapovic slip on som ffa ger -3 kg ? men den går sannolikt något fett vilket en PC kommer råda bot på samt ett öppnare luftfilter.
    Även Kåpor och frame-sliders med fotpinnar för "reverse" race växling kommer installeras.
    Drevningen är något hög så 520 kedja med annan utväxling och gärna lite drevnings alternativ

    Sen återstår det bara att köra
    Senast redigerat av 2ono den 2005-11-18 klockan 12:43.

  2. #2
    snigel XeNos avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    sthlm
    Hoj
    600RR-05(såld)R6-06(såld),660 raptor(såld)LTR 450
    Inlägg
    56
    Sjukt nöjd e jag med min 600 dock sneglar jag på nya R1 eller 1000RR då jag har tröttnat på att växla ihjäl mej...(stadskörning)...vore kul om ngn kom med lite info om nya (06) 1000RR så man ev slipper byta till skramlaha....


    tack på förhand

  3. #3
    Medlem Lunkizs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    skåne
    Hoj
    Ktm 450 exc-r 08
    Inlägg
    513
    Citat Ursprungligen postat av XeNo
    Sjukt nöjd e jag med min 600 dock sneglar jag på nya R1 eller 1000RR då jag har tröttnat på att växla ihjäl mej...(stadskörning)...vore kul om ngn kom med lite info om nya (06) 1000RR så man ev slipper byta till skramlaha....


    tack på förhand

    håller med dig! är oxå sjukt nöjd med min hoj! o har även tröttnat lite på att halft växla ihjäl mig!...

  4. #4
    Långsam mike_bikes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    K Kna
    Hoj
    Inte längre.
    Inlägg
    38
    Har precis köpt en CBR 600RR 03:a hel nöjd även jag och jag har väl inte hunnit tröttna på att växla utan tycker att det är roligt när man får vara lite aktiv, däremot så är jag ovan med att behöva varva som en tok då jag kört Ducce innan. Har ni några tips på hur man på ett snyggt sätt kan rensa baken

  5. #5
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 355
    Citat Ursprungligen postat av Lunkiz
    håller med dig! är oxå sjukt nöjd med min hoj! o har även tröttnat lite på att halft växla ihjäl mig!...
    Jag byter hoj ofta men min CBR1000 har jag haft nu i två säsonger vilket säger en del om hur nöjd jag är med den

    Det enda jag gjort första året är att justera fjädringen men där finns det begränsningar, framförallt fram så är den för mjuk så lite hårdare fjäder borde stoppas i. Jag har höjt oljenivån fram med 10ml på varje sida vilket gjorde att bromsstudsandet försvann. Bak är ganska bra, lite åt det mjuka hållet men inte lika störande som fram. Motormässigt är det bara ett Arrow helsystem i titan, beggat från Grevens Mc-delar. Hela systemet väger mindre än originalljuddämparen och låter fantastiskt. Katalysatorn och den idiotiska avgasventilen försvann också i samma veva så det var ju positivt. Uppskattningsvis så blev det hela ca 8kg lättare och det man märker mest på vikten är att den tunga ljuddämparen som sitter högt placerad original gör att hojen kändes tung att kastas fram och tillbaka i chikaner. Hojen känns mycket lättare nu. Effektmässigt så gav systemet ca 13hk på bakhjulet (148-161kusar). PowerCommandern gav ingenting på topp men effektkurvan efter justering ser ut som på en elmotor, ett salsgolv i 45 graders vinkel, grymt fin på bana . Två kugg större bakdrev gör en del för accet också och hela hojen går som f-n på ren svenska. Jag kör nästan uteslutande bana med den och där är den som gjuten.
    Annars så tycker jag personligen att en hoj som gör 160 knutar på ettan inte har så mycket i trafiken att göra...faktiskt...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	CBR.jpg
Visningar:	2569
Storlek:	113,9 KB
Id:	111350  
    Senast redigerat av Niklasinorr den 2005-10-01 klockan 09:48.

  6. #6
    MC Doktorn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mike_bike
    Har precis köpt en CBR 600RR 03:a hel nöjd även jag och jag har väl inte hunnit tröttna på att växla utan tycker att det är roligt när man får vara lite aktiv, däremot så är jag ovan med att behöva varva som en tok då jag kört Ducce innan. Har ni några tips på hur man på ett snyggt sätt kan rensa baken
    Du valde rätt till slut
    Växellådan är den bästa jag provat tätstegad och ett långt register mellan 10-15K så jag störs inte heller av växlandet.
    Ska lägga upp en bild på min bak med akrapovic och mini reg och blinkers

  7. #7
    Långsam mike_bikes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    K Kna
    Hoj
    Inte längre.
    Inlägg
    38
    JAPP Efter mycket velande så blev det en CBR och nu känns det som valet var enkelt. Underbar hoj.....

  8. #8
    En stor s(t)ake! maxximuss avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Scania Land
    Hoj
    Litta BMW & litta Ducati
    Inlägg
    1 192
    Jo Cbr:en e läcker och välbyggd, har dock ännu ej provkört en.
    Hade säker inte blivit besviken tror jag, nån som vill låna ut sin?..

    Cbr 1000 - 05 i Repsol lack e min favorit

    Very nice indeed
    "Knowledge is cosmic. It does not evolve or unfold in man. Man unfolds to an awareness of it. He gradually discovers it." - Walter Russell

    "Once men died for Truth, but now Truth dies at the hands of men." - Manly P. Hall

  9. #9
    sandstream
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av 2ono
    ...med fotpinnar för "reverse"race växling kommer installeras.
    Måste du ha nya fotpinnar för det?

  10. #10
    Grand Prix Mechanic Neutrals avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Linköping
    Hoj
    5x
    Inlägg
    9 502
    Citat Ursprungligen postat av sandstream
    Måste du ha nya fotpinnar för det?
    Om du kollar på den här bilden så kan man ju gissa att det inte finns plats där uppe för att slänga om.

    /peter

    2t vs 4t - http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0

    Stoner > Rossi

  11. #11
    sandstream
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Neutral
    Om du kollar på den här bilden så kan man ju gissa att det inte finns plats där uppe för att slänga om.
    Så med nya fotpinnar flyttar man upp växelföraren så att den har kontakt med fotpinnen istället?

    (Att jag frågade beror på att jag själv kan vända genom att lossa en skruv).

  12. #12
    Grand Prix Mechanic Neutrals avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Linköping
    Hoj
    5x
    Inlägg
    9 502
    Citat Ursprungligen postat av sandstream
    Så med nya fotpinnar flyttar man upp växelföraren så att den har kontakt med fotpinnen istället?

    (Att jag frågade beror på att jag själv kan vända genom att lossa en skruv).
    Här är en bild på ett kit till Hondan:



    De flesta kan man vända på själv precis som du säger.
    /peter

    2t vs 4t - http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0

    Stoner > Rossi

  13. #13
    Fattigare än dig!! Fastmans avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    I en kartong
    Hoj
    Liten knarr
    Inlägg
    74
    Jag e helnöjd med min, men det är som sagt fjädringskomponenterna som inte riktigt håller måttet enligt mitt tycke, annars hur bra som helst
    Snart känd som Sveriges Larry Flynt

  14. #14
    En dag på banan-andligt lavemang 750-Rs avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Sundsvall/Kovland
    Hoj
    CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
    Inlägg
    724
    Citat Ursprungligen postat av sandstream
    Så med nya fotpinnar flyttar man upp växelföraren så att den har kontakt med fotpinnen istället?

    (Att jag frågade beror på att jag själv kan vända genom att lossa en skruv).
    Vattenpumpen är det tror jag som tar i, sen äju TKR pinnarna grymt fina åxå (även de på bilden i denna tråd). Såg att en kille sålde kopior för 2000 på roadracing.se annars kostar de ju skjortan nya. JO en annan sak nån som hittat ett racingtanklock (brytit upp mitt,glömde nyckeln) till bra pris till en cbr 600 RR -03 (tror att det passar från de äldre modellerna åxå.
    Hoj på er.

  15. #15
    MC Doktorn
    Gäst
    Som sagt det är trångt och växellmekanismen går inte att vända på i orginal utförande, yes vattenpumpen tar i.

    Så här ser baken ut relativt cleant ut.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	bild2.JPG
Visningar:	1890
Storlek:	90,6 KB
Id:	111391  

  16. #16
    Sniper
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av 2ono
    Som sagt det är trångt och växellmekanismen går inte att vända på i orginal utförande, yes vattenpumpen tar i.

    Så här ser baken ut relativt cleant ut.
    Snygg hoj tycker den ser bekant ut på något sätt

  17. #17
    MC Doktorn
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Sniper
    Snygg hoj tycker den ser bekant ut på något sätt
    Ja jfr med den feta gixxern så vinner den i varje fall i kategorin snyggaste häck

  18. #18
    Sniper
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av 2ono
    Ja jfr med den feta gixxern så vinner den i varje fall i kategorin snyggaste häck
    Hondan är snyggare rakt av inget snack om det.Men nu när man kört gixxern
    och kommit över omställningen från 600,an kan jag låva aldrig mer en 600,a.
    Nu pratar jag om gat åkning ,power rockar

  19. #19
    sandstream
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av 2ono
    Som sagt det är trångt och växellmekanismen går inte att vända på i orginal utförande, yes vattenpumpen tar i.
    Då har man lärt sig något nytt i dag

  20. #20
    Medlem radeks avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    sandvångsgatan
    Hoj
    cbr600rr
    Inlägg
    139
    600rr ei fejtast

    Jag gillade inte min framfjäder men den skruva någon på så nu är den helt ok för en lättviktare som mig.
    Växla är bra för själen förresten!


    (Varför brukar diskussioner runt en 600-klass hoj alltid leda till diskussioner 1000 vs 600? Don't 1000vs600 this tråd!)

Sidan 1 av 235 12345672651101 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här