Katana och GSX 1100-tråden

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du drar väl inte skruven med spärrskaft. Lossa låsmutter och "rulla undan" o-ringen. Dra runt motorn och skruva samtidigt in justerskruven med fingrarna. Det känns tydligt när slacket är bortjusterat. Betänk hur en originalspännare fungerar, en svag fjäder trycker in stången, en låsmekanism hindrar stången att röra sig bakåt. Dina fingrar är den svaga fjädern.
När motorn väl sitter i ramen brukar jag justera både min gamla bil (A-R) och bågen med motorn gående. Då känns det nästan ännu tydligare. På Alfan är det dessutom den föreskrivna metoden.

/Ingvar

Nejdå, självklart inte. Den behöver ju dras så oerhört lite för att den ska spänna kedjan. Ett varv spänner ju i princip från helt slak till superspänd. Blir ju rätt så stor "utväxling" på sträckaren pga. släpan som trycker mot kedjan.

Ska ta och lyfta av ventilkåpan igen för att kolla ordentligt. Vågar inte lita på mina fingrar enbart tror jag. :)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Vill du vara 'snäll' mot grejerna kan du ta ur stiften och köra med startmotorn medan du fibblar med sträckaren.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vill du vara 'snäll' mot grejerna kan du ta ur stiften och köra med startmotorn medan du fibblar med sträckaren.

Kom på det med stiften i efterhand. Var lite småtungt att dra runt den fläckvis när det började kompa. :)

Nåja, lyckades då få den på plats. Lyfte på ventilkåpan så fick farsgubben dra runt motorn medan jag lirkade på med sträckaren och kände på kedjan. Hittade ett bra läge på den, varken för hårt eller för löst. Tycker det borde räcka.

Ska börja ta itu med elektroniken nu i dagarna framöver. Satsar på en provstart nästa helg.
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
1500 cc

ngn som behöver en ny bigblock 1500 cc med 14:1 kolvar ?

Hör av er isf...// H
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Snabb fråga.

Visst är dom två nedre slanganslutningarna på förgasarna för bränsle och dom två övre för avluftning / dränering?

frgasare.jpg
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Ok, nu är skiten besiktad. Naturligtvis upptäcktes fel, signalhornet ur funktion... Men inget återbesök iaf.
Nu ska det riktiga avgaset dit så kanske den inte går så fett och bluddrigt på låga varv. Sen ska toppsmörjningen tätas om, kedjan spännas, täta om soppakranen:huvet och cykeldatorn monteras så jag vet hur fort det går. Säsong och önskelistan känns hur lång som helst.

MEN, den lever.
Btw, nån som kör/kört med Mich. Pilot Road2 fram? Jag tycker det låter som dåliga hjullager men spinning av hjulet vid bes. var helt ljudlöst, funderar på om det kan vara högt däckljud?:va
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Låter inte bra det där, passar du dig inte kan du råka ut för Martin-syndromet när svingen trasslar in sig i styrlagret !
Bäst att du parkerar den i mitt garage så får jag ta en titt på problemet.

Du får tillbaka den någon gång i oktober...
:glömdet
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gratulerar! :tummenupp

Själv ska jag nu skrida till verket och sätta tillbaka elsystemet och sikta på en uppstart dagarna framöver. Wish me luck! :död

Största orosmomentet just nu är egentligen förgasarbestyckningen. Är ju inte dom enklaste gasarna att pilla med vad jag förstått.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Ok, nu är skiten besiktad. Naturligtvis upptäcktes fel, signalhornet ur funktion... Men inget återbesök iaf.
Nu ska det riktiga avgaset dit så kanske den inte går så fett och bluddrigt på låga varv. Sen ska toppsmörjningen tätas om, kedjan spännas, täta om soppakranen:huvet och cykeldatorn monteras så jag vet hur fort det går. Säsong och önskelistan känns hur lång som helst.

MEN, den lever.
Btw, nån som kör/kört med Mich. Pilot Road2 fram? Jag tycker det låter som dåliga hjullager men spinning av hjulet vid bes. var helt ljudlöst, funderar på om det kan vara högt däckljud?:va

Grattis Chrille

Så du var ute å smög i dag...

Hör du däck ljud?!:D
Det löser sig när du monterat på det luftiga avgassystemet det enda du kan uppfatta då är dimman efter gamle svarten :brinnerup

PS Bra att du informerar då behöver vi inte undra vem som mullrar i byn :tummenupp
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ok, nu är skiten besiktad. Naturligtvis upptäcktes fel, signalhornet ur funktion... Men inget återbesök iaf.
Nu ska det riktiga avgaset dit så kanske den inte går så fett och bluddrigt på låga varv. Sen ska toppsmörjningen tätas om, kedjan spännas, täta om soppakranen:huvet och cykeldatorn monteras så jag vet hur fort det går. Säsong och önskelistan känns hur lång som helst.

MEN, den lever.
Btw, nån som kör/kört med Mich. Pilot Road2 fram? Jag tycker det låter som dåliga hjullager men spinning av hjulet vid bes. var helt ljudlöst, funderar på om det kan vara högt däckljud?:va

Du som har ett så fint varmgarage:tummenupp Trodde jag var ensam här att börja mecka då utetemperaturen blivit någorlunda behaglig. Men jag är ju färdig! Att du ens åkte till BP med den attgöra-listan:rolleyes: Jag kör med nämda däck och det ända man kan säga är att dom är lite trögsvängda. Oljudet får du uttrycka på franska:D
/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ok, nu är skiten besiktad. Naturligtvis upptäcktes fel, signalhornet ur funktion... Men inget återbesök iaf.
Nu ska det riktiga avgaset dit så kanske den inte går så fett och bluddrigt på låga varv. Sen ska toppsmörjningen tätas om, kedjan spännas, täta om soppakranen:huvet och cykeldatorn monteras så jag vet hur fort det går. Säsong och önskelistan känns hur lång som helst.

MEN, den lever.
Btw, nån som kör/kört med Mich. Pilot Road2 fram? Jag tycker det låter som dåliga hjullager men spinning av hjulet vid bes. var helt ljudlöst, funderar på om det kan vara högt däckljud?:va

Välkommen ut ur garaget:tummenupp Jag kör med Pilot Road2 fram, går tyst som en viskning. Å andra sidan använder jag alltid öronproppar när jag kör så det kanske beror på det:va

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det närmar sig nu! Oljan är påfylld och motorn drar runt efter lite underhållsladdning av batteriet. :)

Nu ska jag bara fixa lite petroleum och våga mig på en provstart. Do or die!
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Det närmar sig nu! Oljan är påfylld och motorn drar runt efter lite underhållsladdning av batteriet. :)

Nu ska jag bara fixa lite petroleum och våga mig på en provstart. Do or die!

Good Luck! :tummenupp
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Motorstart..

Ventiler justerade. kammarna timade.

Idag åker förgasarna av och rengörs. Egentillverkade insats blir också klar idag.

Motorstart planerad till torsdag. :tummenupp
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Ventiler justerade. kammarna timade.

Idag åker förgasarna av och rengörs. Egentillverkade insats blir också klar idag.

Motorstart planerad till torsdag. :tummenupp

Säger som jag sa till Viktor: Lycka till på torsdag! :tummenupp
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Bestyckningsexempel

Lite nytt data till de tidigare bestyckningsinläggen.
1428,40049817828565090476391176492cc skapar ett grymt vakum.
Med 17,5 pilot + blandningsskruvarna helt inskruvade, huvudmunstycke 130 och nålen nedflyttad ett hack verkar det lira fint. Skall upp i bänk igen vad tiden lider.

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det närmar sig. :)

Ett problem lokaliserat, frågan är bara vilket. Den tänder finfint på alla cyllar men när den tänder så är insuget på 2:an öppet.

Detta skulle kunna förklaras av två saker: fel tändförställning (för avancerad / retarderad) eller felkopplade tändspolar. Jag tror att det är jag som kopplat spolarna fel men om det mot förmodan skulle vara så att det var tändningen, åt vilket håll ska jag "förskjuta" tändplattan?

Ska göra en ny provstart på ett tag då batteriet fått lite mer kräm.
 

Snkris

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Alta, Norge
Hoj
GSX1400 K2, Katana 1230 1983, DR350 1999, TGB Bullet 50 moped, TGB Blade 1000 ATV
Lite nytt data till de tidigare bestyckningsinläggen.
1428,40049817828565090476391176492cc skapar ett grymt vakum.
Med 17,5 pilot + blandningsskruvarna helt inskruvade, huvudmunstycke 130 och nålen nedflyttad ett hack verkar det lira fint. Skall upp i bänk igen vad tiden lider.

/Ingvar

Her er min recept på 1428en som jeg hadde:
Main jet: 127,5
Tomgang 17,5 (std)
Ett hakk fetere needle jet
Jet Needle std, men på 2.hakket ovenfra
Airjet: 0,9 istedet for 0,8 som er std. (VIKTIG)
Plutselig kunne jeg justere på blandingsskruene og få effekt på de.

RS forgassere har en tendens å bli for fet med mye cc.

Been there, done that!
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top