Viking Motor Park nyheter

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns ju en bana här i Eskilstuna " Gröndal trackresort " dom /vi har fått okay på en förlängning av banan :tummenupp
Den blir då drygt 2km. dom skall börja röja skog inom en vecka lr. så enligt den info som jag har fått ta del av.
Den gula delen är den nuvarande slingan, den blå tänkta förlängningen.
Det finns åxo planer för ytterligare 2km. :D

Gröndal är ju onekligen trevlig, men någon storbana är det inte, och driftingen lägger ner en hel del gummi som stör körningen med hoj där.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det finns ju en bana här i Eskilstuna " Gröndal trackresort " dom /vi har fått okay på en förlängning av banan :tummenupp
Den blir då drygt 2km. dom skall börja röja skog inom en vecka lr. så enligt den info som jag har fått ta del av.
Den gula delen är den nuvarande slingan, den blå tänkta förlängningen.
Det finns åxo planer för ytterligare 2km. :D

Det har jag lyckats missa. Jäklar vad kul.
Var läser man mer om detta? Hittar GTR Motorpark på fejsbook men där finns inte mycket info.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det finns ju en bana här i Eskilstuna " Gröndal trackresort " dom /vi har fått okay på en förlängning av banan :tummenupp
Den blir då drygt 2km. dom skall börja röja skog inom en vecka lr. så enligt den info som jag har fått ta del av.
Den gula delen är den nuvarande slingan, den blå tänkta förlängningen.
Det finns åxo planer för ytterligare 2km. :D

Jag har kört Gröndal, och jag håller med, den är kul!
Men det är lite för långt att kuska dit för min del för "bara" en Knix.. Men grymt kul om den förlängs, det hade jag missat. I såfall så blir det ju lite mer värt det helt klart.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Hur kommer det sig att man inte får köra oftare på Arlanda?

T.ex. SMC har ju bara fyra kurser där i år, medan rörken i Uppsala har knix varje måndag.

Är den fullbokad för andra tester, typ bilar? Eller är det ljudnivån?

Onödig diskussion här men kan inte förstå hur det bara kan vara 95dB där och att folk har mage att klaga när de bor vi Sveriges största flygplats.. Planen lär ju låta betydligt mer.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Hur kommer det sig att man inte får köra oftare på Arlanda?

T.ex. SMC har ju bara fyra kurser där i år, medan rörken i Uppsala har knix varje måndag.

Är den fullbokad för andra tester, typ bilar? Eller är det ljudnivån?

Onödig diskussion här men kan inte förstå hur det bara kan vara 95dB där och att folk har mage att klaga när de bor vi Sveriges största flygplats.. Planen lär ju låta betydligt mer.

Den är DYR, tror det är dyraste banan att hyra.
Ljudnivå, slarvas med ljudnivåer = irriterade boende i närområdet.
Skillnaden mellan sporadiska flygplan på helger som ibland inte ens flyger över och motorcyklar
som surrar från 9-17, mc blir mer störande tyvärr och dessutom så måste ju vi mc-åkare
vara lite tuffare och ha slipon etc som låter mera = stör boende än mer.

När boende gavs tillfälle att lämna synpunkter innan banan byggdes så sas det att
polisen skulle ha utbildning på dagtid under veckorna utan sirener och det var det, sen kom det mer happenings där. Att polisen även kör hela dagar med sirenerna på ändå, det får dom boende också bara finna sig i ... :(

När vinden ligger på mot byn så låter det tyvärr mycket från banan, känner några som bor där.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Jag var där en lördag & söndag och körde med SMC och tyckte jämt det lyfte flygplan och jämt när vi skulle ha genomgångar fick vi pausa ett par sekunder för det inte gick att prata medan planet lyfte.

Jäkligt synd hur som helst, tänk om bara rörken skulle vara dubbelt så stor, eller kanske tre gånger så stor.
Då skulle man kunna ha riktigt kul där. Mark finns det ju där att bygga ut på, kan ju inte kosta så jäkla mycket heller.

Ofattbart att det inte finns någon asfaltsbana i Sthlm, finns hur mycket yta som helst att bygga på.
Crossbanor finns det ju dussintal i Sthlm.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad jag har hört om Arlanda är att de boende i den närliggande byn Skoby är helt rabiata över ljudnivån.

Vem vet, det kanske låter så in i helvete i deras lilla by och banan kan mycket väl ha sålts in som det sägs ovan, men även jag tycker att det är lite märkligt. Man bor alldeles bredvid Sveriges största flygplats och Sveriges mest trafikerade motorväg och man hänger upp sig på ljudet från banan...

En intressant notering är att en av Ducatiklubbens höjdare bor i just Skoby och Ducatiklubben har ju sedan länge sin så kallade "bullerfond" som betalar eventuella böter man får för sin välljudande Ducati.

www.ducatiklubben.se/meny/klubbinfo/bullerfonden

Tycker denna person något helt annorlunda än sina grannar eller har vi ett klassiskt fall av "gärna låta högt - så länge det inte är nära mitt eget hus"...?
 
Last edited:

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Det finns ju en bana här i Eskilstuna " Gröndal trackresort " dom /vi har fått okay på en förlängning av banan :tummenupp
Den blir då drygt 2km. dom skall börja röja skog inom en vecka lr. så enligt den info som jag har fått ta del av.
Den gula delen är den nuvarande slingan, den blå tänkta förlängningen.
Det finns åxo planer för ytterligare 2km. :D

Jävligt roligt, vet du om några planer för att få igång supermoto verksamheten igen?
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Det har jag inte en aning om tyvärr, det ser ut som om själva grusdelen kommer att bli lidande vi utbyggnaden :(
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Vad jag har hört om Arlanda är att de boende i den närliggande byn Skoby är helt rabiata över ljudnivån.

Vem vet, det kanske låter så in i helvete i deras lilla by och banan kan mycket väl ha sålts in som det sägs ovan, men även jag tycker att det är lite märkligt. Man bor alldeles bredvid Sveriges största flygplats och Sveriges mest trafikerade motorväg och man hänger upp sig på ljudet från banan...

En intressant notering är att en av Ducatiklubbens höjdare bor i just Skoby och Ducatiklubben har ju sedan länge sin så kallade "bullerfond" som betalar eventuella böter man får för sin välljudande Ducati.

www.ducatiklubben.se/meny/klubbinfo/bullerfonden

Tycker denna person något helt annorlunda än sina grannar eller har vi ett klassiskt fall av "gärna låta högt - så länge det inte är nära mitt eget hus"...?

Bra skrivet :)

Jag har hållit på en hel del med Hammarby speedway när det begav sig. En kvinna som bodde 3 kilometer från Gubbis hävdade att hon fått Tinnitus av "oljudet... Givetvis rabalder efter detta från Stockholms stad.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag kan ge lite svar på frågorna kring Arlanda Test Track då jag har varit TL där sedan 2012 och varit engagerad i körningarna vi i SMC haft där sedan första dagen.
Jag har i år lämnat över detta inom organisationen då jag fokuserar mer på SMC Sport, men är fortfarande involverad i planeringen.

För det första så körde vi betydligt fler dagar för några år sedan, men det verkade bli alldeles för många då folk inte bokade utan väntade till dagen innan för att se om vädret blev bra, det var otroligt påfrestande att planera med antal instruktörer, resurser, fika och mat där man på onsdag har 20 deltagare till körningen på lördag och fredag kväll är det helt plötsligt 80 och fullt.
Andra gånger när vädret inte föll väl ut fick vi kanske 20 deltagare totalt, då går man back väldigt mycket och får svårt att hämta hem det under säsongen.

Ljudet är ett problem på Arlanda, men det känns som att vi fått det under kontroll nu. Mycket tack vare samarbetet banägaren där vi jobbat en hel del tillsammans och gjort ljudtester för att mäta hur vi kan hålla ned ljudet och fortfarande ha utvecklande körning, nu i år har vi gjort lite förändringar som gjort att Skobyborna är klart mer nöjda.

Ett annat problem är resurser och instruktörer, även fast banan ligger i Sthlm så är det samma instruktörer som kör på alla andra storbanor och kör vi oftare än de 6 dagar vi har 2017 så kör vi slut på hela organisationen, folk har helt enkelt inte tid och ork att va på en bana varje helg under säsongen.

Vi i SMC jobbar verkligen hårt för att det här skall funka och att vi kan fortsätta erbjuda våra populära kurser och sportkörningar runt om i landet, och är det så att några av er där ute är intresserade att börja jobba ideellt inom SMC så är ni välkomna att höra av er, vi behöver alltid fler resurser, aspiranter, instruktörer.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Gröndal är ju onekligen trevlig, men någon storbana är det inte, och driftingen lägger ner en hel del gummi som stör körningen med hoj där.

..den har dock kvaliteér som gör den till ett mellanting redan idag, och när utbyggnaden är klar... :yoparty

Risken jag ser med det, är att banhyran/tillgängligheten kommer försämras (kanske).

Gummit är inte ett problem eg. - det är mest drygt för oss som får försöka städa efter volvoraggarna, ledningen för banan (jag är gift med en av de insyltade :hihi ) är dock väl medvetna om detta..

Regnar det blir gummi halt, men turligt nog lägger de gummit i ytterkant, då får man ett ypperligt skäl att nöta precision istället.

Annars var det nästan bättre fäste igår kväll, efter en driftfuckogpräääserfräsig-helg, än det brukar vara.

/J
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
..den har dock kvaliteér som gör den till ett mellanting redan idag, och när utbyggnaden är klar... :yoparty

Risken jag ser med det, är att banhyran/tillgängligheten kommer försämras (kanske).

Gummit är inte ett problem eg. - det är mest drygt för oss som får försöka städa efter volvoraggarna, ledningen för banan (jag är gift med en av de insyltade :hihi ) är dock väl medvetna om detta..

Regnar det blir gummi halt, men turligt nog lägger de gummit i ytterkant, då får man ett ypperligt skäl att nöta precision istället.

Annars var det nästan bättre fäste igår kväll, efter en driftfuckogpräääserfräsig-helg, än det brukar vara.

/J

Ja, jag gillar banan. :hihi Sist jag var där och körde låg det gummikorvar i mitt spår, det är lite intressant före på det.
Och jag har sett fram emot den förlängningen ett tag, kul om man faktiskt kan få gasa lite med. :D
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Pfft, det går bra redan som den är, den äter däck den där banan med. :hihi

Jo... Jag är ju van vid att köra en lagom sliten hoj på kanske 80 häst en bra dag där Så kan man ju ge full gas överallt hur argt man vill. Men min gsxr1000 kändes lite malplacerad. ????
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Kul med Gröndal! I väntan på en storbana som Viking Motor Park så är ju stora/utbyggda gokartbanor de bästa och mest realistiska man kan hoppas på.

Som någon var inne på skulle tex en utbyggd Rörken med 500 meter extra och lite större kurvradier kunna vara riktigt rolig. Så länge enkelheten med knix-körningarna finns kvar så kan jag acceptera att banan inte är flera km lång med en raksträcka som tillåter farter på + 200 km/h
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Någon aktieägare som var på stämman och kan rapportera?

"Det senaste året är det mest intressanta sedan vi startade vårt projekt. Varför berättar vi mer om på årsstämman."
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Någon aktieägare som var på stämman och kan rapportera?

"Det senaste året är det mest intressanta sedan vi startade vårt projekt. Varför berättar vi mer om på årsstämman."

Tyvärr hann vi inte, skulle men så blev en dotter lite dålig och tiden blev för knapp. Så vi missade. Inte hört någon efterhandsinfo heller så har ingen aning...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om nån är intresserad så händer det fortfarande saker med det här, och det verkar fortfarande helt möjligt att det dyker upp en motorbana i Enköping när som helst. Eller åtminstone inom ett år eller två. :banana
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top