R1 och R6-tråden!

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hej R1-bullen. Jag upplever för första gången något som kan betäcknas som ett strul med min hoj.
När den fått upp arbetstemperatur så börjar den gå ojämnt på låglast (stadskörning, tomgång etc). Den är liksom lite halvdöd och kan få för sig mitt i en rondell rycka till så man håller på att lägga omkull. På tomgången så går den ojämnt och om jag blippar på gasen så svarar den lite tvekande först. När man drar på så går den som ett troll (i positiv bemärkelse) och levererar minst lika bra som den ska.
Jag misstänker att det är något knorr med tändningen. Iridiumstiften är relativt nya (3-4 år gamla och 1500 mil max), så där tror jag inte att skon klämmer.

Är detta fenomen något som andra R1-ägare känner igen? Har ni några bra tips på åtgärder?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag vet inte om det är rätt metod, men ifall jag kopplar in mig med datorn i PC3an så visar TPS rätt. 0 är noll och 100% uppnås exakt vid full gas.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag vet inte om det är rätt metod, men ifall jag kopplar in mig med datorn i PC3an så visar TPS rätt. 0 är noll och 100% uppnås exakt vid full gas.
Har den varit sur nån gång? Vet att min 05a blev sur en gång och sen gick den illa på låglast särskillt på tomgång kunden bluddra men på fullgas och över halvgas gick den som vanligt... Bytte stiften som då hade gått 600mil och problemet va över.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Har den varit sur nån gång? Vet att min 05a blev sur en gång och sen gick den illa på låglast särskillt på tomgång kunden bluddra men på fullgas och över halvgas gick den som vanligt... Bytte stiften som då hade gått 600mil och problemet va över.

Klassikern med igenslagna stift. Det hade jag ofta på min gamla vässade RD350 när jag körde i stadstrafik... Pajade stiften hela tiden pga för fet blandning på nålarna.
Det brukar dock inte försvinna på lite högre varveller när motorn är kall på samma sätt som det här fenomenet gör. Men känslan är väldigt snarlik!
Att kolla stiften får bli steg ett. Det är ju bara fan att det ska vara så bökigt att komma åt dem!
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Då har man skaffat en Yamaha för första gången! Det blev en R1 årsmodell 2007. Tyvärr gick det inte att ladda upp en bild med Tapatalk...
 

Blåå1

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -05
Funderar på att byta till en nyare R6:a, preliminärt i spannet 2006-2010. Läst om diverse uppdateringar som gjorts men att den blev tyngre och färre hk ex 2008(?). Kanske finns andra saker som blev bättre? Köper hellre än äldre för mindre pengar men vill inte dumsnåla. Vilken årgång rekommenderar ni?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Funderar på att byta till en nyare R6:a, preliminärt i spannet 2006-2010. Läst om diverse uppdateringar som gjorts men att den blev tyngre och färre hk ex 2008(?). Kanske finns andra saker som blev bättre? Köper hellre än äldre för mindre pengar men vill inte dumsnåla. Vilken årgång rekommenderar ni?
Den svenska Wikin för R6 har en ganska korrekt lista över specarna för varje årsmodell.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF-R6
 

Blåå1

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -05
Har tittat på den innan vilket skapade en del förvirring då den enligt tabellen ser ut att bli sämre och sämre efter 06/07. Det som inte framgår där är om andra saker har ändrats som ex medfört att den blivit bättre balanserad osv. Känns lite konstigt att tro att den skulle blivit sämre ju nyare den är!? Förvirrad...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
R6 06-07 är "sämre" än 08- det kom över 130 ändringar på 08a framåt med magnesium i svingen o div andra och jag har även provkört 06-07 och jag upplevde den som tröttare än min 08a så det skiljer på dom... När jag köpte min 08a hittade jag mycket på tuben om vad dom uppdaterat så sök där!
 

patrics

Medlem
Gick med
3 Oct 2012
Ort
södra vi
Hoj
suzuki m1800 r2-yamaha R1-99 ny skick yamaha thunderace -00 såld mt-09- SÅLD
DSCF7776.jpg här kommer en bild på min r1-99 462 mil på mätaren :tummenupp
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top