Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Dr.Bike

Guest
Roberth skrev:
Jag håller med dig på alla punkter. Fördelen är ju också att du vet vad som blev utfört på servicen och inte bara vad det kostade.

I firman jag jobbar i(myndighet med fredsbevarande uppgift) lägger jag ut fyra-fem jobb i veckan på civil verkstad. Det gäller personbilar och tunga lastbilar.
En tredjedel av jobben reklameras....
Jag har varken råd eller vågar lämna in hojen/bilen på verkstan när jag ser vad saker och ting kostar.

Annars är det en bra tråd om olja det här. :)


Tack för det! *mallig*

Jo precis: Det är MIN devis - man vet vad man har.
Kolla bilservice: De häller i nån medioker olja och tar betalt som fan för den, ofta tre ggr mer än vad bästa kvalitetsoljan kostar där man kan köpa den billigt.
 

Dr.Bike

Guest
triumph00 skrev:
Dr. Bike - du som har koll på oljan, vad tror du om detta filter?
http://www.trabold.se

Håller det hälften av vad det lovar så är det gott nog!
Det är det näst bästa filtret jag sett efter cyklonfilter.

Givetvis slirar de på målet när de jämför, för de bästa bil/mc-filtren filtrerar ner till 5 my, inte 10 som de här påstår (allt för att skillnaden ska bli så stor som möjligt till deras fördel givetvis)

Men som sagt, detta kan ju förlänga bytesintervallerna ytterligare på maskiner och motorer.

På hojar verkar det dock inte spela SÅ stor roll eftersom både rekommenderade bytesintervall tycks relatera till oljekvalite´på 50-talet, för att inte tala om dem som vill ha både hängslor och livrem och byter mitt emellan serviceintervallen oxå på sina älskade maskiner...

Tänk om nån hade brytt sig om sin gamla Briggs & Stratton en tiondel så mycket... De går år ut och år in utan knot ändå ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Neutral skrev:
Då slänger jag in detta filter som kostar en tusing men går att återanvända obegränsat. Vad får det för betyg? :)

http://www.scottsperformance.com/products.php?PartType=3

Nja detta är en vanlig upppiffad oljescreen i metall som finns på en del cyklar som komplement till det vanliga oljefiltret. Iden är bra men jag är inte övertygad om hur lång tid det tar innan filtret sätts igen och tappar i flöde, just flödet efter att det satts igen av xx mäng partiklar ingår i någon SAE testning vilket filtret ej har genomgått (man kan ju undra varför man väljer bort det testet men tar de andra). I övrigt dock en utmärkt ide...
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Om du tänker på screenen (sp?) i t ex stånkor så brukar väl den vara betydligt grövre just för att den är ett komplement. Flödet hävdar de ju är betydligt bättre än pappersfilter. De har ju många kunder som borde veta.
 

Dr.Bike

Guest
Neutral skrev:
Då slänger jag in detta filter som kostar en tusing men går att återanvända obegränsat. Vad får det för betyg? :)

http://www.scottsperformance.com/products.php?PartType=3


De blåljuger ju rätt av när de talar om vad andra filter klarar och inte klarar. Se mitt tidigre inlägg om vad ordinära pappfilter klarar.

Detta filter du visar sägs filtrera 35 my och större, vilket ju i verkligheten är MYCKET sämre än de flesta filter som tar ner till 5-10 my.

Boris JR skrev:
Nja detta är en vanlig upppiffad oljescreen i metall som finns på en del cyklar som komplement till det vanliga oljefiltret. Iden är bra men jag är inte övertygad om hur lång tid det tar innan filtret sätts igen och tappar i flöde, just flödet efter att det satts igen av xx mäng partiklar ingår i någon SAE testning vilket filtret ej har genomgått (man kan ju undra varför man väljer bort det testet men tar de andra). I övrigt dock en utmärkt ide...

Helt riktigt. Och kollar man den finska oljefiltertesten som jag länkar till på en annan plats (minns tyvärr inte var) så ser man att vissa filter öppnar överströmmaren relativt tidigt.

Biltemas filter (nej jag ÄR inte köpt av dem!) kom tea totalt tror jag...
Oväntat faktiskt.
Och Tyska MANN (som jag själv höll som favorit) var inferior" d.v.s i princip värdelösa...
Likaså många dyra "originalfilter"


Man ska inte däma hunden efter håren

Neutral skrev:
Om du tänker på screenen (sp?) i t ex stånkor så brukar väl den vara betydligt grövre just för att den är ett komplement. Flödet hävdar de ju är betydligt bättre än pappersfilter. De har ju många kunder som borde veta.

Jepp. Flödet är bättre. Men precis som en stor k-k är klen tröst i fattig familj, så är ett screenfilter som bara rensar tomflaskor och småsten just bara klen tröst.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Dr.Bike skrev:
De blåljuger ju rätt av när de talar om vad andra filter klarar och inte klarar. Se mitt tidigre inlägg om vad ordinära pappfilter klarar.

Detta filter du visar sägs filtrera 35 my och större, vilket ju i verkligheten är MYCKET sämre än de flesta filter som tar ner till 5-10 my.
De har ju en förklaring till det också, att det beror på olika mätmetoder eller rättare sagt hur man redovisar mätvärdena för olika filtertyper.

Känns ju konstigt om deras kunder inte behöver filtrera mindre partiklar än "småsten" och att de skulle vara sämre än pappersfilter när de påstår raka motsatsen. Borde ingen fler än du och Boris ha synat bluffen? De har ju funnits ett tag på den stämningsrika amerikanska marknaden. Jag gillar Scotts övriga produkter och har svårt att tro att de helt plötsligt skulle blåsa folk genom att sälja något helt undermåligt. :confused:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Neutral skrev:
Känns ju konstigt om deras kunder inte behöver filtrera mindre partiklar än "småsten" och att de skulle vara sämre än pappersfilter när de påstår raka motsatsen. Borde ingen fler än du och Boris ha synat bluffen? De har ju funnits ett tag på den stämningsrika amerikanska marknaden. Jag gillar Scotts övriga produkter och har svårt att tro att de helt plötsligt skulle blåsa folk genom att sälja något helt undermåligt. :confused:


Filtret är inte rent undermåligt det är ex utmärkt för cross/endurocyklar där de släppte det först, byter man olja och filter 10ggr per säsong så spelar dessutom den ekonomiska biten in.
Filtret kan ses som en sil den rensar ut allt som är större än porstorleken men allt som är mindre kommer garanterat igenom, i ett pappersfilter däremot är sannolikheten stor att partiklar mindre än porernas storlek fastnar pga filtrets konstruktion. I detta filter har man "träjdat" det sista i filterförmåga mot bättre flöde då filtret inte är igensatt.
 
Last edited:

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
.
Hoj
.
Dr.Bike]Håller det hälften av vad det lovar så är det gott nog!
Det är det näst bästa filtret jag sett efter cyklonfilter
..........för de bästa bil/mc-filtren filtrerar ner till 5 my, inte 10 .............

Lite tillspetsat - skulle detta innebära att om man byter oljefilter ofta, så behöver man inte byta oljan. Alltså filtret filtrerar bort de skadliga partiklarna och byts innan överströmsventilen öppnar....
Oljan slits i egentlig mening inte ut, utan den förorenas och pga av det så måste den bytas enligt servicrutinen :confused: :confused:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
triumph00 skrev:
Lite tillspetsat - skulle detta innebära att om man byter oljefilter ofta, så behöver man inte byta oljan. Alltså filtret filtrerar bort de skadliga partiklarna och byts innan överströmsventilen öppnar....
Oljan slits i egentlig mening inte ut, utan den förorenas och pga av det så måste den bytas enligt servicrutinen :confused: :confused:

Jo den slits oljemolekylerna går sönder och additiv förbrukas så visst slits oljan i en förbränningsmotor men livslängden om man kunde filtrera bort partiklarna är flera tusen mil
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Boris JR skrev:
Jo den slits oljemolekylerna går sönder och additiv förbrukas så visst slits oljan i en förbränningsmotor men livslängden om man kunde filtrera bort partiklarna är flera tusen mil

Enligt den amerikanska undersökningen som står omnämnd i Oil-FAQ'en så försämras oljans viskositet betydligt snabbare än så.
 

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
Dr.Bike skrev:
Som jag sa....
"garantifällan" är inte guld värd för DIG.
Mcfirman däremot, skrattar hela vägen till banken.
Är det stämpeln du betalar för kan jag ordna en sån oxå...

...
Räkna gärna ut vad servicekostnaden enligt tariff blir under de fem garantiåren + ett prispåslag på hojen om säg fiktiva 10.000:-
när någon gör vinst på din trygghet finns tyvvär inte ordet gratis med i vokabuläret.
......

Och då, muttrar jag lite för mig själv, är väl jag glad att jag bara har två års garanti på min lättmekade italienare. ;)
Däremot registreras servicen hos fabriken i mitt fall. Nu tror jag inte att hojen ska rasa under mig, men som varande trygghetsnarkoman låter jag ju i alla fall den auktoriserade förhandlaren genomföra servicen under de två garantiåren. Och bytar olja och filter själv nångång däremellan :rodnar
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Man kan ju undra vilka tillsatser som tex vw slänger
i sina long life oljor som ska palla 3000 mil.

Vad jag vet så sitter det ett normalt oljefilter på
motorerna oxå så där finns inget super duper
reningssystem av oljan :va
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
xrperra skrev:
Man kan ju undra vilka tillsatser som tex vw slänger
i sina long life oljor som ska palla 3000 mil.

Vad jag vet så sitter det ett normalt oljefilter på
motorerna oxå så där finns inget super duper
reningssystem av oljan :va

Lite off men............

VW slänger inte in något speciellt i oljan............tro det eller ej.
Det är oljeproducenterna som sköter detta. Utan att lyckats så bra med det.

Fram till för ett tag sedan hade vi Shell's oljor och nu körs det med Castrol's smörja.....

Palla och palla, har sett en och annan TURBO-motor rasa till följd av koks....
I och med bytet från shell till castrol så kom det även ett större oljefiter, vilket har lett till en volymökning från 3.5 till 3.9 liter.

Det är enligt min erfarenhet bara bilarna/motorerna som har fått gå på longlife-service som har koks-problem.


Det som kan vara värt att notera är att Golf GTI med samma motor inte har samma problem, kan möjligtvis ha med oljevolymen att göra, 4.5 lit. Men vem vet.

Vi får väl allt se om detta kommer att lösa koks-problemet.

Nu är jag nyfiken på hur det kommer sig att Saab har koks problem, dom har väl kvar sina 1500 mils intervaller ????.eller har jag fel ?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det där med bilarnas långa serviceintervaller är jag också nyfiken på hur det går till. BMW har inte ens en 100-milaservice utan första servicen blir när datorn anser det vara tid vilket i mitt fall är runt 2500 mil mellan gångerna. Just när motorn är ny är man ju skeptisk till att köra 2500 mil, man är ju van vid att byta olja och filter fort för att få ut spån m m. Körs motorerna i bänk hos tillverkarna med oljebyte efteråt?
 

DarkDesmoRider

S4R TESTASTRETTA
Gick med
30 May 2004
Ort
Skåne
Hoj
Monster S4R
Neutral skrev:
Det där med bilarnas långa serviceintervaller är jag också nyfiken på hur det går till. BMW har inte ens en 100-milaservice utan första servicen blir när datorn anser det vara tid vilket i mitt fall är runt 2500 mil mellan gångerna. Just när motorn är ny är man ju skeptisk till att köra 2500 mil, man är ju van vid att byta olja och filter fort för att få ut spån m m. Körs motorerna i bänk hos tillverkarna med oljebyte efteråt?

Jag vet inte hur många tillverakare som har "fasta" intervaller längre
Som i VW's fall "kodar" man in 30 000 km och 765 dagar.............
Sen beror det på antalet kallstarter och hur bilen används...........
Har under min tid aldrig sett någon komma upp på 30 000 km dom flesta dyker upp runt 20 000 till 25 000 km...........
Precis som hos dig verkardet som.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Neutral skrev:
Körs motorerna i bänk hos tillverkarna med oljebyte efteråt?


Ja alla motorer körs i bänk och lämnas utan olja, olja fylls på när motorn monteras.

när dom kör motorerna i bänk så är det inte direkt ny olja dom använder utan oljan sugs upp efter användandet och går genom ett reningsverk för att sedan fyllas på i nästa motor som bromsas....

ca 5-10min varmkörning sedan är det fullflås med stora bromsen på genom olika varvtal i ca 30minuter och avviker effekten för många procent så går den inte igenom, även om den ger mer hk än vad den ska!
 

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
DarkDesmoRider skrev:
Lite off men............

VW slänger inte in något speciellt i oljan............tro det eller ej.
Det är oljeproducenterna som sköter detta. Utan att lyckats så bra med det.

Fram till för ett tag sedan hade vi Shell's oljor och nu körs det med Castrol's smörja.....

Palla och palla, har sett en och annan TURBO-motor rasa till följd av koks....
I och med bytet från shell till castrol så kom det även ett större oljefiter, vilket har lett till en volymökning från 3.5 till 3.9 liter.

Det är enligt min erfarenhet bara bilarna/motorerna som har fått gå på longlife-service som har koks-problem.


Det som kan vara värt att notera är att Golf GTI med samma motor inte har samma problem, kan möjligtvis ha med oljevolymen att göra, 4.5 lit. Men vem vet.

Vi får väl allt se om detta kommer att lösa koks-problemet.

Nu är jag nyfiken på hur det kommer sig att Saab har koks problem, dom har väl kvar sina 1500 mils intervaller ????.eller har jag fel ?


Hmm. Jag kör en sån, fast diesel. Som enligt välsmord försäljarläder torde kunna runda 50' mil innan sörvis. Det har förvisso aldrig hänt, trots motorvärmare och stort sett uteslutande långkörning. 25' är helt rätt.Om inte do-don på verkstan glömmer att det är en långmilare och råkar trycka in 15'.
Är det bara båg? :va
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
DarkDesmoRider skrev:
Jag vet inte hur många tillverakare som har "fasta" intervaller längre
Som i VW's fall "kodar" man in 30 000 km och 765 dagar.............
Sen beror det på antalet kallstarter och hur bilen används...........
Har under min tid aldrig sett någon komma upp på 30 000 km dom flesta dyker upp runt 20 000 till 25 000 km...........
Precis som hos dig verkardet som.
Inte riktigt vad jag var ute efter men det är ju kul att veta att VW har något liknande 20 år efter BMW. :tungan

PD skrev:
Ja alla motorer körs i bänk och lämnas utan olja, olja fylls på när motorn monteras.

när dom kör motorerna i bänk så är det inte direkt ny olja dom använder utan oljan sugs upp efter användandet och går genom ett reningsverk för att sedan fyllas på i nästa motor som bromsas....

ca 5-10min varmkörning sedan är det fullflås med stora bromsen på genom olika varvtal i ca 30minuter och avviker effekten för många procent så går den inte igenom, även om den ger mer hk än vad den ska!
Ok, då kan man anta att lite "kanter gradats av" redan där då. 100-milaservicen gjord efter 30 minuter. :D

-ah skrev:
Hmm. Jag kör en sån, fast diesel. Som enligt välsmord försäljarläder torde kunna runda 50' mil innan sörvis. Det har förvisso aldrig hänt, trots motorvärmare och stort sett uteslutande långkörning. 25' är helt rätt.Om inte do-don på verkstan glömmer att det är en långmilare och råkar trycka in 15'.
Är det bara båg? :va
Serviceintervaller på 50000 mil. Klart imponerande! :D
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top