"Do not attempt to operate this machine at maximum power..."

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
2 taktare är lättmekade och meka får man göra ofta, dock är det inte så komplicerat och få rörliga saker som kan gå sönder, trimmade 4 taktare är mera komplicerade att mecka med, ibland så får man dyra ras med 4 taktare, hade jag köpt rätt hoj från början så hade jag skaffat en orginal Gixxer 1000 eller en nyare 250SP (man verkar ha löst problemet med avgasportarna nu).

När min 750 motor flyger i bitar så sätter jag in en standard 900 rova istället.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
GSXR1100R skrev:
2 taktare är lättmekade och meka får man göra ofta, dock är det inte så komplicerat och få rörliga saker som kan gå sönder, trimmade 4 taktare är mera komlicerade att mecka med, ibland så får man dyra ras med 4 taktare, hade jag köpt rätt hoj från början så hade jag skaffat en orginal Gixxer 1000 eller en nyare 250SP (man verkar ha löst problemet med avgasportarna nu).

När min 750 motor flyger i bitar så sätter jag in en standard 900 rova istället.
Underhåller du den motorn så håller den längre än din RR-karriär...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nr:18 skrev:
Underhåller du den motorn så håller den längre än din RR-karriär...
Kort men explosivt register är inget för nybörjare som mig, jag saknar vridet :(
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Naturligtvis har du rätt, men jämförelsen blir egentligen inte rättvis förrän du börjar titta på SS600-specade hojar.

Mitt generalras med en ventil som gick av över styrningen och gnagde hål i "koppen" är nog mer att sortera in under "de gick sönder". Men den som tror att rejsing är bara köraning har ju fel oavsett vilken hoj man sitter på...

Konstruktionsfel kan man ju inte helgardera sig mot. Det kan ju hända oavsett vilken sorts cykel man kör.
Men ventiler slits, och bör förmodligen bytas oftare än vad det står i serviceboken när man kör race med cykeln, eller kolla hur ventilsäten mår etc.
Men visst, de flesta standarcyklar ska hålla för en säsongs racing utan större ingrepp, men sedan är det nog att hålla koll som gäller.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oFFkeFF skrev:
Ska ni inte ta en kurs tillsammans kanske :rolleyes: :D
Välkommna till min snabbkurs på Falken, jag heter Offknuff och där borta ligger sandfållan, nu tar vi sikte på den och försöker att bryta en arm eller två :arsele
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nr:18 skrev:
Såna påhopp får du bara göra när du kör snabbare än jag....

Haha, ska vi byta cykel med varandra så kan vi se vem som är snabbast på respektive cykel?
Är redan snabbare än dig på effektbanan sviestad.. Gökursklockande grappa-sleazy är inget bevis på att du åkt tre sekunder fortare än du gjorde på sm'et förra våren...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:
Välkommna till min snabbkurs på Falken, jag heter Offknuff och där borta ligger sandfållan, nu tar vi sikte på den och försöker att bryta en arm eller två :arsele

Hehe, du kan ju hälsa på torparn en gång till :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oFFkeFF skrev:
Hehe, du kan ju hälsa på torparn en gång till :tummenupp
Jag körde iaf 40 varv i ösregn innan min fadäs, du la dig väl i torrföre på första varvet med lånad 4 taktare...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:
Jag körde iaf 40 varv i ösregn innan min fadäs, du la dig väl i torrföre på första varvet med lånad 4 taktare...

appapp, det var på andra varvet...
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nyteknik skrev:
Jag tycker också att det verkar lite mysko detta att lyfta av cylindrarna och kolla läget varje gång man har kört en repa. Är det inte möjligt att sätta upp en något fet bestyckning utifrån givna betingelser som lufttemperatur och tryck istället för att alltid ligga på gränsen till haveri?

Om du skaffar dig en väderstation så du kan läsa av lufttryck, lufttemperatur samt relativ luftfuktighet så kan du räkna ut RAD. Sen finns det en massa tabeller som bl.a Öjje använde på sin TZ för att hitta rätt bestyckning. Eller så skaffar du Tracktimer och får det uträknat automatiskt baserat på tidigare erfarenheter. :tummenupp
(Per Hamang ställde kitsprutet på Micke Nilssons R6'a med Tracktimers jetting guru 2003, det fungerar alltså även för fyrtaktare)
 

Bifogat

  • ttsession.gif
    ttsession.gif
    40.5 KB · Visningar: 85
  • guru1.gif
    guru1.gif
    8.6 KB · Visningar: 66
  • guru2.gif
    guru2.gif
    13.9 KB · Visningar: 68

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Torkel skrev:
Om du skaffar dig en väderstation så du kan läsa av lufttryck, lufttemperatur samt relativ luftfuktighet så kan du räkna ut RAD. Sen finns det en massa tabeller som bl.a Öjje använde på sin TZ för att hitta rätt bestyckning. Eller så skaffar du Tracktimer och får det uträknat automatiskt baserat på tidigare erfarenheter. :tummenupp
(Per Hamang ställde kitsprutet på Micke Nilssons R6'a med Tracktimers jetting guru 2003, det fungerar alltså även för fyrtaktare)

Inte illa. Men jag börjar nog i alla fall med den manuella varianten.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
oFFkeFF skrev:
Haha, ska vi byta cykel med varandra så kan vi se vem som är snabbast på respektive cykel?
Är redan snabbare än dig på effektbanan sviestad.. Gökursklockande grappa-sleazy är inget bevis på att du åkt tre sekunder fortare än du gjorde på sm'et förra våren...
Vi skulle bytat redan förra våren, men tillfället kom ju inte. Anytime! Fast jag tror inte du vill jämföra tider då, med tanke på vurprisken....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nr:18 skrev:
Vi skulle bytat redan förra våren, men tillfället kom ju inte. Anytime! Fast jag tror inte du vill jämföra tider då, med tanke på vurprisken....

Fast nu är det iofs inte lika intressant, för nu har du ju också fallit i "standardträsket", superbike är coolare än superstock/megastock eller vad man nu kallar det :rolleyes:
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top