Resultat 1 till 14 av 14
    Moderator Viktor Ls avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Kawasaki GPz1200RS Suzuki GS1000E

Projekt Resto-mod GS1000E

Med Kawasaki Z1000 Mk.II projektet mer eller mindre färdigt efter framgaffelbytet (förutom diverse småfix) så är det väl hög tid att börja med nästa projekt som står i garaget.

Fanns tre möjliga projekt att pilla med.

Kawasaki GPz900R från 1987 med ZRX1200S motor.
    Moto Martin specialram från 1980 med Suzuki GS/GSX motor.
    Suzuki GS1000E från 1980.

Debatterade lite fram och tillbaka och kom fram till att GS1000E:n vore roligast att få ut på gatan. Kan aldrig ha för många åtta-ventils radfyror! Största anledningen att jag inte börjar med dom andra är att jag inte har alla delar jag vill införskaffa samt att dom är lite mer omfattande projekt, speciellt Moto Martin projektet.

Hur som haver, tanken är i stort att ge denna Suzuki samma "overhaul" som Kawasakin fick fast på en lite stramare budget. Jag har egentligen alla delar till projektet hemma förutom framgaffel, förgasare och ett vettigt avgassystem. Gaffel kommer jag åka och hämta nu till veckan hos Katana83 (samt lite annat jox), rätt vad det är har han kanske några förgasare liggande, om inte så är det något man kan införskaffa senare.

Klicka på bilden för en större version

Namn:	20201024_144828.jpg
Visningar:	51
Storlek:	955,4 KB
Id:	456792

Hade sedan tidigare plockat ut motorn ur ramen då tanken ursprungligen var att använda denna som en donatorhoj till Moto Martin-ramen. Rensade bort resterande lösa delar på ramen samt elsystemet så man får en bättre överblick på vad man har att arbeta med.

Hojen är tack och lov i princip oförstörd förutom den sunkiga lacken samt lite små-klipp i elsystemet. En del av mig tycker det är lite synd att bygga om men den andra delen i mig vet hur trevliga dessa blir att köra med modern fjädring och bromsar. Essensen av hojen ska dock bevaras och utseendet med kåpor kommer vara som original!

Med det sagt, vad ska göras då? Lite sånt här bland annat.

Namn:	20201024_162158.jpg
Visningar:	50
Storlek:	280,8 KB
Id:	456793

Det finns rum för förbättring på dessa hojar så varför inte passa på när man river ner den till skruvnivå? Ska göras lite förstärkningar kring styrhuvudet samt mellan ramrören över svinginfästningen också.

• Förstärka ramen där det är relevant.
    • Förstärka svingen (alternativt byta till Suzuki GSX1100 alu-sving och förstärka den).
    • Byta framgaffel (Suzuki GSX-R1100 80-tal).
    • Byta bromsar (Suzuki GSX-R1100 80-tal).
    • Byta fälgar (Laverda Mirage 1200 18").
    • Byta stötdämpare (Kawasaki ZRX1200R)
    • Rensa bort "onödigt skrot" från ramen (bakre fotpinnar, centralstöd, etc.)

Funderar fortfarande på om jag ska dit med någon kåpa fram. Har en fin Shoei kåpa liggande som passar väldigt bra men har även en Suzuki GS1000S kåpa liggande. Återstår att se om dessa kommer till användning eller om det bara blir ett vanligt 7" lyse fram utan kåpa.

Färgsättning är inte spikat men lutar åt guld eller svarta fälgar sen hojen i klassiska röda och vita Yoshimura färgerna som Wes Cooley körde med i Superbike med svarta sidokåpor.

Håller just nu på att laborera med stötdämparna bak. Kommer flytta övre infästningarna lite framåt för att kompensera dom längre dämparna men även få lite mer luft runt bakhjulet och bättre "stuk" på hojen.

Namn:	20201024_160721.jpg
Visningar:	64
Storlek:	711,1 KB
Id:	456794

Mer dyker nog upp i veckan efter jag varit och handlat framgaffel och diverse!

Medlem FläsketBrinners avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Hoj
    Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
    Äntligen sätter du tänderna i en GS!

https://oldskoolsuzuki.info/archives/315

blueridge
    Reg.datum
    jun 2007
    Hoj
    En 1200 utan puts
    Alltid kul att se vad du hittar på med dina byggen, Viktor!

Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Blev lite pyssel i garaget idag efter att ha vilat ut ordentligt. Synd Sverige är så jävla avlångt. Över 80 mil transportsträcka är rätt drygt...

Hursomhelst, lite delar införskaffades hos Katana83 i onsdags till projektet!

Ett stycken framgaffel från GSXR1100 -85. Bromsar och gaffelkronor införskaffades också tillhörande samma modell. Det fina med detta är att kronorna passar rakt av i styrhuvudet vilket gör bytet rätt så smärtfritt. Kronorna är dessutom rätt neutrala i sin utformning och saknar en massa detaljer och utstickande delar vilket gör dom utmärkta för att sätta ett par styrhöjare på. Till bromsoken kan det behövas en adapterplatta för att passa in mot dom något mindre Brembo-skivorna som ska sitta på Laverda Mirage fälgarna.

Införskaffade även en sving, den också från en GSXR, fast i detta fall en 750 från -88. Det fina med denna var att den redan var avfräst i svinginfästningen för att passa en GS/GSX ram så allt jag behöver göra är fixa lite nya fräscha lager och bussningar.

Och på tal om lager och bussningar...

Det var inte helt lätt att få loss originalsvingen. Man är rätt van att en del saker på gamla hojar kan sitta fast rätt hårt när sakerna stått i 10, 20 eller 30 års tid men detta var något okristligt. Lossade muttern till svingaxeln och gav den en ordentlig kyss med smideshammaren. Helt stumt, var inte ens en tanke på att det skulle röra sig. Masserade den ytterligare lite fast då med en träkloss mellan men fortsatt ingen framgång. Farsgubben fick rycka in och hålla fast en aluminiumklump med rörtång som jag sedan slog på. Vi lyckades efter rätt mycket arbete få ut svingaxeln några tiondelar, så pass att man i alla fall kunde spraya lite WD40 och låta det äta sig in.

Lät WD40:n göra sitt jobb i några minuter sen på det igen. Nu gick det i alla fall att rotera på axeln med en ringnyckel, tidigare var det helt stumt. Ännu mer bankande och vickande fram och tillbaka med en ringnyckel så började svingaxeln faktiskt att ge med sig. Under tiden vi försökte få loss den så undrade vi vafan det egentligen satt fast i, för så mycket rost kan det väl inte vara? Eller hur?

Nja... det kan det faktiskt...

Provade vicka svingen lite vänster till höger, alltså att se om vi har något radialspel i svinglagringen som gjorde att axeln "nöp fast". Skratt. Den gick att vicka så mycket sida till sida att man skulle kunna tro att det inte satt några lager alls i svingen. Nu hade WD40:n gjort sitt jobb och vi lyckades med lite mer våld få ut svingaxeln och få loss svingen. Det var bara damm kvar av svinglagren och bussningarna var helt uppätna av rost.

Namn:	sving 4.jpg
Visningar:	47
Storlek:	212,9 KB
Id:	456856

Till höger har ni lagerbussning innan avtvättning, till vänster efter. Notera att rosten ätit upp ytbehandlingen helt och hållet på den vänstra.

Nå, med skiten bortplockat så fick vinkelslipen göra sitt och kapa av passagerarfotpinnarna.

Efter det blev det en snabb mock-up av sving, bakfälg och bakdämpare. Det är svårt att avgöra utan lager på plats i fälg och sving exakt vars man hamnar vad gäller höjder och vinklar så näst på agendan blir att införskaffa nya lager och bussningar till svingen samt knacka in några provisoriska lager i bakfälgen och kränga på ett däck. Blir hundra gånger lättare att avgöra hur mycket luft man vill ha mellan däck och bakdel / innerskärm då.

Namn:	sving 2.jpg
Visningar:	45
Storlek:	487,8 KB
Id:	456854

Namn:	sving 3.jpg
Visningar:	52
Storlek:	550,5 KB
Id:	456855

Ska se om att beställa lager och allt det där från CMSNL imorn. Blir eventuellt en ny svingaxel också då den var rätt så hårt ansatt av rosten också.

Mer uppdateringar dyker upp inom en snar framtid.

Ja just ja, passade även på att låna vattenblästern för att ge Brembo bromsskivorna lite bättre lyster när jag var och handlade delar.

Namn:	bläster 1.jpg
Visningar:	60
Storlek:	318,9 KB
Id:	456857

Om ni undrar vem eller vad den håriga heffaklumpen är så är det undertecknad.

Behöver ni få bra puts på lite aluminiumdetaljer (typ motorblock, cylindrar, toppar, motorkåpor) så rekommenderar jag starkt Bålsta Vattenpolering. Slå en pling till Jörgen så hjälper han nog er med det mesta.
    Senast redigerat av Viktor L den 2020-10-31 klockan 01:03.

Med lem katana83s avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Hoj
    Katana 1100 sedan -87
    Bra jobbat Viktor
    Vilken hoj kommer stötdämparna från? Dom ser ganska långa ut.

Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av katana83 Visa inlägg
    Bra jobbat Viktor
    Vilken hoj kommer stötdämparna från? Dom ser ganska långa ut.
    Tack och bock!

Dämparna är från ZRX1200 och ja, dom är långa. 365mm om jag inte minns helt galet.

The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    YZF-R7
    Jo, 365 mm är ett vanligt mått på ”moderna” japanska twindämparhojar. Vill minnas att väldigt många har det, förutom XJR som är 325 mm.

Det här kommer att bli bra, jag gillar alla våga vägra länkage och USD-gaffel projekt...

Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Hoj
    Kawasaki Z1000SX -2019
    Härligt projekt, det här måste jag följa.
    Jag har (pga nostalgi) lite koll på blocket efter GS1000E men de växer inte på träd precis. Kardan-modellen är ganska vanlig, men det är ju fel modell.
    Ska bli kul att se vad du får till, jag vill minnas att väghållningen var "något ostadig" när man pressade den lite. Men du har ju planerat in förstärkningar och lite uppdaterade fjädringskomponenter så det här kommer bli toppen, tror jag.

Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Jo, 365 mm är ett vanligt mått på ”moderna” japanska twindämparhojar. Vill minnas att väldigt många har det, förutom XJR som är 325 mm.

Det här kommer att bli bra, jag gillar alla våga vägra länkage och USD-gaffel projekt...
    Jo vill minnas det. Har för mig Hondas CB1300 också har / hade rätt långa bakdämpare.

Och visst är det något speciellt med dubbla bakstötar och konventionell gaffel.

Citat Ursprungligen postat av Anca Visa inlägg
    Härligt projekt, det här måste jag följa.
    Jag har (pga nostalgi) lite koll på blocket efter GS1000E men de växer inte på träd precis. Kardan-modellen är ganska vanlig, men det är ju fel modell.
    Ska bli kul att se vad du får till, jag vill minnas att väghållningen var "något ostadig" när man pressade den lite. Men du har ju planerat in förstärkningar och lite uppdaterade fjädringskomponenter så det här kommer bli toppen, tror jag.
    Jo jag fick söka ett litet tag innan denna dök upp helt plötsligt i början på Oktober härom året. Brukar mest vara kardanmodellerna som dyker upp. Åkte direkt efter ett 12 timmars nattskift ner till Söderhamn och köpte den. Drack en kaffetår och surrade lite grann sen körde jag hem igen, allt i totalt mörker och ösregn.

Ska bli kul att se för egen del också vart projektet kommer att landa. Man ser tyvärr inte jättemycket projekt på Suzuki GS1000 och ofta är det mer race-betonat stuk på dom man väl ser.

Väghållningen är som du säger lite sisådär men det ska nog kunna botas med lite fetare gaffel samt ordentligare sving men Suzuki är ändå inte värst. Original är det i alla fall en 37mm framgaffel, jag tror Honda CBX1000 med sin massiva sex-cylindriga motor bara har 35mm gaffel.

På tal om just väghållning och fjädring så var jag i garaget som hastigast igårkväll och lämnade av diverse skrot jag haft på jobbet. Tog en titt igen på stötdämparna bak och huruvida man ska göra med att flytta övre infästningen framåt något men märkte då att linjerna på ramen stämde skitbra överens om man bara låter över infästningen vara och svetsar på nya öron i svingen där man ser dom små öronen som ska hålla fast kedjeskydd och bromsslangen.

Lägger upp en bild eller två senare i eftermiddag.

Beställde förövrigt nya saker till svingen, lika bra att köpa nytt.

Namn:	diverse.png
Visningar:	55
Storlek:	47,6 KB
Id:	456897

Dyrt.

Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Var och fick däcket krängt på fälgen tidigare så tog en trip förbi garaget för att se om allt verkar stämma - det gjorde det!

Namn:	bakhjul 1.jpg
Visningar:	59
Storlek:	399,9 KB
Id:	456910

Namn:	bakhjul 3.jpg
Visningar:	52
Storlek:	375,5 KB
Id:	456911

Tycker det ser riktigt jäkla bra ut. Lagomt med luft under sadeln / runt däcket och linjerna ser bra ut. Inte ens originalbakskärmen stör mig speciellt mycket om jag ska vara ärlig. Väldigt nöjd.

Då återstår bara frågan om färgen på bakfälgen. Tanken när jag lackade dom guld var att ha dom på Moto Martin projektet som skulle ha mer kraftiga färger. Jag lutar mer åt svart eller antracitgrå till denna hoj. Nåja, ett tag kvar innan något sånt måste vara "bestämt".

Bara invänta beställningen av lager och distanser nu så det går att måtta in allt. Ska se om att svarva bussningar att sätta på övre stötdämparinfästningarna ikväll på jobbet om det finns tid över för lite hobbyjobb.

Med lem katana83s avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Hoj
    Katana 1100 sedan -87
    Håller med, ser bra ut.
    färgen på fälgarna var snygg tycker jag som sett IRL.
    Vad ska du ha för färg på karossen? Kör stripning på karossen i samma guld. Kanske även texten.
    Blir nog snyggast med en mörkare färg, blå eller svart tex.
    Senast redigerat av katana83 den 2020-11-02 klockan 19:20.

Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av katana83 Visa inlägg
    Håller med, ser bra ut.
    färgen på fälgarna var snygg tycker jag som sett IRL.
    Vad ska du ha för färg på karossen? Kör stripning på karossen i samma guld. Kanske även texten.
    Blir nog snyggast med en mörkare färg, blå eller svart tex.
    Jo precis, färgen är snygg men jag vet inte om den är vad jag är ute efter till denna. Vad gäller färgsättningen i övrigt är jag inte 100% ännu men det lutar åt röd / metallic röd. Mazda har en grymt fin som heter Soul Red Crystal på nya årsmodeller men även en röd metallic från runt 2010 som ser väldigt bra ut också. Vitt fält på sida av tank och kuts med svart stripe.

Får se vart det landar!

Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Det var ju enkelt det här med att bygga hoj. Skruva loss det gamla och skruva dit det nya.

Namn:	översikt 1.jpg
Visningar:	56
Storlek:	549,1 KB
Id:	456985

Namn:	framgaffel 1.jpg
Visningar:	45
Storlek:	537,5 KB
Id:	456986

Jag som är van att sitta och rita i flera timmar för att sen vänta dagar / veckor på kompisen som har fin fräs på jobbet känner för att stanna kvar nån eftermiddag på jobbet och göra gaffelkronor åt mig.

Med lem katana83s avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Hoj
    Katana 1100 sedan -87
    Det handlar om att köpa rätt delar

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ok, då var du ju redan en bit på vägen. Jag har 37, 39 och 41or från crosshojar för en tusing men dom är förstås inte färdigt bestyckade för klr.

Two stroke man
Vill du annonsera ovan? Klicka här