REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 60
  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Umeå
    Hoj
    S1000R-15
    Inlägg
    228
    Ett annat tips är att inte låta moppen stå och varmköras på tomgång. Tvåtaktare gillar inte riktigt det.

  2. #22
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 554
    Ja, det var det djävligaste jag någonsin sett vad gäller svart kolv. Inte ens diesel som körts med hög EGR slår den där.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  3. #23
    Medlem PerWes avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    BMW S1000RR HP4 Race -13
    Inlägg
    315
    2T oljan som används är den som av butiken rekommenderats som bra.
    Minns i skrivande stund inte vad den heter men den luktar jordgubb
    Obs inget skämt, den luktar faktiskt jordgubb.

    Ipone heter oljan
    Senast redigerat av PerWe den 2020-08-01 klockan 06:31.

  4. #24
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 222
    Om det inte har varit fel storlek på kolven så kan det bero på att cylindern har dragit in olja från transmissionen.

  5. #25
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 554
    Citat Ursprungligen postat av Sydney Visa inlägg
    Om det inte har varit fel storlek på kolven så kan det bero på att cylindern har dragit in olja från transmissionen.
    Den borde ha rykt ganska ordentligt då.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  6. #26
    Medlem PerWes avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    BMW S1000RR HP4 Race -13
    Inlägg
    315
    Har inte hunnit uppleva att den rykt, men om det skulle bero på transolja så kanske den är tom vid det här laget.

    Om det skulle vara pga detta, vad f-n är det då som är i olag?

  7. #27
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 222
    Citat Ursprungligen postat av PerWe Visa inlägg
    Har inte hunnit uppleva att den rykt, men om det skulle bero på transolja så kanske den är tom vid det här laget.

    Om det skulle vara pga detta, vad f-n är det då som är i olag?
    I så fall kan det vara en packbox som tätar mellan vevhus och transmission. Men det lutar kanske åt att det är fel storlek på kolven.

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 226
    Citat Ursprungligen postat av PerWe Visa inlägg
    Har inte hunnit uppleva att den rykt, men om det skulle bero på transolja så kanske den är tom vid det här laget.

    Om det skulle vara pga detta, vad f-n är det då som är i olag?
    Det är väl variator på peggan.. Och iPhone oljan är ingen Skitolja. O konstigt nog så luktar det något som liknar jordgubbe.

  9. #29
    Medlem PerWes avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    BMW S1000RR HP4 Race -13
    Inlägg
    315
    Jäpp, de e variator,

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 226
    Citat Ursprungligen postat av PerWe Visa inlägg
    Jäpp, de e variator,
    Då finns ingen olja att suga in från v-lådan bara frisk luft så då är det uteslutit.

  11. #31
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    1 270
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Då finns ingen olja att suga in från v-lådan bara frisk luft...
    Jag tycker inte att det ser ut som om den har sugit in frisk luft.

  12. #32
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    2 226
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Jag tycker inte att det ser ut som om den har sugit in frisk luft.
    Nä kanske inte men det finns ingen trasmitionsolja/v-låds olja som kan ha ställt till det.

    Det finns ju fall där ungdomar satt på helt fel pipor som e för korta då kan pipan skjuta in avgaser med returpulsen o jag har sett avgas avlagringar tillomed i transfer uppgångar men det är någon enstaka gång på hemma byggda pipor för extrema rpm typ 15-20000rpm
    Senast redigerat av moddlaren den 2020-08-02 klockan 06:23.

  13. #33
    Medlem PerWes avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    BMW S1000RR HP4 Race -13
    Inlägg
    315
    Utan att ha kollat trodde jag att det kanske fanns ngt litet ”utrymme” där lite olja behövs men variatorn sitter kanske direkt på vevaxeln, va bra isåfall, en orsak mindre att fundera på,
    Ska snart iväg till moppen å fixa på det nya å mäta det gamla.

  14. #34
    Medlem PerWes avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    BMW S1000RR HP4 Race -13
    Inlägg
    315
    Update:
    Efter montering av ny cylle/kolv startade moppen på en nanosekund.
    Har inte gjort några andra justeringar, hoppas på mer än 200mil .

    Uppmätning av de gamla grejorna får vänta tills imorgon då batteriet i skjutmåttet va slut, har bättre å mer mätutrustning på jobbet.

  15. #35
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    11 797
    Citat Ursprungligen postat av PerWe Visa inlägg
    Efter montering av ny cylle/kolv startade moppen på en nanosekund.
    Säg åt grabben att inte fis-köra framledes. Lär honom att vara ungdomligt ansvarslös, fullt ös eller parkera den.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  16. #36
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Vänersborg
    Hoj
    R1100S, XS400
    Inlägg
    2 688
    Ni skulle köpt en elmoppe istället. Bortkastade pengar att köpa en ny tvåtaktare.

  17. #37
    Medlem PerWes avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    BMW S1000RR HP4 Race -13
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Oj vad kolsvart kolven är jag har aldrig sett en kolv så sotigt långt ner. Blowby alla hästväg skulle jag säga har den där moppen gått bra någonsin? Man kan tro de satt i för liten kolv med för små kolvringar. Jag antar kolvringarna sitter fastsotade på kolven så testa ta loss en ring och kolla ringgapet med ringen i cylinderloppet. Om de måttet är ca 0,10-,25mm så är de rätt kolvringar. Mät även kolven vs cylinderborret de duger med skjutmått så vi får ett hum om kolven är för liten. Annan teori kan va att oljepumpen är uppställd max (om den är ställbar? Annars kan den ha hängt sig på max flöde den ger med full gas. Ser cylinder ok ut och hur ser topplocket ut i sotbild?
    Grejorna nu uppmätta:

    Cylindern = Ø39,95

    Kolvens diameter:
    Över översta ringen = Ø39,68
    Mellan ringarna = Ø39,69
    Under understa ringen = Ø39,8
    Mitt på kolven = Ø39,85
    Längst ner på kolven = Ø39,87
    Ska kolven vara "konisk" på detta sätt?
    Först trodde jag det var slitage men svarvränderna är kvar hela vägen från tillverkningen.


    Ringgapet:
    Förstod aldrig riktigt hur detta skulle kontrolleras, med en som jag förstod det en lös ring i cylinderloppet.
    Ringen är iaf större än cyllen, mätt på ringen utanför cyllen är den ca 41.1-41.7, vad ringgapet är vet jag inte.

    Edit:
    Nu när jag lärt hur man mäter gapet kan jag meddela att gapet är ~0.36-0.4
    Blad 0.35 går lätt igenom gapet och 0.4 liksom nyper fast.
    Senast redigerat av PerWe den 2020-08-03 klockan 08:23.
    2 år med cross på grus & lera var ej tillräckligt tillfredställande
    2019 blir det bana igen på för mig nya bandräparen S1000RR HP4 -13 i 100% rejsskrud

  18. #38
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Växjö
    Hoj
    VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
    Inlägg
    66
    Ringgapet kontrollerar du genom att stoppa i kolvringen lös i cylindern, använd kolven så att den sitter helt rakt i cylinderloppet. Sedan mäter du avståndet mellan ändarna med ett bladmått.

  19. #39
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Upplands Väsby
    Hoj
    1994 Suzuki GSX1100F
    Inlägg
    841
    Citat Ursprungligen postat av PerWe Visa inlägg
    Update:
    Efter montering av ny cylle/kolv startade moppen på en nanosekund.
    Har inte gjort några andra justeringar, hoppas på mer än 200mil .

    Uppmätning av de gamla grejorna får vänta tills imorgon då batteriet i skjutmåttet va slut, har bättre å mer mätutrustning på jobbet.
    Låter lite som ett tidigare inlägg här där det nämndes cylinder och kolv i "fransk mjukost". Men trevligt att se det verkar att ha löst sig

  20. #40
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    14 554
    Citat Ursprungligen postat av PerWe Visa inlägg
    Grejorna nu uppmätta:

    Cylindern = Ø39,95

    Kolvens diameter:
    Över översta ringen = Ø39,68
    Mellan ringarna = Ø39,69
    Under understa ringen = Ø39,8
    Mitt på kolven = Ø39,85
    Längst ner på kolven = Ø39,87
    Ska kolven vara "konisk" på detta sätt?
    Först trodde jag det var slitage men svarvränderna är kvar hela vägen från tillverkningen.


    Ringgapet:
    Förstod aldrig riktigt hur detta skulle kontrolleras, med en som jag förstod det en lös ring i cylinderloppet.
    Ringen är iaf större än cyllen, mätt på ringen utanför cyllen är den ca 41.1-41.7, vad ringgapet är vet jag inte.
    Ja, kolvar är både koniska och ovala för att kompensera för värmens fördelning i kolven.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Motospeed gjorde ett test förut mellan 630 o-ring och 530 icke o-ring, skillnaden var 6 hk.. //Tanken

Tanken
Vill du annonsera ovan? Klicka här