Covid-19 viktig information!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur går det egentligen med testning i Sverige?
Såg att man i UK hade 1.6M tester på väg in för att kunna mäta antikroppar, dvs ta reda på om någon redan hade haft smittan. Vid det här laget är det säkert väldigt många som redan haft smittan och tillfrisknat (eller aldrig haft symptom öht). Om dessa kunde få reda på detta OCH att de är "rena" så skulle de ju kunna gå ut i samhället igen och göra nytta.

De folk som har isolerat sig (med eller utan bekräftat test), hur länge skall dessa stanna hemma?
Folkhälsoinstitutet säger att man skall vänta i minst två dagar (!?). Jag har läst på andra ställen att man kan smitta så långt som 3 veckor efter tillfrisknande.

Tänk om en person med förkylning isolerat sig i tron att det var corona, isolerat sig för att vara på den säkra sidan. Skall den personen då sitta i upp till 3v hemma? Det är ju galet.

Vi behöver få ut tester, av alla slag, asap.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ett risktagande, men antagligen värt det, eftersom att när puckeln kommer så behövs all vårdpersonal, och de kommer bli smittade, så det kommer vara brist. En immun läkare kommer vara värd enormt mycket då.

Det var så han resonerade också "Jag är ung och frisk, och blir förmodligen inte speciellt sjuk, så gör jag bort det nu kan jag jobba sen, när kanske äldre doktorer blir sjuka och faller bort"

Ett klokt resonemang, vi kommer ju nästan alla att bli smittade förr eller senare, jag siktar på senare.
Även om hoppet att dom ska hinna ta fram ett verksamt vaccin är litet, så kanske vårdpersonalen har hunnit skaffa sig bättre erfarenhet om sjukdomen och vad som lindrar om ett år, vi har hunnit skaffa mer utrustning osv...

Bara man klarar sig över puckeln, för det är nog sämsta tiden att vara smittad
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hur går det egentligen med testning i Sverige?
Såg att man i UK hade 1.6M tester på väg in för att kunna mäta antikroppar, dvs ta reda på om någon redan hade haft smittan. Vid det här laget är det säkert väldigt många som redan haft smittan och tillfrisknat (eller aldrig haft symptom öht). Om dessa kunde få reda på detta OCH att de är "rena" så skulle de ju kunna gå ut i samhället igen och göra nytta.

De folk som har isolerat sig (med eller utan bekräftat test), hur länge skall dessa stanna hemma?
Folkhälsoinstitutet säger att man skall vänta i minst två dagar (!?). Jag har läst på andra ställen att man kan smitta så långt som 3 veckor efter tillfrisknande.

Tänk om en person med förkylning isolerat sig i tron att det var corona, isolerat sig för att vara på den säkra sidan. Skall den personen då sitta i upp till 3v hemma? Det är ju galet.

Vi behöver få ut tester, av alla slag, asap.

När det gäller tester av smittade lät det, enligt Ekot i morse, som att flaskhalsen var att det inte fanns tillräckligt med reagenser för testarna då detta var en bristvara.

När det gäller tester för immunitet finns det ju flera varianter som man nu håller på och utvärderar: https://www.gp.se/nyheter/göteborg/ny-coronaanalys-ger-hopp-om-immunitet-1.25926183
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Soldathumor kan man lita på:
https://sverigesradio.se/sida/artik...E7i_tU_4AteEQ8VepE0ZT3xOWLZ10ALuOrG8yZ93-gkzw

Soldater på A9 som smittats med Corona på övning i Norrbotten har satts i karantän på "Ångestholmen"
en ö i Luleälven (Heter egentligen Ängesholmen)
*Host* Jag har bott på Ängesholmen i 5 månader innan vi flyttade in till regementet. Det är inte så illa som det låter. Plus att kiosken uppe vid vägen sålde hembränt till värnpliktiga på den tiden.
Fanns till och med en bastu i officerarnas byggnad.

Edit: Bild som jag tagit därifrån. Rena rama sommaridyllen ju :D
Ängesholmen.jpg
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
*Host* Jag har bott på Ängesholmen i 5 månader innan vi flyttade in till regementet. Det är inte så illa som det låter. Plus att kiosken uppe vid vägen sålde hembränt till värnpliktiga på den tiden.
Fanns till och med en bastu i officerarnas byggnad.

Edit: Bild som jag tagit därifrån. Rena rama sommaridyllen ju :D
View attachment 453121

Vad jag har förstått är det inte like idylliskt där numera, Kiosken är nog stängd men bastun finns säkert kvar, hur kul det nu är om man är sjuk...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad jag har förstått är det inte like idylliskt där numera, Kiosken är nog stängd men bastun finns säkert kvar, hur kul det nu är om man är sjuk...
Kollade på Google maps och det är numera en lanthandel :tummenupp (De har säkert bytt ägare och säljer nog inte den heliga drycken längre)
Att bara ha bastu och sprit samt en djäkla massa tid över ser jag inte som ett problem.... Fast jag är ju finne iofs...
:glömdet
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Alla vet ju att bastu och hårtork upp i näsan är den enda tillförlitliga boten mot Corona! :mattias
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Källa?

Själv går jag efter den homeopatiska läran om att lika botar lika.

Har gjort en empirisk studie på detta, är en typo, bastu och hårdrock ska det vara. Efter några timmar är coronan slut, bara att klä på sig och dra till krogen för att leta ragg.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Åldersfördelning på de som är inskrivna på intensivvård i Sverige 26/3:
Covid_1.jpg

"Siffrorna visar åldersfördelningen bland inskrivna patienter och är således samma som i korten överst i artikeln men inte samma som antalet inskrivningar per dag - där en patient kan förekomma flera gånger."

Källa: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Uppenbart ett radikalfeministiskt virus vi har att göra med.
För ett relativt jämställt land som Sverige är det ändå en ganska udda fördelning.
Här röker väl kvinnorna mera än männen t.ex.
Övervikten torde iofs vara lite högre hos männen, men vad skiljer annars?
Är vi svagare kanske...?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För ett relativt jämställt land som Sverige är det ändå en ganska udda fördelning.
Här röker väl kvinnorna mera än männen t.ex.
Övervikten torde iofs vara lite högre hos männen, men vad skiljer annars?
Är vi svagare kanske...?

Östrogen, virus växer till sig långsammare om man har östrogen, det var IAF vad jag hörde
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top