Covid-19 viktig information!

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
I min länk nämnde dom inte B-celler men skrev om T-celler, som dom inte verkar veta hur länge man har kvar.

Dom som fick förra rundan av sars (som väl detta är en variant av) verkar ha kvar T-celler efter 17 år.

https://www.svd.se/ny-studie-t-celler-gav-immunitet-i-hela-17-ar

Bra nyheter om det nu kan översättas till covid-19. Men även där är vi nog väldigt långt ifrån någon form av flockimunitet. Sen gäller det väl att se till att vaccin triggar detta och inte bara antikroppar, men det ska dom göra i normalfallet.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Massa skriverier i media angående corona situationen i californien, man har i princip fått stänga ner hela delstaten på nytt.
7000 har dött av corona i californien som har en befolkning på 39 miljoner
5572 har dött av corona i sverige som har en befolkning på 10 miljoner.
Det är inte konstigt att resten av världen reagerar på hur den svenska regeringen har sprungit och gömt sig under pandemin.
Bristen på åtgärder/insatser är löjeväckande.

Fast på det hela taget börjar USA närma sig oss i döda/capita. Trots lockdown och att dom drabbades senare.

Sverige: 5500 döda på 10,3 miljoner. ~ 530 döda / miljon
USA: 138000 döda på 328 miljoner. ~ 420 döda / miljon

Vi "leder" fortfarande, men deras trend är värre just nu så frågan är hur länge.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast på det hela taget börjar USA närma sig oss i döda/capita. Trots lockdown och att dom drabbades senare.

Sverige: 5500 döda på 10,3 miljoner. ~ 530 döda / miljon
USA: 138000 döda på 328 miljoner. ~ 420 döda / miljon

Vi "leder" fortfarande, men deras trend är värre just nu så frågan är hur länge.

Jag skulle inte betta några pengar baserat på siffror rapporterade från Sverige under semestertider. I mitten på augusti tror jag man kan börja lita på rapporterade siffror igen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vi "leder" fortfarande, men deras trend är värre just nu så frågan är hur länge.

Sverige "ledning" kan förmodligen förklaras av https://lakartidningen.se/klinik-oc...overdodlighet-varen-2020-utifran-fodelseland/

Sammanfattning, citat: "HUVUDBUDSKAP
Överdödligheten under mars–maj 2020 jämfört med 2016–2019 bland medelålders (40–64 år) och äldre (>?65 år) personer födda i länder varifrån många nyligen invandrat som flyktingar var ca 220 procent.

Bland personer födda i Sverige, EU, Norden eller Nordamerika var överdödligheten bland äldre 19 procent och bland medelålders -1 procent.

Trångboddhet, flergenerationsboende och mindre möjligheter till social distansering i hemmiljö och arbetsmiljö är troliga bidragande orsaker.

En översyn av strategin mot covid-19 som också beaktar skilda förutsättningar för skydd mot smittspridning i befolkningen är nödvändig."
Slut citat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Lyssnar på Björn Olsen på Sommar, inget nytt halvvägs in men ändå värt att lyssna på, speciellt om man genomled Tengeles arroganta försvarstal i samma forum.

Att Björn Olsen kritiseras av Robert Aschberg i självaste Pravda måste vara finaste betyg man kan få.

b54d038f4b061ec7ec4f5e0627100317.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lyssnar på Björn Olsen på Sommar, inget nytt halvvägs in men ändå värt att lyssna på, speciellt om man genomled Tengeles arroganta försvarstal i samma forum.

Att Björn Olsen kritiseras av Robert Aschberg i självaste Pravda måste vara finaste betyg man kan få.

b54d038f4b061ec7ec4f5e0627100317.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Jag tycker mig nog uppleva en starkare sekterism runt Tegnell. De är ju den gruppen som vägrar lyssna på andra källor än FHM och Tegnell. De som är kritiska har ganska många och ofta internationella referenser.

Det är i alla fall min bild.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker mig nog uppleva en starkare sekterism runt Tegnell. De är ju den gruppen som vägrar lyssna på andra källor än FHM och Tegnell. De som är kritiska har ganska många och ofta internationella referenser.

Det är i alla fall min bild.
Självklart korrekt betraktelse av dig, exakt så är det.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vi såg ju en video från mars där den sydkoreanska experten tyckte det var konstigt att vi i väst sade att munskydd inte hjälper när de vet sedan tidigare att munskydd faktiskt begränsar smitta. Han trodde de sade så för att sjukvården behöver alla munskydd de kan få eftersom tillgången är relativt låg här jämfört mot i asien tex. Myndigheter, politiker och media ljuger iof ständigt för oss så det är väl inte så konstigt.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Sen alla små fotsoldater som försöker mer eller mindre mobba dom undrar varför myndigheter inte infört rekommendationer på munskydd är så jävla löjligt.

"Om ni nu vill ha munskydd på er, ha munskydd på er"

Ja men va fan, det är ju PRECIS som att tvätta händerna, hålla avstånd, hålla sig till max 50 pers och ha munskydd på flygplatser och flygplan... Munskydd ger BARA effekt om alla nyttjar det, "99%" av all effekt är borta om bara var tionde nyttjar dem.

Att särbehandla munskydd gentemot alla andra åtgärder är mer underligt än att ha implementerat det som en försiktighetsprincip i början också.

Men nu sitter vi här med snart 6000 döda och tidsfönstret för att åtgärder ska ge bra effekt är borta sedan länge...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är det någon som sett något officiellt resonemang till att Sverige tillåter resor till och från länder där smittan både är högst påtaglig och dessutom ökar? Vi tillåter ju resor till alla EU-länder, men Spanien, Italien, Belgien etc har ju betydligt fler som insjuknar nu. Är inte risken ganska stor att får se en upprepning av situationen i våras när folk tar med sig smittan hem från semestern, nu när vi faktisk har fått hyfsad kontroll på smittan här i Sverige (trots att folk beter som att smittan inte finns längre).
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har denna blivit postad?
https://eu.usatoday.com/story/news/...njury-months-after-recovery-study/5536249002/

Är inte speciellt rädd för att bli smittad i den mån att jag antagligen inte kommer att dö men att eventuellt få några osköna långvariga/kroniska komplikationer, kanske för resten av livet, låter värdelöst.

Inte sett just den innan, men en del andra artiklar som tar upp diverse inflammatoriska sidoeffekter som kan uppstå på olika ställen i kroppen även hos yngre som inte varit allvarligt sjuka och där de eventuellt skulle kunna bli kroniska.

Jag resonerar som att det är en sjukdom jag definitivt vill undvika, även om man skulle drabbas lindrigt i det akuta sjukdomsförloppet. Så verkar inte riktigt omgivningen resonera. Folk lever mer eller mindre som vanligt, man börjar ses som mer och mer konstig om man försöker tillämpa social distansering och det börjar förväntas av människor som arbetar hemifrån att vara mer på arbetsplatserna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Senaste statistiken från scb med tre veckors eftersläpning pålagd.

Dra inte för stora växlar på att den pekar uppåt, den beror än så länge helt och hållet på tidigare eftersläpning.
Vi får se vad som händer de närmaste veckorna.

EDIT:
Eftersläpningarna nu i semestertider är nog extra osäkra. Jag är tex inte säker på att juli verkligen har en underdödlighet som kurvan visar. Den kan mycket väl bli påfylld av senare när eftersläpningen försvinner.
 

Bifogat

  • Dead_14aug.png
    Dead_14aug.png
    51.3 KB · Visningar: 17
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top