Massiv ökning av antal sålda motorcyklar – och mopeder!

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Siffror som mc-handlarnas organisation just offentliggjorde avseende försäljning under januari månad. Jämför med förra året! Vad tror ni ökningen beror på?

:jisses

Motorcyklar totalt
Januari 2019: 208
Januari 2020: 395
+ 90 %

Mopeder
Januari 2019: 206
Januari 2020: 498
+ 142 %

Varav eldrivna mopeder
Januari 2019: 47
Januari 2020: 158
+ 236%
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2020-02-05 kl. 16.46.16.png
    Skärmavbild 2020-02-05 kl. 16.46.16.png
    1.2 MB · Visningar: 74

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kanske folk handlar innan nya utsläpps och eventuella skatteregler kommer och tar bort allt det roliga? Har ärligt talat ingen aning om varför men jäkligt gött är det! Mer hojar till folket! :yoparty:banana
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Folk med snöskoter är så jävla trött på den här skitvintern så dom sålt släden och köpt en hoj istället (så trött är inte jag, ÄN!)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Trängsel, mer tullar, mer miljözoner, färre parkeringsmöjligheter typ.
Kul att det blir fler tvåhjulers tycker jag.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Förr kunde man hitta siffror på hur många exemplar som har sålts av resp modell, men det var några år sen nu..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Motorcyklarna försvann när svenskarna fick råd åka bil till jobbet.
Motorcyklarna kommer tillbaka när svenskarna inte längre har råd åka bil till jobbet.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Det är ju fantastiska siffror. Det jag funderar på är vilka data som statistiken bygger på. Bygger detta på sålda hojar i handeln eller kan det möjligen vara så att statistiken bygger på hur många motorcyklar som generalagenterna köper in och som därmed även inkluderar en stor ökning av lagren för att minska effekten av importtullar?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Rent juridiskt finns de ju inom inom kategorin motorcykel en massa muppfordon med tre och fyra hjul, vissa som inte ens kräver motorcykelkörkort. Och i mopedkategorin finns det dieseldrivna fyrhjuliga bilar. Så det är svårt att veta vad som döljer sig bakom siffrorna.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Motorcyklarna försvann när svenskarna fick råd åka bil till jobbet.
Motorcyklarna kommer tillbaka när svenskarna inte längre har råd åka bil till jobbet.

Det är ju knappast billigare att köra hoj än bil per körd kilometer i dag. Hojarna har ofta högre bränsleförbrukning än bilar, och slitdelarna kostar mer (däck t.ex).
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Det är ju knappast billigare att köra hoj än bil per körd kilometer i dag. Hojarna har ofta högre bränsleförbrukning än bilar, och slitdelarna kostar mer (däck t.ex).


Åjo, enbart trängselskatten i Stockholm och Göteborg bör ju drastiskt göra bilistens plånbok rejält mycket tunnare. Och med tanke på att enbart Stockholms stad 2018 drog in 950 miljoner i parkeringsavgifter (vad kan det bli? 2-3000 per billist och år?) är det bilisten som fortsätter dra nitlotten ur trollkarlens hatt.

Hur som - kul om det äntligen vänder för mc:n! Men januari är ju en jäkla obskyr månad också att dra några slutsatser av...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det är ju knappast billigare att köra hoj än bil per körd kilometer i dag. Hojarna har ofta högre bränsleförbrukning än bilar, och slitdelarna kostar mer (däck t.ex).

En R1 kanske drar mer än en Aygo, men blir ju en orättvis jämförelse.
Jämför du istället en R1 med typ en Ferrari så är den väldigt billig att köra.
En liten pendlarskoter på 150cc drar väl typ 2dl per mil och kostar nästan inget i service.

Så en hoj är alltid billigare än en bil med liknande prestanda
 

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
En liten pendlarskoter på 150cc drar väl typ 2dl per mil...
Har just en sådan och den drar faktiskt mer än man skulle kunna tro: 0,3 l / mil. Förvisso lägre än alla bilar med förbränningsmotor och övriga driftkostnader är väldigt låga.
 

Otech

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2020
Ort
Lerum
Hoj
2007 Kawasaki Vulcan 1600 Mean Streak
Kan det milda vädret ha nån effekt? Nu är jag nykläckt knutte så jag har inte inte rätt utrustning än men med ett anpassat ställ för att köra i +5 och förberedelse hade jag kunnat köra mc utan större ansträngning hela hösten/vintern. Kan tänka mig att många bilpendlare med mc kort fått en knuff att gå över till mc när säsongen iaf för pendlare har ökat från 6-8mån till 10-12 mån (I år iaf) I samma takt som köerna för bilister blir värre och värre. För mig var trafikproblem och tullar de sista 30% jag behövde för att få tummen ur och faktiskt ta kortet. (60% var för att det är så kul och 10% var för att hojåkare är så förbannat trevliga! :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Folk med snöskoter är så jävla trött på den här skitvintern så dom sålt släden och köpt en hoj istället (så trött är inte jag, ÄN!)

Du talar som en äkta Stockholmare, dom brukar tro att resten av landet alltid har samma väder som dom själva...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med anledning av tråden blev jag nyfiken och kollade igenom körkortsstatistiken för genomförda kör- och teoriprov för MC. De ökar också. Så jag får nog luta mig åt att TS Vanvans kan ha rätt. Kanske är det -efter några års svacka- en mc-boom på gång igen. När de krångligare körkorsreglerna infördes för många år sedan dippade ju statistiken.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top