Luftströmmning/flöde - insug och evakuering av varmluft?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Du bör regga dig på rejsa.nu och lägga upp en biltråd och ställa dessa relevanta frågor där :tummenupp:hej
Det finns en hel kunskap om bilar, aerodynamik, chassi, väghållning, etc där.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Själv kör jag med en 70 gradare istället för 95 i min LT1'a V8. 25 grader kallare väldigt enkelt och termostat-inställning ändrad med Hypertech som även stiffar upp 4L60E-lådan lite.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Själv kör jag med en 70 gradare istället för 95 i min LT1'a V8. 25 grader kallare väldigt enkelt och termostat-inställning ändrad med Hypertech som även stiffar upp 4L60E-lådan lite.

- Det där förstod jag inte, så det var säkert på en mycket hög teknisk nivå :rolleyes:
Vad är en "70-gradare"?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Termostatens gradtal. Kallare motor ger mer effekt - om den är mappad för det. Det negativa skrev jag om tidigare. Men lixom, mer effekt utan att dra mer soppa är inte möjligt - annat än om du blueprint'ar motorn och kör med "rapsolja" 0w10 motorolja.

synthetic-racing-only-sae-0w-10-motor-oil-.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Från vilka vägar värms insuget? Finns det kanske redan kanaler så att det förvärms med kylarvatten? Det passerar ganska mycket kall luft genom ett insugsrör så det låter konstigt att man inte kan hålla handen på det.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Från vilka vägar värms insuget? Finns det kanske redan kanaler så att det förvärms med kylarvatten? Det passerar ganska mycket kall luft genom ett insugsrör så det låter konstigt att man inte kan hålla handen på det.

- Insugskåpan värms av motorn, eftersom det bara är en tunn packning mellan. Det är en anledning till varför insuget blir så mycket svalare bara av en sån här spacer:
intake manifold spacer.JPG
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
- Insugskåpan värms av motorn, eftersom det bara är en tunn packning mellan. Det är en anledning till varför insuget blir så mycket svalare bara av en sån här spacer:
View attachment 452355

Fiberbrickor under muttrarna så slipper du värmeledning via skruvarna kanske. Kräver iofs att det är någorlunda gott om skruvar också för det blir ju lite mindre stumt monterat.

Gissar att avgasrören sitter rakt under insuget så någon slags värmeskydd därimellan? Eller kanske linda grenröret?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Fiberbrickor under muttrarna så slipper du värmeledning via skruvarna kanske. Kräver iofs att det är någorlunda gott om skruvar också för det blir ju lite mindre stumt monterat.

Gissar att avgasrören sitter rakt under insuget så någon slags värmeskydd därimellan? Eller kanske linda grenröret?

- Värmeisolering ska jag också få till ja, även runt själva insugskåpan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Häll på en hink is innan du åker, eller förkyl burken med kolsyresläckaren.

Allvarligt talat tror jag inte det finns någon märkbar effekt att hämta.

Det rusar genom så stor mängd luft varje sekund att värmeöverföringen mellan aluminium och insugsluft måste vara nära noll, om du får lika mycket luft att rusa på utsidan av insuget (vilket blir svårt) kommer det att kyla lika mycket som luften på insidan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Häll på en hink is innan du åker, eller förkyl burken med kolsyresläckaren.

Allvarligt talat tror jag inte det finns någon märkbar effekt att hämta.

Det rusar genom så stor mängd luft varje sekund att värmeöverföringen mellan aluminium och insugsluft måste vara nära noll, om du får lika mycket luft att rusa på utsidan av insuget (vilket blir svårt) kommer det att kyla lika mycket som luften på insidan.

Det rusar in stora mängder kall luft som kyls av undertrycket och trots det är insuget så varmt att man inte kan hålla handeln på det.

Helt idealt låter det ju inte.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Häll på en hink is innan du åker, eller förkyl burken med kolsyresläckaren.

Allvarligt talat tror jag inte det finns någon märkbar effekt att hämta.

Det rusar genom så stor mängd luft varje sekund att värmeöverföringen mellan aluminium och insugsluft måste vara nära noll, om du får lika mycket luft att rusa på utsidan av insuget (vilket blir svårt) kommer det att kyla lika mycket som luften på insidan.

- Det handlar inte om mycket effekt med en insats för sig, men många floder små...
Det verkar handla om 1 hk/5 graders lägre insugsluft på ett ungefär.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle börja med att MÄTA temperaturer.

Att mäta är att veta.

"enligt uppgift så varm att man inte kan hålla handen på den" kan för någon betyda 35 grader medans en annan person lätt håller handen en stund på något som är 60 grader.

Såvida det inte är kylflänsar inåt i insugningsburken lär inte mycket värme hinna överföras till luften
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle börja med att MÄTA temperaturer.

Att mäta är att veta.

"enligt uppgift så varm att man inte kan hålla handen på den" kan för någon betyda 35 grader medans en annan person lätt håller handen en stund på något som är 60 grader.

Såvida det inte är kylflänsar inåt i insugningsburken lär inte mycket värme hinna överföras till luften

Att man inte kan hålla kvar handen brukar Det brukar betyda att man ligger över 55 grader. Givetvis varierar det men några 35 grader handlar det aldrig om.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att man inte kan hålla kvar handen brukar Det brukar betyda att man ligger över 55 grader. Givetvis varierar det men några 35 grader handlar det aldrig om.

Jag känner människor som inte kan hålla i en kaffemugg med varmt kaffe som jag sörplar i mig, det är högst individuellt.

Sen att dom också säkerligen skulle kunna hålla i den utan att få brännskador är en annan sak, dom upplever det "för varmt"
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag skulle börja med att MÄTA temperaturer.

Att mäta är att veta.

"enligt uppgift så varm att man inte kan hålla handen på den" kan för någon betyda 35 grader medans en annan person lätt håller handen en stund på något som är 60 grader.

Såvida det inte är kylflänsar inåt i insugningsburken lär inte mycket värme hinna överföras till luften

- Mätningar har gjorts i den här tråden https://www.gencoupe.com/threads/what-you-need-to-know-about-intakes.504658/
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag känner människor som inte kan hålla i en kaffemugg med varmt kaffe som jag sörplar i mig, det är högst individuellt.

Sen att dom också säkerligen skulle kunna hålla i den utan att få brännskador är en annan sak, dom upplever det "för varmt"

- Jag kan ta upp ett ägg ur kokande kastrull med handen iallfall :banana
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och den kaffekoppen tror du ligger på 35 grader?

Det spelar ingen roll, poängen var att personer upplever "kan inte hålla handen på" temperaturer väldigt olika, och att det är ett värdelöst mätvärde att utgå ifrån i den här (och alla andra) diskutionen.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top