Sverige idag..

Raderad medlem 51742

Guest
https://www.instagram.com/p/B8YJWOphx1i/

Se och begrunda.
Detta filmklipp summerar med stor sannolikhet hur vi kommer minnas den svenska samhällsutvecklingen och den politiska bilden av "Sverige 2020"...
Och såväl i framtiden som nu, och förr, så kommer det finnas små enklaver av människor som skriker "så har det alltid varit" utan att förstå vilken jävligt usel attityd det är och vilken lam inställning gentemot dagens och morgondagens problem och kriminalitet det innebär.

Pontus Persson summerar en tanke väl:
"Hade detta varit vita svenskar som pissat svarta invandrare i munnen – endast för att de är svarta – då hade det kallats för ett raskrig och rasistiska attacker av media.

Nu är det bara vanliga rånare som tydligen gillar att pissa svenskar i munnen.
"

Tas detta upp av MSM nu? Njaoo, det finns någon artikel va?
Hade rapporteringen kring dessa fall varit lika ljummen om rollerna var omvända? Inte. En. Chans.
Inte. En. Jävla. Chans.

Just det här har väl iofs varit uppe i flera medier, bland annat Nyhetsmorgon, Expressen och Aftonbladet.
https://www.expressen.se/nyheter/spottar-rispar-med-kniv-och-urinerar-i-offrets-mun/

Fast denna typen av brott är fortfarande något fullständigt vidrigt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
https://www.instagram.com/p/B8YJWOphx1i/

Se och begrunda.
Detta filmklipp summerar med stor sannolikhet hur vi kommer minnas den svenska samhällsutvecklingen och den politiska bilden av "Sverige 2020"...
Och såväl i framtiden som nu, och förr, så kommer det finnas små enklaver av människor som skriker "så har det alltid varit" utan att förstå vilken jävligt usel attityd det är och vilken lam inställning gentemot dagens och morgondagens problem och kriminalitet det innebär.

Pontus Persson summerar en tanke väl:
"Hade detta varit vita svenskar som pissat svarta invandrare i munnen – endast för att de är svarta – då hade det kallats för ett raskrig och rasistiska attacker av media.

Nu är det bara vanliga rånare som tydligen gillar att pissa svenskar i munnen.
"

Tas detta upp av MSM nu? Njaoo, det finns någon artikel va?
Hade rapporteringen kring dessa fall varit lika ljummen om rollerna var omvända? Inte. En. Chans.
Inte. En. Jävla. Chans.
Orkar inte kolla och det är dåligt för debatten i forumet att visa sådana länkar eftersom vi mitt framför oss har folket som möjliggjort detta barbari

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag är av ståndpunkten att en människa inte skall kunna avhumaniseras, någonsin.

Citat: "Most Americans agree with her. Nearly two-thirds of respondents in a March 2018 poll by HuffPost and YouGov said that former felons should have the right to vote. Voters and lawmakers across the country have begun to roll back the laws and procedures that, according to the Sentencing Project, kept an estimated 6.1 million citizens from the ballot box in the 2016 presidential election."

Källa: https://www.nytimes.com/2019/04/11/opinion/voting-prisoners-felon-disenfranchisement.html
Jag har inte begärt att någon skall avhumaniseras, vad det nu betyder, och varför indragen är en större inskränkning än att bli inlåst.
Däremot är det rimligt att grova brottslingar, åtminstone inte tillfälligt, har något med lagstiftningen att göra.
Men vi verkar tycka annorlunda och det är helt i sin ordning.
Har du varit i fängelse förresten?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om jag spånar vidare lite kring problematiken med unga gängbrottslingar tänker jag att man också måste kunna komma till rätta med just gängproblematiken på ett bättre sätt.

Det bör övervägas om även ett lindrigare brott skulle kunna ses som betydligt allvarligare om det sker i ett sammanhang av ett gäng som man vet ägnar sig åt kriminalitet.

Visserligen kan det finnas en problematik med att ha nolltolerans och hårda straff direkt i just de sammanhangen eftersom det skulle kunna leda till att personer som man faktiskt skulle kunna få att byta bana istället ser att de inte har något annat val än att fortsätta den kriminella banan.

Men om man kombinerar det med att man har tre chanser och kanske även det förslag som togs upp tidigare i tråden ang. möjligheten att flytta på vederbörande till samhällstjänst eller liknande på annan ort så skulle det kunna bli intressant.

Vid första brottet så skall samhället tydligt och omedelbart visa att personen har gått över gränsen, men samtidigt erbjuda en alternativ väg som är mer attraktiv än fortsatt brottslighet, via avhopparverksamhet eller liknande. Är det någon gång som samhället har chansen att få personen på bättre tankar så är det nu, innan det gått för långt och är för sent. För minderåriga är det nu som skola, socialtjänst m.fl. måste sätta in krutet och samarbeta. Samtidigt måste man ställa krav och vara väldigt tydlig med förväntningarna, liksom vad konsekvenserna blir om personen fortsätter på den brottsliga banan, inte minst gentemot föräldrarna (för minderåriga). Om föräldrarna inte medverkar dras bidrag m.m. in.

Vid andra brottet så flyttas personen till en helt annan miljö, förses med fotboja och får ägna sig åt samhällstjänst. Omyndiga personer placeras i en familj långt hemifrån där de får goda förutsättningar till en bra uppväxt med bra förebilder.

Vid tredje brottet är förtroendet förbrukat och då gäller utvisning, om personen inte är svensk medborgare.

Är personen myndig och begår ett allvarligare brott som ger fängelsestraff är förtroendet förbrukat redan vid första brottet.
Ja, det är ju bara det att endast SD erkänner, ser och har som ambition att göra något åt eländet.
Det är märkligt hur alla andra partier gett upp. Undrar varför.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Om jag spånar vidare lite kring problematiken med unga gängbrottslingar tänker jag att man också måste kunna komma till rätta med just gängproblematiken på ett bättre sätt.

Det bör övervägas om även ett lindrigare brott skulle kunna ses som betydligt allvarligare om det sker i ett sammanhang av ett gäng som man vet ägnar sig åt kriminalitet.

Visserligen kan det finnas en problematik med att ha nolltolerans och hårda straff direkt i just de sammanhangen eftersom det skulle kunna leda till att personer som man faktiskt skulle kunna få att byta bana istället ser att de inte har något annat val än att fortsätta den kriminella banan.

Men om man kombinerar det med att man har tre chanser och kanske även det förslag som togs upp tidigare i tråden ang. möjligheten att flytta på vederbörande till samhällstjänst eller liknande på annan ort så skulle det kunna bli intressant.

Vid första brottet så skall samhället tydligt och omedelbart visa att personen har gått över gränsen, men samtidigt erbjuda en alternativ väg som är mer attraktiv än fortsatt brottslighet, via avhopparverksamhet eller liknande. Är det någon gång som samhället har chansen att få personen på bättre tankar så är det nu, innan det gått för långt och är för sent. För minderåriga är det nu som skola, socialtjänst m.fl. måste sätta in krutet och samarbeta. Samtidigt måste man ställa krav och vara väldigt tydlig med förväntningarna, liksom vad konsekvenserna blir om personen fortsätter på den brottsliga banan, inte minst gentemot föräldrarna (för minderåriga). Om föräldrarna inte medverkar dras bidrag m.m. in.

Vid andra brottet så flyttas personen till en helt annan miljö, förses med fotboja och får ägna sig åt samhällstjänst. Omyndiga personer placeras i en familj långt hemifrån där de får goda förutsättningar till en bra uppväxt med bra förebilder.

Vid tredje brottet är förtroendet förbrukat och då gäller utvisning, om personen inte är svensk medborgare.

Är personen myndig och begår ett allvarligare brott som ger fängelsestraff är förtroendet förbrukat redan vid första brottet.

Det låter som en kombination utan Three strikes-lagarna och Broken Windows-modellen, även kallad New York-modellen eller Nolltolerans här i Sverige :tummenupp

I nuläget verkar inte ens 200 eller t.o.m. 300 tidigare brott har någon betydelse :4skrika
Generellt skulle jag säga att det är ett gigantiskt problem i Sverige - vi är alla okej med att beter man sig bra så får man inga speciella konsekvenser, problemet är att när idioter beter sig illa så får deras handlingar inte heller några konsekvenser, alt. väldigt svagt negativa konsekvenser, så risken att åka dit är värt brottets eventuella belöning.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, det är ju bara det att endast SD erkänner, ser och har som ambition att göra något åt eländet.
Det är märkligt hur alla andra partier gett upp. Undrar varför.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Har skrivit en mängd långa inlägg i div trådar om det, men det korta svaret är väl att de är så upptagna med det spelteoretiska maktspelet och så ängsliga över vad andra partier skall tycka om de byter fot i en fråga att det bara produceras varmluft istället för att få något uträttat.

Jag tror inte det borde vara några oöverstigliga hinder att kunna få en majoritet i Sveriges riksdag kring liknande förslag som jag tog upp. Med tiden kommer det att komma, frågan är bara hur lång tid. Om politikerna bara kunde släppa prestigen och börja samarbeta/förhandla för att hitta konkreta lösningar så tror jag det finns pusselbitar från flera partier som skulle kunna läggas samman och få acceptans. Det gäller att se till de konkreta förslagen och inte vem som kommer med dem.

Även om dynamiken i riksdagen har börjat ändras på senare tid i det avseendet, så tror jag det behöver bli avsevärt värre, innan politikerna börjar fattar vad som är deras jobb.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har inte begärt att någon skall avhumaniseras, vad det nu betyder, och varför indragen är en större inskränkning än att bli inlåst.
Däremot är det rimligt att grova brottslingar, åtminstone inte tillfälligt, har något med lagstiftningen att göra.
Men vi verkar tycka annorlunda och det är helt i sin ordning.
Har du varit i fängelse förresten?

Vad avhumanisering betyder får du försöka komma underfund med på egen hand. Du noterade heller inte min fetning av texten "former felons". Nej, jag har inte varit i fängelse, närmast lite involverad i Traiskirchen och dess flyktingars öden. Närmsta kontakt med polis är förhör angående misstänkt utpressning pga av min Tor Exit Node (inne på sjunde året) då jag fick utbilda kling och klang lite i hur det fungerar. Som du kanske noterat hade jag 112-kontakt för två veckor sedan när grannen (somalisk medborgare med register) blev "gästad" av sina två "kompisar" utan nyckel. Vad jag tycker om de tre stolpskotten kan du nog lista ut själv. Deras assimilering in i det svenska samhället har inte heller här gått som på snöre. Vad man skall göra med dem - var CFr inne på något lämpligare än nuvarande dalt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vad avhumanisering betyder får du försöka komma underfund med på egen hand.

- Att grovt kriminella ska fråntas samhällsrättigheter är självklart, anser jag. De har själva valt att skita i samhällets kodex, och därmed sagt upp sitt medlemsskap. Inte fan vill jag att brottslingar ska påverka mitt lands framtida styre. (även om det ibland verkar som de redan sitter där..)
"Avhumaniseringen" sker av kriminella gentemot sina offer med våldet de utövar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag säger inte att jag är för/emot eller håller med/mot någon i denna argumentation men jag förstår inte riktigt VARFÖR det är avhumaniserande att bli fråntagen sin rösträtt i det scenario som diskuteras.

Blir man humaniserad då/om man får tillbaka rösträtten?
Är det en mänsklig rättighet att få rösta? Varför/varför inte?
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu vet jag inte...men är rösta eller inte ett så särdeles signifikant problem med interner? Tänker att de nog inte är så intresserade av samhället i övrigt så att ta bort rösträtten näppeligen upplevs som nån direkt inskränkning. :gnissla
Är väl inte de som annars besöker vallokaler i möjligaste mån även i fritt tillstånd.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
jag förstår inte riktigt VARFÖR det är avhumaniserande att bli fråntagen sin rösträtt i det scenario som diskuteras.

Berätta varför man bör förvägras rösträtt efter avtjänat straff? Vilka "straff" skall rendera i den åtgärden? Det var ett av två scenarion. Det andra att förvägras rösträtt när man är fängslad. Båda är en halkig väg att gå.

Det är så sent som 1989 alla svenska medborgare över 18 fick rösträtt då omyndigförklaring avskaffades.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Berätta varför man bör förvägras rösträtt efter avtjänat straff? Vilka "straff" skall rendera i den åtgärden? Det var ett av två scenarion. Det andra att förvägras rösträtt när man är fängslad. Båda är en halkig väg att gå.

Det är så sent som 1989 alla svenska medborgare över 18 fick rösträtt då omyndigförklaring avskaffades.

Tror ni pratar förbi varann? Zoda verkar prata om under tiden för internering.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Berätta varför man bör förvägras rösträtt efter avtjänat straff? Vilka "straff" skall rendera i den åtgärden? Det var ett av två scenarion. Det andra att förvägras rösträtt när man är fängslad. Båda är en halkig väg att gå.

Det är så sent som 1989 alla svenska medborgare över 18 fick rösträtt då omyndigförklaring avskaffades.

Jag var tydlig med att jag inte tagit ställning i frågan, varken för eller emot. Således säger jag inte att man bör det.

Ja jag vet att du tycker det och jag säger inte emot. Men varför tycker du det?

Men de som tycker det har ju en massa argument. Tex att man iom brottet skadat samhället och därför inte ska ha möjlighet att påverka hur samhället ter sig.

Är alla under 18 år avhumaniserade?
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag säger inte att jag är för/emot eller håller med/mot någon i denna argumentation men jag förstår inte riktigt VARFÖR det är avhumaniserande att bli fråntagen sin rösträtt i det scenario som diskuteras.

Blir man humaniserad då/om man får tillbaka rösträtten?
Är det en mänsklig rättighet att få rösta? Varför/varför inte?

Jag skulle tro att EN anledning till att det oftast anses rätt att en person som dömts till fängelse (både under och efter straffet) skall ha rätt att rösta har att göra med humanismen och de mänskliga rättigheterna som framträdande delar i vår västerländska idétradition.

Sedan finns det ju olika tolkningar även inom västerländska demokratier - en del inskränker ju t ex rösträtten för dömda brottslingar, där fängelsestraffet är över en viss längd osv. Detta gäller bl.a. USA och UK. I t ex Tyskland kan domstolar tydligen specifikt utdöma begränsning i rösträtt för vissa typer av brott som förräderi och liknande.

Ett annat argument som bör ha stor betydelse när man förespråkar att även de som sitter i fängelse skall få rösta har inte primärt med humanism att göra. Det handlar mer om att skapa en grundläggande skyddsmekanism för demokratin. Man vill motverka möjligheten att en korrupt regim stiftar lagar som gör det möjligt att spärra in sina meningsmotståndare och som därmed förhindrar motståndarna att ta över makten i allmänna val.

För egen del är jag lite kluven i frågan, men skulle egentligen inte ha något emot att personer som sitter i fängelse inte har rätt att rösta, med ett liknande system som i en del andra västerländska demokratier. Det bör då utformas på ett sätt så att man fortfarande kan ha kvar den demokratiska skyddsmekanismen jag tar upp ovan, kanske genom att det inte gäller alla typer av brott och att detta regleras i grundlagen. Sedan är det knappast en fråga av större betydelse, annat än principiellt, då våra fängelser ändå inte har så stor kapacitet att det röstantal vi talar om påverkar mer än på marginalen.

En viktigare fråga att arbeta med (och i synnerhet som ett alternativ till att begränsa rösträtten efter avtjänat straff, vilket jag inte alls tror på) är väl då istället att skärpa kraven för att få svenskt medborgarskap (och därmed rösträtt) från första början och att se till att kriminella utan svenskt medborgarskap utvisas i högre grad än idag.
 
Last edited by a moderator:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Svensk mjukost som är fullständigt obegriplig för varje människa vid sina sinnens fulla bruk:

Mikael Ribbenvik, generaldirektör på Migrationsverket:
"Trots utvisningsbeslut blir de ofta kvar i landet på ungefär samma villkor som alla andra i samhället."
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag hittade ett gammalt Facebookinlägg där jag hade funderat lite över tillståndet i landet.
Dubbla måttstockar
Det vore en lögn att påstå att jag håller med alla mina Facebookvänner i allt de skriver, men de flesta har ändå någonting som gör att jag inte bara tar bort dem från listan. Under de senaste åren har det främst varit invandringspolitik av populistisk typ som sticker i mina ögon. Att invandring av olika slag kan skapa problem är inget nytt och kan ha många orsaker. Inte sällan misstänker jag att det är bristande förståelse för varandra som är den huvudsakliga roten.

Vem som myntade begreppet mustaschbarn för att misskreditera de unga män som kommer hit har jag ingen aning om, men när gränsen för att kallas barn går vid 18 års ålder är inte jag förvånad om de har ansiktsbehåring. Jag själv var 14 när jag behövde justera fjunen på överläppen första gången. Är man då mellan 14 och 18 år är man att betrakta som barn i asyllagstiftningens mening, med eller utan mustasch. Ensamkommande är de som inte kommer i sällskap med någon av sina föräldrar vilket är ganska vanligt förekommande eftersom ynglingar kan ta någorlunda hand om sig själva. Det förekommer att familjer skickar iväg en son för att få honom att hitta en plats i en säkrare del av världen och göra det möjligt för resten av familjen att komma senare. Att sönerna inte väljer att själva ta sig iväg utan följer familjens beslut kan också hända.

I många kulturer anses inte män kunna våldtas utan det är något som bara kan drabba kvinnor. Om det händer en kvinna kan hon anses vanärad och vara en skam för familjen. Det är en anledning att man inte skickar sina döttrar för att få anhöriga med sig i efterhand. Kvinnor anses i somliga fall vara något för män att styra och även det ger en lägre andel flyende kvinnor. Här kommer jag in på detta med barnäktenskap som uppmärksammats nyligen. Även här är man barn tills man fyllt 18 år och nu förfäras samma människor som pratade om mustaschbarn över att de jämnåriga flickorna är gifta. När jag gick i skolan ansågs flickor mogna före pojkar och jag har svårt att tro att det ändrats. Det gör inte att jag tycker det är vettigt att flickor gifter sig före 18, men jag påstår inte heller att pojkarna är mogna att göra korrekta konsekvensanalyser av sitt beteende.

När nu ungdomarna kommer till vårt vackra land får de lämna in en asylansökan och vänta. Tyvärr är väntan extremt lång och då myndigheter i alla länder inte har för vana att förse flyende med utresedokument är det ofta svårt att vara helt rak i alla besked de kommande får. Att man som ung man blir irriterad över att inget händer och att man hör rykten om ändrade regler borde inte förvåna någon. Frustrationen bör förstås inte leda till våldsamheter, men tror man att någon i den situationen kan hålla huvudet kallt i alla lägen så är man ingen vidare människokännare.

Hur det är med brottsligheten hos de asylsökande är svårt att veta, men vissa gnäller över skribenter i dags- och kvällspressen och menar att de far med osanning för att i nästa läge hänvisa till nätpublikationer som sällan har ansvariga utgivare och ståtar med vem som finns bakom texterna eller vilka syften som finns till det de publicerar med ”sanningen” eller ”vakna” som rubrik. När statistiken inte stämmer med de förutfattade meningarna är statistiken felaktig. Statistik är vad den är och innehåller givetvis felkällor, men oftast hänvisar man till varifrån siffrorna kommer. I Sverige kan man till exempel bli lagförd för att ha våldfört sig på sin fru och dömas för flera fall mot samma person. Det kan vara värt att tänka på när man jämför med länder som har annan lagstiftning.

En annan sak som brukar påstås är att det är billigare att hjälpa folk i närområdet än när de tagit sig hit. I sak stämmer det, men det är inte bara att flytta utgifterna till ett annat konto för att det ska fungera. Dessutom verkar tanken att spärra gränsen till Europa rent fysiskt medföra att massvis av människor försöker ta sig förbi spärrarna på mer eller mindre lämpliga sätt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag hittade ett gammalt Facebookinlägg där jag hade funderat lite över tillståndet i landet.
Dubbla måttstockar
Det vore en lögn att påstå att jag håller med alla mina Facebookvänner i allt de skriver, men de flesta har ändå någonting som gör att jag inte bara tar bort dem från listan. Under de senaste åren har det främst varit invandringspolitik av populistisk typ som sticker i mina ögon. Att invandring av olika slag kan skapa problem är inget nytt och kan ha många orsaker. Inte sällan misstänker jag att det är bristande förståelse för varandra som är den huvudsakliga roten.

Vem som myntade begreppet mustaschbarn för att misskreditera de unga män som kommer hit har jag ingen aning om, men när gränsen för att kallas barn går vid 18 års ålder är inte jag förvånad om de har ansiktsbehåring. Jag själv var 14 när jag behövde justera fjunen på överläppen första gången. Är man då mellan 14 och 18 år är man att betrakta som barn i asyllagstiftningens mening, med eller utan mustasch. Ensamkommande är de som inte kommer i sällskap med någon av sina föräldrar vilket är ganska vanligt förekommande eftersom ynglingar kan ta någorlunda hand om sig själva. Det förekommer att familjer skickar iväg en son för att få honom att hitta en plats i en säkrare del av världen och göra det möjligt för resten av familjen att komma senare. Att sönerna inte väljer att själva ta sig iväg utan följer familjens beslut kan också hända.

I många kulturer anses inte män kunna våldtas utan det är något som bara kan drabba kvinnor. Om det händer en kvinna kan hon anses vanärad och vara en skam för familjen. Det är en anledning att man inte skickar sina döttrar för att få anhöriga med sig i efterhand. Kvinnor anses i somliga fall vara något för män att styra och även det ger en lägre andel flyende kvinnor. Här kommer jag in på detta med barnäktenskap som uppmärksammats nyligen. Även här är man barn tills man fyllt 18 år och nu förfäras samma människor som pratade om mustaschbarn över att de jämnåriga flickorna är gifta. När jag gick i skolan ansågs flickor mogna före pojkar och jag har svårt att tro att det ändrats. Det gör inte att jag tycker det är vettigt att flickor gifter sig före 18, men jag påstår inte heller att pojkarna är mogna att göra korrekta konsekvensanalyser av sitt beteende.

När nu ungdomarna kommer till vårt vackra land får de lämna in en asylansökan och vänta. Tyvärr är väntan extremt lång och då myndigheter i alla länder inte har för vana att förse flyende med utresedokument är det ofta svårt att vara helt rak i alla besked de kommande får. Att man som ung man blir irriterad över att inget händer och att man hör rykten om ändrade regler borde inte förvåna någon. Frustrationen bör förstås inte leda till våldsamheter, men tror man att någon i den situationen kan hålla huvudet kallt i alla lägen så är man ingen vidare människokännare.

Hur det är med brottsligheten hos de asylsökande är svårt att veta, men vissa gnäller över skribenter i dags- och kvällspressen och menar att de far med osanning för att i nästa läge hänvisa till nätpublikationer som sällan har ansvariga utgivare och ståtar med vem som finns bakom texterna eller vilka syften som finns till det de publicerar med ”sanningen” eller ”vakna” som rubrik. När statistiken inte stämmer med de förutfattade meningarna är statistiken felaktig. Statistik är vad den är och innehåller givetvis felkällor, men oftast hänvisar man till varifrån siffrorna kommer. I Sverige kan man till exempel bli lagförd för att ha våldfört sig på sin fru och dömas för flera fall mot samma person. Det kan vara värt att tänka på när man jämför med länder som har annan lagstiftning.

En annan sak som brukar påstås är att det är billigare att hjälpa folk i närområdet än när de tagit sig hit. I sak stämmer det, men det är inte bara att flytta utgifterna till ett annat konto för att det ska fungera. Dessutom verkar tanken att spärra gränsen till Europa rent fysiskt medföra att massvis av människor försöker ta sig förbi spärrarna på mer eller mindre lämpliga sätt.

Utan att värdera eller kommentera ditt inlägg i övrigt konstaterar jag ändå att du är inne på en viktig sak i början - vikten av perspektivtänkande, dvs att försöka sätta sig in i även sina värsta meningsmotståndares perspektiv för att försöka förstå varför de resonerar som de gör och om det kan dölja sig något viktigt av sanning där, trots att det finns mycket man inte håller med om. För övrigt en av anledningarna till att jag lämnat Facebook som är ett narcissistiskt medium som i allt för hög grad är optimerat för att motverka just perspektivtänkande, framhäva sig själv och förstärka sina egna åsikter.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Utan att värdera eller kommentera ditt inlägg i övrigt konstaterar jag ändå att du är inne på en viktig sak i början - vikten av perspektivtänkande, dvs att försöka sätta sig in i även sina värsta meningsmotståndares perspektiv för att försöka förstå varför de resonerar som de gör och om det kan dölja sig något viktigt av sanning där, trots att det finns mycket man inte håller med om. För övrigt en av anledningarna till att jag lämnat Facebook som är ett narcissistiskt medium som i allt för hög grad är optimerat för att motverka just perspektivtänkande, framhäva sig själv och förstärka sina egna åsikter.

Har inte det där mlm i vissa frågor kommit till en ändpunkt?

Hypotetiskt. Om någon anser att vi ska dela ut kasta-inte-handgranater-in-i-folkmassor-armband till folk som utför sådana handlingar så är det ett rakt nej från min sida. Det behöver inte diskuteras öht.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Berätta varför man bör förvägras rösträtt efter avtjänat straff? Vilka "straff" skall rendera i den åtgärden? Det var ett av två scenarion. Det andra att förvägras rösträtt när man är fängslad. Båda är en halkig väg att gå.

Det är så sent som 1989 alla svenska medborgare över 18 fick rösträtt då omyndigförklaring avskaffades.
Vänta nu, var inte diskussionen om man skall få rösta under pågående straff?
Sorry om jag missade några inlägg och diskussionen redan bytt tema

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top