Sverige idag..

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Aha, då kan vi ju bygga det lagret under fabriken för flygande bilar så blir det billigare med markarbetet... :tummenupp
Förvaringen sker till skillnad mot compressed air i konventionella LPGtankar (lågtryckstankar, som finns i överflöd överallt i världen) extremt komprimerat och kan med fördel stå ovan mark. Fast med isolering så klart.
Första kommersiella piloten inkopplat på stamnät installerades i UK för två år sen. Om jag inte minns fel finns dussintalet projekt antingen under uppbyggnad eller ska börja byggas inom den närmaste tiden. Alla enskilda delar har använts i upptill 100 år snart, men just kombinationen är som sagt ny.
Nu när jag tänker efter så hade en sån installation nog fan kunnat både göra ett befintligt KKV både mer konkurrenskraftigt och höja peak-effekt. Spillvärme som idag bara ventileras ut i luften kan värma gasen vid lagring. Uppvärmning av vätskan vid effektuttag kan användas till härd-kylning.. Tänk att smälla upp en sån lösning på alla våra befintliga kärnkraftverk. Kablar finns ju redan från de nerlagda reaktorerna. Så kan de fyllas på under natten när vi har låglast och kräma på under dagen då vi har höglast. Och dessutom fortsätta leverera iaf viss effekt när det är temporärt stopp för reparation istället för att koppla från helt.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Saken är fortfarande att vill man nu slippa undan växthusgasutsläppen vid elproduktion så är inte mer vind vad vi behöver i Sverige.

Ställ krav på att varje vindkraftverk ska kunna lagra X timmar av vad det levererar vid medelvind, eller liknande, för att vinden inte ska inverka (lika) negativt på elnätet som det gör idag. VKV har ju bara funnits i sådär 30år men funkar inte utan att något annat är snabbt nog att hantera dess fluktuationer. Vore det inte rimligt ur ett systemtekniskt krav?
Det kan jag definitivt köpa. Glöm bara inte att de ska ge f*n i att installera dem i den änden av landet där det absolut inte behövs mer snurror.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Låter man marknaden reglera får man det billigaste energislaget, vilket är koleldade kraftverk.
Knappast vad vi eller miljön behöver.

Hur vet du att man får det billigaste energislaget? Skulle du köpa det billigaste energislaget? Får man endast et billigaste energislaget, finns det ingen som helt frivilligt vill köpa något annat?
Köper alla den billigaste bilen eller den billigaste mössan?

Finns det en marknad för koleldade kraftverk, finns det en efterfrågan?
Vad göra med dem som möter en eventuell efterfråga genom att tillse ett utbud?
Vad göra med köparna?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur vet du att man får det billigaste energislaget? Skulle du köpa det billigaste energislaget? Får man endast et billigaste energislaget, finns det ingen som helt frivilligt vill köpa något annat?
Köper alla den billigaste bilen eller den billigaste mössan?

Finns det en marknad för koleldade kraftverk, finns det en efterfrågan?
Vad göra med dem som möter en eventuell efterfråga genom att tillse ett utbud?
Vad göra med köparna?

Ja visst finns det det ! Minns efter Barsebäcks kärnkraftverks stängts. Tror det var Expressen som var på plats när sista reaktorn slogs av och fotona visade hur export av ca 250MW till Danmark ersattes med import ca 250MW från Danmark några minuter? / timmar ? senare.
Och senare under julen var det ett reportage på svensk TV från ett danskt kolkraftverk. Där en man berättade att det var Danmarks sämsta kolkraftverk som användes för exporten till Sverige.
Något jag senare fick förklarat med att för att underlätta handeln med El inom EU så behövde CO2 från elkraftverk som användes för export inte redovisas.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Låter man marknaden reglera får man det billigaste energislaget, vilket är koleldade kraftverk.
Knappast vad vi eller miljön behöver.

Fast det beror ju på vilket land det är som producerar energin. Bryr de sig om utsläpp och inte Trumpar kolet blir det något liknande som presenteras @ https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_of_electricity_by_source

70a809b14d75241e298cff80043ea5d85688c98f.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur vet du att man får det billigaste energislaget? Skulle du köpa det billigaste energislaget? Får man endast et billigaste energislaget, finns det ingen som helt frivilligt vill köpa något annat?
Köper alla den billigaste bilen eller den billigaste mössan?

Finns det en marknad för koleldade kraftverk, finns det en efterfrågan?
Vad göra med dem som möter en eventuell efterfråga genom att tillse ett utbud?
Vad göra med köparna?

Jag köper Vattenfall 100% kärnkraft, den var bland den billigaste.
Dom hade IOFS samma pris på 100% vindkraft.

Jag frågade om dom stängde av elen för dom som hade valt det när det inte blåste
Svaret jag fick var typ "I wish"
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag köper Vattenfall 100% kärnkraft, den var bland den billigaste.
Dom hade IOFS samma pris på 100% vindkraft.

Jag frågade om dom stängde av elen för dom som hade valt det när det inte blåste
Svaret jag fick var typ "I wish"

Yes. Ursprungsgaranti är en ren finansiell produkt i sammanhanget.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag köper Vattenfall 100% kärnkraft, den var bland den billigaste.
Dom hade IOFS samma pris på 100% vindkraft.

Jag frågade om dom stängde av elen för dom som hade valt det när det inte blåste
Svaret jag fick var typ "I wish"
Stänger de av strömmen för dig nu när kärnkraften (fortfarande) är trasig när vi kommit in i december månad? Eller det frågade du inte? För alla veeeet ju att kärnkraften den kan man lita på i vått och torrt. Den går ju inte ner, förutom när vi inte behöver den.. Och sen bara i undantagsfall, men det är lika sällsynt som en snöflinga på en varm sommardag. Eller vänta nu..
Ringhals 4: Avställd för underhållsåtgärd.
Forsmark 1: Producerar på halv effekt fram till 6 januari på grund av utbyte av stator i en av generatorerna.
Forsmark 2: Effektnedgång. Avställd mellan 3 och 15 december för åtgärd av bränsleskada.
Oskarshamns reaktor kom ju som tur var upp igen igår så vi slipper importera brunkols-el från Tyskland/Polen och gas-el från Putin. Man får ju vara glad för det lilla kärnkraften levererar i dagsläget, nu när vi behöver den som mest på året.
Tänk sen om de som bor i SE4 tänkt som dig och valt 'endast kärnkraft'. Då hade de inte fått nån el på 4 månader(!) Men det är kanske ok så länge det är stabil och pålitlig kärnkraftsel resterande 2/3 av året.. :glömdet
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Stänger de av strömmen för dig nu när kärnkraften (fortfarande) är trasig när vi kommit in i december månad? Eller det frågade du inte? För alla veeeet ju att kärnkraften den kan man lita på i vått och torrt. Den går ju inte ner, förutom när vi inte behöver den.. Och sen bara i undantagsfall, men det är lika sällsynt som en snöflinga på en varm sommardag. Eller vänta nu..

Oskarshamns reaktor kom ju som tur var upp igen igår så vi slipper importera brunkols-el från Tyskland/Polen och gas-el från Putin. Man får ju vara glad för det lilla kärnkraften levererar i dagsläget, nu när vi behöver den som mest på året.
Tänk sen om de som bor i SE4 tänkt som dig och valt 'endast kärnkraft'. Då hade de inte fått nån el på 4 månader(!) Men det är kanske ok så länge det är stabil och pålitlig kärnkraftsel resterande 2/3 av året.. :glömdet

Det finns nog några MW för GuW att ta del av, tror du inte? Sist jag kollade var den inte i stillestånd. Men du sitter säkert på data som backar upp ditt påstående om ”trasig” = avstängd...

Rätt gentilt av dig att sitta och fnissa åt dåliga politiska beslut som föranlett utvecklingen, den kontraproduktiva, på elförsörjningsområdet....

Vi kan väl vänta med ”som bäst om året” tills vi skriver januari-februari, tycker du inte?
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2019/systemutvecklingsplan2020-2029.pdf
Hur kan man ha ett energiöverskott och
samtidigt effektbrist?

Det finns inget motsatsförhållande i att vi samtidigt kan ha ett stort elenergiöverskott över året, och perioder då vi har ett stort eleffektunderskott. Elenergiöverskottet innebär helt enkelt att vi sammantaget under hela året producerat mer än vad vi konsumerat, oberoende av när under året det skett. Under året kan det däremot ha funnits vissa perioder, vanligen under vintern, när den effekt som produceras inte är tillräcklig för att täcka förbrukningen. De utmaningar och lösningar vi beskriver i systemutvecklingsplanen är i stor grad kopplade till svårigheten att hålla producerad och förbrukad effekt lika i just de ögonblicken.

Har det något att göra med vad som är planerbar
och oplanerbar elproduktion?

Ja, till viss grad. Det vi menar med planerbar elproduktion är att vi i förväg med stor säkerhet kan anta att den kommer att producera den mängd el som planerats. I dagsläget utgörs planerbar elproduktion av elproduktionsanläggningar som har någon form av lagrat bränsle, vattenkraft som har vatten i sina magasin, kärnkraftverk som använder kärnbränsle eller kraftvärmeverk som bränner biomassa, men det kan framöver bli andra typer av produktionsanläggningar. Det som i första hand är aktuellt i dagsläget är batterilager och elproduktion som använder gas som producerats när det finns ett överskott på el. Oplanerbar elproduktion är då det omvända: elproduktionsanläggningar som producerar den mängd el som deras ”bränsle” ger i varje ögonblick. I dag är det främst solkraft och el från vindkraftverk. Även dessa typer av produktion är till viss del styrbara eftersom de faktiskt kan minska sin produktion men det är ofta inte överskott på effekt som är problemet, utan underskott.

Utmaningen med risk för effektbrist hör ihop med att den oplanerbara elproduktionen inte med lika hög säkerhet kommer att producera el när det är som mörkast och kallast. Erfarenheten visar att den traditionella planerbara elproduktionen kan förväntas leverera 90 procent av sin maxeffekt under de perioderna på året medan vindkraften endast förväntas leverera 9 procent (och el från solpaneler levererar ingenting). Det är detta som är kärnan i varför omställningen av energisystemet leder till att frågan om effekttillräcklighet blir allt viktigare.

I stort sett ser utmaningarna likartade ut i dag som för två år sedan: Omställningen av energisystemet leder till att allt mindre planerbar elproduktion finns tillgänglig när den ersätts med förnybar, och hittills, i stort sett oplanerbar vind- och solenergi.

Elmarknadens strukturella omvandling mot mer oplanerbar produktion innebär utmaningar för tillräckligheten i produktionskapacitet.

Starka förbindelser mot grannländerna, som möjliggör export av el under perioder med överskott och import vid underskott, blir allt viktigare med en ökande andel oplanerbar elproduktion.

Hur bör kostnaderna för att lösa utmaningarna allokeras(om de ska allokeras)?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det finns nog några MW för GuW att ta del av, tror du inte? Sist jag kollade var den inte i stillestånd. Men du sitter säkert på data som backar upp ditt påstående om ”trasig” = avstängd...

Rätt gentilt av dig att sitta och fnissa åt dåliga politiska beslut som föranlett utvecklingen, den kontraproduktiva, på elförsörjningsområdet....

Vi kan väl vänta med ”som bäst om året” tills vi skriver januari-februari, tycker du inte?
Vi har säkert olika definitioner på "trasig". Men om du kör Paris-Dakar med punka på 2 av hjulen och hälften av cylindrarna misständer så kallar jag den bilen trasig. Du och GuW anser att det inte är något fel alls och allt doftar rosor, för den kan ju fortfarande rulla framåt..
Missförstå mig rätt. Jag anser det fullständigt dumt i huvudet att stänga ner de få reaktorer vi har kvar. Men inte för att de är så stabila, bra och pålitliga. Utan för att de just är så opålitliga som de är, trots deras jättenerstängningsperiod varje år på flera månader när det ska servas upp så de ska fungera felfritt. Och det är den enda kraftproduktion vi i stort sett har kvar i SE3/SE4. Ni tittar blint på att elen ska funka i Januari/Februari och topplasttimmen. Jag tittar på att den ska funka varje timme, varje dag på hela året.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2019/systemutvecklingsplan2020-2029.pdf


Hur bör kostnaderna för att lösa utmaningarna allokeras(om de ska allokeras)?

Personligen tycker jag att det är bra att de börjar titta på ersättningsmodellen vi har. Ska det endast och bara vara ett pris per kWh eller ska saker som just systemstabilitet, säkerställd effektleverans osv tas i beaktande. Jag tycker det borde tas i beaktande, det är en samhällelig grundpelare med säkerställd elleverans. Då ska det behandlas som sådant också..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kärnkraften levererar lika mycket en dålig dag (när mycket är nedstängt för service) som vindkraften gör en bra dag när det blåser.

Kärnkraften levererar aldrig lika dåligt som vindkraften en dålig dag...

Framförallt levererar kärnkraften jämn pålitlig effekt 24/7 inte fullt 365 dagar om året, men ungefär 340 av dom dagarna

Vi har fortfarande inte det högsta behovet, och vattendammarna är fortfarande fulla, det är därför en del av kärnkraften är nerstängd just nu.

Badday.jpg
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vi har säkert olika definitioner på "trasig". Men om du kör Paris-Dakar med punka på 2 av hjulen och hälften av cylindrarna misständer så kallar jag den bilen trasig. Du och GuW anser att det inte är något fel alls och allt doftar rosor, för den kan ju fortfarande rulla framåt..
Missförstå mig rätt. Jag anser det fullständigt dumt i huvudet att stänga ner de få reaktorer vi har kvar. Men inte för att de är så stabila, bra och pålitliga. Utan för att de just är så opålitliga som de är, trots deras jättenerstängningsperiod varje år på flera månader när det ska servas upp så de ska fungera felfritt. Och det är den enda kraftproduktion vi i stort sett har kvar i SE3/SE4. Ni tittar blint på att elen ska funka i Januari/Februari och topplasttimmen. Jag tittar på att den ska funka varje timme, varje dag på hela året.

Visa en kraftkälla med högre leveranssäkerhet/tillgänglighet. Jag väntar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Visa en kraftkälla med högre leveranssäkerhet/tillgänglighet. Jag väntar.

Jag hittar det inte längre på nätet, men svensk kärnkraft hade bättre leveranssäkerhet än isländska geotermiska kraftverk, som i princip är ett halvt kärnkraftverk, men man får ångan från marken istället för från reaktorn.

Det mesta av underhållet är inte på reaktorsidan, utan på generatorsidan, där man har en massa mekaniska saker som slits...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Här finns data omskriven i förståelig text för den som är intresserad.

Notera varför kk inte levererade 100% vid topplasttimmen(mot tidigare års rapport) då det i huvudsak berodde på MPs politik avseende nedläggning av en reaktor på Ringhals..

Korta svaret är; inget finns som är mer stabilt, hur mycket man än kan förfäras över att mekaniska komponenter ibland behöver service och reparation.

https://www.svk.se/siteassets/om-os...n-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2020.pdf
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Visa en kraftkälla med högre leveranssäkerhet/tillgänglighet. Jag väntar.
I vårt fall vattenkraften.
Som motfrågor:
Vilket annat kraftslag måste koppla bort 2-siffrigt antal procent av elbehovet i dagar/veckor varje gång minsta lilla fel inträffar?
Vilket annat kraftslag måste koppla bort nära nog hälften av elbehovet under fyra(!) månader i ett elområde bara för att hjälpligt säkerställa att norra Europa inte blir obeboeligt i ett par tusen år?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I vårt fall vattenkraften.
Som motfrågor:
Vilket annat kraftslag måste koppla bort 2-siffrigt antal procent av elbehovet i dagar/veckor varje gång minsta lilla fel inträffar?
Vilket annat kraftslag måste koppla bort nära nog hälften av elbehovet under fyra(!) månader i ett elområde bara för att hjälpligt säkerställa att norra Europa inte blir obeboeligt i ett par tusen år?

Om vi hade haft 100 reaktorer hade inte bortkoppling av en varit tvåsiffrigt antal procent.

Hade vi bara haft en så hade det varit tresiffrigt!!!!!!!!!

Vindkraften kopplar in och ur sig själv betydligt mer
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top